KnoxNL schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:10:
Maar wat voor het gemak even vergeten wordt is dat door legalisering ook een stuk bescherming van de burger wegvalt, en daardoor mensen coke gaan gebruiken die anders wellich nooit met het spul in aanraking zouden komen.
"Want het is toch legaal"
EDIT: reactie boven mij niet meegereknd, die stond er ineens

dankje dat je mijn reactie uitsluit, ik heb idd gepoogd een nuance weer te geven.
ik denk zelf ook dat het gevaar dat je drugsgebruik mogelijk juist 'promoot' .. op wat voor manier dan ook, inderdaad groot is bij legalisatie.
Imho is er ook nu al een heel serieus probleem van overmatig medicijngebruik, mensen die bepaalde middelen op recept krijgen (antidepressiva, slaapmiddelen, bepaalde pijnstillers of spierontspanners) die behoorlijk verslavend kunnen werken en soms ook al nu teveel en te vaak door artsen vergeven worden..
Imho moet een overheid ook zeker altijd goed en kritisch kijken naar het gevolg van zulke maatregelen.
Maar wél denk ik overal dat de kosten het gevaar en de gevolgen van illegaal houden van drugsgebruik, ook heel erg hoog zijn en zo mogelijk hoger.
Gesteld voor het feit dat de bestrijding en criminalisering nooit dusdanig effectief kan werken dat het daadwerkelijk mensen van drugsgebruik af kan houden, er altijd een groep is die zich er niet door laat weerhouden (en bij de drugs-consumenten ook een flinke groep an sich niet criminelen, die door het illegaal maken in een crimineel circuit gedrukt worden).
Ik ben overigens wél erg pessimistisch over de politiek haalbaarheid van het de-criminaliseren/legaliseren van (hard-)drugs.
Het is een verschrikkelijk moeilijk thema en je zou ook een duidelijke basis in de artsengroep en bij apothekers moeten hebben die ook bereid zijn de extra maatregelen te nemen en dragen (die zouden ook mogelijk meer in gevaar komen als ze nog sterker bepaalde narcotica mogen verstrekken ).
Wel is het een goed voorbeeld waar bv in de USA de latste jaren een positieve ontwikkeling is, de acceptatie van medicinaal marihuana-gebruik (en -aanbouw) in de USA heeft een best positieve ontwikkeling gekent en kan mogelijke een basis zijn waar daar ook liberaler gedacht en gehandelt wordt voor 'legalisatie' van softdrugs daar.
RemcoDelft schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:22:
[...]
Je kan het ook bij AH tussen de kruiden zetten: kerriepoeder, 50 gram cocaine, paprikapoeder... Daarmee haal je de drugsdealers de wind uit de zeilen, maar het probleem van verslavingen wordt er niet minder op.
Daarom stel ik dat juist
niet voor en stel een véél genuanceerder voorstel voor, waarin ik juist poog kritische punten te belichten en wat oplossingen daarvoor te bieden.
(en zelfs daarbij aan te geven dat ook een gecompliceerd 'recept-systeem' kwetsbare punten kent)
Door daarop te antwoorden met een simplistisch '
je kunt het ook in de AH zetten' voel ik me een beetje belachelijk gemaakt, omdat ik juist niet zo zwart-wit of simplisch denk....
de 'nuance' is altijd een beetje moeilijk en vaak niet in 'one-liners' uit te leggen.
[
Voor 15% gewijzigd door
RM-rf op 12-10-2012 18:58
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen