RAM twee maal defect. Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.379 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Ja, je leest het goed ik heb nu al twee keer bad ram gehad, als dat tenminste het probleem is.

Eind juli zelf een pc in elkaar gezet, werkt prima in het begin maar na een week blijft de pc hangen op "shutting down". Na lang denken heb ik de CMOS gereset en dit heeft het probleem verholpen. Na een tijdje clean te zijn krijgt de pc weer kuren, dit keer vastlopers, plotselinge shutdown van games en bsod's. Deze bsod's worden zo erg dat ik mijn ram heb getest met memtest en deze geeft vervolgens bij 1 stick errors, (de andere niet dus)

Ik de sticks rma gedaan en even een tijdelijke ram stick van 4gb besteld. Beide aankopen waren van Corsair.
Nu werkte deze tijdelijke ram twee dagen prima en vanavond kreeg ik tijdens het opstarten constant bsod's. Zelfs safe mode gaf bsod's en werkte na een paar keer proberen niet meer. Dus ik deze ram ook weer testen, en ja hoor, een hele lijst errors kwam weer naar voren.

Is dit toeval? Of is het niet mijn ram?

Harde waren:

Processor:Intel I5 3570k
Mobo: Asrock Z77 Pro-4m
Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile en nu tijdelijk Corsair CMV4GX3M1A1333C9
GPU: EVGA 670 FTW
PSU: Corsair CX600 V2
1TB HDD + 128gb SSD

[ Voor 10% gewijzigd door devazox op 10-10-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Meerdere sloten geprobeerd?

Zou toch eerder je moederbord gaan verdenken op een gegeven moment.

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:20
Zijn de settings correct ingesteld in de bios? Een te lage spanning op het geheugen kan bijvoorbeeld wel fouten geven.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Misschien kan je een memtest proberen met deze RAM geheugen in een andere PC?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:07
Staat het geheugen op de QVL? En voeg in de TS even toe om welke hardware het precies gaat want je geeft zo wel erg weinig info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ik heb meerdere sloten geprobeerd, zelfde resultaat.
Ik heb in de bios niet aan de voltages van het geheugen gezeten staan volgens mij op auto, misschien proberen hoger te zetten?
Helaas heb ik geen PC waar ik deze ram mee kan testen, behalve deze.

Maar is het niet raar dat dit geheugen eerst 2 dagen wel werkt en het nu in een keer niet meer doet?
Gelukkig krijg ik morgen de sticks die ik RMA gedaan heb terug (weet niet of ze nieuw zijn of gerepareerd, maar t&t code was GE, is dat niet op Georgië?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
De hele bios goed nakijken.
Of er geen overclock aanwezig is, dit gaat vaak automatisch, dus uitzetten.
Van het geheugen de specificatie ophalen, en dan kijken hoe hij in de bios staat.
Meer stroom op geheugen, let op bij sommige cpu's zit de geheugen controller op de cpu, zet daar niet te veel stroom op dan gaat je cpu ook defect.
Je geheugen settings losser zetten.

Stroom meten, 12 volt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Alles staat in de bios op fabrieksinstellingen en het lijkt me niet dat ik daar aan moet zitten als hij t al niet doet toch? In de bios bij HWmonitor staan alle stroomvoltages hoe ze horen te zijn dus dat is het ook niet denk ik.
Ik ben benieuwd wat me sticks doen die vandaag binnen komen, als die niet werken ligt het ergens anders aan.

Kan het dat mijn moederbord ze sloopt? Aangezien deze stick het de eerste twee dagen het prima deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RAM testen is niet echt iets voor Windows. Het veroorzaakt ook geen geheugenfouten in die aard. Op maar PMG waar dit wel besproken wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ik wist niet echt waar het thuis hoorde, want het betreft bsod's en verder had ik niet echt gekeken. Excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:32:
Alles staat in de bios op fabrieksinstellingen en het lijkt me niet dat ik daar aan moet zitten als hij t al niet doet toch? In de bios bij HWmonitor staan alle stroomvoltages hoe ze horen te zijn dus dat is het ook niet denk ik.
Ik ben benieuwd wat me sticks doen die vandaag binnen komen, als die niet werken ligt het ergens anders aan.

Kan het dat mijn moederbord ze sloopt? Aangezien deze stick het de eerste twee dagen het prima deed.
Omdat hij het niet doet mag je niet aan de fabrieksinstellingen komen? Lijkt me dat als iets niet functioneert dat je juist met de instellingen gaat spelen.

Zoek even de instellingen van je geheugen op bij corsair (snelheid, timings en voltages). En stel dat handmatig in in je bios. Hierna nogmaals testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ja natuurlijk wel, kan geen kwaad maar ik heb niet zoveel verstand van voltages en gevolgen dus liever advies daarover.

Ik heb cas latency op 9-9-9-24 gezet. Wat kan ik hier verder nog aan doen?
Voltage staat op 1.585 en hoort ook op 1.5, kan ik daar iets aan veranderen?

http://imageshack.us/a/img24/9651/20121011095627.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door devazox op 11-10-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Volgens de specs van je tijdelijke geheugen, zou je het op 1333 Mhz moeten draaien ? Doe je dat ook ?

Ik had met mijn geheugen reepjes van Corsair ook problemen toen die op een hogere snelheid draaide namelijk. Aan het moederbord mag het overigens niet liggen die support tot er met Dual Channel DDR3 2800 geheugen reepjes.

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Deze stond ook op auto, heb hem nu op 1333mhz gezet.
Helaas helpt dit niet krijg nu bsod met page_fault_in_nonpaged_area nog iets

Bedankt voor de hulp alvast allemaal!

[ Voor 34% gewijzigd door devazox op 11-10-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:21:
Deze stond ook op auto, heb hem nu op 1333mhz gezet.
Helaas helpt dit niet krijg nu bsod met page_fault_in_nonpaged_area nog iets

Bedankt voor de hulp alvast allemaal!
Niet alleen de snelheid, ook de timings (ik noemde het net latency, my bad) en het voltage. Het kan namelijk goed zijn dat je moederbord het geheugen verkeerd instelt met de auto settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Waar kan ik de timings wijzigen? die moet op 666mhz toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waar kom je vandaan? Kan eventueel wel je corsair 1600 lp RAM testen (heb dezelfde maar dan in het blauw).

BTW, mijn kingston valueram 1333 4gb en corsair 1600 c9 LP 8gb kan ik in verschillende moederborden prikken en het werk gewoon. M.a.w ik heb tot nog toe nooit in de bios/uefi hoeven klooien om het werkend te krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door eL_Jay op 11-10-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Den Bosch, bedankt voor de hulp maar dat is ook weer een heel gedoe kan beter eerst even kijken of het nu werkt. Zo niet, dan ligt het toch echt aan het moederbord. En TNT is onderweg dus nieuwe ram kan ieder moment hier zijn! Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Nieuwe ram ingestoken, oude verwijdert.
Ik heb nu hetzelfde als hiervoor, zwart beeld en ik kan het pijltje nog gewoon bewegen.
Geen idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:11:
Waar kan ik de timings wijzigen? die moet op 666mhz toch?
Pak even de handleiding van je mobo erbij en stel de timings, speed en voltage van het geheugen in. Volgens de specs die bij corsair staan.

Specs oud geheugen
Specs nieuw geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ik heb alles goed ingesteld maar krijg nog steeds hetzelfde.
Heel raar dit zal is in safe mode kijken nu

Safe mode zelfde probleem, dus daar ligt het niet aan.
Zal ik memtest draaien?

Kan het aan OS liggen?

[ Voor 34% gewijzigd door devazox op 11-10-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Memtest draaien kan nooit kwaad. Belangrijkste is nu zaken uit te sluiten. Er is een kans op het OS, dus draai die eens vers (of van een Live CD).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Helaas heb ik hier momenteel alleen een 32bit vista, ik heb deze op een andere hdd geinstalleerd kan dat even proberen. (normaal windows 7 64bit)

Hier exact hetzelfde probleem, alleen blijft het beeld staan op het ladend balkje ipv de mouse pointer. Het betreft geen freeze maar het lijkt of hij continu windows probeert te laden.

OS en HDD's lijken mij nu uitgesloten, het geheugen ook want die kan niet voor de derde keer kapot zijn ?

[ Voor 53% gewijzigd door devazox op 11-10-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:27:
Helaas heb ik hier momenteel alleen een 32bit vista, ik heb deze op een andere hdd geinstalleerd kan dat even proberen. (normaal windows 7 64bit)

Hier exact hetzelfde probleem, alleen blijft het beeld staan op het ladend balkje ipv de mouse pointer. Het betreft geen freeze maar het lijkt of hij continu windows probeert te laden.
Die install van windows was wel op dat systeem met dezelfde schijf configuratie? Want je kan niet zomaar een windows installatie tussen systemen overplanten.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2023
kan de BSOD ook een verwijzing hebben een defect reepje op de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ja zelfde systeem, dit heb ik gedaan nadat ik constand bsod kreeg met de normale windows. Tijdens de installatie van vista kreeg ik ook bsod. Daarna nog een keer geprobeerd en toen ging het wel. Alleen vista heeft ook nooit op gestart

Videokaart zou kunnen, zal ik proberen de pc op te starten dmv de processor gpu?

Viel te proberen, maar deze is het natuurlijk ook niet.

[ Voor 77% gewijzigd door devazox op 11-10-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Bij de black screen met cursor, als ik daar windows toets+p doe krijg ik wel de beeld opties, het lijkt wel of windows niet laad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:42:
Bij de black screen met cursor, als ik daar windows toets+p doe krijg ik wel de beeld opties, het lijkt wel of windows niet laad ofzo.
Gezien de installatie altijd problematisch is geweest: probeer eens een reinstall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ik heb die vista nogmaals geïnstalleerd en het werkt nu wel. Is er vanuit hier een mogelijkheid mijn windows 7 te fixen? Of zal ik even wachten op mijn windows 7 boot disc en een repair proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dit klinkt toch echt als een verknalde windows install. Ik zou voor de zekerheid reinstallen als dat een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Het zou er mee te maken kunnen hebben, het betreft er namelijk eentje zonder licentie.
Ik neem aan dat ik toch maar wat minder gierig moet doen, keys kosten ten slotte maar 20 dollar via het internet.

Maar toch, twee keer achter elkaar kapotte ram en dan begeeft ook windows het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:25:

Maar toch, twee keer achter elkaar kapotte ram en dan begeeft ook windows het nog?
Tja, het punt is dat ik moeilijk bij jou kan testen, en voor jou het nu gewoon "uitsluiten" wordt. Alternatief kan je blijven testen op Vista, en dan alsnog later overgaan naar 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:02
Je hebt hier 2 mogelijk oorzaken van je probleem: hardware issue (defect geheugen/mobo etc.) en software issue (is windows nog wel goed). Test eerst het geheugen met memtest, op die manier kun je vaststellen of de hardware qua geheugen juist wel of niet goed is. memtest draait buiten windows om dus sluit je mogelijke issues hiermee uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Aragnut op 11-10-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Dit memory was goed volgens memtest, geen errors gekregen.
Daar kan het probleem dus niet aan liggen, als dit memory dalijk weer stuk gaat dan is er iets niet goed aan het moederbord lijkt me. Want dan heeft die al 3 ram setjes versleten in een aantal maanden.

Ik ga nu kijken of het probleem inderdaad bij windows 7 ligt, en ik ga dus ditmaal gewoon een key aanschaffen omdat updaten de laatste tijd niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je windows niet legaal was wordt het wel heel lastig om het probleem op te sporen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ik probeer zojuist windows 7 te installeren alleen krijg eerst blauw beeld met setup en dan uiteindelijk blauw scherm met STOP: 0x0000007B en dan tussen haakjes nog wat codes.

[ Voor 11% gewijzigd door devazox op 11-10-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:02
devazox schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:37:
Dit memory was goed volgens memtest, geen errors gekregen.
Daar kan het probleem dus niet aan liggen, als dit memory dalijk weer stuk gaat dan is er iets niet goed aan het moederbord lijkt me. Want dan heeft die al 3 ram setjes versleten in een aantal maanden.

Ik ga nu kijken of het probleem inderdaad bij windows 7 ligt, en ik ga dus ditmaal gewoon een key aanschaffen omdat updaten de laatste tijd niet mogelijk was.
Heb je het geheugen op een ander bord getest? Jammer dat het andere geheugen er niet meer is om te testen.
Hoelang heb je memtest laten draaien overigens?

wellicht speelt een moederbord driver een issue (of een ander stuk hardware). Probeer het systeem zo kaal mogelijk te maken (onnodige insteekkaarten e.d. eruit, zo veel mogelijk features in de bios uitzetten) en met de nieuwste drivers te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Na windows 7 weer een dag te hebben gedraaid lijkt alles gewoon goed te werken. Samenhang van foutief ram en te veel windows crashes lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
devazox schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:14:
Na windows 7 weer een dag te hebben gedraaid lijkt alles gewoon goed te werken. Samenhang van foutief ram en te veel windows crashes lijkt me?
Mogelijk wel ja. We will never know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07 17:56
*knip* niet je vraag in een random topic dumpen. En ook niet tweemaal hetzelfde vragen aub :)

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 19-03-2024 16:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.