Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bootprobleem, laptop start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb laatst een Acer Aspire One mini laptop gekocht. Oorspronkelijk stond hier Windows XP op, maar ik wilde graag Linux draaien door te booten via USB.

Na het booten, tijdens de opstarten van linux, kwam ik bij een scherm waar ik iets met video dingen moest kiezen (rows,cols en een cijfer). Niet wetende wat ik daarmee moest heb ik op enter gedrukt, waardoor de boel vastliep. Na 10 minuten wachten heb ik de laptop proberen uit te zetten door de aan/uit knop ingedrukt te houden, wat niet lukte. Uiteindelijk heb ik toen de batterij eruit getrokken.

Als ik nu weer opstart gebeurd er helemaal niets. Boven het toetsenbord zitten 4 lampjes, batterij, hardeschijf(?) capslock, numlock. Zodra ik 'm aanzet knipperen caps en numlock, maar het hardeschijf lampje blijft uit. Verder maakt ie een geluid alsof ie aan het denken is, hard zacht hard zacht, ongeveer om de 5 seconden.

Ik heb al geprobeerd om een ander scherm aan te sluiten, dat werkt niet. Ook maakt het geen verschil of ik de USB stick met linux erin of eruit heb. Ik weet vrij zeker dat ik de boot volgorde niet heb veranderd, maar alleen geselecteerd om vanaf usb te booten.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Ik gebruikte Damn Small Linux (dsl-4.4.10-embedded.zip) die ik met deze tool op de USB heb geinstalleerd; http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Mvg, Mark

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Eum, de caps/numlock blijven knipperen ? Direct al als je hem aanzet of later pas?

Klinkt als kernel panic, maar dan snap ik niet dat je geen beeld ziet.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ze knipperen maar 1 keertje (volgens mij normaal), maar ik vond het opvallend omdat het hardeschijf(?) lampje helemaal niets doet.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:32:
Nee, ze knipperen maar 1 keertje (volgens mij normaal), maar ik vond het opvallend omdat het hardeschijf(?) lampje helemaal niets doet.
Ohja, gewoon bios post dus.
Tja, als je echt helemaal niks ziet, dus ook geen bios boot screen/logo of wat dan ook zou ik mijn geld zetten op dat je videokaart dood is of niet goed aangesloten.

Edit: 't is een netbook. In dat geval je LCD scherm. Lijkt er wel backlight van het scherm af te komen? (oftewel, als je in een compleet donkere ruimte bent. licht je scherm dan nog op?). Zo nee, houd is een heel felle lamp ervoor, zie je dan nog heel vaag misschien wat letters o.i.d.?

[ Voor 24% gewijzigd door geerttttt op 11-10-2012 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie helemaal niets, ook geen backlight. Als ik echter de accu eruit haal en terwijl ie aanstaat de netstroom kabel eruit trek geeft het scherm wel een kleine flikkering (dus niet dood lijkt me?).

Ik heb zelf het idee dat het iets met de BIOS te maken heeft, dat ie verkeerd is blijven hangen waardoor ie nu niet weet wat ie moet doen? Het beeldscherm heeft nooit problemen gehad en ik heb 'm ook nog niet uit elkaar gehaald.

Bovendien heb ik ook geprobeerd om een andere monitor erop aan te sluiten, maar dan geeft de monitor aan dat er geen signaal is en ik de kabels moet nakijken.

Op internet las ik iets over een manual BIOS reset, laptop openschroeven en een jumper omzetten, zou dat kunnen helpen?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:24:
Ik zie helemaal niets, ook geen backlight. Als ik echter de accu eruit haal en terwijl ie aanstaat de netstroom kabel eruit trek geeft het scherm wel een kleine flikkering (dus niet dood lijkt me?).
Kan ook betekenen dat de backlight niet goed meer is, als hij heel kort flikkert... Maar das geen zekerheid. In principe is het wel zo dat als het scherm stroom krijgt, het backlight standaard aan gaat...
Ik heb zelf het idee dat het iets met de BIOS te maken heeft, dat ie verkeerd is blijven hangen waardoor ie nu niet weet wat ie moet doen? Het beeldscherm heeft nooit problemen gehad en ik heb 'm ook nog niet uit elkaar gehaald.
Het kan toevallig helaas zo zijn, maar wederom, het kan maar dat zegt nog niks.
Bovendien heb ik ook geprobeerd om een andere monitor erop aan te sluiten, maar dan geeft de monitor aan dat er geen signaal is en ik de kabels moet nakijken.
Dat is wel slim, en vreemd dat die geen signaal geeft..
Op internet las ik iets over een manual BIOS reset, laptop openschroeven en een jumper omzetten, zou dat kunnen helpen?
Dat kan ook ja, wat je ook kunt doen als 1e test is de stroom en accu eruit te halen. dan de power knop 30 sec ingedrukt houden. Ik weet niet precies in hoeverre dit echt werkt, maar dan haal je de reststroom eruit. Daarna weer accu en stroom erin en kijken wat er gebeurt.

Je kunt verder ook de bios 'resetten ja'. Of door een jumper om te zetten (als je moederbord dat heeft), en anders de bios batterij er even uithalen (dat is waarschijnlijk dat je moederbord zoiets heeft).

Verwijderd

Topicstarter
Tot de crash vanmiddag heb ik nooit problemen gehad, ik kan me dan ook niet voorstellen dat 1 keer de batterij er verkeerd uithalen ervoor kan zorgen dat m'n scherm kapot is.
Bovendien is het meer dan alleen m'n scherm, het lampje van de harde schijf blijft donker, terwijl deze normaal tijdens het opstarten knipperde als een gek.

Batterij en netstroom eruit en de powerknop 30 seconden indrukken maakt geen verschil.

Zou het probleem een 'Random Loss of BIOS Settings' kunnen zijn? Wat doet zoiets precies?
In de service handleiding staat dat ik in dat geval inderdaad de BIOS batterij moet vervangen (of even eruit halen)
http://tim.id.au/laptops/acer/aspire%20one.pdf

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:55:
Tot de crash vanmiddag heb ik nooit problemen gehad, ik kan me dan ook niet voorstellen dat 1 keer de batterij er verkeerd uithalen ervoor kan zorgen dat m'n scherm kapot is.
Bovendien is het meer dan alleen m'n scherm, het lampje van de harde schijf blijft donker, terwijl deze normaal tijdens het opstarten knipperde als een gek.

Batterij en netstroom eruit en de powerknop 30 seconden indrukken maakt geen verschil.

Zou het probleem een 'Random Loss of BIOS Settings' kunnen zijn? Wat doet zoiets precies?
In de service handleiding staat dat ik in dat geval inderdaad de BIOS batterij moet vervangen (of even eruit halen)
http://tim.id.au/laptops/acer/aspire%20one.pdf
Nee, random loss of BIOS settings is dat hij telkens je bios instellingen (datum, boot device order enzo) kwijtraakt. Maar ik zou inderdaad je batterij er uit halen en er in doen, vervangen is niet nodig.

Dat is je enige hoop denk ik, werkt dat niet dan ben ik bang dat het probleem ingrijpender is, maar ik verwacht dat het dan valt onder de categorie, dikke pech. Dat heeft denk ik niet te maken met de installatie die je gedaan hebt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het niet starten van hardware heeft niet veel te maken met NOS, dus gaat deze naar CSL.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 20:02
Weet niet op je dezelfde hebt,
Maar laast een acer gefixt via link.
Die had hetzelfde probleem.

http://www.leosquarez.com...e-zg5-screen-not-working/

bios wil er wel eens spontaan uitklappen.

[ Voor 6% gewijzigd door binbero op 11-10-2012 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen ontzettend bedankt :D

Binbero's manier werkt top! Ik was al bezig met uit elkaar schroeven dus ben blij dat ik 'm nog op tijd las :D

Voor mensen die dit probleem ook hebben;
http://support.acer.com/a...spireoneaoa110faq22.shtml
Pagina: 1