Eerst het inleidende verhaal:
Tijdens het spelen van Battlefield 3 werd ik de laatste tijd eruit gegooid door windows met als melding "display card stopt responding succesvol recovery". Dit was niet altijd, soms kon ik ook wel eens 2 uur onafgebroken spelen en was er niets aan de hand. Ik dacht aan een brakke driver niet aan de hand zou je denken.
Todat afgelopen week mijn pc er spontaan mee stopte tijdens het tikken van een Word document.
Er kwam een vreemde geur van de pc af en mijn vermoeden was dat de PSU kapot was (Antec Quatro 850).
Toch bleef het moederboard lichtgeven en kon de pc na enkele seconden worden gestart. Ik zag wel dat de bios klop op 00:00 stond bij de herstart van de pc.
Voor de zekerheid heb ik de pc toch uitgezet (je weet maar nooit).
Gister een nieuwe PSU gekocht (Corsair TX850M) en geplaatst. Alles was weer aangesloten en heb ik de pc aangezet.
Ik zag een witte "vlam" van de videokaart afkomen en een korte knetter. Direct stroom eraf en videokaart eruit gehaald en vervangen voor een oud bakkie.
De pc start gelukkig weer op zodat ik dit bericht kan tikken.
Nu vraag ik mij het volgende af:
1= Videokaart was brak aan het worden en de nieuw PSU heeft de "klap verkocht"
2= Videokaart niet brak overload / piek vanuit de PSU.
Pc Specs:
Proc: I7 940
Mboard: Asus Rampage Extreme 2
Mem: Corsair Vengeance 16gb
Voeding oud: Antec Quattro 850
Voeding nieuw: Corsair TX850M
Hdd:
Seagate 750gb
Raptor 74gb
Intel SSD 330 120gb
Video oud: Sapphire HD4870
Video nieuw Sapphire Radeon HD 6570
Tijdens het spelen van Battlefield 3 werd ik de laatste tijd eruit gegooid door windows met als melding "display card stopt responding succesvol recovery". Dit was niet altijd, soms kon ik ook wel eens 2 uur onafgebroken spelen en was er niets aan de hand. Ik dacht aan een brakke driver niet aan de hand zou je denken.
Todat afgelopen week mijn pc er spontaan mee stopte tijdens het tikken van een Word document.
Er kwam een vreemde geur van de pc af en mijn vermoeden was dat de PSU kapot was (Antec Quatro 850).
Toch bleef het moederboard lichtgeven en kon de pc na enkele seconden worden gestart. Ik zag wel dat de bios klop op 00:00 stond bij de herstart van de pc.
Voor de zekerheid heb ik de pc toch uitgezet (je weet maar nooit).
Gister een nieuwe PSU gekocht (Corsair TX850M) en geplaatst. Alles was weer aangesloten en heb ik de pc aangezet.
Ik zag een witte "vlam" van de videokaart afkomen en een korte knetter. Direct stroom eraf en videokaart eruit gehaald en vervangen voor een oud bakkie.
De pc start gelukkig weer op zodat ik dit bericht kan tikken.
Nu vraag ik mij het volgende af:
1= Videokaart was brak aan het worden en de nieuw PSU heeft de "klap verkocht"
2= Videokaart niet brak overload / piek vanuit de PSU.
Pc Specs:
Proc: I7 940
Mboard: Asus Rampage Extreme 2
Mem: Corsair Vengeance 16gb
Voeding oud: Antec Quattro 850
Voeding nieuw: Corsair TX850M
Hdd:
Seagate 750gb
Raptor 74gb
Intel SSD 330 120gb
Video oud: Sapphire HD4870
Video nieuw Sapphire Radeon HD 6570