Gaat dit werken als DIY beamer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476027

Topicstarter
Mijn excuus als dit topic hier verkeerd is gepost? Post hier niet zo vaak en vroeger had je wellis die DIY beamer reeksen maar die is volgensmij ook niet meer zo actief.

Sinds ik de afgelopen 3 maanden thuis zit vanwege geen werk. Verveel ik me echt kapot als ik niks doe. Daarom ben ik afgelopen week begonnen met een deskmod nu die bijna af is en ik de laatste dingen die erop moesten aan het zoeken was. Kwam ik deze oude discolamp tegen :
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/15f5dur.jpg
Hiervoor heb ik ook al zitten kijken om een DIY beamer te maken jammer genoeg heeft geen van mijn vrienden of familie een overhead projector. En om op dit moment er 1 te kopen gaat voorlopig ook nog niet. Dus bedacht ik me dat hier natuurlijk ook gewoon een lens en sterke lamp in zit dus schroefte hem even open:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1zireh.jpg
Het ziet er veelbelovend uit! Een vrij krachtige lamp zit erin die zit tegen een plaatje aan met een klein gaatje waar die motor voor zit met ronddraaiende stukjes voor de effecten. Maar inprincipe zou ik denk ik alleen de lamp moeten hebben en de rest eruit slopen? Aan het einde zit een soort van vergrootglas? Weet ook niet precies hoe dat heet maar hij vergroot het beeld flink als ik er een voorwerp achter houd. En het licht wat eruit komt schijnt op een spiegelplaatje hier zou ik sowieso een nieuwe moeten in zetten omdat deze gebroken is en los zit.

Maar hier ongeveer een tekening van wat ik wil en of het zou werken zo? Ik verwacht ook geen super kwaliteit maar ik heb ook wellis alleen de ipod in een doos met vergrootglas gedaan en hoop toch wel op stukken helderder beeld als dat :P.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2s7xd3b.jpg
- Links bij de groene pijl zit al een ventilator kan je alleen niet zien op de foto maar loop al moeilijk te doen met ubuntu en xperia S dus kan later nog wel even wat uploaden als het nodig is.
-Het stuk tussen de rode strepen word volgensmij alleen maar gebruikt voor de disco effecten van de lamp dus die zouden er denk ik wel uit kunnen.
-Dan blijf ik over met een lamp en dat soort vergrootglas en dat spiegelplaatje die volgensmij op 45 graden is gemomteerd.

Als ik hier nou een kleine gestript scherm inzet. Tussen de lamp en het vergrootglas. Zou het toch moeten werken alleen op het goed stellen na dan? En zou dit ook met een ipod touch mogelijk zijn.Aangezien ik hier nog een 2e generatie ipod touch heb liggen en er toch niks mee doe en mij deze perfect leek hiervoor met de schermgrootte. Want ik heb dat weleens gezien met die overhead projectors met die doorzichtige monitoren maar is iedere monitor doorzichtig?

Hulp word zeer op prijs gesteld!

Alvast bedankt!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Paar dingen om rekening mee te houden:

1. De lamp is prima geschikt, dit is hetzelfde type lampen als in beamers.
2. Je moet een goede IR filter vinden, schermen gaan redelijk snel kapot van veel IR licht, kan je kant en klaar kopen.
3. Iedere LCD is in principe doorzichtig zodra je de achterkant eraf haalt, het lastigste is de bekabeling die vaak kort is.
4. Is de resolutie van die ipod wel een beetje leuk om op een paar vierkante meter te projecteren, ziet er misschien leuk uit op het schermpje zelf, maar op een muur is het opeens heel anders.
5. Plaats wat extra (stille) fans, alles gaat warm worden, en daar kunnen schermen slecht tegen.

Het meeste werk wordt in ieder geval om:
1. De kleurbalans goed te krijgen, ik vermoed niet dat een ipod daar moeilijke instellingen voor heeft.
2. De lichtverdeling is ook erg moelijk (dat de hoekjes niet donkerder worden dan het midden)
3. Scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:11:
Paar dingen om rekening mee te houden:

1. De lamp is prima geschikt, dit is hetzelfde type lampen als in beamers.
2. Je moet een goede IR filter vinden, schermen gaan redelijk snel kapot van veel IR licht, kan je kant en klaar kopen.
3. Iedere LCD is in principe doorzichtig zodra je de achterkant eraf haalt, het lastigste is de bekabeling die vaak kort is.
4. Is de resolutie van die ipod wel een beetje leuk om op een paar vierkante meter te projecteren, ziet er misschien leuk uit op het schermpje zelf, maar op een muur is het opeens heel anders.
5. Plaats wat extra (stille) fans, alles gaat warm worden, en daar kunnen schermen slecht tegen.

Het meeste werk wordt in ieder geval om:
1. De kleurbalans goed te krijgen, ik vermoed niet dat een ipod daar moeilijke instellingen voor heeft.
2. De lichtverdeling is ook erg moelijk (dat de hoekjes niet donkerder worden dan het midden)
3. Scherpstellen.
Nuttige informatie bedankt! Het lijkt mij na dit toch wel stukken handiger om te blijven hopen op een overhead projector ergens vandaan! Maar met deze ipod touch(2g) doe ik echt helemaal niks meer en ben eigenlijk weleens benieuwd hoe het nou een beetje werkt dus ik ga straks denk ik wel even wat proberen en achja als die kapot gaat ,jammer dan :P weer wat van geleerd dan teminste 8)7 , Weet jij toevallig ook hoe het werkt met de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb het gedaan met een ouder diaprojector. probleem is de warmte (ir) en idd de korte bekabeling.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:19
Nog een tip: ik heb wel eens een vergelijkbare lamp als die je hier open hebt liggen zien springen, en daarvan zaten stukjes glas vastgesmolten in het ijzer. Je wordt er niet vrolijk van om daar vlak naast te staan terwijl de boel open ligt. Dus een beetje voorzichtigheid is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb eventueel een oude beamer staan hier mist de lamp unit uit, die kan je eventueel overnemen.

De beamer heb ik al zo gemod dat hij aanblijft zonder fouten zonder lamp. Ik kom er alleen niet toe om een goede lamp te vinden en de mod uit te voeren.

Dan heb je meteen een hoop projecten getackeld :)

[ Voor 9% gewijzigd door cactusman op 13-10-2012 12:06 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

ik heb nog een LCD scherm speciaal voor op een ovrehead projector.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Die lamp is een standaard halogeentje .... gaat veel te weinig licht geven dus.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dus waar is je tweaker gevoel ? het hoeft geen 3x4 meter te projecteren dan maar en kleiner oppervlak

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ik heb het even allemaal uitgezocht. En dankzij dit filmpje van schooltv :P : http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20110312_beamer01 . Eindelijk een simpele uitleg gekregen over een beamer! Nu wil ik een schermpje monteren maar iedere keer als ik een klein schermpje uitelkaar haal is het scherm zo erg breekbaar! En jammer genoeg ook al 4 stuks gebroken iedere keer als ik het backlight van het scherm wil verwijderen breekt het schermpje. De backlight zit ook helemaal vastgeplakt iemand tips om dit makkelijk te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Anoniem: 476027 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:37:
Oke ik heb het even allemaal uitgezocht. En dankzij dit filmpje van schooltv :P : http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20110312_beamer01 . Eindelijk een simpele uitleg gekregen over een beamer! Nu wil ik een schermpje monteren maar iedere keer als ik een klein schermpje uitelkaar haal is het scherm zo erg breekbaar! En jammer genoeg ook al 4 stuks gebroken iedere keer als ik het backlight van het scherm wil verwijderen breekt het schermpje. De backlight zit ook helemaal vastgeplakt iemand tips om dit makkelijk te doen ?
Geen idee eigenlijk, maar misschien eerst warm maken met een fohn?

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr32
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sine schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:20:
Die lamp is een standaard halogeentje .... gaat veel te weinig licht geven dus.
Valt mee, halogeen lampen die in dat soort verlichting worden gebruikt, geven meer licht af dan je denkt. Dit is echt geen IKEA spotje van een paar watt. Deze lampen kunnen een vermogen van 250W hebben en worden nog steeds veel in de budget lichtapparatuur gebruikt.

Als ik je één tip mag geven? Ervaring leert bij dit soort lampen (gasonladingslampen hebben dit ook) dat vingerafdrukken de levensduur flink kan verkorten (het glas kan verkolen en uiteenspatten). Veel succes!
Pagina: 1