There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Maar websites die streamen "in" de website zelf, bestaat daar ook een manier voor om de bitrate te weten te komen? Bijvoorbeeld BBC4 afternoon drama op http://www.bbc.co.uk/programmes/b01phf7g ??
Alvast bedankt!!!
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Mmm, probeer ik straks es, als demichel junior slaapt. Maar wat als die stream in een Flash animatie "verstopt" zit??Hero Of Time schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 13:10:
Broncode van de website bekijken en de stream URL eruit halen, die in je media player knallen en kijken?
Is er niet zo'n klein stukje software dat op de achtergrond draait en monitort op welke bitrate de audio binnenkomt (of zie ik dat nu te simpel??) ?
Misschien wordt de beste oplossing wel gewoon een fragmentje van 10 seconden of zo rippen naar 64 bps, 96 bps, 128 bps en 196 bps en dan met hoofdtelefoon luisteren naar de originele WAV en de afzonderlijke rips in de verschillende bitrates en dan gewoon beoordelen welke er duidelijk "verlies" opgelopen heeft en welke nog exact hetzelfde klinkt als de WAV. Tooltje dat me dat direct vertelt zou makkelijker zijn natuurlijk.
[ Voor 30% gewijzigd door demichel op 01-01-2013 21:39 ]
Maar als je met de hand overweegt, kan je beter gewoon het feitelijke datagebruik meten. Kan std al in Windows met de hand door data te delen door tijd. of een oof ander tooltje downloaden.
Of nog makkelijk is gewoon aan de beheerder vragen
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Mmm, datagebruik, misschien is dat een optie.F_J_K schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:56:
Ook in flash kan je varianten van broncode-lezen gebruiken.
Maar als je met de hand overweegt, kan je beter gewoon het feitelijke datagebruik meten. Kan std al in Windows met de hand door data te delen door tijd. of een oof ander tooltje downloaden.
Of nog makkelijk is gewoon aan de beheerder vragen
De beheerder vragen, eh, ergens denk ik dat de IT afdeling van de BBC niet echt happig is technische details te gaan delen met demichel.
Als er geen eenvoudig tooltje blijkt te bestaan dat me dit "on the fly" kan vertellen, dan denk ik dat ik old school ga, de luistertest met hoofdtelefoon, WAV vergelijken met rips naar 64, 96, 128 en 196 bps.
Maar dank voor jullie suggesties en misschien komt er toch nog een tooltje uit de bus?
Misschien zijn er ondertussen verdere ontwikkelingen in het coded landschap en bestaat ondertussen dat eenvoudige tooltje waar ik in veldje A een URL plak, op een button "Determine bitrate" klik en de bitrate van de stream in veldje B verschijnt??
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mmm, misschien moet ik eerst even beschrijven hoe ik de opnames maak. Is een methode die ik reeds 12 jaar geleden gebruik (we worden snel oud), die perfect werkt maar misschien zijn er ondertussen veel betere en eenvoudiger methodes om streams te capturen.The Eagle schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:09:
Winamp geeft het vziw gewoon weer, ongeacht het type stream. En anders in de eigenschappen van het bestand kijken als je het afspeelt
Ik gebruik sinds jaar en dag TotalRecorder om geluid te capturen, maw: ik klik "Record", start de live stream op de website (vb. BBC Extra) en alles wat naar de speakers gaat, wordt ook opgevangen door TotalRecorder. Zet de TotalRecorder kwaliteit settings op maximale bitrate en Hertz en zo voorts dus TotalRecorder neemt zo veel data op als het maar kan krijgen van de stream zonder dat ik weet wat de website nu eigenlijk door stuurt. Krijg ik een .WAV file van ongeveer een Gig per uur.
Die .WAV ga ik dan met LFE rippen van WAV naar MP3 met de gewenste bitrate. Via trial & error weet ik ondertussen dat BBC4 op 64 kbps gestreamed wordt en Belgische Radio 1 op 96 kbps maar als die ook met hun tijd meegaan en op een gegeven moment beslissen om up te graden naar bijvoorbeeld 128 kbps, heb ik met mijn huidige procedure, geen enkele manier om dat te gaan detecteren en zou ik de kwaliteit van de opname omlaag gaan rippen, wat nu ook niet de bedoeling is.
Werkt perfect, perfecte opnames, perfecte geluidskwaliteit op mijn MP3, 12 jaar geleden toen ik opnames begon te maken zo wat de enige manier die ik vond maar tussen misschien totaal "old school" (maar... if it ain't broken, don't fix it!).
De streams van bijvoorbeeld BBC4 Extra worden "gewoon" in de website zelf gestreamed, je klikt een "Play" button aan. Niet via Winamp of zo. Klik op "Play" en het radio programma begint te spelen. Vroeger ging het wel op die manier, werd Winamp of RealPlayer geopend en kon je gaan "spieken" wat daar nu de bitrate was en daar op gaan rippen, maar zoals het nu gestreamed wordt in de website dus niet meer.
Fout.demichel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:12:
[...]
Werkt perfect, perfecte opnames, perfecte geluidskwaliteit op mijn MP3, 12 jaar geleden toen ik opnames begon te maken zo wat de enige manier die ik vond maar tussen misschien totaal "old school" (maar... if it ain't broken, don't fix it!).
Je bronmateriaal is alsnog 64 of 96 kb/s. En da's belachelijk weinig. Dat je een hogere kwaliteit tussenstap hebt (WAV), doet daar niet aan af. Dus 'perfecte geluidskwaliteit' is sowieso onjuist, daar hoef je écht geen audiofiel voor te zijn.
Daarnaast, en belangrijker nog, doe je nu twee compressiestappen op de audio. De verzender eentje en jij nog eens eentje extra door er weer een MP3 van te maken.
Indien het radiostation al in MP3 streamt, dan is het beter om die stream gewoon te rippen.
Ik ben een complete leek op dat vlak dus neem ik graag aan wat je zegt. De geluidskwaliteit was al die jaren naar mijn gevoel "perfect" (zelfs al was die het blijkbaar niet) en dat was voldoende. Het betreft ook "slechts" hoorspelen, radio talkshows en documentaires dus geen live opnames van Maria Callas maar als het beter en eenvoudiger kan, dan doe ik het uiteraard voortaan op die manier.Osiris schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:16:
[...]
Fout.
Je bronmateriaal is alsnog 64 of 96 kb/s. En da's belachelijk weinig. Dat je een hogere kwaliteit tussenstap hebt (WAV), doet daar niet aan af. Dus 'perfecte geluidskwaliteit' is sowieso onjuist, daar hoef je écht geen audiofiel voor te zijn.
Daarnaast, en belangrijker nog, doe je nu twee compressiestappen op de audio. De verzender eentje en jij nog eens eentje extra door er weer een MP3 van te maken.
Indien het radiostation al in MP3 streamt, dan is het beter om die stream gewoon te rippen.
Hoe zou je aanraden om de streams van bijvoorbeeld BBC4 Extra te gaan opnemen naar MP3?
Dank voor de info!
Goeie vraag..demichel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:31:
[...]
Hoe zou je aanraden om de streams van bijvoorbeeld BBC4 Extra te gaan opnemen naar MP3?
Heb vanochtend wel eventjes een kwartiertje gekeken of 't eventjes snel lukte, maar ook met de "Inspect elemen"-knop in Chromium en met netwerksniffer WireShark kwam ik d'r zo snel niet uit.
Dus misschien moet je 't maar gewoon laten zoals je altijd al deed
Anoniem: 133692
Omdat BBC4 Extra alleen streamt in AAC+ (56 kbps) wordt het opnemen wat lastiger, maar met Screamer Radio gaat het prima. En indien gewenst direct naar MP3 formaat.
De URL van BBC4 Extra kun je ingeven in Screamer. Even instellen naar welke map de opname moet, mp3 encoder aanvinken en opnemen maar!
Het zal ook vast wel met je andere streams werken. Maar dat mag je zelf uitproberen.
Screamer neemt op met een zelf ingestelde bitrate als je opneemt in mp3. BBC4 Extra is 56 kbps AAC+ en bijvoorbeeld 3FM is 192 kbps mp3, maar dat laat de player keurig zien.
Encoden naar een hogere bitrate dan de bron heeft geen zin voor de kwaliteit.
Ik heb net een BBC4 Extra stream opgenomen en 3 minuten kost me 1,21 MB. Dus een opname van een uur zou ongeveer 24-25 MB zijn in 56kbps
Succes!
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 133692 op 12-01-2015 12:07 ]
heb je daar wat aan?
http://www.bbc.co.uk/podcasts/radio4
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!