DVB-antenne. Welke winkel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit is misschien een beetje suffe vraag, maar in wat voor winkel koopt men eigenlijk een losse dvb-t antenne? Is er nog iets waar ik op moet letten m.b.t. tot de aanschaf?

Achtergrond: stel vrienden van me heeft geen kabel, vinden ze te duur, maar ik kwam erachter dat er een dvb-t tuner in hun TV ingebouwd zit. Om de publieke omroep fatsoenlijk te ontvangen hebben ze nog wel een losse antenne nodig. Ik had voor het testen mijn eigen meegenomen (ooit meegeleverd bij Digitenne-kastje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Een met of zonder power inserter nodig, dat moet je even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Is een power inserter hetzelfde als een actieve antenne?

Het signaal daar was al behoorlijk goed. Sterker nog, zelfs zonder antenne hadden ze al een te pruimen signaal op hun TV, dat alleen wel regelmatig opbrak. Lijkt mij dat een passieve antenne dan genoeg is.

Maar hebben ze dit soort antennes gewoon bij een winkel als de MediaMarkt? Of heb ik een speciaalzaak nodig?

[edit]

Mediamarkt Utrecht had geen losse antenne's. Alleen een raar USB-stick+Antenne-pakketje, dat er nogal magertjes uitzag. Voor mezelf had ik dit nog wel gekocht om te proberen, maar voor vrienden heb ik liever iets degelijkers.

Dus nogmaals: Welke winkels hebben dit in de verkoop?

[ Voor 45% gewijzigd door Keypunchie op 12-10-2012 00:13 . Reden: Bezoek Mediamarkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Een power inserter is inderdaad bedoeld om een actieve antenne van stroom te voorzien.
De meeste tv's hebben geen voeding op de antenne, in tegenstelling tot veel tuners.

Als je nu al een redelijk signaal hebt, zou ik eerst iets anders proberen.
Bouw een bierblik antenne!

Kost je alleen maar twee blikjes bier, stuk coax en een antenne connector.

http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/DVB-T/Bierblik%20antenne.html

Het werkt echt. Heb zelf ook eentje gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik weet alleen van de situatie bij mijn ouders, ik had destijds (en nu eigenlijk nog altijd ;)) de ballen verstand van DVB-T en mijn ouders hadden een digitenne kastje en een antenne gekregen van een oom die het toch niet meer gebruikte. De Philips TV die we hebben zou DVB-T ondersteunen, maar we kregen het maar niet aan de praat zonder de tuner ertussen te zetten. Inderdaad, het probleem zat in de antenne.Waar KPN geleverde digitenne tuners zelf de antenne van voeding voorzien, deed de Philips tv dit niet.
Oplossing was een USB kabeltje die vanuit de tv de antenne van wat extra sap voorziet. Online zijn die dingen zat te vinden, ik heb voor mijn ouders bewust een usb kabel power inserter gehaald, zodat de spanning alsnog uit de TV te halen is en het niet nodig is een adapter in het stopcontact te drukken. Je zult zelf even moeten testen of de door hen gebruikte TV de antenne voedt. Is dit niet het geval, even online een dom kabeltje bestellen of zelf maken middels het solderen van een paar weerstandjes, een kapot geknipte USB kabel en een coax kabel.
Misschien is een niet actieve antenne ook een optie, maar daar heb ik geen verstand van, dat zou cornfed99111 dan misschien wat toe kunnen lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Bedankt voor de tips, ook die bierblik-antenne is een leuke (alhoewel ik dat niet voor mijn vrienden zou aanraden). Na een vruchteloos rondje bij de elektronicazaken, die je alleen maar het Digitenne starterpakket in de maag willen splitsen, heb ik intussen via V&A een nette geschikte antenne gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Het hoeft niet perse een bierblik te zijn.
Van belang is dat het van blik is gemaakt. Veel frisdrankblikjes zijn van aluminium gemaakt.

Kijk eens bij Conrad. Zat antennes.
Pagina: 1