Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-01-2022
Geachte lezer/es

Ik wil mijn pc upgraden zodat ik wat oudere games van dato 2011/2012 beter kan spelen. Mijn vraag aan jullie is of jullie goed advies kunnen geven over welke onderdelen ik daar voor zou moeten aanschaffen, zodat mijn pc games als arma 2 (dayz;mod) vloeiender kan spelen. Mijn huidige systeem is als volgt.

Asus P5KPL-EPU
Intel core 2 Duo E6350
Nvidia 8600 gts
2X ddr2-SDRAM PC2-6400 (399 MHZ)

Mijn excuses dat ik geen link doorverwijs over informatie over
bijvoorbeeld het moederbord.

Mijn budget is rond de 200 euro.
Hoop dat er nuttig advies bedacht en geplaatst wordt.

Met vriendelijke groeten Dimar. (Verstuurd met iPhone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dimar schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:21:
Geachte lezer/es

Ik wil mijn pc upgraden zodat ik wat oudere games van dato 2011/2012 beter kan spelen. Mijn vraag aan jullie is of jullie goed advies kunnen geven over welke onderdelen ik daar voor zou moeten aanschaffen, zodat mijn pc games als arma 2 (dayz;mod) vloeiender kan spelen. Mijn huidige systeem is als volgt.

Asus P5KPL-EPU
Intel core 2 Duo E6350
Nvidia 8600 gts
2X ddr2-SDRAM PC2-6400 (399 MHZ)

Mijn excuses dat ik geen link doorverwijs over informatie over
bijvoorbeeld het moederbord.

Mijn budget is rond de 200 euro.
Hoop dat er nuttig advies bedacht en geplaatst wordt.

Met vriendelijke groeten Dimar. (Verstuurd met iPhone)
jouw systeem is eigenlijk op alle fronten achterhaald.
om voor 200 euro toch leuk te gamen zou ik voornamelijk kijken naar een nieuwe videokaart

processor e.d. zou uiteraard ook een verschil maken, pech is alleen dat als je voor een nieuwere generatie processor gaat, je ook direct je mobo, geheugen etc. dient te vervangen en je in dat geval met 200 euro niet ver gaat komen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
2e hands ga je de meeste bang for buck vinden, voor 200 kun je echt nog wel leuk spul kopen.
(bijvoorbeeld: Q6600, mobo, ram, voeding,5850)
Wil je het liever nieuw zou ik een basis pakken waarmee je later nog weer goed kunt upgraden, bv zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G550 Boxed€ 38,83€ 38,83
1Asus HD7750-1GD5€ 87,02€ 87,02
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 19,95€ 19,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,19€ 60,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,99

Eventuele upgrades later:
- i5 3xxx
- videokaart + voeding?
- +4gb geheugen
- ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darji
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik zou ook naar een tweedehands upgradesetje zoeken.
Voor 200 euro kan je wel een aardige upgrade vinden.

Je moederbord ondersteund de Core 2 Quads CPU's
Misschien een Q6600 voor 50/60 euro zoeken?
V&A aangeboden: core2quad q6600 2.4 ghz

Een videokaartje kan je natuurlijk ook upgrade,
maar dan moet je wel even kijken of de voeding genoeg power heeft.

Een tweedehands PC is natuurlijk ook een oplossing:
V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB, XFX HD 5850 Black Edition 1GB
Verkoop je eigen PC en je zit aardig in de buurt van 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Bedankt voor het advies van jullie allen, hier kan ik zeker wat mee!

Het budget (200) heb ik niet meteen in volledigheid maar in delen, dus wat ik daarmee
bedoel is dat het mij beter lijkt om de pc stap voor stap te upgraden, i.p.v een nieuw systeem waar ik
ook over na heb gedacht... Ik ben van plan een q6600 aan te schaffen, deze is dus ook
compatible met mijn huidige moederbord, en vervolgens een video kaart wiens ook
op dit type moederbord past, maar eventueel ook later op een nieuwer moederbord
kan functioneren.. wat raden jullie aan qua volgorde, dus bijvoorbeeld :

Eerst een nieuwe video kaart (welke?) en dan een nieuwe processor (q6600) of dit net andersom ?
En daarna nieuw werk geheugen, even over het geheugen :

Is het mogelijk om de 2 huidige geheugenkaarten die nu in de het systeem zitten, nogmaals 2 maal
te kopen en te plaatsen zodat ik 4gb heb.. ? of kijk ik nu in de verkeerde richting...?

'Met vriendelijke groeten Dimar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

De grafische kaart is imo de grootste bottleneck in games, dus die zou ik als eerste voorzien van een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Oke dan word dat dus stap 1 ! Eventueel kan ik daarna nog kijken of de pc nog verder moet upgrade worden om het spel nog vloeinder te spelen. Ik had deze kaart op het oog :

pricewatch: Sapphire HD 6450 2GB DDR3

Ik weet niet of deze geschikt is en of het een echte goed aankoop is in tot vergelijking van mijn
huidige video kaart. (hoe kan ik zien of een video kaart op mijn moederbord kan zodat ik het jullie wat makkelijker kan maken ...)

nog bedankt, groeten dimar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Hoi, je leest de berichten niet echt goed ben ik bang. Voor 200 euro ga je niet veel zoden aan de dijk zetten, er valt nog wel iets van te maken maar het beste is sowieso op de 2e hands markt te kijken voor hardware. Afhankelijk van je voeding moet die misschien ook worden geupgrade.

Die videokaart is ruk. een HD58xx of HD68xx is meer geschikt. Heb je al gekeken naar de post van Darji?

Overigens, ik zie Arma2/DayZ in je post staan. Dit is niet zomaar een gamepje uit 2011, deze game krijgt zo'n beetje elk medium systeem op zijn knieën met alles op hoog. De game is ook een simulatie en niet echt heel optimaal geprogrammeerd. Daarnaast eist hij VEEL van een processor.

Ik denk dat je met dat 2e hands systeem een eind komt om in ieder geval op een acceptabele framerate te spelen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het is heel simpel, alle pcie videokaarten passen en werken op jouw moederbord, ongeacht de revisie (backwards compatible).
De 6450 is eigenlijk niet bedoeld om te gamen en is ook niet sneller dan je 8600gts (hij is zelfs wat langzamer).
Wil je er wat langer mee doen zou ik minimaal een 7750 nemen, de videokaart is het belangrijkste(duurste) onderdeel van een game pc.

Je kunt mijn bovenstaande lijstje pakken, en deze in 2en delen (1: videokaart en 2: de rest), eventueel dan gelijk met een iets snellere processor.

Maar nogmaals, met zo'n laag budget kun je beter 2e hands kijken, bv naar een 5770 welke ~€50 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Let wel op, PCI-EX 2.1 en PCI-EX 3.0 hebben wat issues met sommige 30 series chipsets van Intel.

De backwards compatibility met dergelijke borden is niet wat het zou moeten zijn.

Nu zijn P5KPL's zo'n beetje de laatste serie die ooit is uitgebracht aan budget borden met een G31 als ik mij niet vergis, en die hebben geen problemen met PCI-EX 2.0

Een 2e hands kaart zou ik het wel bij houden. Een HD77x0 is leuk, maar ik zou voor games toch eerder kijken of je een goedkope HD58x0 of HD68x0 / HD69x0 kunt scoren. Of natuurlijk een GTX460, GTX560 (ti) maar lees vooral zelf even de reviews van dergelijke kaarten!!

Bekijk ook vooral even wat je voeding kan hebben! Als je daar niet uit komt, post even het merk / type of de info die ze op de zij-sticker hebben geschreven wat betreft de wattages / amperages op de 12V lijn(en).

Je 8600GTS houd het namelijk maar bij 75W uit je PCI-Ex slot, hoewel er vaak een 6 pins connector aanzit zodat de kaart ~80W kan pakken voor custom-fans / kleine fabrieks overclockingen.

Ik ben het er trouwens ook met de mensen boven mij over eens dat het totaal vervangen van dit systeem je waarschijnlijk meer plezier gaat opleveren, maar goed, je hebt nu €200 voor een upgrade, ik weet niet hoe lang je zou doen over €600 sparen (in totaal of liever nog bovenop je huidige €200). Daarmee zou je veel leukere upgrades kunnen doen waar je ook weer langer plezier van gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
djunicron schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:10:

Ik ben het er trouwens ook met de mensen boven mij over eens dat het totaal vervangen van dit systeem je waarschijnlijk meer plezier gaat opleveren, maar goed, je hebt nu €200 voor een upgrade, ik weet niet hoe lang je zou doen over €600 sparen (in totaal of liever nog bovenop je huidige €200). Daarmee zou je veel leukere upgrades kunnen doen waar je ook weer langer plezier van gaat hebben.
Punt blijft wel dat ArmA 2 (even dat aanhouden als "doel" voor het systeem) zoveel vergt, dat in trappen upgraden wel wachten blijft tot je de boel hebt vervangen: deze game eist gewoon belachelijk veel van de processor.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Hallo het is alweer een tijdje geleden dat ik dit topic heb gemaakt, maar met een gedeelte van jullie advies ben ik er wel wijzer op geworden, ik heb heel veel gezocht op internet over hoe en wat, ik wil toch na nader inzien een systeem voor op een iets langere termijn.. een systeem waarmee ik battlefield 3 mee kan spelen, niet op hoge instellingen hoor maar gewoon op medium met maar een resolutie van 1024bij768,
dit scherm heb ik al jaren en stoor me er totaal niet aan,

En ik heb tevens specifiek op vereiste gezocht voor battlefield 3, en ik ben er ook achter
gekomen dat een quad core het beter doet dan een core 2 duo (op Battlefield3)
Dus ik heb ook gekeken welke processor hier geschikt voor is, en dat blijkt de wel bekende Q6600 te zijn.

Maar ik zoek ook een nieuw moederbord dit omdat ik graag naar DDR3 wil overstappen (goedkoper etc)
en omdat mijn huidige moederbord (asus p5kpl-epu) tot maar 4 gig ondersteund. Ik kan er telkens maar geen een vinden die quadcore ondersteund en 8gb aan geheugen of meer ondersteund, welk moederbord is hiervoor geschikt en is niet heel duur ?

Ondertussen heb ik ook al een video kaart gekocht :
Radeon HD 6670 (speel nu btw Arma 2 Dayz op Medium/High!)
Mijn huidige voeding is trouwens : http://tweakers.net/pricewatch/296820/huntkey-v-power-450.html

Dus ik zoek een moederbord dat pci-e heeft (voor de net gekochte videokaart) en dat meer als 4gig geheugen ondersteund bijvoorbeeld 8gig of eventueel meer maar dat is geen must! en ook de Q6600 (quadcore) ondersteuning heeft.

En als ik eenmaal zover ben dan koop ik ook windows 7.
(op marktplaats staan ze aardig goedkoop 10a20 euro klopt dit of...)

Met vriendelijke groet : Dimar

[ Voor 4% gewijzigd door Dimar op 18-10-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
De Q6600 is vrij oud inmiddels, wil je daar nog in investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Ik hoor er goede verhalen over en overklokken is ook een optie..

(is dit misschien een geschikt moederbord : Asus P5W64 WS PRO voor Quadcore s775 WERKSTATION

[ Voor 91% gewijzigd door Dimar op 18-10-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waarom zou je nog zo'n duur bord kopen (zelfs 2e hands!?) als je ook een veel sneller Intel platform voor dezelfde prijs zou kunnen aanschaffen!?

Er is gewoon geen reden om een Q6600 te verkiezen over een Sandy / Ivy bridge i5, zeker niet als je nog meer hardware gaat kopen voor je oude CPU.

Ik zou eerder hier naar kijken:

http://tweakers.net/aanbo...ominator-3-x-2gb-cl8.html

http://tweakers.net/aanbod/460982/i5-750-bb-fuzion-6-gb.html

Om even te illustreren: €60 voor een oud moederbord, ook al is het een WS Pro van Asus, is gewoon teveel:

http://tweakers.net/aanbo...iq-tower-ocz-reaperx.html

€80eu, betere CPU als de Q6600, incl goede koeler...

€20 voor Windows 7 vanaf marktplaats riekt naar piraterij of het doorverkopen van gebundelde / bedrijfs licenties. Daar kan je ook gezeik mee krijgen, want b.v. een surfspot licentie gebruiken van een bedrijf / instelling waar je niet werkt is ook gewoon illegaal. Dan ben je dus helemaal niets beter uit dan dat je zelf een illegale Windows 7 van de interwebz plukt.
Beter koop je dat gewoon legaal, als je toch nieuwe hardware koopt kan je gewoon een OEM / builders editie kopen. Die is wel duurder dan €20, maar ook legaal. Je kunt natuurlijk ook even wachten op Win 8, die zou in ieder geval goedkoper zijn begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Bedankt voor de reactie! dit is wel wat ik zocht : (het linkje van dat 80e setje)
ik heb de adverteerder een bericht gestuurd en wacht zijn reactie af.

Met vriendelijke groeten
Dimar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Even een vraagje omtrent de advertentie, de advertentie is gereserveerd wat houdt dit in ? ik heb ook geen keuze om een bod te doen.. en de adverteerder heeft ook nog niet gereageerd..
(mag ik dit posten in dit topic aangezien het wel omtrent mijn upgrade gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Waarom wil je je moederbord vervangen? Voor een socket 775 systeem gaat meer dan 4GB toch weinig toevoegen. Ik zou op zoek gaan naar een tweedehands Q6, Q8 of Q9 processor en er 2 GB geheugen bij prikken.

Voor die 2GB is dit een aardige aanbieding: http://www.pixmania.nl/nl...l?srcid=556&CodePromo=oui

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Oke bedankt voor het advies! Als de 4gig extra inderdaad minder toegevoegde waarde heeft dan ik dacht dan is het idd slimmer om die mega aanbieding aan te nemen en een 2dehands q9400 of iets in die richting aan te schaffen! Bedankt voor de hulp. Dit bespaart me mogelijk een onodige investering...

Met vriendelijke groet
Dimar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Hey,

Ik heb deze aanbieding http://www.pixmania.nl/nl...cid=556&CodePromo=oui onlangs besteld en binnen gekregen. toendertijd 13,00 euro, en nu € 51,64 :)

Maar....

Gister avond heb ik de 2x1GB kaartjes geplaatst in slot 1 en in slot 3.
mijn huidige geheugen kaarten bevonden zich in slot 2 & 4.

Pc opgestart, maar ik kwam niet in de bios en er kwam niks tot leven vanuit mijn beeldscherm, wat wel tot leven kwam waren de... (beep,biep) geluidjes uit mijn moederbord, geen lange tonen maar :
Bieeep bieep bieep biep of iets in die richting, nou de computer snel weer uitgezet, en verschillende combinaties geprobeerd van beide merken (huidig, en nieuwere) geheugen soorten.

Ik heb toen de nieuwe GB kaartjes in slot 1 & slot 2 geplaatst, en toen 1 (huidig) in slot 3 geplaatst.

De pc starte op zonder de vele biepjes, vervolgens de Bios geopend en er werd weergegeven dat de 3GB geinstalleerd is en bruikbaar is..

Toen de pc weer uitgezet en vervolgens met het idee slot 4 te benuttigen met mijn huide 1GB kaartje, deze geplaatst en de pc weer aangezet, vervolgens kreeg ik weer het biep biep liedje te horen..

Wat is de oorzaak van dit gene en hoe kan ik het oplossen om dus zodanig ook nog de overige 1gb werkgeheugen te installeren ?

Met Vriendelijke Groet
Dimar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
1. Die "Bieeep bieep bieep biep of iets in die richting" is een foutmelding, zoek die eens op in je moederbord manual just to be sure.

2. Waarschijnlijk is er of een RAM-slot, of een RA-reepje kapot (DOA): je verhaal is dusdanig verwarrend dat ik moeilijk kan bepalen welk van de twee. Het beste kun je een beetje trial & error doen om uit te sluiten welke van de twee dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Piepjes - PC speaker die een foutcode van je moederbord doorgeven.

Het is al duidelijk wat het probleem is, namelijk het geheugen.

Even één voor één testen. Tussendoor stroom eraf! Uit het stopcontact en even 10 sec wachten! "Hotpluggen" van geheugen kan het kapot maken. Verkeerd om insteken ook.

Kijk even in de handleiding - biosinstellingen of je wellicht daar x64 mode aan moet zetten of iets in die trand. P5K kan best 4GB hebben, maar wellicht niet als de Intel 64bit support uit staat.

Een defecte module is alleen het veel vaker voorkomende probleem... Houd ook even de juiste channel volgorde aan, lees even je handleiding - hardware plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
Hoi LiquidT_NL

Ik heb de beep error bekeken, het is 1 lang beep en gevolgd door 2 korte beeps, oftewel een memory error.

Ik heb het derde reepje omgewisseld met een ander huidig reepje, dan start hij ook gewoon op dit houd dus in dat geen een geheuge reepje kapot is, en alle ram slots werken ook prima (die van 3 heb ik in slot 4 geplaatst en deze doet het ook prima! zolang ik maar niet alle 4de slots gebruik want dan gaat hij niet aan en geeft hij de beep error aan : 1long, 2short. dus ik weet echt niet wat ik nu kan doen...

Met vriendelijke Groeten
Dimar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimar
DJUNICORN, ik zal het nakijken (ik had je post nog niet gezien, pas gezien na mijn laatste post)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

En hou maar op met 'groeten Dimar' onder je posts te zetten, dat hoeft hier lekker niet! Het beste is een upgradesetje of tweedehands pc te kopen, dat is wel weer een hele investering maar geeft het meeste bang for buck als je echt de beste aanbieding weet binnen te slepen (Die PC die eerder genoemd werd is heel goed voor de prijs). Nadeel is wel dat je vaak even moet rijden. s775 nog gaan upgraden zou ik je echt willen afraden, budgetcpu's van nu zijn vaak al krachtiger en veel zuiniger. Een tweedehands videokaart is daarentegen een hele goede optie, jammer dat je de 6670 al gekocht hebt want die 5850 (die ik ook heb) is _veel_ sneller. Een betere (breedbeeld) monitor lijkt me ook een must, die kosten niet zoveel meer, 75 euro kan al genoeg zijn als je bereid bent tweedehands te willen zoeken.
Mijn laatste advies is: zorg dat je genoeg geld bij de hand hebt wil je iets aan je computer gaan doen. Mocht je op dit moment gewoon te krap bij kas zitten, begin er dan niet aan (of: was er maar niet aan begonnnen).

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Het bord dat je hebt, kan alleen 4 GB aan als er 4 single-sided Dimmen in gaan. Komt door de chipset. Dit (G31) is een uitgeklede variant van de G35, die wel 4 sloten dual-sided aan kan (en 8 GB).

Zie site asus: Asus P5KPL/EPU
*When installing four DDR2 DIMM modules, install only single-sided memory modules.
Gezien er 2 ramreepjes van je nieuwe set wel samenwerken met één van de oude, ga ik er vanuit dat je oude geheugen dual-sided is en je nieuwe singlesided.

Er kunnen dan dus 2x single en 1xdouble in het systeem.

[ Voor 72% gewijzigd door White Feather op 28-10-2012 15:32 ]

Pagina: 1