Roffeltweakers schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:44:
Hallo allemaal,
Weet iemand hoe ik erachter kom wat de beste beeldinstellingen zijn voor een lcd tv? Ik kan het niet in de gebruiksaanwijzing vinden.
Welk beeldformaat ik ook kies, de enige optie onder beeldscherm is 60 Hz.
Het is een Sharp 100Hz LCD tv LE630E 83cm diagonaal.
De videokaart is een Radeon 9600.
Ik ben bang dat ik misschien mijn tv beschadig met nie juiste instellingen.
Iemand een idee? Alvast dan je wel!
1920x1080.
100hz is totaal niet relevant in dit verhaal. 100hz is een uitvoer techniek. PAL signaal bijvoorbeeld (50hz, 25 beelden per seconde) wordt zo wat vaker geredrawd zodat er minder schokken en problemen ontstaan als de bron niet dezelfde framerate heeft. Vaak wordt het ook gebruikt voor een of andere "motion plus" techniek (elke fabrikant heeft er een andere naam voor) waardoor je beeld een soort amateur opname lijkt, doordat het scherm gaat interpoleren om het "vloeiender" te laten lijken. Er is dus niet echt een noodzaak om het scherm met 100hz aan te sturen, ALS het al kan.
100hz blijft een verkooptruc waar mensen weinig winst uit halen in het algemeen.
Concreet jouw vraag: 60hz is goed voor de meeste toepassingen, zoals gamen en films kijken. De purist zal het aanpassen aan de bron (of laat zijn software dat doen ten minste):
60 hz bij gamen en NTSC content kijken
50 hz bij PAL content
24 hz bij HD content
In windows Vista/7 met Aero zijn er overigens wat minder problemen als je bovenstaande niet kan/wil instellen. Windows XP geeft veel screentearing als je het niet zo instelt.
[
Voor 4% gewijzigd door
LiquidT_NL op 12-10-2012 09:58
]
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.