[i-Mac mid 2011] Vrije harde schijf ruimte incorrect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag probeerde ik wat ruimte vrij te maken op mijn harde schijf. Zodra ik een bestand weg wil gooien krijg ik de melding dat Finder hier toestemming voor nodig heeft en moet ik mijn wachtwoord invoeren. Op zich al vreemd aangezien ik dit niet ooit eerder heb hoeven doen. Na mijn wachtwoord in te voeren wordt het bestand verwijderd, maar staat het ook niet meer in de prullenbak.

Het vervelendste is nog, dat de hoeveelheid vrije ruimte op mijn harde schijf ook niet stijgt. Het lijkt wel alsof het bestand ander soort rechten heeft (heeft het niet) en bij verwijdering geen ruimte vrij maakt. Zeer frustrerend. Een korte Google actie brengt me al bij topics van mensen die foutmeldingen krijgen van finder, maar ik heb nog geen geval gevonden dat op het mijne lijkt.

Heeft er iemand toevallig soortgelijke problemen en een oplossing, voordat ik alles opnieuw moet installeren?

Het betreft een iMac Mid 2011 met OSX 10.7.5. (11G63)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Wat gebeurd er als je een file aanmaakt met dezelfde naam als de net verwijderde file?
Zo weet je of het bestand nog bestaat of niet.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Big Womly schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:05:
Wat gebeurd er als je een file aanmaakt met dezelfde naam als de net verwijderde file?
Zo weet je of het bestand nog bestaat of niet.
Dat mag ik gewoon zonder foutmelding. Ik heb de volgende test uitgevoerd:
  • TextEdit opgestart
  • Bestand op het bureau blad opgeslagen als "test"
  • Bestand verwijderd door het naar de prullenbak te slepen
  • Wachtwoord in moeten vullen om het bestand te verwijderen -> lege prullenbak
  • Nieuw document aangemaakt in TextEdit
  • Nieuwe document opslaan als "test" op dezelfde locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opstarten van MacOS installatie DVD

Schijfhulpprogramma problemen op Macintosh HD laten vinden en repareren.

Werkt minder goed als dit vanuit het OS zelf gebeurd, daarom opstarten vanaf installatie DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:23:
opstarten van MacOS installatie DVD

Schijfhulpprogramma problemen op Macintosh HD laten vinden en repareren.

Werkt minder goed als dit vanuit het OS zelf gebeurd, daarom opstarten vanaf installatie DVD.
Bedankt voor de tip. Ik heb momenteel de Disk Utility tool gestart en ben de "permission verification" aan het runnen. Heb helaas geen installatie DVD (Lion via Appstore aangeschaft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Dan kan je via je Recovery partitie dat ook doen :) Opnieuw starten en ALT ingedrukt houden en je recoovery partitie selecteren en de stappen van fridgeman volgen.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:17
Gebruik je de Time-Machine.app? Wanneer de back-up doellocatie (bijvoorbeeld een externe HDD) niet beschikbaar is worden snapshots op de harde schijf geschreven. Hierdoor wordt meer schijfruimte ingenomen, wat opvalt onder ''Opslag'' bij ''Over deze Mac'', ''Overig'' zal dan best groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stef42 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:32:
Gebruik je de Time-Machine.app? Wanneer de back-up doellocatie (bijvoorbeeld een externe HDD) niet beschikbaar is worden snapshots op de harde schijf geschreven. Hierdoor wordt meer schijfruimte ingenomen, wat opvalt onder ''Opslag'' bij ''Over deze Mac'', ''Overig'' zal dan best groot zijn.
Overig is inderdaad heel groot. Ik gebruik geen Time-Machine of andere programma's welke enig beheer hebben over mijn harde schijf. Jammer, zou een plausibele verklaring kunnen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden via superuser.com. Kennelijk is de eigenaar van mijn prullenbak veranderd naar root waardoor ik alleen door het wachtwoord in te vullen iets naar toe mag kopiëren (verwijderen) en ook niet te zijn krijgt wat er allemaal in staat: dus een lege prullenbak.

Door via de terminal naar "/Users/mijnaam/" te gaan en het volgende uit te voeren:

code:
1
sudo chown mijnnaam ~/.Trash

...heb ik mezelf weer eigenaar gemaakt van mijn eigen prullenbak. Deze stond dus ramvol met alles wat ik heb geprobeerd te verwijderen en nu zie ik eindelijk het effect.

Bedankt voor alle tips. Dit topic mag dicht.
Pagina: 1