Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddwrt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-02-2022
Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn eerste thuisserver opzetten en zou daarbij graag jullie expertise inschakelen. Het doel is om op basis van ESXi enkele OS'n te virtualiseren. Dit voornamelijk voor testopstellingen / filesharing en natuurlijk downloads.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 700

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD + i5 voor virtualisatie (alhoewel een i3 tijdens gebruik vele malen zuiniger is, denk ik voor fatsoenlijke virtualisatie toch een i5 nodig te hebben)
Sata-600 1 a 2 TB voor data

Belangrijk in mijn ogen zijn de volgende punten:
  • Krachtig genoeg om diverse OS'n tegelijk te draaien
  • Zuinig, het ding staat tenslotte bijna continu aan
  • Enigszins betaalbaar
  • Stil
Punten die nog vraagtekens oproepen:
UEFI icm virtualisatie
i5 of toch i3
Alle hardware compatible met elkaar en met ESXi?
Kan de server eventueel ook gebruikt worden als mediacenter? Of is dat niet wenselijk of mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie input!

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 91,-€ 91,-
1Zalman HD501€ 124,78€ 124,78
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 172,30€ 172,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,-€ 36,-
1Intel 330 60GB€ 57,95€ 57,95
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 59,-€ 59,-
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,19€ 60,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,22

[ Voor 55% gewijzigd door ddwrt op 12-10-2012 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:01
Deze al gezien? Ook al helemaal doorgelezen?

Zuinige ESXi Server

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddwrt
Dank voor je reactie. Dat topic heb ik idd voor een groot deel gelezen.
Echter zie ik dat er weinig gereageerd wordt op nieuwe configuraties en dat daarnaast mijn vragen nog steeds deels onbeantwoord blijven. Vandaar dit topic om de mening van een ervaringsdeskundige in te schakelen ;-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
ddwrt schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:38:
Punten die nog vraagtekens oproepen:
UEFI icm virtualisatie
De enige beperking is dat de hypervisor moet kunnen opstarten met UEFI.
ESXi Booting Requirements
vSphere 5.1 supports booting ESXi hosts from the Unified Extensible Firmware Interface (UEFI). With UEFI you can boot systems from hard drives, CD-ROM drives, or USB media. Network booting or provisioning with VMware Auto Deploy requires the legacy BIOS firmware and is not available with UEFI.
ESXi can boot from a disk larger than 2TB provided that the system firmware and the firmware on any add-in card that you are using support it. See the vendor documentation.
Bron: vSphere 5 Hardware Requirements

Idem voor VMs. Als het OS in de VM het ondersteunt, kan een VM worden voorzien van een UEFI.
i5 of toch i3
Maak een lijstje met de features die je nodig hebt. Zie ook het antwoord bij HTPC. Een beetje meer snelheid ga je niet merken want het ding gaat toch de meerderheid van de tijd uit z'n neus eten.
Alle hardware compatible met elkaar en met ESXi?
ESXi is kieskeurig qua opslag en qua netwerk. De ingebouwde SATA controller in de Intel chipsets gaat meestal wel goed. De netwerkkaart verschilt per moederbord en is dus enorm afhankelijk van wat de producent er op heeft gestopt. Voor twee tientjes heb je een Intel E1000 PCI-E kaart die het zeker doet.
Kan de server eventueel ook gebruikt worden als mediacenter? Of is dat niet wenselijk of mogelijk?
Of het wenselijk is, hangt helemaal van jezelf af. Voor een paar tientjes heb je een media doosje dat naast je TV kan staan en via een netwerk dingen van je server af kan halen. Mogelijk wordt het door een geluidskaart en grafische kaart met wat mogelijkheden tot hardwarematige decoding aan een VM te geven. De meeste grafische kaarten met een HDMI aansluiting hebben er tegenwoordig ook een digitale geluidskaart inzitten. Om een fysieke kaart volledig aan een VM toe te wijzen is VT-d/AMD-Vi nodig. Deze technologie moet op vier plaatsen aanwezig zijn: processor, moederbord, BIOS en hypervisor. Als één van de vier het niet heeft is het een no-go. Zie voor de details over VT-d/AMD-Vi en een aantal voorbeelden van werkende sets het eerder genoemde forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddwrt
Dank voor je heldere uitleg!
Denk je dat er een groot verschil zit in het verbruik van de i3/i5, dit als ze toch helft vd tijd niks doen? IDLE schijnt dit niet veel uit te maken? (Ik doel natuurlijk op en te hoge energierekening)
Qua aanschafprijs verschillen ze namelijk ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
ddwrt schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:53:
Dank voor je heldere uitleg!
Denk je dat er een groot verschil zit in het verbruik van de i3/i5, dit als ze toch helft vd tijd niks doen? IDLE schijnt dit niet veel uit te maken? (Ik doel natuurlijk op en te hoge energierekening)
Qua aanschafprijs verschillen ze namelijk ook niet zoveel.
Er is een reden dat Mux specifieke i3 processoren gebruikt voor zijn builds. Hoewel hij extreem ver gaat in het zuinig maken van zijn pc's, verandert het principe niet. Een i5 heeft bijvoorbeeld meer cache geheugen dan i3 en zal daarom meestal wat meer gebruiken dan een i3.
Als je echter vergeet om de onboard geluidskaart uit te zetten, is het voordeel al weer weg omdat deze meer gebruikt dan het verschil tussen de i3 en de i5 in idle. Idem met een net andere moederbord revisie, een 'verkeerde' BIOS, een C-state meer of minder enz.

Ik zou zeggen: lees het zuinige ESXi server topic rustig door. Daar wordt voldoende besproken. De meeste builds gaan daar zelfs voor een Pentium omdat ze geen behoefte hebben aan Hyperthreading.
Zoek uit welke features/instructies je nodig hebt om aan je eisen/wensen te voldoen en zoek daar een processor op uit ipv het onderbuikgevoel dat een bepaald nummer beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Wat ga je op de SSD zetten? Als je daar de datastore voor de virtuele machines hebt, dan denk ik dat je die 60GB zo vol hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddwrt
@Hans, ik ga het topic nog eens zorgvuldig doorlezen.

@Thinkpad, ik wilde daar idd de datastore neerzetten. Met een stuk of 6 vm's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ddwrt schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:56:
@Thinkpad, ik wilde daar idd de datastore neerzetten. Met een stuk of 6 vm's
Seriously? Met MS-DOS als guest OS ofzo?

Ik zou wat geld bijleggen en minimaal 200GB storage kopen. In de praktijk heb je met 60GB SSD en 6 VM's ongeveer 8GB per machine aan storage. Da's vrijwel onwerkbaar voor een modern OS. Met minder dan 16GB hoef je bijvoorbeeld niet eens te proberen om Windows 2008 R2 te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddwrt
@Downtime dank voor je tip, ik zal er rekening mee houden.
Pagina: 1