Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik heb een vervelend probleem, wat vast bekend zal klinken:
Mijn trouwe werkpaardje start niet meer door. Het enige wat hij doet na het indrukken van de onboard-power button is aanslaan waarna hij direct weer uitvalt. Na enkele seconden herhaalt dit zich, enzovoort...
Overigens branden alle ledjes, verder slaat hij te kort aan om een beep voort te kunnen brengen.

Heb niks speciaals gedaan, enkel een drietal fans vervangen welke nu niet eens aan het syteem hangen in de huidige staat. Na het vervangen van de fans begonnen de hierboven omschreven problemen.

Wat heb ik allemaal gedaan om het probleem te vinden:
Batterij verwijderd en ruime tijd gewacht om te resetten.
Onboard cmos knop ingedrukt (10s, 15s, 60s).
Zonder ook maar enige onderdelen geïnstalleerd (enkel het moederbord) aangezet.
Geheugenbankjes één voor één getest.
Geheugen dimms één voor één getest.
Met 1,2,3,4 dimms getest. (uiteindelijk een bankje opzij gelegd omdat deze niet oplichtte (crucial ballistix))
Met cpu, geheugen, videokaart, cpu koelblok + fan en ssd getest.
Zowel met één p4 stekker (4 pins) als twee (8pins) getest.
Met andere voeding getest.

Heb het probleem een tijd geleden ook gehad, uiteindelijk sloeg het moederbord als donderslag bij heldere hemel weer aan toen hij zich buiten de case bevond. Dat lijkt nu echter nog niet zo snel te gebeuren, hoogste tijd om hulp te raadplegen :p.

Heb de troubleshooter ook doorgenomen, waardoor het volgende uit te sluiten is:
Voeding: loopt.
Moederbord: zowel op de mobo-plate als op een kartonnen doos geen resultaat, (externe) kortsluiting uitgesloten.
ATX reset, geen resultaat.
Gestart met paperclip, geen resultaat.

Dat is alles wat ik geprobeerd heb, ben vast iets vergeten maar dat komt wel bovendrijven uit de replies. Ik heb zelf het idee dat het moederbord niet over een bepaalde horde heen komt, ik denk een oc-fail melding welke niet gereset kan worden op de een of andere manier.

Als blijkt dat het moederbord kaduuk is gaat hij rma, ik heb nu nog enige hoop dat hij het weer op de normale manier gaat doen maar ik ben zelf ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morgen laatste poging: proberen de tweede bios-chip te activeren. Krijg geeneens beeld dus hoogstwaarschijnlijk gaat hij volgende week RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een laatste update voor andere gebruikers met een gelijk probleem: Bordje draait nu op de backup bios, de pc werkt dus weer als vanouds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Hoe kreeg je hem dan aan de praat, want je zei eerst dat je de 2e bios chip probeerde te activeren, en dat je toen geen beeld kreeg. Of had je het jumpertje toch niet goed zitten? :)

Die p55 boardjes (en anderen trouwens ook) hebben vaker de neiging om als je ze aanzet even op te starten, weer uit te gaan en daarna door te gaan met opstarten. Dit 'hoort zo'. Of het een soort 'automatisch ontladen' is, of dat er eerst een BIOS1 wordt gestart om vervolgens over te gaan op BIOS2 geen idee. Mijn MSI P55 doet het al vanaf het begin, een Asus P55 boardje op m'n werk doet exact hetzelfde. Misschien inderdaad het moment dat er even snel wordt gechecked of je OC settings en zo wel goed staan, zodat hij daarna of door kan starten of in 'rescue mode' kan starten. Het feit dat dat bij jouw in een bootloop kwam doet me inderdaad denken dat hij niet kan opslaan dat hij naar 'normal' of naar 'rescue' wil booten, en dus in een loopje komt. Een 2e bios chip is een goede redding in dit geval (zegt Captain Hindsight :P).

Maar hoe je het voor elkaar hebt gekregen om een bios chip te mollen is wel een goede. Niet de fans toevallig aangesloten terwijl je PC nog aanstond of zo ? :)