nieuwe pc build maar wat? AMD of Intel?

Pagina: 1
Acties:

• Evilsin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03-2021
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik mijn pc upgraden, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan kopen.
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb nu en in het verleden altijd AMD gedraaid en ik heb er nooit problemen mee gehad, en het draaide altijd super (ik heb nu een AMD Phenom II x4 955 processor, en deze heeft onderhand wel een update nodig).

Nu ben ik rond gaan kijken naar een nieuwe AMD processor, maar ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de prestaties. Intel lijkt een stuk voorop te lopen met zijn I5 en I7 processoren.

Ik ben zowiezo genoodzaakt om een ander moederbord en geheugen aan te schaffen, ongeacht ik voor AMD of Intel ga. Maar nu is dus de keuze welke kant ik op wil gaan. Ik begrijp dat intel wel een stuk duurder is, maar als de prestaties ook veel beter zijn dan maak ik de overstap graag.

Zouden jullie mij misschien met mijn dilemma kunnen helpen, en eventueel wat informatie geven? ik ben bereid een totaal van 400 euro uit te geven aan een nieuw MOBO, Geheugen en een processor. Videokaart en dergelijke zijn nog prima.

alvast enorm bedankt.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:20
Belangrijk in het maken van je keuze is vooral wat je ermee gaat doen. Gamen gaan even goed op een i5 als een i7. Bij AMD zitten hexacores binnen je budget, terwijl je bij Intel maar een quad kunt krijgen voor dat geld. Voor een internet pc kan je al degelijke dingen vinden rond de 200 euro.

Ervan uit gaande dat het een game systeem is:
[BBG] High-end gamesysteem november 2012
Dit topic kan je al aardig op weg zetten.
Het voorbeeld uit de TS komt neer op 361 euro, maar er is zeker ook nog wat anders te vinden in de rest van het topic.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Evilsin
ok heel erg bedankt voor de info :D mijn volgende vraag is eigenlijk wat het grote verschil is tussen de i5 3570K (uit je voorbeeld), en mijn eigen AMD Phenom II x4 955. Wetende dat beide processoren quadcores zijn.

Mijn hoofddoel is om mijn game pc te upgraden, en ik wil het meeste uit die 400 euro halen. dus zou ik dan beter voor een I5 of I7 kunnen gaan of een AMD hexacore?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
als het puur om te gamen is, post dan eerst eens de volledige specs van je huidige pc
een Phenom II x4 955 is eigenlijk helemaal zo traag niet
is het trouwens een Black Edition (meestal wel dacht ik)? die zijn namelijk zeer gemakkelijk te overklokken
misschien dat enkel een nieuwe videokaart al voldoende is
met het overige geld kan je dan bv een SSD kopen, doorgaans niet zo belangrijk voor meer frames te halen, maar wel een sterke aanrader (of verder sparen voor de volgende generatie)

• Evilsin
Processor: Phenom II x4 955 (normale editie)
Videokaart: GeForce GTX 480
Moederbord M4N78 PRO
Geheugen: Kingston 4x 2GB DDR2

Ik was zowiezo al van plan om een 256 GB SSD te kopen waar ik mijn OS en games op zal installeren (deze hoeft niet meegerekend te worden in de 400 euro)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=288

je gaat er wel iets op vooruit, maar of je er met games veel van gaat merken.
heb je nu games die niet soepel lopen? en welke resolutie game je.
ik heb een i7 860 met gtx570 en er is geen enkele game waar mn cpu te traag voor is, nog eerder de gpu die het niet kan bijhouden.

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:46
Evilsin schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:15:
Processor: Phenom II x4 955 (normale editie)
Videokaart: GeForce GTX 480
Moederbord M4N78 PRO
Geheugen: Kingston 4x 2GB DDR2

Ik was zowiezo al van plan om een 256 GB SSD te kopen waar ik mijn OS en games op zal installeren (deze hoeft niet meegerekend te worden in de 400 euro)
Ik zou eerst een nieuw moederbord, ddr3 geheugen en een nieuwe videokaart halen. Dan kun je weer alle recente games op hoge settings spelen ;) (lees: je cpu kan nog makkelijk mee in games)

• Evilsin
k heel erg bedankt voor de info :D dan laat ik de processor voorlopig voor wat het is (Ik zou hem later eventeel nog kunnen overclocken). Dan zorg ik er eerst voor dat ik mijn moederbord geheugen en videokaart op orde zijn.

op reactie van Goofy1978:
Ik speel games op 1920x1080 en ik ondervindt problemen met bijv Battlefield 3 (die runt nu op normal settings) en dergelijke games.

• Goofy1978
ik geloof niet dat ddr3 geheugen veel meer fps zal opleveren.
de grootste vooruitgang en goedkoopste is er een 2e gtx480 bijzetten in sli maar dat ondersteund je mb weer niet.
de cpu is niet echt traag maar ik zou er toch niet meer aan investeren met nieuwe mb en geheugen,
ik zou je mb cpu en geheugen verkopen en een mooi Intel Core i5 3570K systeem maken.
eventueel met een nieuwe gpu als dat nodig zou zijn.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
het is vooral belangrijk om weten of de cpu de bottleneck is of de GTX480
als je de normal settings in BF3 hoger wil zetten, is de kans groot dat het probleem enkel bij de GTX 480 ligt
een nieuwe videokaart lijkt de meest logische nieuwe stap, maar je kan met monitoring tooltjes vrij gemakkelijk te weten komen wat die onderdelen doen tijdens het spelen

• Goofy1978
ik speel bf3 op ultra 1920x1200 zonder aa met gtx570 die net zo snel is als zn gtx480.
in die game zal zijn cpu dan wel een bottleneck zijn vermoed ik.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
Ik zou dit eens lezen voordat er met geld gegooid wordt:

http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/6

(eigenlijk alle pagina's, heel interessant om te lezen!)

Het lijkt erop dat het Battlefield 3 bij benadering geen drol kan schelen wat voor CPU je hebt.

• Goofy1978
klopt heb ik ook wel eens gelezen, maar ze hebben het niet getest in een multiplay game met 64 spelers.
daar maakt het wel erg veel uit of je cpu snel genoeg is.

• Evilsin
ik heb de tool Can you run it van http://www.systemrequirementslab.com gedraait voor de settings van battlefield 3, en deze geeft inderdaad aan dat de videokaart de enigste bottleneck is . ik krijg deze melding te zien bij recommended

--------------------------------------------------
Video Card
Recommended: DirectX 11 compatible with 1024 MB RAM (NVIDIA GeForce GTX 560 or ATI Radeon HD 6950)

You Have: GeForce GTX 480
Upgrade Suggested: Unfortunately, your Video Card does not meet this requirement.
--------------------------------------------------
Mijn pc slaagt voor alle andere zaken.

Ik heb al zitten kijken naar videokaarten, en deze lijkt mij wel een mooie voor een redelijke prijs

Asus GTX660-DC2O-2GD5

wat vinden jullie?

• Goofy1978
jouw 480 is sneller dan de 560 die word aanbevolen de test zuigt.
start bf3 nog eens op maar nu alleen de resolutie flink lager zetten.
heb je meer fps dan is de gpu de bottleneck .
blijven de fps hetzelfde dan is de cpu de bottleneck.

• Evilsin
ik heb gekeken op BF3 naar de frames. ik heb alles up ultra gezet met deze resultaten

1920x1080 : 30-40 fps (op intense moment kakt het in naar 15-20)
1024x768: 55-65 fps (op intense moment kakt het in naar ongeveer 50)

dit is op een 64 player map

[ Voor 31% gewijzigd door Evilsin op 11-10-2012 23:29 ]

• Goofy1978
je cpu kan dus altijd minimaal 50 fps leveren ook op drukke momenten
dan zou de gpu toch te traag zijn op hd res
vreemd ik heb er geen last van zelfs op de laptop met 570m draait het nog soepel op med/high hd res

Verwijderd

PMG -> CAA :)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Ik zou idd gewoon goed investeren in een nieuwe Videokaart. Die processor kan nog wel even mee. Eventueel (mocht je toekomst gericht kijken) een nieuw moederbord kopen waar je huidige nog in past, maar waar wel upgrademogelijkheden voor zijn. Bovendien zijn er nog maar bar weinig games die echt volledig gebruik maken van al je cores.

Eventueel investeren in een goede koeler en dan je cpu overklokken(in de toekomst). Ook al is het geen BE overklokken kan je dan nog steeds.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zou gewoon gaan meten wat de CPU usage is, loggen voor een minuut of 10, weet je genoeg. Zie hier:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1654043

Er zijn toch wel degelijk mensen die constateren dat de CPU de bottleneck kan zijn. Wij kunnen dit niet voor je bepalen.

Joenino heeft misschien wel het beste idee: processor flink overklokken en de videokaart upgraden, dat zou ik persoonlijk doen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Goofy1978
ik heb bf3 net ook geprobeerd casp baorder 64 speler op ultra 1024x768 geen anti aliasing
zit rond de 85fps met uitschieters naar 110 en heb een keer een drop naar 60 gezien
op hd res 1920x1080 55fps met heel soms een drop naar 40fps.
een gtx480 is gelijkwaardig aan een gtx570 het verschil zit toch echt in de cpu
mn i7 860 cpu is wel op 3.5ghz overgeklokt

heb je anti aliasing toevallig niet op 4x staan ofzo?
das echt de nekslag voor je gpu dat kunnen alleen de allersnelste kaarten aan in bf3

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 12-10-2012 18:59 ]

• Evilsin
Ik heb de antialiasing uitgezet (hij runt nog steeds op ultra) en dit zijn de resultaten

1920x1080 : 45-55 fps (op intense moment kakt het in naar 40)
1024x768: 58-65 fps (op intense moment kakt het in naar ongeveer 55)

de prestaties van full HD zijn dus beduident beter zonder antialising.

Dit laat dus eigenlijk zien dat beide componenten (processor en videokaart) niet voldoende zijn om minimaal 60 fps te draaien. Ik denk dus dat ik het beste de processor kan proberen over te klokken (zal mijn eerste x zijn), en de videokaart te upgraden.

• Goofy1978
voor ful hd is je gpu idd de beperkende factor, bij mijn systeem ook trouwens fps zijn even hoog.
op lage res laat het wel zien dat je cpu op stock nooit meer dan 58-65fps zal aanleveren.
dus ook met gtx680 in sli zal je daar niet boven komen
idd cpu overklokken en gpu upgraden is de beste beslissing denk ik.

• Evilsin
ok dan heb ik mijn beslissing gemaakt :D thx allemaal voor de info en het meedenken.

nog 1 vraagje. Dit gaat mijn eerste x overklokken zijn. Hebben jullie enige tips met waar ik op moet letten?

ik heb gezien op tweakers dat het mogelijk is om mijn CPU tot 4! Ghz over te klokken met lucht koeling.
nieuws: 'Phenom II X4 955 met luchtkoeling tot 4GHz te overklokken'
moet ik daarvoor een betere koeler kopen? of is de standaard koeler ook voldoende?

Ook welk programma moet ik gebruiken? ik heb tutorials gezien van mensen die met dezelfde processor AMD overdrive software gebruiken, om het te testen.
YouTube: EASY OVERCLOCKING!!! AMD PHENOM II X4 955, XFX RADEON 4890, ASUS M4A79T DELUXE, 6 GIG 1600 RAM!

thx voor de hulp :D
Pagina: 1