Anoniem: 399982 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:07:
Oke,
Naja ik weet niet soms vind ik hem toch wel wat traag.. wat ik opzich sterk vind met een i7 2.2Ghz en 8GB ram.. zijn er misschien tips van onnodige programma's ofzo?
En je hebt geheugen wat in "Gebruik" "Wired" en "Inactief" hoe moet ik dit zien?
De standaard 5400rpm HDD in de macbook is echt een enorme bottleneck die zorgt voor de vertraging. Ik heb er onlangs een SSD ingezet en alles is werkelijk verschrikkelijk snel. Programma's starten is instant

.
Wat betreft het gebruik van het geheugen, hoe meer er in gebruik is hoe beter. Het lezen vanuit het geheugen is namelijk vele male sneller dan van de 5400rpm HDD, Mac OS X is zo aardig om data die je nodig hebt alvast in het geheugen te plaatsen/houden zodat je die sneller tot je beschikking hebt. Men noemt dat cache.
Als je geheugen helemaal vol zit met cache data is dat alleen maar goed. Als een programma dan toch geheugen nodig heeft word er gewoon wat cache vrijgegeven.
Lang verhaal kort: Hoe meer geheugen er in gebruik is hoe beter.
Overigens is het wel een probleem als het geheugen echt helemaal vol is (dus 8GB in use zonder cache). Dan gaat het systeem een stukje van je HDD aanspreken als geheugen (swappen) en dat merk je zeker in performance omdat de HDD vele malen trager is als het geheugen.
Nog langer verhaal kort: Hoe meer geheugen in gebruik hoe beter, tenzij er geen ruimte is voor cache en het systeem aan het swappen is
i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2