Upgraden videokaart? (HD 5770)

Pagina: 1
Acties:

• Joppie87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09-2023
Laat ik beginnen met dat ik nieuw ben op dit forum en niet echt veel weet als het aankomt op hardware. Van een vriend begreep ik dat hier veel kennis en kunde te vinden is en dat ik voor eventuele vragen wellicht hier terecht kan.

Ik heb inmiddels al anderhalf jaar het volgende als pc staan:
ATI HD 5770 1024MB DDR5 ASUS,
AMD Phenom2 X6 1055T 125W 2.80GHz,
Asus Moederbord M4A78LT-M Plus,
750 Watt extra stille voeding,
500 GB SataII Hardeschijf Seagate 7200RPM,
500 GB SataII Hardeschijf
12 GB werkgeheugen (eerder 6GB)
2 beeldschermen in gebruik

Om een lang verhaal kort te maken, met de meer recente games begin ik framerateproblemen te krijgen (lage framerate, of veel schommelingen). Nu heb ik via een monitorprogramma al gezien dat mijn CPU nog niet aan zijn max komt, en mijn RAM komt ook nog niet aan de max. Dan blijft er (volgens mij, corrigeer me als ik dat verkeerd zie) maar 1 onderdeel over: de videokaart.

Even wat informatie over tests die ik zelf al uitgevoerd heb:

-GPU-Z aangezet tijdens een spel (tijdens haperingen), leverde het volgende op: picture
-MSI Kombustor aangezet om te kijken wat de framerate is en welke temperatuur de videokaart krijgt, de framerate loop op gemiddeld 41 FPS met een gemiddelde temperatuur van +- 85 graden.

Dus lijkt me het verstandig mijn videokaart te upgraden (nogmaals, als ik dit verkeerd zie, wees niet bang me te corrigeren). Ik heb wat rondgekeken en heb bijvoorbeeld deze of deze al gezien.

Nu heb ik 2 vragen: zijn dit videokaarten die een stuk betere performance hebben dan wat ik nu heb (en zo niet, welke dan wel)? Zo ja: kan ik deze überhaupt wel aansluiten op het systeem wat ik momenteel heb?

Of hebben jullie een beter voorstel voor iets rondom die prijs heen? Ik zou graag in ieder geval nog 1 á 2 jaar vooruit willen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Wat voor voeding is het precies? Dat ie stil is zegt namelijk niks over de kwaliteit.

De 7850 is inderdaad een waardige upgrade, rond die prijs heb je niet echt veel meer keus.
Op dit moment is voor het gamen op 1 scherm 1GB videogeheugen meestal nog wel voldoende, wil je wat langer met je kaart doen zou ik toch voor 2GB kijken.

Ter vergelijking met je 5770: http://www.anandtech.com/bench/Product/538?vs=549
(hij is dus ongeveer 2x zo snel, de 1GB versie is niet veel langzamer (en vaak zelfs helemaal geen verschil))

Heb je iets meer te besteden kun je kijken voor een gtx66 of 7870.
http://www.anandtech.com/bench/Product/548?vs=660

• Joppie87
Ik heb even een foto gemaakt van de voeding.

picture

Heb je hier iets aan?

EDIT: kan een nvidia grafische kaart wel op een AMD processor dan, zonder dat er kwaliteit verloren gaat?
EDIT2: ik weet niet of het veel verschil maakt, maar 1 scherm is vaak waar de game afspeelt en het andere scherm voor internet/excel/word/etc.

[ Voor 49% gewijzigd door Joppie87 op 12-10-2012 20:54 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Die voeding van MS-Tech is erg slecht en een potentieel gevaar voor je andere hardware. Vervang die door een goede ~400 Watt voeding, bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair Builder CX430 V2.

Afhankelijk van je budget kun je er dan een HD7850, GTX660 of HD7870 aan hangen.
Nvidia op een AMD-processor kan overigens prima.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Nvidia inclusief AMD is helemaal geen probleem :). Dus daar hoef je jezelf niet druk over te maken. Maar dat geld overigens ook voor AMD (videokaart) en Intel (processor).

• killabeat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-02 20:33
het lijkt verstandiger om eerst zijn temperatuurprobleem op te lossen voordat je doorgaat met zwaardere hardware?
85°C tijdens gaming is nog geen kolossale ramp, maar met een beetje extra airflow zou die temperatuur toch naar een werkbare 70°C moeten. - want anders kan je evengoed met je nieuwe graphics card brokken krijgen wegens hitte.

• Joppie87
Even voor mijn informatie, wat is er precies zo slecht aan de voeding? Hogere watt is dus niet altijd beter? Of ligt het bijvoorbeeld aan de fabrikant?

En zoals ik begrijp is een 2Gb videokaart dan beter als ik 2 schermen heb (en er 1 gebruik voor games en de ander voor overige dingen)? Is een kaart zoals deze (eerste die ik vond) dan geschikt genoeg?

Sorry voor de vele vragen maar ik weet hier weinig vanaf, dus een goed moment om wat tips op te pikken.

• Joppie87
killabeat schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:39:
het lijkt verstandiger om eerst zijn temperatuurprobleem op te lossen voordat je doorgaat met zwaardere hardware?
85°C tijdens gaming is nog geen kolossale ramp, maar met een beetje extra airflow zou die temperatuur toch naar een werkbare 70°C moeten. - want anders kan je evengoed met je nieuwe graphics card brokken krijgen wegens hitte.
Ik heb 2 fans aan de zijkant (op moederbord/GPU gericht) en 1 aan de voorkant die lucht naar binnen werken, de pc zelf staat niet op de grond maar op een bureau. Die 85 graden is als de kaart tot zijn max wordt gedreven in bepaalde tests (zoals die Kombuster test). Als ik er een spel mee speel gaat de load ongeveer tot 70-80% (en dan hapert ie nog steeds) en blijft deze rond de 70-75 graden steken.

Enige tips op dit gebied dan? Of valt het dan wel mee?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joppie87 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:43:
Even voor mijn informatie, wat is er precies zo slecht aan de voeding? Hogere watt is dus niet altijd beter? Of ligt het bijvoorbeeld aan de fabrikant?
Ja, een hoog vermogen betekent nog geen goede kwaliteit. En bij voedingen van lage kwaliteit kan er eigenlijk minder geleverd worden dan op de sticker staat, dus deze voeding is qua vermogen misschien gelijkwaardig aan een 200-250W-voeding van goede kwaliteit (d'r zijn nog meer verschillen in kwaliteit zoals beveiliging en stabiliteit).
En zoals ik begrijp is een 2Gb videokaart dan beter als ik 2 schermen heb (en er 1 gebruik voor games en de ander voor overige dingen)? Is een kaart zoals deze (eerste die ik vond) dan geschikt genoeg?

Sorry voor de vele vragen maar ik weet hier weinig vanaf, dus een goed moment om wat tips op te pikken.
Ja, die is prima. Overigens denk ik dat je het verschil niet merkt tussen één scherm of twee schermen waarvan één het bureaublad laat zien. Het gaat pas echt verschil maken als je gamed op meerdere schermen (maar 2GB zou ook voor 1 scherm wel een voordeel kunnen zijn in de toekomst).

De temperatuur valt wel mee, de meeste videokaarten worden wel rond de 70 graden.

offtopic:
En nu naar bed. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• djunicron
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

1GB -> Grote textures, 2xAA en dan heb je 600mb + 250mb load erop in hypothetische game A.
2GB -> Grote textures, 4x FSAA en dan heb je 600mb + 550mb load erop in dezelfde game A, dus je hebt minder karteltjes.

1GB -> 1680x1050, 2xAA en ultra textures in Game B = 1090mb nodig, dus zo nu en dan chocked het een beetje en staat je mem-controller vaak voluit op load.
2GB -> 1920x1200, 2xAA ultra textures in Game B = 1280mb nodig, dus geen issue en een redelijk lage load op de mem-controller.

1GB -> 1920x1080, 16x AA, oud spel: 670mb load -> 300fps zonder moeite
2GB 1920x1080, 16xAA zelfde oude spel: 670mb load -> 0,0 winst dus ook 300fps.

Met andere worden, het hangt puur van het spel af. 1920x1080 is vaak prima te doen op 1GB, of je moet de textures & filters even wat omlaag zetten (shaders niet, die staan er los van).

Game je op 3 schermen in eye-finity, dan heb je b.v. 5980x1440 en dan wil je dus wel 3 GB of meer geheugen op je videokaart(en).

Ellende met oude, slijtende voedingen is dat ze langzaam slechter gaan werken. 340W stickers op 250W voedingen betekend vaak dat ze permanent te zwaar belanden worden, warm worden, te weinig stroom leveren en uiteindelijk krijg je dan dat caps gaan lekken of andere onderdelen ermee op gaan houden. En dat kan heel goed je systeem de nek omdraaien.

Pak dus even een beetje betere kwaliteit voeding en je kunt er jaren mee doen. Geen idee hoe oud je voeding nu is, maar ik gok een jaar of 3-4, gezien je systeem specs. Als je nu toch moet knutselen, vervang em dan even. (of niet, als je van risico houdt)

• Joppie87
Ok dus stel dat ik de voeding en de videokaart wil vervangen om er weer een tijd vooruit te kunnen. Als ik dan deze voeding samen met deze videokaart neem, moet dit wel lukken?

Stel dat ik dit doe, komt er dan niet een groot verschil in performance tussen CPU en GPU? Of heeft dit helemaal geen effect?

En ik zit even het videokaartslot te bekijken, er staat PCI Express X16 bij de HD 5770 die er nu in zit. Ik zie dat het bustype van de HD 7870, PCI Express 3.0 x16 is. Heeft dat 3.0 gedeelte van de HD 7870 nog invloed op het type slot (bijvoorbeeld) of past die er gewoon in?

Overigens, had het eerst niet genoemd, schermresolutie is 1680 x 1050 voor mijn gamescherm en 1920 x 1080 voor mijn bureaubladscherm. Weet niet of dat veel verschil uitmaakt.

• djunicron
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Joppie87 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:39:
En ik zit even het videokaartslot te bekijken, er staat PCI Express X16 bij de HD 5770 die er nu in zit. Ik zie dat het bustype van de HD 7870, PCI Express 3.0 x16 is. Heeft dat 3.0 gedeelte van de HD 7870 nog invloed op het type slot (bijvoorbeeld) of past die er gewoon in?

Overigens, had het eerst niet genoemd, schermresolutie is 1680 x 1050 voor mijn gamescherm en 1920 x 1080 voor mijn bureaubladscherm. Weet niet of dat veel verschil uitmaakt.
De 7870 past er gewon in. Je kunt / hebt? gewoon review lezen over die kaart, dan weet je wat je in huis haalt.

Je CPU zal nog niet zo snel een bottleneck vormen, hoewel dat natuurlijk game afhankelijk is. Lees op dat punt wat performance guides / tweak-tutorials voor de games die je nu graag speelt.

PCI-Ex 3.0 is voor veel AMD borden niet zo'n punt, terwijl de oudere Intels nog wel wat issues hebben. PCI-EX zou eigenlijk ten alle tijden backwards compatible moeten zijn.

Wat betreft de toekomst. AMD had voorheen de top of the line met x8x0 aangegeven, maar in de 6000 serie is dat veranderd. de 6850 is de middelste game variant, de 6970 was de opvolger van de 5870. De 6850 was eigenlijk daarmee meer de opvolger van de 5770. De 7850 is daar dus weer van afgeleid en is de upgrade.

Als je het over 2 jaar hebt, merk je dat de snelste uit de serie nog wel mee gaat. Kijk b.v. naar de GTX285 en HD5870. Maar daar zit je met de 7870 NIET in. Of dat nou een probleem is weet ik niet, maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat je je 7870 over anderhalf jaar alweer wilt vervangen en een 7950 bijvoorbeeld niet.

Ik denk zelf, zonder je budget ontzettend op te rekken, dat de 660TI kwa prijs / prestatie en dus ook duurzaamheid het gunstigst ligt, maar goed, het blijft toekomst voorspellen...
Pagina: 1