RAM Gebruik MacBook pro 15" 2011

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399982

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een MacBook 15" uit begin 2011 met 8GB RAM maar als ik het systeem net opstart gebruikt die al 2 GB.. als ik gewoon alleen Safari open heb is er al 3GB RAM in gebruik! is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwchess
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:43
belangrijker is, heb je er last van (of juist profijt)? Je hebt natuurlijk geen 8 GB om het vervolgens niet te gebruiken...

Als je echt denkt dat er onnodige zaken meedraaien moet je even bij je activity monitor kijken wat er allemaal draait.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-07 17:37

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ja dat is normaal. OSX gaat op een andere manier met geheugen om dan windows.
Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke,

Naja ik weet niet soms vind ik hem toch wel wat traag.. wat ik opzich sterk vind met een i7 2.2Ghz en 8GB ram.. zijn er misschien tips van onnodige programma's ofzo?

En je hebt geheugen wat in "Gebruik" "Wired" en "Inactief" hoe moet ik dit zien?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 399982 op 11-10-2012 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 18:08
Traag, als in hij voelt traag aan bij opstarten van programma's, booten van je OS?

Zo ja ---> SSD !! Scheelt echt enorm, je moet of zelf je macbook open trekken of zoeken naar een bedrijf om zo'n schijf in te laten bouwen ;)

Als het traag is, bij het gebruik van programma's, haperende muis of iets wat daar op lijkt, dan kan het aan je geheugen liggen. Echter lijkt me dat sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja heb ook al een SSD op het oog, lijkt me wel super! kan het eventueel zelf wel maarja nog even kijken naar de juiste capaciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 18:08
Ga voor een samsung 830, als je een hddcaddy (even googlen ;) ) plaatst waar nu je cd drive zit, kan je je originele hdd behouden.

klik

Hier kan je zien hoe je zo'n ding in je macbook zet ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja misschien eind van de maand dat ik erin in doe! bedankt voor de tip voor een SSD en de hddcaddy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-07 18:34
Anoniem: 399982 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:07:
Oke,

Naja ik weet niet soms vind ik hem toch wel wat traag.. wat ik opzich sterk vind met een i7 2.2Ghz en 8GB ram.. zijn er misschien tips van onnodige programma's ofzo?

En je hebt geheugen wat in "Gebruik" "Wired" en "Inactief" hoe moet ik dit zien?
De standaard 5400rpm HDD in de macbook is echt een enorme bottleneck die zorgt voor de vertraging. Ik heb er onlangs een SSD ingezet en alles is werkelijk verschrikkelijk snel. Programma's starten is instant O+ .

Wat betreft het gebruik van het geheugen, hoe meer er in gebruik is hoe beter. Het lezen vanuit het geheugen is namelijk vele male sneller dan van de 5400rpm HDD, Mac OS X is zo aardig om data die je nodig hebt alvast in het geheugen te plaatsen/houden zodat je die sneller tot je beschikking hebt. Men noemt dat cache.

Als je geheugen helemaal vol zit met cache data is dat alleen maar goed. Als een programma dan toch geheugen nodig heeft word er gewoon wat cache vrijgegeven.

Lang verhaal kort: Hoe meer geheugen er in gebruik is hoe beter.

Overigens is het wel een probleem als het geheugen echt helemaal vol is (dus 8GB in use zonder cache). Dan gaat het systeem een stukje van je HDD aanspreken als geheugen (swappen) en dat merk je zeker in performance omdat de HDD vele malen trager is als het geheugen.

Nog langer verhaal kort: Hoe meer geheugen in gebruik hoe beter, tenzij er geen ruimte is voor cache en het systeem aan het swappen is :P

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cidolfas schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:29:
[...]

De standaard 5400rpm HDD in de macbook is echt een enorme bottleneck die zorgt voor de vertraging. Ik heb er onlangs een SSD ingezet en alles is werkelijk verschrikkelijk snel. Programma's starten is instant O+ .

Wat betreft het gebruik van het geheugen, hoe meer er in gebruik is hoe beter. Het lezen vanuit het geheugen is namelijk vele male sneller dan van de 5400rpm HDD, Mac OS X is zo aardig om data die je nodig hebt alvast in het geheugen te plaatsen/houden zodat je die sneller tot je beschikking hebt. Men noemt dat cache.

Als je geheugen helemaal vol zit met cache data is dat alleen maar goed. Als een programma dan toch geheugen nodig heeft word er gewoon wat cache vrijgegeven.

Lang verhaal kort: Hoe meer geheugen er in gebruik is hoe beter.

Overigens is het wel een probleem als het geheugen echt helemaal vol is (dus 8GB in use zonder cache). Dan gaat het systeem een stukje van je HDD aanspreken als geheugen (swappen) en dat merk je zeker in performance omdat de HDD vele malen trager is als het geheugen.

Nog langer verhaal kort: Hoe meer geheugen in gebruik hoe beter, tenzij er geen ruimte is voor cache en het systeem aan het swappen is :P
Ja dat heb ik meer gelezen, echter heb ik een 7200RPM 750GB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Anoniem: 399982 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:01:
[...]

Ja dat heb ik meer gelezen, echter heb ik een 7200RPM 750GB HDD
maar... als je cijfers van 1-10 geeft aan 5400/7200/SSD dan krijg je een 1 voor 5400rpm, een 1.5 voor 7200rpm en een dikke 10+ voor een snelle SSD.
Dus leuk 7200 toeren, maar totaal geen match met een SSD

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 23:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een MacBook (Pro) met een standaard harddisk (al dan niet 7200rpm) is na een koude start gewoonweg traag. Dit komt omdat vrijwel alles dan nog van disk moet komen, en disk is -inderdaad- traag. Dit is een van de redenen dat veel Mac-gebruikers dan ook zo min mogelijk herstarten. Gelukkig werkt sleep erg goed ;)

Je memory usage is normaal. OSX probeert je geheugen optimaal te benutten, en dat doe je natuurlijk niet door het leeg te laten ;) Dat een browser vervolgens meer geheugen gebruikt dan je misschien zou verwachten, is ook normaal. Internet is niet meer het internet uit 1999, waar een website bestond uit een paar html files en wat plaatjes en waar de tweakers.net frontpage nog onder de 20kB bleef ;)

Een SSD is zeker een aan te raden upgrade. Ik ben inmiddels 2 jaar geleden 'verpest' door mijn eerste SSD. ;) Het verschil in performance met een standaard harddisk is dusdanig groot dat eigenlijk elk systeem zonder SSD gewoon traag aanvoelt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
klopt mijn 2009 c2d MBP met 4 GB voelt met SSD voelt nog steeds sneller aan bij nomaal gebruik dan ALLE andere systemen zonder ssd.
(onder normaal gebruik valt voor mij dan internetten en mail etc, met foto en video bewerking wordt het een ander verhaal natuurlijk, dan blijft een CPU uit 2009 ver achter

Strava

Pagina: 1