advies linux werkpaard gevraagd: intel chipset, grafisch?

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:09

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik moet bekennen dat ik al een tijdje niet meer helemaal up-to-date ben over alle pro- en cons op hardware gebied. Ik probeer me weer in te lezen, maar lees maar weinig over een goede linux ondersteuning van de nieuwste hardware. Ik heb in het verleden me daar ook wel eens aan gebrand: instabiele flatforms, problemen met grafische adapters etc.

Nu zoek ik een linux (opensuse of ubuntu) werkstation voor met name programmeer werk (perl,pyhton, R); moet lokaal goed kunnen rekenen (4-6 cores). Daarnaast moet er goed ondersteuning zijn voor dual displays. Dus onafhankelijke schermen, wel per scherm te maximaliseren etc, maar een gedeelde desktop. 3D fancy support zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk. Zeker niet als er een grafische kaart voor nodig is met een straaljager koeler. Er worden geen 3d applicaties gedraaid, en helemaal geen games.

Vlotte schijven (sata6) en USB3 is een pre, aangezien er met veel data en grote bestanden gewerkt moet worden.

Het draait dus om de CPU, moederbord en graka combinatie. Wat zou de stabielste chipset zijn van de modernere versies? Heb ik wat aan CPUs met geintegreerde grafics? Hoe sluit ik daar twee monitoren op aan en wordt dat goed in linux ondersteund? Het liefst gebruik ik twee identieke aansluitingen zodat er geen opvallend kleurverschil oid is tussen beide schermen. alleen vind ik dual DVI toch op de higher end kaarten alleen. Anders is het HDMI/DVI

Ik neig naar de intel i7-3770 op een socket 1155. Ik heb daar maarliefst keuze uit 8 (!) chipsets in de moederbord sectie. IEmand hier een advies mbt linux ondersteuning?

Prijs is geen groot kriterium; systeem moet wel redelijk stil zijn. Met name een VGA koeler kan erg vervelend zijn als hij continue moet draaien.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij advies kan geven met een linux oog.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:09

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Helemaal niemand een idee hierover?

Verwijderd

Misschien een idee om bestaande topics te doorzoeken?