Toon posts:

Mag je een koper weigeren op basis van gegeven feedback?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En heeft diezelfde persoon dan het recht om je negatieve feedback te geven?

Ik zie namelijk steeds meer kwesties verschijnen van users die het na een deal niet eens kunnen worden. Nu weet ik niet hoeveel transacties er elke week zijn en hoe hoog het percentage dus is wat niet goed verloopt.
Maar ik zou zelf graag meer gebruik maken van het feedbacksysteem om te kijken of ik te maken heb met een betrouwbare koper of verkoper.

Op basis daarvan zou ik voor mezelf graag willen beoordelen of ik zaken wil doe met diegene. Met een verkoper is dat natuurlijk niet zo lastig, die laat ik dan gewoon links liggen. Maar hoe zit het met een koper die (verschillende keren) negatieve feedback heeft ontvangen? Ben ik verplicht om met iedereen zaken te doen of mag ik op basis van bijvoorbeeld het eerste mailcontact of de eerder gegeven feedback besluiten om juist geen zaken te doen?

Kan ik dan bijvoorbeeld ook negatieve feedback verwachten? Of is feedback alleen terecht als de deal rond is? Ik zie namelijk wel eens mensen feedback geven aan een koper die tijdenlang geen reacties geeft op berichten. Is dat gewenst en toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Niets verplicht jou om met een bepaalde koper in zee te gaan (ook de veiling is niet bindend), maar het is natuurlijk wel zo handig om dat netjes te communiceren naar iemand die aangeeft een product van je te willen kopen :)

Dus 'slechte' kopers niet negeren, maar gewoon netjes te woord staan dat je liever geen zaken met ze doet / het product aan iemand anders verkoopt / verkocht hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik, maar mag zo iemand bijvoorbeeld negatieve feedback achterlaten omdat hij het hier niet mee eens is? Je zou zeggen dat feedback pas gegeven kan worden zodra een deal rond is. Maar ik heb hier ook wel eens gezien dat sommige users negatief gaven als een verkoper geen antwoord gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08
Nee natuurlijk niet. Het staat je vrij om je kopers uit te kiezen, en als jij geen prettig gevoel hebt bij iemand kun je die als koper weigeren.
Kijk wel uit de persoon niet te schofferen maar het netjes te verwoorden.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mveijden schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:48:
Nee natuurlijk niet. Het staat je vrij om je kopers uit te kiezen, en als jij geen prettig gevoel hebt bij iemand kun je die als koper weigeren.
Kijk wel uit de persoon niet te schofferen maar het netjes te verwoorden.
Dat vind ik dus het vreemde. Ik heb al verschillende tweakers gezien die, zonder dat er een deal is, feedback achterlaten omdat iemand niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst besloten om een V&A terug te trekken, ik was wel nog in onderhandeling met een koper maar van mijn kant had ik nog geen rekeningnummer gegeven en gezegd van ik ga akkoord maak maar over na XXX.

Ik heb die persoon toen ook netjes te woord gestaan, maar hij was behoorlijk beledigd want ik wou mijn product niet meer verkopen, die persoon zelfs de reden uit gelegd en aangeven dat ik besloten had om het aan iemand te schenken maar hij vond dat er al een deal was.

Om lang verhaal kort te maken meneer wou dus ook even een negatieve feedback plaatsen, dat terwijl er geen afgeronde transactie was en we nog in onderhandeling zaten en tevens ben je niet verplicht om met een verkoop door te gaan.

Ik heb hem uiteindelijk wel weten te overtuigen dat een negatieve feedback plaatsen geen zin had, maar vond het behoorlijk lastig dat die persoon zo deed, volgens mij was deze persoon het ideale oplicht slachtoffer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:35:
[...]

Dat vind ik dus het vreemde. Ik heb al verschillende tweakers gezien die, zonder dat er een deal is, feedback achterlaten omdat iemand niet reageert.
Ik heb niet heel veel ervaring met de V&A van T.net (en de ervaringen die ik ermee heb gehad zijn allemaal vlekkeloos gegaan :P), maar volgens mij is het niet de bedoeling om feedback achter te laten als er geen deal is geweest.

Dus als er feedback geplaatst wordt, zonder ook zaken te hebben gedaan, dan kan je dat melden en wordt er naar gekeken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:52:
Ik heb laatst besloten om een V&A terug te trekken [...] maar vond het behoorlijk lastig dat die persoon zo deed.
Jij bent degene die lastig doet. Het is zoals hierboven gemeld niet verplicht om een transactie tot stand te laten komen, zelfs niet na het bieden en/of tot een prijs komen, maar als je in dat traject zit en de verkoper zegt ineens "Oh ja, je krijgt hem niet want [weggegeven | andere bieder | mag 'm toch niet verkopen van m'n vrouw]", dan kun je verwachten dat de koper daar niet heel erg blij van wordt en dat hij anderen dus wil kunnen waarschuwen voor dergelijke praktijken.

Ik vind het jammer dat je voor dergelijke zaken geen feedback mag achterlaten, want een verkoop is meer dan de verpakking en verzending.
volgens mij was deze persoon het ideale oplicht slachtoffer geweest.
Hoe kom je tot die conclusie?

[ Voor 48% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2012 11:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CodeCaster schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:54:
[...]

Jij bent degene die lastig doet.

[...]

Eh?
Ja omdat ik gewoon eerlijk zeg van ik heb me bedacht. Maar bij deze persoon begon het al vreemd van of hij hem na 2 weken mocht komen halen en dan aanbetaling doen en plots had meneer geld.

Enige wat ik toen gevraagd had van wil je hele vraag bedrag betalen? En verder niks, ik had geen deal gemaakt met deze persoon dus ik zat nog in positie dat ik mijn advertentie gewoon terug kon trekken, ik had me stil kunnen houden.

Maar heb hem gewoon aangegeven me bedacht te hebben en hem toch aan me ouders deed schenken. En ik bedoel ermee hij is ideale oplicht slachtoffer omdat hij liever gehad dat ik hem gezegd had okay akkoord maak maar over naar XXX.

In geval dat ik akkoord was gegaan ja dan kan ik me niet meer bedenken en begrijp ik zo'n reactie wel van we hadden een deal, maar bij mij was er geen deal.

Sommige verkopers zullen waarschijnlijk gewoon niks meer van zich hebben laten horen, maja dan krijg je ook wel eens een negatieve feedback.

Deze koper wou ik in eerste instantie sowieso eigenlijk al vermijden vanwege zijn feedback.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:05:
[...]

Ja omdat ik gewoon eerlijk zeg van ik heb me bedacht. Maar bij deze persoon begon het al vreemd van of hij hem na 2 weken mocht komen halen en dan aanbetaling doen en plots had meneer geld.

Enige wat ik toen gevraagd had van wil je hele vraag bedrag betalen?
Ah, dat verklaart wel het een en ander. Ik zou dan alsnog gewoon "Hele bedrag direct overmaken of geen deal" hebben gezegd, dan ben je daar ook weer van af.
En ik bedoel ermee hij is ideale oplicht slachtoffer omdat hij liever gehad dat ik hem gezegd had okay akkoord maak maar over naar XXX.
Iedereen die iets op internet van een particulier koopt is een potentieel oplichtingsslachtoffer. Iedere koper wil het rekeningnummer van de verkoper weten, anders kun je niets overmaken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:35:
[...]

Iemand gewoon negeren valt voor mij onder schofferen.
Dat je dan een negatieve feedback krijgt vind ik niet bijzonder vreemd.
Orion84 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:32:
Dus 'slechte' kopers niet negeren, maar gewoon netjes te woord staan dat je liever geen zaken met ze doet / het product aan iemand anders verkoopt / verkocht hebt.
Hetzelfde als iemand een done deal intrekt. Een man een man, een woord een woord.

[ Voor 23% gewijzigd door mveijden op 12-10-2012 12:19 ]

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mveijden schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

Iemand gewoon negeren valt voor mij onder schofferen.
Dat je dan een negatieve feedback krijgt vind ik niet bijzonder vreemd.

[...]

Hetzelfde als iemand een done deal intrekt. Een man een man, een woord een woord.
Je noemt het schofferen, maar het kan natuurlijk zijn dat de verkoper geen actieve tweaker is en het bijvoorbeeld al snel via marktplaats heeft verkocht.
Je hebt als verkoper natuurlijk wel een bepaalde "verplichting" om de status van een advertentie bij te houden, maar om dan direct negatief te geven vind ik eerlijk gezegd wat overdreven.

Het is natuurlijk anders als er duidelijk een deal is en de verkoper/koper laat gewoon niks meer horen. Dat heb ik nu jammer genoeg ook al meegemaakt en dan geef ik op communicatie een lage score. (er was immers wel een deal, en die wordt niet nagekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:28:
[...]

Je noemt het schofferen, maar het kan natuurlijk zijn dat de verkoper geen actieve tweaker is en het bijvoorbeeld al snel via marktplaats heeft verkocht.
Je hebt als verkoper natuurlijk wel een bepaalde "verplichting" om de status van een advertentie bij te houden, maar om dan direct negatief te geven vind ik eerlijk gezegd wat overdreven.
Wat is direct?

Als Je een maand wacht en een advertentie op gekocht/verkocht staat?

Of als je ziet dat iemand verder wel actief is op tweakers maar jou gewoon niet antwoord?

Hoeveel communicatie pogingen zijn er ondernomen?

Ikzelf geef iemand 1 bericht en bij geen reply trash ik hem gewoon, een ieder zal het zelf in moeten vullen wanneer we aan het negeren/schofferen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik had hier 2 oude Vertex 60 GB SSD's te koop staan. Tientallen reacties, waaronder een paar van "Wat is je rekening nummer, dan maak ik gelijk over". Maar er waren ook aardig wat reacties van "kun je screenshots van weet-ik-veel-wat sturen, aantal draaiuren, benches, AS-SSD's PCMark 7 , blablabla..." enzovoorts.

Allicht dat ik 1 van die eerdere mailtjes mijn rekening nummer heb gegeven, die gast heeft betaald, ik heb opgestuurd en deal was done.

Maar toen begon het, 1 van die benches vragers bleef maar mailen, en die wilde ook een slechte feedback geven. Joh, sodemieter op, je hebt niks gekocht, je zit een partij moeilijk te doen, terwijl een ander gewoon handelt en die dingen al naar tevredenheid in z'n eigen systeem draaiend heeft.

Dus ik vind ook dat je pas een beoordeling mag geven als je een deal hebt samen.
Pagina: 1