Partitieindeling dualboot 2 schijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58
Hoi!

Ik wil zeer binnenkort een SSD aan gaan schaffen voor in mijn Dell XPS 15. Deze zal naast mijn huidige harde schijf komen te draaien. Type en dergelijke lijken me niet echt van belang, grootte misschien wel dus ga ik uit van een SSD van 128GB en een HDD van 500GB.

Het is voor mijn vraag mogelijk belangrijk om te weten dat ik 90% van mijn tijd op Linux doorbreng. Windows wordt alleen voor Access en soms voor Visual Studio opgestart voor school.

Nu wil ik graag weer een dualboot-systeem opbouwen, maar zit ik al enige tijd te stoeien met een plan voor de partitieindeling.

Tot dit moment heb ik mijn dualboot altijd als volgt ingericht:
  • Installatie Windows 7 (C:, NTFS)
  • Documenten e.d. Windows (D:, NTFS)
  • Linux swap (SWAP)
  • Linux boot (/boot, EXT3)
  • Linux root (/, EXT3)
  • Linux home (/home, EXT4)
In mijn homedirectory maakte ik vervolgens voor Documents, Pictures, Music e.d. Symbolic links aan naar de D-schijf. Zodanig kan ik op beide systemen van dezelfde bestanden gebruik maken.

Waar ik echter mijn twijfels over heb is de bestandssystemen... NTFS kent onder Linux enige nadelen.

Op NTFS is het niet mogelijk om bestanden met rechten in te delen. Dit is iets wat ik graag zou willen om eventueel mijn laptop ook via SSH benaderbaar te maken... Nu kan iedereen altijd overal schrijven en dat wil je natuurlijk niet :P

Voor mijn nieuwe dualboot heb ik tot nog toe het volgende:
  • SSD Partitie 1: Installatie Windows 7 (C:, NTFS)
  • SSD Partitie 2: Linux boot (/boot)
  • SSD Partitie 3: Linux root (/)
  • HDD Partitie 1: Linux swap (SWAP)
  • HDD Partitie 2: Linux usr (/usr)
  • HDD Partitie 3: Linux var (/var)
  • HDD Partitie 4: Documenten (D: & /home)
Dit kan natuurlijk niet en nu is mijn vraag dus, welke bestandssystemen te kiezen om onder Linux een zo goed mogelijke performance te halen... Meest belangrijk is dat ik op beide systemen bij mijn data kan via de native manier (via Windows dus de libraries en via Linux de /home-folder).

De vierde partitie op de HDD is mijn grootste probleem. Natuurlijk staat het jullie vrij met een geheel andere layout op de proppen te komen... Laat het dus maar weten...

[ Voor 4% gewijzigd door hiekikowan op 12-10-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik snap je probleem niet met aantal partities. Het is al sinds jaar en dag mogelijk om meerdere partities te hebben. Vroeger kon je 20+ partities maken in DOS als je wilde. Daar is tot op de dag van vandaag niets aan verandert.

Op opsplitsen van /usr en /var naar een trage HDD is dan ook volkomen nutteloos en daarmee verpest je de performancewinst van de SSD. Kan je net zo goed Linux op de HDD zetten, ipv alleen die twee mappen, heb je precies hetzelfde effect.

Je kan /home en D: combineren, maar ook hier is het weer: wil je dat ivm rechten? Windows kan niet op Linux partities zonder extra tools, en dan zijn de rechten op die partities niet van toepassing, net zoals NTFS dat is voor Linux. Hoewel dat laatste wel wat aan te doen is via mount opties.

Ga je meer inlezen in partitieindelingen, je mogelijkheden herzien en nadenken hoe je de twee schijven gaat inzetten. Hoe je het nu hebt is absoluut niet handig. OS zet je op je SSD, data op HDD.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
@Hero Of Time: Bedankt voor je reply... Inmiddels heb ik een en ander gelezen (tekst was al eerder geschreven)... Aantal partities is niet echt een probleem, heb ik dan ook weggehaald...

Wat ik wil is onder Linux op de home-partitie met rechten instelbaar hebben (EXT3 bijv.). Dan wil ik deze partitie met een drive-letter onder Windows ook kunnen mounten, dan kan ik daar de libraries naar behoren in stellen en onder beide OSen bij dezelfde bestanden. Performance en rechten zijn onder Windows geen issue (daar zal de data sowiezo niet extern toegankelijk zijn)... Linux is veel belangrijker omdat dit mijn primary OS is.

Ik heb even gegoogled en heb Ext2Fsd gevonden. Is dit zo'n tool die je bedoeld...?

Na je post heb ik nu de volgende partitieindeling in gedachten

Schijf 1: SSD
  • Partitie 1: Windows-installatie (C:, NTFS)
  • Partitie 2: Linux Boot (/boot, EXT3)
  • Partitie 3: Linux Root (/, EXT3)
  • Partitie 4: Linux Usr (/usr, EXT3)
  • Partitie 5: Linux Var (/var, EXT3)
Schijf 2: HDD
  • Partitie 1: Linux /home (/home & D:, EXT3)
Is dit beter? En mogelijk via Ext2Fsd?

Alvast bedankt!

edit:

'df -h' geeft aan dat '/tmp' nu als tmpfs is gemount... Deze staat als ik het goed heb dus in het RAM-geheugen (meende dat hier destijds op Archlinux in gewijzigd was, zij waren destijds de eerste die deze techniek grootschalig toepasten)? Het heeft dan geen nut deze op de SSD apart te partitioneren toch?

[ Voor 14% gewijzigd door hiekikowan op 12-10-2012 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Nu mis ik swap en begrijp ik niet waarom je /usr en /var aparte (harde) partities maakt. Met gebruik van LVM kan ik mij er iets bij voorstellen om /usr, /var, opt e.d. een eigen lvol te geven, maar met harde partites vind ik dat geen zin hebben. Een /boot met ruimte voor enige kernels, een swap en een root op die eerste disk lijkt mij een mooie basis.
Omdat je de documenten centraal stelt en niet het OS (wat ik stevig met jou eens ben :) en onder Windows er wel bij wilt kunnen, zul je inderdaad moeten gaan rondkijken naar een filesysteem die beide security modellen snapt, daarvoor heb ik zelf nog niets kunnen bedenken zonder te grijpen naar ldap o.i.d.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het apart partitioneren van /var en /usr heeft absoluut geen toegevoegde waarde voor je. Je kan er eerder problemen mee krijgen omdat de een of de ander vol is, terwijl je / nog ruimte zat heeft. Zelf heb ik met een 256 GB SSD deze indeling (even van m'n MBP)
[1] 100 MB - EFI
[2] 190 MB - /boot
[3] 9,3 GB - /
[4] 9,3 GB - /home
[5] 7.45 GB - swap
[6] 208 GB - /media/data

Thuis is het wat simpeler op de SSD (ook 256 GB):
[1] 10 GB - /
[2] 15 GB - /home
[3] rest - /media/VMs

Voor jouw indeling zou ik Windows, /boot, / en /home op de SSD zetten. Alle andere data op de 500 GB HDD op NTFS. Mount opties erop en het is alleen voor jou te schrijven of zelfs lezen. Je mag zelf gaan puzzelen hoe je de rest doet. We gaan je niet de hele tijd het handje vast houden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
/boot apart heeft geen nut. Als je het al doen zou ik hem niet op de SSD zetten omdat /boot alleen gebruikt wordt om 5Mb aan kernel en initrd te laden bij het starten van je systeem.
Verder schijnt Ext4 een aanrader te zijn voor SSD's omdat je dan meer profijt hebt van de TRIM van SSD schijven. Overigens hangt de snelheid enorm af van de controller van je SSD.
Data van win en lin zou ik scheiden (D: en /home). Het file system van je /home moet je niet af laten bepalen door het feit dat je soms nog windows gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
@Sir Isaac Het is voor mij haast een vereiste dat ik dezelfde data op dezelfde plekken (/home en Mijn Documenten) kan benaderen... De bestanden zullen dus op een gedeelde partitie moeten staan...

Ik heb een en ander gelezen over de mount-opties van NTFS-3G en ga binnenkort maar eens stoeien met ACL's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leg eens uit waarom het geen nut heeft. Als je LVM gaat gebruiken, is een aparte /boot vereist, net als wanneer je met encryptie aan de slag gaat. Het heeft ook al voordeel dat als je om wat voor reden dan ook je Linux root partitie verwijdert of anderszins om zeep helpt, bijvoorbeeld omdat je er vanaf wilt, je nog gewoon kan booten naar Windows zonder direct te moeten opstarten van installatie DVD en een herstel uitvoeren.
bdalenoord schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:12:
@Sir Isaac Het is voor mij haast een vereiste dat ik dezelfde data op dezelfde plekken (/home en Mijn Documenten) kan benaderen... De bestanden zullen dus op een gedeelde partitie moeten staan...

Ik heb een en ander gelezen over de mount-opties van NTFS-3G en ga binnenkort maar eens stoeien met ACL's
Het is niet handig om /home op een NTFS schijf te zetten. Het gaat zelfs gigantische problemen geven met bepaalde applicaties omdat ze verwachten op een native file system te zitten ivm de mogelijkheden die er bij zitten (rechten op orde e.d.). Dat je documenten niet in /home staan boeit echt niet. Dat heb ik ook en werkt prima. Het is maar data, geen gebruikersinstellingen.
Het zal het OS een worst wezen waar je documenten staan, al doe je alles vanaf een netwerklocatie.

Even de mount.ntfs-3g man page quoten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Access Handling and Security
       By  default, files and directories are owned by the effective user and group of the mounting process, and everybody has full read, write, execution and directory browsing permissions.  You
       can also assign permissions to a single user by using the uid and/or the gid options together with the umask, or fmask and dmask options.

Doing so, Windows users have full access to the files created by ntfs-3g.

But, by setting the permissions option, you can benefit from the full ownership and permissions features as defined by POSIX. Moreover, by defining a  Windows-to-Linux  user  mapping,  the
       ownerships and permissions are even applied to Windows users and conversely.

Met dit stukje, en de rest van de man page, kan je een heel eind komen en hoef je niet zo zeer te klooien met ACLs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Mijn huidige setup met symbolic links lijkt dus helemaal niet zo heel verkeerd te zijn, leuk om te weten... Ik heb een werkende Linux-installatie dus ik ga dit weekend eens kijken naar de boot-opties om dit alvast eens te proberen... Thanks so far!

EDIT:
And done! Bedankt... Ik mount nu de partities vanuit fstab met de volgende regels:
code:
1
2
/dev/sda2 /media/c_windows ntfs-3g defaults,uid=1000,gid=100,dmask=027,fmask=137,locale=utf8 0 0
/dev/sda3 /media/d_data ntfs-3g defaults,uid=1000,gid=100,dmask=027,fmask=137,locale=utf8 0 0

Deze setup zal dus bijna 1 op 1 overdraagbaar zijn op SSD... Gaan we dan ook maar gewoon doen, en dan op de HDD maar 1 partitie met data...

[ Voor 48% gewijzigd door hiekikowan op 12-10-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lees nog uitvoerig de man page en pas de extra security opties toe zodat de Documenten die je in Linux schrijft, ook eigendom en beperkt is tot je Windows gebruiker. Je mist trouwens nog een 0 bij de gid. Of wil je dat het voor alle gebruikers te lezen is, ipv alleen jouw eigen gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Mijn GID is 100, de 'users' groep... Er zijn geen overige gebruikers, en wanneer ik een andere gebruiker aanmaak (tijdelijk) gooi ik deze in een andere groep... Ik zal mij wanneer ik de SSD geinstalleerd heb nog eens extra in de man page verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 17:18
Windows c en d schijf is goed.
C partitie kun je op je ssd zetten, lekker snel.
d partitie op de gewone hd zetten, ivm veel data.

Linux gewoon swap en / en /home maken meer is niet nodig.
Ext4 is allang heel normaal en moet je eigenlijk gebruiken, ook voor je ssd(en in je bios de hd controller op AHCI zetten).
swap en / op je ssd zetten.
/home op je gewone hd zetten, ivm vele data en defect gaan ssd.(sommige overlijden zeer snel).

Windows en linux partitie 's apart houden zoals home en download/foto's etc.
Pagina: 1