Toon posts:

Subwoofer of staanders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen zal ik mijn huidige situatie beschrijven:

Ik heb op dit moment een woonkamer(tje) van ongeveer 15 m2.
Een redelijk lange tijd heb ik vrij weinig gedaan aan mijn 'hi-fi' omdat ik net op mezelf ging wonen
en om dat ik er op dat moment geen budget voor had.

Inmiddels ben ik een stuk kritischer geworden, en loop nu dus ook tegen een aantal problemen aan.

Ik heb de volgende set-up:

Receiver: Sony STR-de405, 80 watt per kanaal (een oudje inmiddels)
Speakers: Epos-els3 bookshelfs met een bereik van 65hz-20khz

De speakers ben ik gek op, klinken erg mooi, ondanks het formaat.

Maargoed, nu het grote probleem waar ik tegen aanloop:

Ik mis laag!

Ik merk dat als ik film kijk, de 'spannende' delen waar veel laag in zit, mijn epos speakers niet laag genoeg gaan. Nou wil ik dit graag oplossen, en ben met 2 opties gekomen:

- Een sub aanschaffen
- Zuilen met een grote bereik aanschaffen.

Het liefst wil ik de epos speakers niet kwijt, ze klinken erg goed zoals ik eerder al aangaf.
Maar aangezien ik op kamers woon, ben ik bang dat ik met een sub snel hele boze buren heb
Ik kan de boxen (en sub) dus zeker niet 'hard' zetten.

Ik heb al gekeken naar bijvoorbeeld een Jamo 608, als vloerstaanders, maar ik vraag me af of dit wel het gewenste effect heeft.

Dus mijn vraag is eigelijk: Kan ik op mijn kleine kamer (met onderburen & een houten vloer) met een sub het laag opvangen zonder dat het huis constant trilt? Of is het slimmer in mijn geval om naar vloer staanders te kijken?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 16:58
Als je meer laag wilt hebben, zul je dit hoe dan ook meer horen, dus ook beneden/boven de luisterruimte. Maar een goede sub levert vooral een goede diepe strakke bas op en minder gedreun.

Ik zou dus voor een sub gaan, als je de verdere sound van je speakers zo waardeert.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-01 20:10
Waarom niet? Ik zit ook op een kamertje met mensen om mij heen. Sub kan prima. Neem aan dat je niet tot 4 uur in de nacht muziek luistert/film kijkt. Hoor nooit iemand klagen hier iig...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwacht van die Jamo's ook geen echt diep laag. Die gaan misschien tot 30 of 28hz ofzo, daaronder heb je ook een sub nodig. Dus als ik jou was zou ik gewoon eens proberen hoe het met een (leen)sub klinkt, dan weet je het gauw genoeg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, het zal dus een sub gaan worden.
Helaas is vanavond mijn versterker kapot gegaan, dus zal die eerst moeten vervangen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan zou ik als ik jou was eerst die versterker kopen. De ene versterker zal heel andere klinken met jouw speakers als de andere. Ik weet niet hoe een Sony versterker klinkt, maar bijv. Denon en Marantz hebben een relatief "warme" volle sound, terwijl Yamaha en NAD of Rotel veel "koeler" klinken. Kan best zijn dat als je Denon aan je speakers hangt, ze ineens wel klinken zoals je zou willen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The Eagle schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:01:
Dan zou ik als ik jou was eerst die versterker kopen. De ene versterker zal heel andere klinken met jouw speakers als de andere. Ik weet niet hoe een Sony versterker klinkt, maar bijv. Denon en Marantz hebben een relatief "warme" volle sound, terwijl Yamaha en NAD of Rotel veel "koeler" klinken. Kan best zijn dat als je Denon aan je speakers hangt, ze ineens wel klinken zoals je zou willen :)
Valt tegen. Als een versterker zijn werkt goed doet zijn er vrijwel geen klankmatige verschillen. Zie ook http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22725.0 en vanaf pagina 45 de bevindingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2012 21:37 ]

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:56

Daniel36

Het oude liedje

Sub. Staanders geven minder (lage) bas dan een (goede) subwoofer.
En je kunt je geliefde speakers houden.
Dubbele winst dus ;)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:51
Daniel36 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:36:
Sub. Staanders geven minder (lage) bas dan een (goede) subwoofer.
En je kunt je geliefde speakers houden.
Dubbele winst dus ;)
Ik wilde zeggen inderdaad.. dat lijkt me duidelijk toch?
Je wilt de bestaande speakers houden.. maar wel laag erbij.. duidelijk een subwoofer dus..

*sowieso

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Tevens voordeel dat je met de juiste sub meer controle over je laag hebt, waardoor je juist geen overlast veroorzaakt als het te erg is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1