Microsoft Licenties op Terminal Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:05
Ik zit met het volgende vraagstuk wat betreft licenties waar ik niet uit kom.

De situatie is als volgt:
  • 1 terminal server
  • 40 kantoor medewerkers
  • 20 schepen met laptop
Op de terminal server draait een programma wat gebruikt wordt voor onze administratie en waar de schippers ook gebruik van maken, ook moet er Microsoft Office geïnstalleerd worden voor de kantoormedewerkers, de schippers gebruiken geen Office.

Er zullen gelijktijdig ongeveer 30 gebruikers op de server werken.

Vragen:
  • Volgens onze softwareleverancier moet ik ook voor de schippers een Office licentie aanschaffen omdat ze het in theorie kunnen gebruiken. Dit zal toch belachelijk zijn, hoe kan ik dit voorkomen?
  • Hoeveel RDP CALS moet ik aanschaffen, ik verwacht 60 maar hoe gaat Microsoft controleren hoeveel gebruikers daadwerkelijk gebruik maken van Terminal services?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25

Duinkonijn

Huh?

tel2 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:22:
Ik zit met het volgende vraagstuk wat betreft licenties waar ik niet uit kom.

De situatie is als volgt:
  • 1 terminal server
  • 40 kantoor medewerkers
  • 20 schepen met laptop
Op de terminal server draait een programma wat gebruikt wordt voor onze administratie en waar de schippers ook gebruik van maken, ook moet er Microsoft Office geïnstalleerd worden voor de kantoormedewerkers, de schippers gebruiken geen Office.

Er zullen gelijktijdig ongeveer 30 gebruikers op de server werken.

Vragen:

[list]
• Volgens onze softwareleverancier moet ik ook voor de schippers een Office licentie aanschaffen omdat ze het in theorie kunnen gebruiken. Dit zal toch belachelijk zijn, hoe kan ik dit voorkomen?
toon volledige bericht
Geen office installeren of een 2e terminal zonder office
• Hoeveel RDP CALS moet ik aanschaffen, ik verwacht 60 maar hoe gaat Microsoft controleren hoeveel gebruikers daadwerkelijk gebruik maken van Terminal services?
[/list]
http://technet.microsoft....ry/cc738128(v=ws.10).aspx

http://technet.microsoft....ry/cc731629(v=ws.10).aspx

:)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

schijnt wel te mogen als je bijv. res workspace gebruikt om restricties tot de software te kunnen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
user cals gebruiken ipv device cals, dan mag je aan de hand van de hoeveelheid user cals die je hebt ook dat aantal concurrent users op je terminal hebben.

Office gebruik kun je met group policies en/of gebruik van groepsrestricties limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

batsma schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:20:
user cals gebruiken ipv device cals, dan mag je aan de hand van de hoeveelheid user cals die je hebt ook dat aantal concurrent users op je terminal hebben.
RDS licensing is niet concurrent. ;)

Op Licensing Brief - Licensing of Microsoft Desktop Application Software for Use with Windows Server Remote Desktop Services kom ik onderstaande quote tegen:
Microsoft licenses its desktop applications on a per-device basis. Per-device licensing means a customer must obtain a license for each desktop on or from which the product is used or accessed. For example, when a desktop application is accessed remotely across an organization using Windows Server Remote Desktop Services, a separate desktop application license is required for each desktop from which the application is accessed.
Als de applicatie dus niet vanaf de laptops benaderd wordt zit je goed lijkt mij. Ik zou voor de zekerheid dit nog wel even controleren/navragen bij je leverancier...

[ Voor 58% gewijzigd door Question Mark op 11-10-2012 15:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Bedankt voor jullie reacties. De TS licenties dat is dan zo, maar als we geld op Office licenties kunnen besparen dan graag. Heeft iemand toevallig een artikel waarin bevestigd wordt dat je dit via group policies mag afschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk naar mijn post erboven. Er wordt enkel gesproken over devices die de applicatie gebruiken...

Afschermen wordt lastig, dat doe je nl. op userniveau, terwijl Office device-based wordt gelicenceerd. Staat Office overigens lokaal op de laptops geinstalleerd? In dat geval heb je nl. al rechten om de software via RDS ook te mogen gebruiken...

[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 11-10-2012 15:44 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Question Mark schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:42:
Kijk naar mijn post erboven. Er wordt enkel gesproken over devices die de applicatie gebruiken...

Afschermen wordt lastig, dat doe je nl. op userniveau, terwijl Office device-based wordt gelicenceerd. Staat Office overigens lokaal op de laptops geinstalleerd? In dat geval heb je nl. al rechten om de software via RDS ook te mogen gebruiken...
Had je edit gemist......mijn leverancier zegt dus dat je wel voor alle gebruikers moet betalen ook al gebruiken ze geen Office. Ik begrijp Microsoft ook wel want hoe gaan zij hard maken met hoeveel gebruikers je Office gebruikt, iedereen kan wel zeggen dat hij maar met 5 van de 40 gebruikers Office gebruikt. Maar als het echt zo is, is het natuurlijk te zot voor woorden dat je voor alle gebruikers Office moet aanschaffen.

Hoop dat iemand hier meer duidelijkheid in kan scheppen.

Office staat lokaal geinstalleerd op de laptops, maar met een OEM licentie :(

[ Voor 4% gewijzigd door tel2 op 11-10-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tel2 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:50:
[...]
mijn leverancier zegt dus dat je wel voor alle gebruikers moet betalen ook al gebruiken ze geen Office.
Ik heb het idee dat je leverancier er gewoon naast zit...

Ik heb wel eens RDS omgevingen gebouwd, waar ook Project en Visio vanaf aangeboden werden voor een selecte groep gebruikers. Noway dat er Project en Visio licenties aangeschaft zijn voor alle 1500 devices, enkel voor de devices van waaraf deze gebruikt werden..

De quote die ik al eerder aanhaalde lijkt dit ook te bevestigen:
a separate desktop application license is required for each desktop from which the application is accessed
Er staat "from witch the application is accessed", niet "from wich the RDS Server is accessed"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind dit wel een interessant onderwerp, want toevallig zit ik op m'n werk met hetzelfde. We hebben naar het schijnt een aantal office licenties te weinig terwijl het allemaal op een TS draait. Ik heb mijn situatie bij Central Point voorgelegd toen ik de licenties aan ging schaffen en zij zeiden dat je voor elke gebruiker die het pakket gaat gebruiken een licentie moet hebben. We hebben daarom een x aantal Office Standard licenties genomen, waarbij er ook een aantal op een laptop gingen.
Hierbij werd gesteld dat de gebruiker met Office op de laptop in feite dezelfde licentie gebruikt voor de TS. Dus met 10 gebruikers op de TS waarvan er 5 een laptop hebben, heb je dus maar 10 licenties nodig, die 5 op de laptop zijn al gelicenseerd via de TS.

Access gebruiken er maar een paar, dus hiervoor hebben we veel minder licenties aangeschaft. Volgens mij gebruiken minder mensen 't pakket, dan we hebben gekocht, maar op een aantal van 5 is dat niet boeiend.

Voor TS CALs zit ik zelf nog te puzzelen hoe 't precies zit. De ene bron geeft aan dat als je per user license gebruikt, je CALs moet hebben voor het totaal aantal TS gebruikers, de ander zegt dat je voor elke gebruiker een licentie moet hebben. Dat laatste betekend dus dat als iemand weg gaat en een ander voor in de plaats komt, je een nieuwe CAL moet aanschaffen/verlenen aan die gebruiker. Dat vind ik weer raar, want dat zou betekenen dat als je een beetje hoog verloop hebt met mensen, je een klein fortuin kwijt bent aan CALs en heb je er uiteindelijk tig honderd tot duizend voor een bedrijf met nog geen 50 werknemers.

Ik heb nog een vraag voor de meer ervaren RDS gebruikers hier, die wellicht ook interessant is voor de TS:
Hoe zit het licentie model als je meerdere TS hebt en je gebruikers die ook gebruiken. Heb je bijvoorbeeld 2 CALs nodig voor een gebruiker omdat die op 2 servers werkt, of is dat gecoverd met 1 CAL?

offtopic:
Hoewel elke bron aangeeft dat licenties uitgedeeld moeten worden, is bij ons nog steeds de teller op 0 issued :S. Aantal per device CALs, build-in, is unlimited, issued 0. Per user is 10 (VL) en 20 (OL) available, - issued. Geen idee hoe of wat, maar het werkt en extra CALs worden nog aangeschaft voor de gebruikers.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

@hero Als je 1 centrale licentieserver gebruikt, ben je maar 1 cal kwijt

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat dacht ik al, wilde het even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Duinkonijn, ik weet niet waar jij het over hebt...1 cal?

Het is vrij simpel naar mijn idee:

Office licenses : 1 per device dat connect naar de ts server
Ts license: user cals

Brw office op ts, als het office 2010 is dan dien je de enterprise versie aan te schaffen

Edit: het is idd gewoon user cal, dus iedereen die ernaar connect moet een cal hebben.

Maar 2008 ondersteunt ook teporary en device cals

[ Voor 40% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-10-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero Of Time schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:54:
Hierbij werd gesteld dat de gebruiker met Office op de laptop in feite dezelfde licentie gebruikt voor de TS. Dus met 10 gebruikers op de TS waarvan er 5 een laptop hebben, heb je dus maar 10 licenties nodig, die 5 op de laptop zijn al gelicenseerd via de TS.
Net andersom, omdat Office lokaal al gelicenseerd is heb je automatisch het recht om het produkt ook via het netwerk te benaderen.
Voor TS CALs zit ik zelf nog te puzzelen hoe 't precies zit. De ene bron geeft aan dat als je per user license gebruikt, je CALs moet hebben voor het totaal aantal TS gebruikers, de ander zegt dat je voor elke gebruiker een licentie moet hebben. Dat laatste betekend dus dat als iemand weg gaat en een ander voor in de plaats komt, je een nieuwe CAL moet aanschaffen/verlenen aan die gebruiker. Dat vind ik weer raar, want dat zou betekenen dat als je een beetje hoog verloop hebt met mensen, je een klein fortuin kwijt bent aan CALs en heb je er uiteindelijk tig honderd tot duizend voor een bedrijf met nog geen 50 werknemers.
Neup. Een user/device krijgt een "permanent RDS Call", maar neem dat permanent maar met een korreltje zout. Die Call is tussen de 52 en 89 dagen geldig. Als de user of device dan nog niet weer verbonden is, komt je license terug in de pool. Da's ook de reden dat je temp RDS CAll 90 dagen geldig is. ;)
Ik heb nog een vraag voor de meer ervaren RDS gebruikers hier, die wellicht ook interessant is voor de TS:
Hoe zit het licentie model als je meerdere TS hebt en je gebruikers die ook gebruiken. Heb je bijvoorbeeld 2 CALs nodig voor een gebruiker omdat die op 2 servers werkt, of is dat gecoverd met 1 CAL?
1 Call
offtopic:
Hoewel elke bron aangeeft dat licenties uitgedeeld moeten worden, is bij ons nog steeds de teller op 0 issued :S. Aantal per device CALs, build-in, is unlimited, issued 0. Per user is 10 (VL) en 20 (OL) available, - issued. Geen idee hoe of wat, maar het werkt en extra CALs worden nog aangeschaft voor de gebruikers.
Voor RDS Server die ingesteld staan op "per user licensing" werkt de teller overigens niet...
KillerAce_NL schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:05:
er device dat connect naar de ts server
Ts license: concurrent user cals
TS Licenses zijn niet concurrent...

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zie mijn edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Brw office op ts, als het office 2010 is dan dien je de enterprise versie aan te schaffen
VLK license bedoel je... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274613

Wij hebben ook een terminal server omgeving; Als ik moet geloven wat mij verteld is heb jij dit nodig:

1 X Server licentie voor de terminal server
20 x Windows licentie voor de laptop.
60 X RDP calls voor de gebruikers
40 X office voor de kantoormensen

Hebben de kantoor mensen ook nog office lokaal geinstalleerd? Dan moet je daar ook office licenties voor aanschaffen.

Wij moeten altijd alles dubbel hebben.

Een gebruiker met een laptop heeft deze licenties nodig:
1 x Windows licentie voor de laptop
1 x RDP call
2 X office licentie
2 X antivirus licentie
1 X Exchange call
1 X SQL call

Een gebruiker met een thin clientheeft deze licenties nodig:
1 x RDP call
1 X office licentie
1 X antivirus licentie
1 X Exchange call
1 X SQL call

Office gaat per computer, per gebruiker. Dus op je terminal server heb je voor iedere gebruiker een licentie nodig. Heb je het ook op de laptop, nog een licentie nodig.
Hetzelfde geld bij ons voor de anti-virus. We hebben er 1 nodig voor de hele terminal server en nog 1 per gebruiker.

Niet dat dit gecontroleerd kan worden, we hebben per TS 1 licentie. Windows zit standaard op de laptops. Als iemand iets vraagt, je gebruikt open office op de laptops :)

Dat is zoals het mij is uitgelegd,
Hero Of Time schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:54:

offtopic:
1. Die gaan per gebruiker. Je moet dan wel een RDp licentie server installeren.

Die teller staat bij mij ook op 0.
Maar klik in de licentie manager eens met de rechtermuisknop op de server en dan rapport maken. Dan ga je naar de rapporten en zeg je opslaan als.
Als je dat bestand opent zie je precies wie er een call in gebruik heeft.
Doordat ik verkeerde accounts heb aangemaakt staan wij nu op 102 in gebruik en 90 in licentie. (Verkeerde naam, voor het gemak gewoon alles verwijderd en opnieuw begonnen) Alles werkt dan toch, er is geen actieve controle op
Dat hoeft niet hoor.
Wij hebben 70 office 2007 standaard licenties en 20 office 2010 standaard licenties. Dit omdat 2007 niet meer verkocht werd en je met een 2010 licentie ook 2007 mag gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 274613 op 12-10-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Question Mark schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:05:
[...]
Net andersom, omdat Office lokaal al gelicenseerd is heb je automatisch het recht om het produkt ook via het netwerk te benaderen.
Nee, dat is alleen als je een open licensing overeenkomst hebt. Een lokale OEM install van Office geeft je NIET het recht om het ook op TS te mogen starten.

Interessant leesvoer:
http://blog.mpecsinc.ca/2...t-office-in-terminal.html

Niet voor niets moet MS personeel zelf een paar keer per jaar hun licensing kennis verplicht bijwerken..

[ Voor 78% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-10-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Duinkonijn, ik weet niet waar jij het over hebt...1 cal?
op het moment dat je een TS farm heb. BV: met 1 licentie server & 3 servers
dan heb je per gebruiker, 1 CAL nodig

als je 3 terminal servers heb met elk een lokale licentie server.. dan heb je technisch 3 calls. per licentie server wordt hij geregistreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Duinkonijn schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:27:
[...]

op het moment dat je een TS farm heb. BV: met 1 licentie server & 3 servers
dan heb je per gebruiker, 1 CAL nodig

als je 3 terminal servers heb met elk een lokale licentie server.. dan heb je technisch 3 calls. per licentie server wordt hij geregistreerd
Eh, ja....Maar waarom zou je 3 licensing servers draaien ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KillerAce_NL schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Sommige doen dat, die zetten 3 servers op met licenties e.d. en komen er dan achter dat je dan 3x betaald.
Sommige weten dat gewoon niet, je moet maar net weten dat je een licentieserver moet opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 274613 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:16:
Office gaat per computer, per gebruiker. Dus op je terminal server heb je voor iedere gebruiker een licentie nodig. Heb je het ook op de laptop, nog een licentie nodig.
Office gaat enkel per device. Heb je de juiste versie licentie, dan hoef je enkel de fat client maar 1x te licenceren. Deze lokale licentie geeft dan ook recht om Office op je RDS Server te gebruiken.

It all depends dus...

[ Voor 0% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2012 12:49 . Reden: verduidelijking dat het om licentieversie gaat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik neem aan dat je een terminal server laat optuigen door MS certified medewerkers...Dat is echt wel common knowledge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Btw office op ts, als het office 2010 is dan dien je de enterprise versie aan te schaffen
Onzin. Je bent niet verplicht om het duurste, meest uitgebreide pakket aan te schaffen als je dat niet nodig hebt. Ik heb bij CP juist gevraagd of het een probleem was met Office 2010 std en dat is er niet. Open License aangeschaft en gaan.
Question Mark schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:05:
[...]
Ja, ok, maar het ging even om 't punt dat je per user een license hebt, niet per device plus gebruiker. Wist ff niet meer zeker hoe de richting was.
[...]
Neup. Een user/device krijgt een "permanent RDS Call", maar neem dat permanent maar met een korreltje zout. Die Call is tussen de 52 en 89 dagen geldig. Als de user of device dan nog niet weer verbonden is, komt je license terug in de pool. Da's ook de reden dat je temp RDS CAll 90 dagen geldig is. ;)
Sweet, weer wat geleerd.
[...]
Voor RDS Server die ingesteld staan op "per user licensing" werkt de teller overigens niet...
Dat blijkt :)
[verhaal]
Dat is zoals het mij is uitgelegd,
Dat is jammer, want je hebt nu te veel Office licenties, zeker als het 2010 is. AV is weer afhankelijk van de leverancier. Wij hebben AVG Business en dat is per device, dus laptops 1, server 1, ongeacht aantal gebruikers. Als je File Server hebt, gaat het weer om verbindingen. Je moet de voorwaarden nalezen en anders vragen aan de license support afdeling.
[...]

1. Die gaan per gebruiker. Je moet dan wel een RDP licentie server installeren.

Die teller staat bij mij ook op 0.
Maar klik in de licentie manager eens met de rechtermuisknop op de server en dan rapport maken. Dan ga je naar de rapporten en zeg je opslaan als.
Als je dat bestand opent zie je precies wie er een call in gebruik heeft.
Doordat ik verkeerde accounts heb aangemaakt staan wij nu op 102 in gebruik en 90 in licentie. (Verkeerde naam, voor het gemak gewoon alles verwijderd en opnieuw begonnen) Alles werkt dan toch, er is geen actieve controle op.
Ga ik eens bekijken, laatste keer zag ik er niets over.
KillerAce_NL schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Er zijn bedrijven waar dat gebeurt. Je kan het ook doen als je meerdere domeinen hebt bijvoorbeeld, of RDS hoster bent. Dan heb je per klant een license server om hun licenties/CALs bij te houden. Kan centraal vanaf 1 server, maar het overzicht lijkt mij wat minder makkelijk te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 12-10-2012 13:11 . Reden: quote screwed up ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hero Of Time schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:42:
[...]

Onzin. Je bent niet verplicht om het duurste, meest uitgebreide pakket aan te schaffen als je dat niet nodig hebt. Ik heb bij CP juist gevraagd of het een probleem was met Office 2010 std en dat is er niet. Open License aangeschaft en gaan.

[...]

Ja, ok, maar het ging even om 't punt dat je per user een license hebt, niet per device plus gebruiker. Wist ff niet meer zeker hoe de richting was.

[...]

Sweet, weer wat geleerd.

[...]

Dat blijkt :)

[...]

Dat is jammer, want je hebt nu te veel Office licenties, zeker als het 2010 is. AV is weer afhankelijk van de leverancier. Wij hebben AVG Business en dat is per device, dus laptops 1, server 1, ongeacht aantal gebruikers. Als je File Server hebt, gaat het weer om verbindingen. Je moet de voorwaarden nalezen en anders vragen aan de license support afdeling.

[...]

Ga ik eens bekijken, laatste keer zag ik er niets over.

[...]

Er zijn bedrijven die dat doen. Als je RDS hoster bent, wil je dat ook liever, zodat je het licentie/CAL gebruik van je klanten bij kan houden en 'snoepen' ze niet van elkaar. Het kan centraal, maar het overzicht is dan wat lastiger.
toon volledige bericht
Klopt enterprise hoeft niet, zo zie je dat diverse bronnen, diverse info hebben. MS licensing blijft tricky.

De 1 link die ik postte is zeer informatief.

Wil je aub wel even goed quoten ? Ik heb dat laatste niet geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Question Mark schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:41:
[...]

Office gaat enkel per device. Heb je de juiste versie, dan hoef je enkel de fat client maar 1x te licenceren. Deze lokale licentie geeft dan ook recht om Office op je RDS Server te gebruiken.

It all depends dus...
Het gaat niet om versie, zoals al eerder gezegd. Om een licentie te mogen gebruiken van een geinstalleerde versie op de fat client, die je over een open license te beschikken.
Dus standaard mag je je OEM versie op je fat client niet als licentie op TS server gebruiken...

Nog meer leuk leesvoer incl voorbeelden:
http://blogs.technet.com/...l-server-environment.aspx

Wel leuk dat dit soort topics je "dwingt" om weer even e.e.a. na te lezen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-10-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hero Of Time schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:42:
[...]

Zoals ik al zei hebben we dat niet gedaan :)
Iedere gebruiker heeft bij ons 1 office licentie. Voor op de laptops hebben we er geen gekocht.
Visio is ook een probleemgeval bij ons. Ik heb het op 6 terminal servers staan. 90 gebruikers kunnen het zo opstarten, maar we hebben maar 5 licenties. Er zijn ook maar 4 man die het gebruiken.

Wij hebben trend micro en die rekenen zo. Fileserver is gewoon 1 systeem en ook 1 licentie. Maar ook hier hebben we per server 1 licentie gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je MS Office echt nodig? Kun je het niet gewoon met een gratis OpenOffice af? Is net zo goed voor wat het moet doen. De schippers gebruiken het niet zoals je zelf al aangaf. En voor de mensen op kantoor zou het niet al te veel wennen moeten zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

The Eagle schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:53:
Heb je MS Office echt nodig? Kun je het niet gewoon met een gratis OpenOffice af? Is net zo goed voor wat het moet doen. De schippers gebruiken het niet zoals je zelf al aangaf. En voor de mensen op kantoor zou het niet al te veel wennen moeten zijn.
Dat is echt niet zomaar gedaan. Veel taskworkers kunnen helemaal niet goed met zo'n change omgaan. Vaak kan het ook helemaal niet omdat er apps zijn die leunen op MS Office, of zelfs integreren.

Dus die uitspraak is iets te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KillerAce_NL schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:48:
[...]

Het gaat niet om versie, zoals al eerder gezegd. Om een licentie te mogen gebruiken van een geinstalleerde versie op de fat client, die je over een open license te beschikken.
Ik bedoel ook licentieversie (zal m'n post even aanpassen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KillerAce_NL schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:47:
[...]
Wil je aub wel even goed quoten ? Ik heb dat laatste niet geschreven.
Fixed, was mijn eigen tekst en ergens is het mis gegaan.
Anoniem: 274613 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:52:
[...]

Zoals ik al zei hebben we dat niet gedaan :)
In je post zeg je dat iemand met een laptop 2 Office licenties nodig heeft, dus dat heb je wel gedaan.
Wij moeten altijd alles dubbel hebben.

Een gebruiker met een laptop heeft deze licenties nodig:
1 x Windows licentie voor de laptop
1 x RDP call
2 X office licentie
2 X antivirus licentie
1 X Exchange call
1 X SQL call

Een gebruiker met een thin client heeft deze licenties nodig:
1 x RDP call
1 X office licentie
1 X antivirus licentie
1 X Exchange call
1 X SQL call

toon volledige bericht
Zie je het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Heb even geen tijd gehad om in het topic te kijken maar de discussie is aardig los gekomen. Samenvattend denk ik dat we er nog niet uit zijn, kun je nagaan hoe onduidelijk het is.

Vind de vergelijking met Visio/Access wel een goede dit zijn vaak maar enkele gebruikers die dit gebruiken en dan ga je toch echt niet voor al je gebruikers licenties aanschaffen.....

OpenOffice is helaas geen optie voor ons, dit is niet compatibel met onze andere programma's.

Ik hoop dat er nog iemand is die met een link/bron het verlossende antwoord kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb even m'n mail doorgespit en kwam dit tegen over Office:
Als je een laptop hebt voor kantoor met Office Open License en deze thuis zal gebruiken, hoef je geen extra licentie van Office voor de terminal server te hebben om vanuit huis gebruik ervan te maken.
Daarbij komt mocht één en dezelfde gebruiker een desktop op kantoor te hebben en een laptop, hoef diegene voor de laptop ook geen extra licentie aan te schaffen.
Belangrijk hierin is dat dit wel dezelfde gebruiker betreft.
En toen ik 't over Visio had:
Het is net als met Office. Voor Terminal Server gebruik heb je voor elke gebruiker een Visio licentie nodig. Voor de Terminal Server zelf is er geen licentie vereist.
Dit betekend dat als je 40 Office gebruikers hebt, je 40 licenties moet hebben, ongeacht of je nou 40 of meer TS gebruikers hebt.

RDS CALs is al duidelijk voor je neem ik aan, elke user een CAL: 60 stuks dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daarbij komt mocht één en dezelfde gebruiker een desktop op kantoor te hebben en een laptop, hoef diegene voor de laptop ook geen extra licentie aan te schaffen.
It depends.... Roaming Use mag enkel met afgesloten Software Assurance...
You may utilize these expanded Roaming Use Rights when you carry active Software Assurance on Office 2010, Project 2010 or Visio 2010.
Office, Project and Visio Roaming Use Rights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Dit betekend dat als je 40 Office gebruikers hebt, je 40 licenties moet hebben, ongeacht of je nou 40 of meer TS gebruikers hebt.
Als dit zo is heeft mijn leverancier het dus fout.....

Zo kan ook iedereen zeggen dat hij maar met 2 gebruikers Office gebruikt maar in de praktijk gebruiken 40 mensen het, is niet te controleren.

Daarnaast moet toch ergens op het internet te vinden zijn waar dit bevestigd wordt?

Denk trouwens dat we beter nog even een paar maanden kunnen wachten met het aanschaffen van Office zodat we gelijk 2013 kunnen aanschaffen.

Zijn er voor Office 2013 nog andere regels :9

[ Voor 46% gewijzigd door tel2 op 12-10-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tel2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:02:
[...]
Denk trouwens dat we beter nog even een paar maanden kunnen wachten met het aanschaffen van Office zodat we gelijk 2013 kunnen aanschaffen.
Of SA afsluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Kan ook maar daar betaal je dan ook weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Question Mark schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:00:
[...]

It depends.... Roaming Use mag enkel met afgesloten Software Assurance...

[...]

Office, Project and Visio Roaming Use Rights
Hoe zie jij die "roaming use"? Wat ik snel zie van de site die je linkt, gaat het over niet-bedrijfsapparatuur, dus een privé laptop oid. Niet een bedrijfslaptop. Oftewel, als jij een PC hebt op je werkplek en een laptop van de zaak, en je werkt ook nog eens op een Terminal Server, dan is er voor jou maar 1 licentie nodig. Zelfs als je met de laptop dus vanuit huis aan het werk bent, of ergens in het buitenland. Dit kan zonder de SA waar jij op doelt. SA is nodig als er gebruik gemaakt wordt van Office dmv een apparaat die niet van het bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:29

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Office bestaat alleen in device licenties, en je moet inderdaad licenties aanschaffen per apparaat dat office kan benaderen (of dat nu lokaal of via een netwerk is). Daarnaast geld er een bepaalde aannemelijkheid: Kunnen ze erbij?

Er zijn mij situaties bekend waarbij de klant niet 1-op-1 Office licenties kocht met zijn TS cals omdat hij via RES Powerfuse de toegang had geblokkeerd op een manier die de gebruiker niet kon omzeilen, en dat werd goedgekeurd bij controle.

De software die je daarvoor nodig hebt hoeft niet op te wegen (qua kosten) tegen de de 'onnodige' aanschaf van een paar extra officelicenties.

Ik heb jarenlang licentiecontroles gedaan voor Microsoft omgevingen en helaas komt het er aan het eind altijd op uit dat je het goedkoopst uit bent met een zogenaamd 'open value' contract, wat in feite een renteloze afbetaling is van je licenties over 3 jaar, maar dan wel (verplicht!) vermeerderd met een zogenaamd 'onderhoudspakket' genaamd software assurance. Hier zitten meerdere voordelen aan vast, maar de belangrijkste reden dat veel bedrijven het nemen is de upgrades die je voor niets krijgt: binnen een lopend contract mag je altijd naar de nieuwste versie upgraden die beschikbaar is.

Aangezien dat voor Office voor veel mensen wel het geval is (2000 > 2003 > 2007 > 2010, er zit dus meestal ongeveer 3 jaar tussen de releases) krijg je voor die 50% uplift wel een 100% gratis nieuwe uitvoering zodra die uit komt. Moet je natuurlijk wel van plan zijn daar in mee te gaan: bedrijven die een 5-jarige cyclus (of langer) gebruiken voor ze 'over' gaan naar wat nieuws, zijn hier niet per definitie mee geholpen.

Er zitten echter meer leuke zaken aan vast:

- gratis thuisgebruik voor elke medewerker die op kantoor office tot zijn beschikking krijgt
(en dan krijgt die persoon thuis áltijd enterprise, ongeacht de kantoorversie)
- cold DR licenties (machines voorgeinstalleerd op de plank leggen zonder licentiekosten)
- in gebruik nemen, en in dezelfde maand aanschaffen (in plaats van kopen en dan installeren, scheelt tijd wanneer je plotseling uitbreiding krijgt)

en ga zo maar door, je kunt zelf ook wel op Microsoft SA googlen denk ik :P.

Let overigens ook heel goed op indirecte cals: Een gebruiker van een boekhoudpakket dat op de achterkant gebruik maakt van een SQL database, is indirect ook een SQL gebruiker! Immers, als de SQL server uitvalt werkt zijn boekhouding ook niet meer, en dus moet je daar een CAL voor aftikken. Dit en andere 'leuke' regeltjes zijn prevalent in microsoft licensing, dus laat je AUB goed voorlichten voor je stappen onderneemt.

Als je niet voornemens bent het goed te doen, kun je het beter helemaal niet doen, want je speelt jezelf in de kaart. Als jij in 2010 bijvoorbeeld 100 Windows Server Cals en 100 Windows Terminal server cals afneemt, en in 2012 maar 30 office licenties aanschaft, gaat er bij MS ook een belletje rinkelen... en verhoog je de kans op controle... ze zijn ook niet vies van een kijkje in de KVK gegevens (hoeveel medewerkers heb je eigenlijk? ben je recent gegroeid of gekrompen?) of andere doodgewone methodes om te bepalen of een controle iets op gaat leveren.

Aan dit advies kunnen geen rechten worden ontleend en ik adviseer altijd om je licenties op de correcte wijze aan te schaffen / c.q. te gebruiken, wil je een zwart op wit ondertekend advies of plan van aanpak, stuur me een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tel2
Interessant stuk, dankjewel! Ik zal eens kijken naar RES Powerfuse en anders de licenties voor iedereen aanschaffen. We willen het goed doen maar zeker niet te goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero Of Time schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:11:
[...]

Hoe zie jij die "roaming use"? Wat ik snel zie van de site die je linkt, gaat het over niet-bedrijfsapparatuur, dus een privé laptop oid.
Klopt, dacht dat je die situatie bedoelde... My bad...
tel2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:32:
Interessant stuk, dankjewel! Ik zal eens kijken naar RES Powerfuse en anders de licenties voor iedereen aanschaffen. We willen het goed doen maar zeker niet te goed :)
Wat ik ook wel eens gedaan heb, is de rechten op de installatiemap en/of executable aanpassen.

Verwijder de default "User" groep bijvoorbeeld van de installatiemap van "MS Project 2007", en geef enkel de "administrators" en de nieuw aan te maken groep "app_ms-project-2007" rechten op deze installatiemap.

Daarmee heb je de toegang tot applicaties ook al dichtgetimmerd. Users die dan rechten moeten krijgen op project maak je lid van de laatstgenoemde groep en klaar is tel2. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Question Mark op 12-10-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:29

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Question Mark schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:37:
[...]
Klopt, dacht dat je die situatie bedoelde... My bad...

[...]

Wat ik ook wel eens gedaan heb, is de rechten op de installatiemap en/of executable aanpassen.

Verwijder de default "User" groep bijvoorbeeld van de installatiemap van "MS Project 2007", en geef enkel de "administrators" en de nieuw aan te maken groep "app_ms-project-2007" rechten op deze installatiemap.

Daarmee heb je de toegang tot applicaties ook al dichtgetimmerd. Users die dan rechten moeten krijgen op project maak je lid van de laatstgenoemde groep en klaar is tel2. :)
Helaas, die vlieger gaat niet op... bij mijn weten is een dergelijke 'fix' nooit goedgekeurd bij controle. Je moet echt redelijke moeite (in hun ogen) gedaan hebben om dit onmogelijk te maken, en de bewijslast is altijd omgekeerd: jij moet het niet aannemelijk maken dat zij die licenties kunnen gebruiken.

Ze kijken namelijk ook naar het werk van de mensen die géén toegang hebben. In het geval van TS gaat het om mensen op een schip die óók computerwerk verrichten, maar geen office nodig hebben. Ik ken de specifieke werksituatie van die scheepslui niet, maar als zij reden zien om aan te nemen dat het voor die mensen wel degelijk handig zou zijn om toegang tot office te hebben, gaan ze die fix die jij voorstelt (die bij wijze van spreken binnen 2 minuten ongedaan te maken is) niet accepteren.

Heb jij daarentegen policies in gebruik via een aparte management laag (zoals dus powerfuse oid) waarbij zichtbaar is dat die policies al een tijdje in gebruik zijn en ze toegang tot applicaties blokkeren waarvan je aannemelijk kunt maken dat ze die software écht niet nodig hebben al hadden ze wél toegang, kom je er wel mee weg.

Het is helaas geen harde wetenschap, het is toch Microsoft die bepaalt wat mag en wat niet mag, het zijn hun regels en uitzonderingen daarop worden dan ook alleen door hen verleend. Denk daarbij aan de 'legalisatie' van licenties van bepaalde oosterse overheden tegen de kostprijs van 1 dollar per werkstation, omdat het anders een ondoenlijke controle was geweest (met een kostprijs die ze toch nooit betaald zouden hebben). Dat soort uitzonderingen worden wel degelijk gemaakt, en als ze bij jou 99 licenties aantreffen terwijl je er eigenlijk 101 had moeten hebben krijg je ook echt geen proces aan je broek.

Zorg dus dat je de licenties in orde hebt, je verhaal klopt, je alles aannemelijk kunt maken maar ook vooral, heel erg belangrijk, dat je de licentieadministratie op orde hebt. Als zij ter plaatse ongedocumenteerde zwijnestal aantreffen die ook nog eens tekort komt op aantallen en jij met een doorzichtig smoesje komt (ze hebben ze allemaal wel al een keer gehoord) hoef je niet op coulance te rekenen.

Heeft iemand (zoals TS) een goede reden, goede policies in gebruik en alles netjes vastgelegd (bijvoorbeeld het inventariseren van de werkstations, gekoppeld aan de gebruikte software, versies en evt. license keys) schept dat al een totaal ander beeld.

Bij twijfel kun je altijd contact met een geauthoriseerde reseller opnemen (Central Point is er daar eentje van maar staar je niet blind op één advies), Microsoft zelf of, als je wilt, mij. Niet om mezelf op de borst te kloppen maar ik kan je zo enkele referenties geven van bedrijven die mij hebben ingehuurd om e.e.a. duidelijk te krijgen. Een dergelijk advies kun je bij je administratie bewaren en alhoewel het je niet vrijpleit als je besluit de regels te overtreden (de eindgebruiker is altijd contractueel verantwoordelijk) toont het een stukje goed ondernemerschap dat altijd meegenomen word in de beoordeling. Daarnaast kan het ook peace of mind geven - je weet dat je alles goed hebt geregeld en kunt je aandacht besteden aan zaken die wél geld opleveren.

Verwijderd

Ok, lastige bedoeling dit.

Ik heb een klant met 15 gebruikers met laptops. Die draaien lokaal Office 2010 op Windows 7 en maken zo af en toe gebruik van een Terminal Server (2008R2) om Excel en Word te gebruiken.

Ik maak op hier dat ik per gebruiker van de TS, een RDS cal nodig heb, een Office 2010 VLM versie (ondanks dat ze 2010 lokaal hebben op de laptop) en een 2008 R2 Std license.

Dus 15 x Office 2010 Std VLM, 15 x RDS CAL per user en 1 x 2008 R2 Standard....

Is dit correct?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 03:02:
Ok, lastige bedoeling dit.

Ik heb een klant met 15 gebruikers met laptops. Die draaien lokaal Office 2010 op Windows 7 en maken zo af en toe gebruik van een Terminal Server (2008R2) om Excel en Word te gebruiken.

Ik maak op hier dat ik per gebruiker van de TS, een RDS cal nodig heb, een Office 2010 VLM versie (ondanks dat ze 2010 lokaal hebben op de laptop) en een 2008 R2 Std license.

Dus 15 x Office 2010 Std VLM, 15 x RDS CAL per user en 1 x 2008 R2 Standard....

Is dit correct?
Je mist de Server CALs voor je TS. MS heeft voor RDP 2 licentietypes die je moet hebben, User CALs (RDS) en Server CALs. Het genaaide is zelfs dat als je een andere RDS type gebruikt, zoals Citrix, heb je alsnog RDS en Server CALs nodig |:(

Hero Of Time schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:43:
[...]

Je mist de Server CALs voor je TS. MS heeft voor RDP 2 licentietypes die je moet hebben, User CALs (RDS) en Server CALs. Het genaaide is zelfs dat als je een andere RDS type gebruikt, zoals Citrix, heb je alsnog RDS en Server CALs nodig |:(
server CALs?
die ken ik nog niet. Zover ik weet heb je user en device CALs, dan ligt het eraan hoe je werkt welke je nodig hebt.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-07 22:55
Precies... Per saldo is dus het volgende nodig voor een terminal server omgeving met Office:

- 1 x Windows Server licentie voor de terminal server zelf, tenzij deze virtueel draait en wordt afgedekt door bijvoorbeeld licenties voor Windows Server Datacenter
- Per gebruiker een Windows Server User CAL, maar deze zullen in de meeste gevallen al aanwezig zijn.
- Per terminal server gebruiker een RDS user CAL, of per device een RDS device CAL. Deze zijn niet beide tegelijk te gebruiken, dus bepaal vooraf wat dan het voordeligst is
- Per device een volumelicentie van Microsoft Office. Als de devices al uitgerust zijn met volumelicenties van Office, hoef je die niet nog eens voor de terminal server omgeving aan te schaffen.

Verwijderd

Linke Loe schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:33:
Precies... Per saldo is dus het volgende nodig voor een terminal server omgeving met Office:

- 1 x Windows Server licentie voor de terminal server zelf, tenzij deze virtueel draait en wordt afgedekt door bijvoorbeeld licenties voor Windows Server Datacenter
- Per gebruiker een Windows Server User CAL, maar deze zullen in de meeste gevallen al aanwezig zijn.
- Per terminal server gebruiker een RDS user CAL, of per device een RDS device CAL. Deze zijn niet beide tegelijk te gebruiken, dus bepaal vooraf wat dan het voordeligst is
- Per device een volumelicentie van Microsoft Office. Als de devices al uitgerust zijn met volumelicenties van Office, hoef je die niet nog eens voor de terminal server omgeving aan te schaffen.
Ok duidelijk. Bedankt!

1 vraagje nog: stel je hebt 1 office VLM... Kun je die dan op je laptop en 2 verschillende TS servers gebruiken? Lijkt me wel dan he? Neem aan dat het ook precies dezelfde versie moet zijn?

• Linke Loe
Als je op meerdere terminal servers Office aanbiedt, moet je nog steeds per device wat inlogt op de terminal servers een Office licentie hebben. Met andere woorden: het maakt voor het aantal Office licenties niet uit hoeveel terminal servers je hebt.

Het hoeft niet per se dezelfde versie te zijn, je mag immers downgraden. Van de hoogste versie die je hebt (op clients of op TS), moet je de licenties hebben...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 274613 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:46:
[...]

server CALs?
die ken ik nog niet. Zover ik weet heb je user en device CALs, dan ligt het eraan hoe je werkt welke je nodig hebt.
Hier is wat informatie te vinden erover:
http://www.2x.com/docs/en...ervicesAtoZ-Terminal.html

En de MS documentatie, hoewel die wat vager is in de hoeveelheid Server CALs die je zou moeten hebben:
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit die server CAL niet bij het windows 7 professional besturingssysteem?
Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik die ooit gekocht heb?

Ik heb wel net onze licenties op order gebracht, 34x office, 3x server 2008 R2 en 10 x use cal voor de TS en voor exchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, die licentie zit daar niet bij. Je kan namelijk ook met Linux en andere third party applicaties een RDP verbinding maken naar een TS.

Als je RDS in User licensing mode hebt staan, dan worden de licenties niet enforced. Dus als je maar 20 RDS CALs hebt, en 40 gebruikers, kunnen ze alle 40 aanmelden. Als je 'm in Device mode draait, dan kan de 21e er niet meer bij totdat een vrije licentie beschikbaar is of een bestaande is overgedragen.

Je kan dus User CALs en Device CALs kopen, afhankelijk van je gekozen licentiemodel tijdens installatie, maar je zal altijd een Server CAL er naast nodig hebben.

Het hele Terminal Services licentiemodel is vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
Hero Of Time schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:52:
Nee, die licentie zit daar niet bij. Je kan namelijk ook met Linux en andere third party applicaties een RDP verbinding maken naar een TS.

Als je RDS in User licensing mode hebt staan, dan worden de licenties niet enforced. Dus als je maar 20 RDS CALs hebt, en 40 gebruikers, kunnen ze alle 40 aanmelden. Als je 'm in Device mode draait, dan kan de 21e er niet meer bij totdat een vrije licentie beschikbaar is of een bestaande is overgedragen.

Je kan dus User CALs en Device CALs kopen, afhankelijk van je gekozen licentiemodel tijdens installatie, maar je zal altijd een Server CAL er naast nodig hebben.

Het hele Terminal Services licentiemodel is vaag.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt met een server CAL. Bedoel je daar een User CAL voor Windows Server mee? In de meeste gevallen zullen die al aanwezig zijn, als er al een bestaand Windows network aanwezig is en hoeven die alleen maar nieuw aangekocht te worden, als er een server geinstalleerd wordt, met een hogere versie dan de aanwezige CAL's....

Het TS licentiemodel is helemaal niet vaag, de enige licenties die je extra nodig hebt ten opzichte van een omgeving zonder terminal server, zijn de RDS CAL's per user of device (afhankelijk van de licensing mode), die een connectie maakt met de terminal server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is voor mij nou het vage. Volgens onze MS LoP die loopt, moeten we aanvullende Server CALs aanschaffen naast de RDS CALs die we eerder al aangevuld hadden.

Zoals ik het begrijp, heb je een CAL nodig voor gebruikers om op de server te laten werken, en een CAL om de gebruiker of apparaat met de server te laten verbinden.

HTT-Thalen is een expert zegt hij, dus, je mag hier even uitleggen hoe het nou precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hero Of Time schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:40:
Dat is voor mij nou het vage. Volgens onze MS LoP die loopt, moeten we aanvullende Server CALs aanschaffen naast de RDS CALs die we eerder al aangevuld hadden.

Zoals ik het begrijp, heb je een CAL nodig voor gebruikers om op de server te laten werken, en een CAL om de gebruiker of apparaat met de server te laten verbinden.

HTT-Thalen is een expert zegt hij, dus, je mag hier even uitleggen hoe het nou precies zit.
Ik snap niet wat ze daarmee bedoelen, maar ken je situatie dan ook niet. Misschein zijn er rare regels als je met non windows devices een rdp sessie start, maar die kenik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is wat ik heb als response:
Windows User CAL are an independent product from Terminal Server CAL; thus requiring a separate purchase for the Windows User CAL.
Snap jij het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
Hero Of Time schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:31:
Dit is wat ik heb als response:

[...]

Snap jij het?
Ja, ik snap het... Hier staat gewoon wat ik al die tijd al aangeef: iedere user heeft een Windows Server User CAL nodig en iedere user (device) die op de terminal server inlogt heeft een RDS User (Device) CAL nodig. Dit zijn inderdaad twee aparte producten en het kan best zijn dat niet iedere user (device) op de terminal server inlogt. Je hebt dan natuurlijk ook minder RDS CAL's nodig.

Jij hebt het echter de hele tijd over een Server CAL, maar die ken ik helemaal niet en bestaan volgens mij ook niet...

In een bestaand network zullen (als het goed is) de Windows Server User CAL's al aanwezig zijn, immers je hebt al voor iedere user een dergelijke CAL nodig. Als je in dit network een terminal server installeert, heb je dus alleen een aantal RDS CAL's nodig en niet nog meer Windows Server User CAL's, of de door jou genoemde Server CAL's. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je de versie van deze terminal server hetzelfde houdt, als waar je de User CAL's voor hebt. De nieuwste Windows Server versie in je netwerk bepaalt namelijk de versie van de User CAL's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als dat waar is, dan hebben we of de verkeerde licenties aangeschaft, of het juiste gedaan. In beide gevallen is het super duidelijk van Microsoft (NOT!). Damn, wat haat ik licenties, vooral als het niet eenduidig staat omschreven en je tig soorten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
Ik kan uiteraard niet beoordelen of jullie het juiste hebben gekocht, als ik niet weet wat jullie gekocht hebben. Als je een goede reseller hebt, zouden zij natuurlijk wel moeten weten wat je precies nodig hebt, of bij twijfel moeten overleggen met Microsoft of hun distributeur. Bij Ingram Micro zitten namelijk genoeg mensen die kunnen vertellen hoe het zit en ze geven daar zelfs trainingen voor resellers...

Ik geef toe, het is niet altijd even duidelijk en bij iedere nieuwe Windows versie verandert er wel iets, maar dan nog is alle informative gewoon te vinden via www.microsoft.com/licensing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

Hero Of Time schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:10:
Als dat waar is, dan hebben we of de verkeerde licenties aangeschaft, of het juiste gedaan. In beide gevallen is het super duidelijk van Microsoft (NOT!). Damn, wat haat ik licenties, vooral als het niet eenduidig staat omschreven en je tig soorten hebt.
Heb je de product codes bij de hand van wat er besteld/aangeschaft is? Dus niet alleen de naam of omschrijving, maar ook een product code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan moet ik m'n zakelijke mail bekijken en informatie daaruit hier posten. Dat is iets wat ik liever niet doe. De omschrijving is iig MS RDS CAL voor 2012 Server en MS Server CAL voor 2012 server. CP verkoopt geen 2008 CALs meer en ze zijn backward compatible. Dit heb ik via een account manager van CP geregeld, dus ik mag aannemen dat hij weet wat we moeten hebben.
Even snel zoeken op CP website is het als 't goed is dit: http://www.centralpoint.n...rt-r18-04281-num-1477695/, want de prijs komt (redelijk) overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
Dit is dus een Windows Server 2012 User CAL. Als je alles op Windows Server 2008 (R2) hebt draaien en je hebt ook genoeg Windows Server 2008 user CAL's, hoef je geen nieuwe user CAL's te kopen als je een nieuwe server in je network voorziet van Windows Server 2008. Pas als er een server geinstalleerd wordt met Windows 2012 moet je nieuwe CAL's aanschaffen, tenzij je nog een geldige SA overeenkomst op je CAL's hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

Hero Of Time schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 23:51:
Dan moet ik m'n zakelijke mail bekijken en informatie daaruit hier posten. Dat is iets wat ik liever niet doe. De omschrijving is iig MS RDS CAL voor 2012 Server en MS Server CAL voor 2012 server. CP verkoopt geen 2008 CALs meer en ze zijn backward compatible. Dit heb ik via een account manager van CP geregeld, dus ik mag aannemen dat hij weet wat we moeten hebben.
Even snel zoeken op CP website is het als 't goed is dit: http://www.centralpoint.n...rt-r18-04281-num-1477695/, want de prijs komt (redelijk) overeen.
Die uit de link heeft product code: R18-04281 (MS RDS CAL voor 2012 Server) en de Windows Server Call 2012 Single User Cal is R18-04281. De WinSvrCAL 2012 SNGL OLP NL Device CAL is R18-04277.

Het is eigenlijk niet al te moeilijk: elke gebruiker die aanmeld op je Terminal Server heeft 1x R18-04281 nodig als licentie en 1x R18-04281 OF 1x R18-04277. Dat laatste ligt geheel aan hoe je op dit moment licenseerd: op User of op Device.

Dit zijn trouwens allemaal "Standard" licentie-product-codes zonder Software Assurance.

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 25-11-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Linke Loe schreef op zondag 25 november 2012 @ 00:05:
Dit is dus een Windows Server 2012 User CAL. Als je alles op Windows Server 2008 (R2) hebt draaien en je hebt ook genoeg Windows Server 2008 user CAL's, hoef je geen nieuwe user CAL's te kopen als je een nieuwe server in je network voorziet van Windows Server 2008. Pas als er een server geinstalleerd wordt met Windows 2012 moet je nieuwe CAL's aanschaffen, tenzij je nog een geldige SA overeenkomst op je CAL's hebt...
We hadden te weinig. 30 eerst, maarja, bedrijven groeien ;)
_Arthur schreef op zondag 25 november 2012 @ 09:34:
[...]

Die uit de link heeft product code: R18-04281 (MS RDS CAL voor 2012 Server) en de Windows Server Call 2012 Single User Cal is R18-04281. De WinSvrCAL 2012 SNGL OLP NL Device CAL is R18-04277.

Het is eigenlijk niet al te moeilijk: elke gebruiker die aanmeld op je Terminal Server heeft 1x R18-04281 nodig als licentie en 1x R18-04281 OF 1x R18-04277. Dat laatste ligt geheel aan hoe je op dit moment licenseerd: op User of op Device.

Dit zijn trouwens allemaal "Standard" licentie-product-codes zonder Software Assurance.
Kijk, nu staat het er eens duidelijk hoe het is :) Alle andere plekken waar iets gemeld wordt laat de suggestie open dat je maar 1 server CAL hoeft te hebben, ongeacht het aantal gebruikers en dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
Hero Of Time schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:12:
[...]

We hadden te weinig. 30 eerst, maarja, bedrijven groeien ;)
Maar dan hoef je natuurlijk allen maar het aantal te kopen wat je tekort kwam, tenzij je toch van plan bent om Windows Server 2012 te gaan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Linke Loe schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:25:
[...]

Maar dan hoef je natuurlijk allen maar het aantal te kopen wat je tekort kwam, tenzij je toch van plan bent om Windows Server 2012 te gaan gebruiken...
Hebben we ook gedaan, uitbreiding gekocht.

We zijn trouwens wat afgedwaald van waar de TS om vroeg. Ik vraag mij af hoe hij/zij het er nu vanaf heeft gebracht en welke oplossing er is gebruikt om niet te veel licenties te moeten kopen.

Pagina: 1