Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477586

Topicstarter
Ik ben oriënterende naar een stage ter afsluiting van mijn masteropleiding in computer science & engineering. Er staan een aantal gesprekken gepland bij relatief kleine ondernemingen aan, en ik zou graag een goede indicatie willen van hoeveel vergoeding ik kan vragen/verwachten. Een speurtocht hier op het forum toont vooral ervaringen van MBO en HBO stagairs, vandaar dat ik een los topic aangemaakt heb.

Mijn ervaring schat ik ruim hoger dan die van gemiddelde geïnteresseerde. Deze komt voort uit o.a. 6 jaar lang part-time werk als software developer, een bulk freelance projecten, deelname aan open source projecten, en uiteraard de nachtelijke eigen hobbyprojecten. En, niet te vergeten, de opleiding natuurlijk.

Op internet zie ik vergoedingen van 200 tot een enkele 1000 bruto per maand langsschieten. Ik zal niet ontkennen dat bij mijn keuze de hoogte van de vergoeding zeker belangrijk is. Nu wil ik niet direct overkomen als enkel op geld belust, maar eerlijk is eerlijk, voor een duppie zoek ik verder. Keuze lijkt ruim, krijg via LinkedIn iedere maand al wel aanbiedingen.

Dus kort samengevat: wat denken jullie dat een redelijke vraag zou zijn, gezien opleiding (bijna MSc. in CSE), ervaring (6 jaar part-time, bulk los) en genoeg keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Er is geen redelijke vraag.

Je doet een stage, hence elke vergoeding mag je op je blote knietjes dankbaar voor zijn.

Klinkt hard, but such is life.

That being said, zoals je zelf ook al aangeeft verschillen de hoogtes echt enorm, in mijn ervaring zijn die niet echt onderhandelbaar, maar je kan t altijd proberen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:18

Technicality

Vliegt rechtsom...

'Op je blote knietjes dankbaar zijn' is voor een technicus gelukkig niet van toepassing.

Van wat ik in mijn omgeving hoor: Een HBO werktuigbouwer krijgt 'normaal' rond de 300-370 euro bruto per maand 'normaal'. Offshore en Maritiem of vriendjes gaan een stukje hoger (~700 is wat ik max gehoord heb), en lager kan ook (250 heb ik ook gehoord). Dat zijn dan meeloopstages (van een kwartaal tot halfjaar) en afstuderen (halfjaar). Lijkt mij dat je als WO'er een stukje hoger kan zitten (zie ook verhouding startsalarissen HBO/WO).

Daarnaast is het ook afhankelijk van simpelweg vraag en aanbod. Goede technici zijn slecht te vinden, dus als jij het gesprek goed houdt sta je m.i. best sterk als je gewoon serieus vraagt. Niemand zal je na een prettig gesprek wegsturen als je (veel) teveel vraagt. Voor jou 10 andere bedrijven, voor het bedrijf is de potentie van een goede toekomstige medewerker, die ook nog eens goedkoop ingewerkt is, van grote waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:38

_Arthur

blub

Je kan beter een lager vergoeding hebben en prima begeleiding, dan een hoger met waardeloze begeleiding.

Wanneer beide goed is, is dat natuurlijk het beste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 20:46
Ik heb tijdens mijn MBO-afstudeerstage ook 500 euro per maand gekregen, dus het is zeker mogelijk om wat te 'eisen' en zoals je zelf al aangeeft, voor een duppie zou ik ook verder zoeken, ook al is het dan misschien minder leerzaam. Niets is frusterender (voor mij dan) dan dat het bedrijf flinke winst op je maakt en jou nog geen stuiver gunt, aan de andere kant, als er geen geld in het spel is kan je je wel meer fouten permitteren denk ik zo, je bent er immers om te leren.

Ik heb ook eens een aanbieding van 50 euro per maand gekregen, daar zakt je broek van af.

[ Voor 13% gewijzigd door Kyoshi op 10-10-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
Bij een afstudeerstage op hbo-niveau is een stagevergoeding wel redelijk gangbaar, ik heb bedragen gezien van €300 tot €500 per maand. Dit is natuurlijk niet zaligmakend, het belangrijkste is dat je een beetje leuke plek hebt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wij doen ongeacht wat je opleiding is (als die er al is) 250 euro per maand op basis van 40u/week.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2012 19:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 13:06
Voor mij, civiele techniek, WO, kreeg ik 375 euro per maand. Zou vooral kijken voor een leuke opdracht. Je moet er toch een half jaar mee aan de slag en een leuke opdracht maakt het makkelijker een hoop tijd erin te steken.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 14:32
Laat je niet leiden door het geld.. Ik heb nu een stage (doe mbo) krijg een leuke stage vergoeding, alleen de plek is niet leerzaam.. Mijn vorige stage kreeg ik niets en heb ik veel geleerd dat is veel meer waard! Met stage moet je je geld gevoel een beetje aan de kant proberen te zetten. Dit jaar heb ik voor het geld gekozen, had liever een leuke plek met afwisselende werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Ik weet het niet exact maar een WO afstudeerder zal wel iets boven de 400 krijgen bij ons. Afhankelijk van de situatie kan daar huisvestingvergoeding of reiskostenvergoeding bijkomen.

Kandidaten die te sterk gericht op geld zijn en minder op de opdracht slaan we echter met liefde over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57

-tom-562

Oliesjeik

Technicality schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 18:51:
'Op je blote knietjes dankbaar zijn' is voor een technicus gelukkig niet van toepassing.

Van wat ik in mijn omgeving hoor: Een HBO werktuigbouwer krijgt 'normaal' rond de 300-370 euro bruto per maand 'normaal'. Offshore en Maritiem of vriendjes gaan een stukje hoger (~700 is wat ik max gehoord heb), en lager kan ook (250 heb ik ook gehoord). Dat zijn dan meeloopstages (van een kwartaal tot halfjaar) en afstuderen (halfjaar). Lijkt mij dat je als WO'er een stukje hoger kan zitten (zie ook verhouding startsalarissen HBO/WO).

Daarnaast is het ook afhankelijk van simpelweg vraag en aanbod. Goede technici zijn slecht te vinden, dus als jij het gesprek goed houdt sta je m.i. best sterk als je gewoon serieus vraagt. Niemand zal je na een prettig gesprek wegsturen als je (veel) teveel vraagt. Voor jou 10 andere bedrijven, voor het bedrijf is de potentie van een goede toekomstige medewerker, die ook nog eens goedkoop ingewerkt is, van grote waarde.
Euhm, ik heb HTS WTB gedaan en de gemiddelde stagevergoeding lag toch echt rond de 250/300 euro. 700 euro? Ja, mss als je heel heel heel veel geluk hebt, maar die kans is echt heel erg klein. Als je geluk hebt krijg je nog een reiskostenvergoeding, maar ik denk dat 95% van de werkgevers zegt "je hebt een OV-jaarkaart". Ik weet dat de stagiaires bij ons rond de 300 euro krijgen, exclusief reiskostenvergoeding (zelfde vergoeding als de werknemers).
Je stage af laten hangen van de vergoeding, beetje raar IMO.
Je praat alsof het over een sollicitatiegesprek gaat (goede technici zijn slecht te vinden), je bent een stagiair, je bent nog helemaal niks :)

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 10-10-2012 20:58 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij mn afstudeerstage kreeg ik 800e per maand vergoeding maar toen werkte ik tussen m'n stages door al part-time daar dus ging ik er nog steeds op achteruit. Desondanks was ik er erg blij mee want ze hadden we ook die 300e kunnen geven die een 'normale' stagair kreeg destijds. Het kan dus weldegelijk maar waarschijnlijk alleen onder bijzondere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Een steeds terugkomend fenomeen, stagevergoeding. Misschien zijn hier wel al 100 topics voor geopend.

Sure er zijn die een vergoeding geven echter het is geen verplichting. Ik heb diverse stages gelopen met 0 vergoeding. Sterker nog ik moest mijn eigen transport regelen en verblijf. Dus het heeft me (veel) geld gekost. Uiteindelijk was het wel een mooie stage en zou ik het zo weer doen.

De gedachte dat een vergoeding op zijn plaats is, vind ik zelf wereldvreemd. De gemiddelde HTSer is op wat basis werk om eerlijk te zijn nutteloos. De stage is om te leren, dat je misschien functioneel meedraait is voor de werkgever eerder meegenomen maar vaak niet de realiteit.

(Ik heb zelf een aantal stagisten gehad opleiding bouwkunde en bij mij konden ze vaak niet veel meer dan CAD tekenen. Zelfs 4e jaars hadden nog moeite met basis berekenigen of een wetboek er op na te slaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:48
De vergoeding is er m.i. vooral om ervoor te zorgen dat er geen drempels zijn om een stage te doen. Een (afstudeer)stage zorgt er vaak voor dat andere inkomsten wegvallen, er (reis/verblijf)kosten gemaakt moeten worden en valt vaak ook samen met het einde van de studie waarin beurzen en etc op beginnen te raken. Een beperkte stagevergoeding maakt het wat makkelijker.

Een stagevergoeding als inkomen voor werk zien is de verkeerde benadering. Vanuit de student is het verkeerd omdat het uitnodigd om de verkeerde stage te gaan doen (namelijk degene die het meest oplevert in plaats van waar het meest geleerd kan worden of de beste springplank voor een carriere). Vanuit het bedrijf is het ook verkeerd, want je trekt zeer waarschijnlijk de verkeerde kandidaten.

* Rukapul is overigens best goed weggekomen. Best wel goed binnengelopen met een 3 maanden stage in UK en een zeer redelijke afstudeerstagevergoeding van een groot beursgenoteerd bedrijf in NL incl vergoeding van diverse kosten. De grootste meerwaarde is echter wel het snuiven aan grote organisaties. Heb er ook direct m'n eerste baan aan over gehouden (bij een ander bedrijf, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-07 20:33
Als je het doet voor het geld, moet je geen stage zoeken maar een baan.

Er is wel een verschil tussen stages, er zijn meewerk stages waar je in principe hetzelfde werk doet als het personeel, daar mag best wat tegenover staan, maar de meeste stages zijn vooral een beetje meekijken en misschien een onderzoek doen, zaken waar je als stagiair veel aan hebt maar als bedrijf weinig tot niets. In zo'n geval zou ik blij zijn met elke cent die je krijgt, maar het belangrijkste is dat je wat aan je stage hebt.

Ik heb overigens zelf 3x een stage gedaan, twee keer kreeg ik een leuke vergoeding en de derde keer niet veel meer dan een onkostenvergoeding. Toch was die laatste wel een van de nuttigste.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 12-10-2012 15:08 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Napo op 12-10-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Napo schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:36:
Onderzoek waar het bedrijf weinig aan heeft? Over het algemeen voer je als HBO student toch wel een opdracht uit waarvan vooraf al een wens voor is om dat te realiseren.
Als begeleider (laboratorium onderzoek) wil ik pertinent geen stagevergoeding betalen. Wij investeren tijd en materialen in de stage, en zien dat als onze bijdrage aan de opleiding. En nee, we gaan een HBO-er of WO-er geen project geven dat gebeuren moet (dwz essentieel werk), maar wel projecten die meerwaarde kunnen hebben.

In Nederland moest het betaald worden (PZ gaf aan dat er een overeenkomst tussen universiteiten en HBO was), maar nu in het buitenland hoeft het niet en doe ik het niet. Wel steunen we studenten bij het aanvragen van een Erasmus of Da Vinci beurs via hun HBO.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 12-10-2012 19:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik doe HBO informatica en vind het juist raar géén goede vergoeding te krijgen. Ik heb voor mijn vorige stage 750 per maand gehad, en ik ben ook gewoon heel nuttig voor dat bedrijf geweest. Ik ben geen gemiddelde student, maar iemand die zich in zijn vrije tijd héél veel bezig houdt met zelfstudie. Mijn opdracht was dan ook gewoon echt een nieuw product voor het bedrijf, die zij in productie hebben genomen (en wat flink wat werk was). Zeggen dat je als stagiair weinig toevoegt is dus bullshit.

En tja... De mensen die zeggen dat het niet om een stagevergoeding gaat of dat het concept zelfs ráár zou zijn... Ik ken nu 2 bedrijven die mij 750 per maand aanbieden (en veel meer dan dat). Als jij me maar een magere rotvergoeding geeft dan zoek ik toch écht een ander. Kun je wel huilen dat het in jouw ogen niet normaal is om een stagevergoeding te geven, maar dat is hoe de markt op dit moment in elkaar zit: anderen zijn wél bereid het te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Een vergoeding is niet meer dan redelijk, maar een hoge vergoeding vind ik ook onnodig. Het bedrijf moet tijd investeren en er is geen enkele garantie dat hetgeen ze ervoor terugkrijgen ook nuttig is. Van een student met (vaak) slechts theoretische ervaring kun je geen wonderen verwachten.

Als je ergens anders een hogere vergoeding kunt krijgen moet je dat vooral doen. Ik vind dat de hoogte van de vergoeding geen drijfveer zou moeten zijn als het om een stage gaat. Als bedrijf zou ik er ook op afknappen als een student uit de hoogte doet over zijn of haar waarde. Bewijs jezelf eerst maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
Genoeg bewijs voor, is niks 'uit de hoogte doen' aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik zou gewoon lekker een stage uitzoeken waar je veel leert en die je helpt bij je verdere carrière en niet teveel op die paar rotcenten letten. Dat is echt het minst boeiende. Als bedrijf zou ik inderdaad gevoeglijk voor een ander kiezen als ik merkte dat dat de primaire drijfveer is.

Overigens krijgen wij helemaal geen geld voor onze stage (HBO), daar valt ook prima mee te leven.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 13-10-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Avalaxy schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:30:
Genoeg bewijs voor, is niks 'uit de hoogte doen' aan :)
Jij vindt blijkbaar dat je heel goed bent (en niet zo'n beetje ook, wat ik toch wel onder 'uit de hoogte doen' vind vallen :X), maar wat jij goed bewijs vindt, hoeft een ander niet te vinden natuurlijk ;)

Tom bedoelt dus dat je je moet bewijzen bij het bedrijf waar je stage loopt. Leuk dat jij 18 sites in elkaar hebt geflanst in de avonduren, maar er komt meer kijken dan 'ik heb deze dingen gemaakt' bij jezelf bewijzen. Wat dacht je bijvoorbeeld van onder tijdsdruk presteren en je aan kunnen passen aan wat een klant wil.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
En dat kun je niet door aan te tonen dat je elders werkervaring heb? Oftewel, je zou nooit een hoge vergoeding mogen vragen omdat dát bedrijf jou niet kent en dus geen bewijs heeft? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Avalaxy schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:45:
En dat kun je niet door aan te tonen dat je elders werkervaring heb? Oftewel, je zou nooit een hoge vergoeding mogen vragen omdat dát bedrijf jou niet kent en dus geen bewijs heeft? :')
Kan je misschien een iets aangenamere toon aanslaan?

Dat staat er niet en wordt natuurlijk ook niet bedoeld. Er wordt slechts aangegeven dat de genoemde zaken niet noodzakelijk reden zijn om je dan maar meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ik vind eigenlijk dat je als student sowieso niet om een vergoeding moet vragen. Dat een stagebedrijf een vergoeding aanbiedt vind ik heel normaal, ik zou zelf ook geen stage lopen bij een bedrijf die niks wil betalen, maar ik vind zelf een vergoeding vragen of aangeven dat je meer wilt eigenlijk best brutaal.

Prima dat je verder zoekt als een bedrijf te weinig biedt, maar "ik wil meer betaald krijgen, want ik heb m'n veterstrikdiploma" vind ik not-done.

Zelf loop ik nu ook fulltime stage, daar krijg ik €250 voor en ik had graag meer gehad (vorige stage had ik €400 en stage ervoor €200 voor 4 dagen per week), maar het is een heel leuk bedrijf, ik word goed begeleid en ik krijg erg leuke opdrachten, dus ik vind het geld prima ervoor.

Ik heb het idee dat jij (Avalaxy) het veel te veel ziet als een baan, maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:50:
Ik heb het idee dat jij (Avalaxy) het veel te veel ziet als een baan, maar dat is het niet.
Inderdaad; het is onderdeel van je opleiding. Werken kan je altijd nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:33
Ik krijg op basis van 3 dagen per week en alleen werkend aan mijn afstudeerscriptie, 450 eypo per maand. Plus het onderwerp van mijn scriptie mag ik zelf verzinnen e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door xminator op 13-10-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik lees nu nogal wat reacties die er op wijzen dat vergoeding toch wel verwacht wordt. En dan bedoel ik niet die van Avalaxy die denkt even een half maandloon op te strijken.

Dus wat doen jullie als je te horen krijgt dat ze niet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Saturnus schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 00:46:
Ik lees nu nogal wat reacties die er op wijzen dat vergoeding toch wel verwacht wordt. En dan bedoel ik niet die van Avalaxy die denkt even een half maandloon op te strijken.

Dus wat doen jullie als je te horen krijgt dat ze niet betalen?
Dan zou ik aangeven dat ik er over na zou denken of ik zou gelijk aangeven dat het niet helemaal is wat ik zoek en dat ik verder ga kijken.

Als een bedrijf aangeeft geen stagevergoeding te geven, dan lijkt me de kans vrij klein dat ze dat toch doen als jij erom vraagt (je zou het kunnen proberen, maar ik zou dat dus niet doen).

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 14-10-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

In mijn 3e jaar moest ik een stage lopen, daar kreeg ik 300 euro stagevergoeding, waar overigens 180 euro netto van overbleef, hield niet over, maar het was mooi meegenomen. Zat ook lekker in de buurt en het werd me min of meer in de schoot geworpen, dus dat was op zich prima.

Mijn afstudeerstage kreeg ik een nettobedrag van 250 euro, vond ik ook allemaal wel best. Was wel een heel stuk verder weg waardoor de reisafstand langer was, maar daar stond tegenover dat ik 2 a 3 dagen ook thuis mocht werken. En het was nog eens een heel gaaf bedrijf om stage te mogen lopen (alleen niet bijster veel geleerd, dus dat was achteraf een beetje gemiste kans, dus ik zou zeker wel iets zoeken waar je nog iets van opsteekt. Het heeft me gelukkig uiteindelijk niet belemmerd...).

Ook zou ik kijken wat voor soort bedrijf het is, hoe groot het is, wat de bedrijfscultuur e.d. is. Eerste stage die ik liep was een heel groot bedrijf, mijn afstudeerstage juist een hele kleine. Zo kun je wat afwisselen. Een klein bedrijf is vaak wat flexibeler, informeler, enz. Grote organisatie leert je veel over dynamiek tussen afdelingen wat je ook verder kan helpen in het bedrijfsleven. Maar dat is meer de secundaire kennis die je opdoet, dan echte vakkennis.

Toch blijft het echt een beetje wat het bedrijf over heeft voor je, en volgens mij ligt het bij de meeste bedrijven wel redelijk vast wat ze voor een stage over hebben. Tenzij je er net eentje treft die een grote meerwaarde in je zien en van zo'n norm kunnen/mogen afwijken (mochten ze die al hebben)...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 00:50:
[...]
Dan zou ik aangeven dat ik er over na zou denken of ik zou gelijk aangeven dat het niet helemaal is wat ik zoek en dat ik verder ga kijken.
Nogmaals, het is geen baan. Het is nu net niet het idee dat je dikke knaken verdient bij een stage, maar er andere zaken aan overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Die opmerking heb je van mij gejat :> :+
Het is nu net niet het idee dat je dikke knaken verdient bij een stage, maar er andere zaken aan overhoudt.
Tussen dikke knaken en geen knaken zit héél veel. Ik hoef geen dikke knaken voor m'n stage, maar €200 vind ik toch wel het minimum.

Ja, het is onderdeel van je studie (en daar krijg je ook niet voor betaald), maar het bedrijf heeft, als het goed is, ook baat van mij en in Nederland is het normaal dat je een vergoeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:09:
Ja, het is onderdeel van je studie (en daar krijg je ook niet voor betaald), maar het bedrijf heeft, als het goed is, ook baat van mij en in Nederland is het normaal dat je een vergoeding krijgt.
Dat denkt iedereen, maar men vergeet voor het gemak dat je qua tijd en resources ook ontzettend veel kost. Mijn vader had ook regelmatig stagiaires over de vloer (HBO) en die leverden in financiële termen niet zoveel op, als in, ze kostten geld. Het was vooral de frisse blik en insteek die meerwaarde voor het bedrijf opleverde.

Sowieso snap ik niet zo goed dat iedereen zo'n grote deal maakt van die paar rotcenten. Ja, het is wel lekker, maar zeker niet ten koste van het doel van zo'n stage. Die 200 euro minder of meer zal me aan mijn reet roesten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 14-10-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Die paar rotcenten is voor veel studenten de enige inkomstenbron of een groot deel van de inkomsten. Blijkbaar hark jij elke maand genoeg binnen om €250 'rotcenten' te noemen, maar dat heeft niet iedereen.

En aangezien ik zelden tot nooit onbetaalde stages zie voor mijn branche denk ik dat dat geld niet ten koste van het doel van de stage zal gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan ben je vast niet bekend met "vrijwilligerswerk" :P Hoewel dat ook wel eens 1,50 netto per uur kan opleveren, met een max van 150 per maand netto, met een max van 1500 per jaar netto (I know, raar).

Je bent gewoon bezig met je opleiding, huiswerk wat je tijdens schooltijd op een andere locatie mag doen, en redelijk lang huiswerk ook.

Het bedrijf kan er baat bij hebben, maar meestal kost het het bedrijf gewoon geld, tenzij je opnieuw Google wil oprichten ;)

Er wordt tijd en geld in een stagiar gestoken, en nog moet er geld bij? Je mag beter blij zijn dat je de kans krijgt om zo relevante werkervaring op te doen, en lekker met het OV gratis kan vertoeven voor die tijd.

Je kan beter een leuke stageplek + opdracht hebben waar je gratis koffie kan pakken, dan wat je 250 netto oplevert, en gewoon een waardeloze plek is, en je gewoon faalt.

Het is net waar je je het meeste waarde aan hecht.

/oude bok

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Stage is geen vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk doe je om anderen te helpen (en jezelf beter te laten voelen :+).

Bedrijven doen het echt niet omdat ze zulke goede bedoelingen hebben. Natuurlijk vinden veel bedrijven het leuk en steken ze er ook tijd en moeite (en resources) in, maar ze doen het ook (al dan niet voornamelijk) omdat ze hopen dat er goede krachten voor hun over blijven.

En die voorbeelden over crappy betaalde stageplekken tegenover geweldige gratis stageplekken zijn leuk en aardig, maar gelukkig is het in de praktijk niet zo zwart/wit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 14-10-2012 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:16:
Die paar rotcenten is voor veel studenten de enige inkomstenbron of een groot deel van de inkomsten. Blijkbaar hark jij elke maand genoeg binnen om €250 'rotcenten' te noemen, maar dat heeft niet iedereen.
Ik snap die redenatie niet. Voor je studie krijg je toch ook geen geld? Waarom zou je dan opeens wel geld moeten verdienen met een stage om dat te kunnen betalen? Of heeft iedereen zulke pretstudies dat ze er zoveel naast kunnen werken en dat lukt dan opeens niet meer?

Ik ben op het financiële vlak een echte student en zit zeker niet goed in de slappe was, maar zeg nou eerlijk: 200 euro stelt geen donder voor. Het is zo weg en zelfs met een baantje tegen minimumloon is het zo verdiend. Ook ik zou het natuurlijk kunnen gebruiken, maar het is niet alsof het om een kapitaal gaat.
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:22:
Stage is geen vrijwilligerswerk.
In onze sector toch echt wel. Je doet werk tegen beloning, alleen is die beloning niet financieel. Net zoals met vrijwilligerswerk, eerlijk gezegd. Dat dat in andere sectoren anders werkt maakt niet dat de essentie niet hetzelfde blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 14-10-2012 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:16:

En aangezien ik zelden tot nooit onbetaalde stages zie voor mijn branche denk ik dat dat geld niet ten koste van het doel van de stage zal gaan ;)
Dat is een beetje een drogredenatie imo, als je gewoon naar school gaat dan krijg je daar ook geen geld voor. Ja nu weet ik dat je bij de meeste stages 32 tot 40 uur aan de slag moet en daadwerkelijk aan het werk moet gaan, terwijl dat voor de meesten niet opgaat tijdens de rest van de studie. Maar feit is natuurlijk wel dat je wel geacht wordt om die 40 uur vol te maken, wat zoveel betekent dat je je inkomsten dus daarbuiten zal moeten ophalen.

De een krijgt het van pappie en mammie, de meesten werken er in de avond of op een zaterdag nog bij. Bij beide stages heb ik gewoon nog bijgewerkt; in het eerste geval heb ik uitgerekend wat ik verdiende met m'n toenmalige bijbaantje, en hoeveel uren ik kon minderen met dat stagebedrag dat ik kreeg. Het blijft nog best zwaar, en ik werkte redelijk wat bij. Bij m'n laatste stage hoefde ik niet al teveel concessies te doen omdat ik veel thuis kon werken, waardoor het makkelijker te doen was.

en als de nood dan echt hoog is, en je wilt niet extra bijwerken, dan leen je maar zolang bij Duo dat bedrag wat je mist, meestal gaat het maar om max 6 maanden, kun je makkelijk weer terugbetalen als je eenmaal afgestudeerd bent en een baan hebt)

Wil er alleen maar mee zeggen dat het heus wel op te lossen is en dat het niet zaligmakend is... (al zou ik persoonlijk wel kijken of ik er een vergoediing uit kan slepen, uiteraard ;))

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:24:
[...]

Ik snap die redenatie niet. Voor je studie krijg je toch ook geen geld? Waarom zou je dan opeens wel geld moeten verdienen met een stage om dat te kunnen betalen? Of heeft iedereen zulke pretstudies dat ze er zoveel naast kunnen werken en dat lukt dan opeens niet meer?

Ik ben op het financiële vlak een echte student en zit zeker niet goed in de slappe was, maar zeg nou eerlijk: 200 euro stelt geen donder voor. Het is zo weg en zelfs met een baantje tegen minimumloon is het zo verdiend.
Je vergeet nu voor het gemak even dat tijdens stage je 8 uur per dag, 40 uur per week bezig bent, terwijl studie toch een stuk meer verspreid is en vaak ook geen 40 uur per week (ene week meer, andere week minder natuurlijk).

Tijdens normale school kan ik prima 15 uur per week ernaast werken zonder problemen. Tijdens stage heb ik alleen één dag in het weekend en zit ik dus aan de 7 uur. Scheelt een boel geld, dus dan is stagevergoeding gewoon erg welkom.

En ik vind €200 ook niet heel veel geld nee, maar €200 in plaats van €0 per maand inkomsten is toch wel fijn (of in mijn geval €500 ipv €250).
LuNaTiC schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:26:
[...]

Dat is een beetje een drogredenatie imo, als je gewoon naar school gaat dan krijg je daar ook geen geld voor. Ja nu weet ik dat je bij de meeste stages 32 tot 40 uur aan de slag moet en daadwerkelijk aan het werk moet gaan, terwijl dat voor de meesten niet opgaat tijdens de rest van de studie. Maar feit is natuurlijk wel dat je wel geacht wordt om die 40 uur vol te maken, wat zoveel betekent dat je je inkomsten dus daarbuiten zal moeten ophalen.
Jij en ik weten allebei dat die 40 uur per week soms best overdreven kunnen zijn. Ik denk dat ik gemiddeld op 30 uur per week zit (de ene week 50 uur, de andere week 20) en ik haal alles prima.

En zelfs al zou ik die 40 uur er wel in stoppen (wat ik soms dus best doe), dan kan ik dat ook om 11 uur 's avonds na bijbaan doen of 's middags om 3 uur als ik geen les heb. Maar als ik 5 dagen per week van 8 tot 18u weg ben, dan blijft er weinig tijd over om te werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 14-10-2012 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:27:
Je vergeet nu voor het gemak even dat tijdens stage je 8 uur per dag, 40 uur per week bezig bent, terwijl studie toch een stuk meer verspreid is en vaak ook geen 40 uur per week (ene week meer, andere week minder natuurlijk).
Dat noemde ik hierboven al; als je een studie hebt waarbij dat kan maakt het inderdaad wat uit, maar ik ga dan even uit van een studie waarbij je toch ook gewoon echt aan de bak moet en er 15 uur bij werken neerkomt op 7 dagen per week aan de slag zijn.
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:24:
Of heeft iedereen zulke pretstudies dat ze er zoveel naast kunnen werken en dat lukt dan opeens niet meer?
:>

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 14-10-2012 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dat je in de praktijk er vaak minder aan doet, doet niet terzake (ik zeg het zelfs ook letterlijk). Die 40 studieuren zijn gewoon richtlijnen die volgens mij bij zo'n beetje elke opleiding wel de kop op steken. Nu kan je opleiding te simpel zijn, of jij hebt een te hoog niveau voor de opleiding, werkt efficiënt, of wat dan ook, het doet niets af van het principe dat als je uitgaat van een gemiddelde student en een opleiding die doet wat het belooft qua inhoud en werkdruk, dat je dan 40 uur per week met je studie in de weer bent, en dat je dan nog wel voor inkomsten moet zorgen.

Dat zou dan weinig verschil moeten zijn met je stage. Alles wat je bij je studieuren kan afsnoepen omdat je sneller bent, efficiënter, hoogbegaafder, of dat je meer vrij hebt van aanwezigheid op school, of dat de werkdruk gewoon niet overeenkomt met wat de studie belooft, dat zijn allemaal mooie meevallertjes, maar geen voorrecht...

(maar misschien heb ik makkelijk praten omdat ik een bijbaantje had waarbij de winkel van 7 uur 's ochtends tot minimaal 21.00 uur open was, zodat je genoeg mogelijkheden hebt om ook 's avonds en/of in het weekend nog bij te werken...

[ Voor 11% gewijzigd door LuNaTiC op 14-10-2012 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Mijn punt is ook meer dat je door stage 40 uur per week, tijdens werkdagen, volgeboekt bent. Gaat me niet zozeer om de uren (waar nu wel op gedramd wordt), maar om het feit dat als ik na 18:00 thuiskom er niet echt de mogelijkheid meer is om nog naar een bijbaan te gaan.

Tijdens studie besteed ik (ik noem maar wat) 35 uur per week aan studie en 15 uur per week aan bijbaan. Die 15 uur per week kan, omdat ik vaak school heb tot 15:00 en dus daarna kan werken. En huiswerk kan ik doen wanneer ik maar wil.

Tijdens stage besteed ik 40 uur per week aan stage en kan ik maar 5 uur per week werken, omdat ik doordeweeks niet kan, door stage.

Studie + werk = 50 uur, maar dan verdien ik €600 (€10 per uur, 60 uur per 4 weken)
Stage + werk = 45 uur, maar dan verdien ik €400 (€10 per uur, 20 uur werken per 4 weken, €200 voor stage)

Vind ik toch een redelijk verschil. Doe je een gratis stage, wordt het verschil nog groter.

Alle uren & bedragen zijn ter illustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kant ook twee dagen in het weekend werken, of 's avonds. Is een kwestie van willen, niet van kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dat hangt er dus maar vanaf wat voor bijbaan je hebt... maar goed nogmaals, ik had dan ook een bijbaan waar je lang door kan gaan (sinds een aantal jaren is er zelfs mogelijkheid door te werken tot 0.00 uur, dus tijd zat om wat in te roosteren als je maar wil). En dan heb je altijd de zaterdag nog.

Maar weet niet hoe dik gezaaid dat soort bijbanen zijn. Iets zegt me dat die mogelijkheden er wel zijn, maar dan moet je er wel moeite voor willen doen...

[ Voor 4% gewijzigd door LuNaTiC op 14-10-2012 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Anoniem: 172410 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:42:
Je kant ook twee dagen in het weekend werken, of 's avonds. Is een kwestie van willen, niet van kunnen.
Niet elke bijbaan biedt werken in het weekend aan. En de ene keer is m'n stage tot 17:30, de andere keer tot 19:00, dus avond kan ook niet.

Maar ik houd het voor gezien, want ik kan wil het toch niet winnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tsjah, met goede afspraken bij zowel je stagebureau als je bijbaan, een goede planning en een goede wil kun je ver komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:44:
Niet elke bijbaan biedt werken in het weekend aan.
Dan neem je een andere? Het heet niet voor niets een bijbaan; voor erbij. Jwz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Of je neemt een stage die wél stagevergoeding biedt. Nog makkelijker!

Anyway, ik ben tevreden met hoe het bij mij geregeld is, dus ik houd het voor gezien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 01:22:
Stage is geen vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk doe je om anderen te helpen (en jezelf beter te laten voelen :+).

Bedrijven doen het echt niet omdat ze zulke goede bedoelingen hebben. Natuurlijk vinden veel bedrijven het leuk en steken ze er ook tijd en moeite (en resources) in, maar ze doen het ook (al dan niet voornamelijk) omdat ze hopen dat er goede krachten voor hun over blijven.

En die voorbeelden over crappy betaalde stageplekken tegenover geweldige gratis stageplekken zijn leuk en aardig, maar gelukkig is het in de praktijk niet zo zwart/wit ;)
Voor mij waren stagisten altijd vrijwilligerswerk. Om te beginnen hoewel jij misschien een uitzondering bent zijn de meeste (zelfs eind-stagisten) daar om te leren en moet je ze vaak hun handje vast houden ten gunste van mijn uren. Je verwacht misschien een paar euro maar de begeleiders zijn vaak beduidend duurder. Daar komt bij alles wat ze doen, maakt niet uit wat, je het toch moet controleren. Ik kon het me uiteindelijk niet permiteren dat er fouten van een stagist ergens terecht kwamen. Dit heeft twee gevolgen, ten eerste je kunt geen critisch werk doen. Sterker nog ik liet ze vaak controlle werk uitvoeren zonder dat ze dit wisten. Daarnaast spendeer je weer tijd aan hetgeen wat ze doen.
Ik snap best voor het gevoel dat een paar euro leuk is maar het vinden van (zeker een goede) stageplaats is helemaal niet zo makkelijk. Hier gaat tijd in zitten, sterker nog als een stagist het in zijn hoofd zou halen om een plek af te wimpelen vanwege geen/laag vergoeding zouden we nooit meer mensen van daar aannemen. Ik heb dit zelf vroeger een keer meegemaakt dat de begeleiding van de HTS uit slecht was, dit had tot gevolg dat de toenmalige architectenbureau de HTS black-liste. Geloof me, dat wil je als opleiding echt niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het heeft ook nog wel wat te maken met niveau en of het een afstudeerstage is of niet. Meeste 'snuffel/meeloop-'stages gebeuren in een eerder jaar, en dan krijgt de stagiair vooral veel losse klusjes en loop je gewoon mee om te zien hoe het er dagelijks aan toe gaat op de werkvloer in jouw vakgebied.

Bij een afstudeerstage zou je in principe de kennis en skills moeten hebben om vrijwel zelfstandig een groter project te doen; het zij een product af te leveren of een adviesrapport oid van een relevant en niet al te simpel organisatorisch vraagstuk.

In dat laatste geval zou het de organisatie dus wel degelijk iets zinnigs kunnen opleveren, en misschien verdienen ze er zelf nog wel aan. Waarmee ik dat niet wil romantiseren, want ik weet ook dat er net zoveel eindproducten van studenten in de prullenbak verdwijnen of ergens in een kast op een plank verstoffen waar nooit meer mee wat wordt gedaan. En er zal dan ook nog wel een groot kwalitatief gat zitten tussen wat universitaire afstudeerders afleveren en hbo-afstudeerders.

hopelijk hoefde je niet op spelling e.d. te controleren? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
n4m3l355 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 03:43:
[...]

Voor mij waren stagisten altijd vrijwilligerswerk.
Wat ik bedoelde is dit:
vrijwilligerswerk
activiteiten waarbij jongeren hun tijd en krachten wijden aan een maatschappelijk waardevol doel
Stage kan best gratis werk zijn, maar ik noem gratis werken geen vrijwilligerswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij ons in België zijn stages onbetaald. OV en de trein is zelf te betalen. Ik werkte in de avond om mijn kamer, studies,... te kunnen betalen. Dan moest ik maar geld opstapelen voor de maanden dat ik niet kan werken wegens stage of het in elkaar zakken van het werkaanbod.

Elke keer was er maar één onderwerp op de lijst dat mij aansprak, dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

n4m3l355 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:57:
Een steeds terugkomend fenomeen, stagevergoeding. Misschien zijn hier wel al 100 topics voor geopend.

Sure er zijn die een vergoeding geven echter het is geen verplichting. Ik heb diverse stages gelopen met 0 vergoeding. Sterker nog ik moest mijn eigen transport regelen en verblijf. Dus het heeft me (veel) geld gekost. Uiteindelijk was het wel een mooie stage en zou ik het zo weer doen.

De gedachte dat een vergoeding op zijn plaats is, vind ik zelf wereldvreemd. De gemiddelde HTSer is op wat basis werk om eerlijk te zijn nutteloos. De stage is om te leren, dat je misschien functioneel meedraait is voor de werkgever eerder meegenomen maar vaak niet de realiteit.

(Ik heb zelf een aantal stagisten gehad opleiding bouwkunde en bij mij konden ze vaak niet veel meer dan CAD tekenen. Zelfs 4e jaars hadden nog moeite met basis berekenigen of een wetboek er op na te slaan).
Tja dat is net hoe je het bekijkt, ik heb voor een klein bedrijf een opdracht gedaam. Ik heb in die tijd 2 fietsen van a tot z ontworpen, 1 was erg simpel (en eigenlijk buiten mn opdracht om). De ander is een enorm vernieuwend ontwerp in 2 maten. imho heeft dat bedrijf voor een schijntje nieuwe modellen volledig op papier. Het is compleet productie rijp en momenteel worden de prototypes getest.

vergoeding: 350euro/maand 3 maanden lang. +2 x 500 euro voor het succesvol afronden vam de ontwerpen
niveau: bachelor wo industrieel ontwerpen.

Ik moest er wel 3 a 4 dagen per week 180 km per dag voor rijden maar ik ben erg trots op wat ik gemaakt heb en heb er ook zat geleerd.

Hoezo waardeloos dus? ze gaan waarschijnlijk gewoon lekker centjes verdienen aan mijn werk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:38

_Arthur

blub

GoldenSample schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:59:
Hoezo waardeloos dus? ze gaan waarschijnlijk gewoon lekker centjes verdienen aan mijn werk! :)
En, denk je dat jij die ontwerp kans elders ook had kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:47
_Arthur schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:20:
[...] En, denk je dat jij die ontwerp kans elders ook had kunnen krijgen?
Die ontwerpkans had hij/zij zelf op zijn studentenkamer nog gehad. Dat is de vraag ook niet. Een betere vraag is hoeveel hij heeft geleerd tijdens zijn stage wat niet via zelfstudie in dezelfde tijd had kunnen worden geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 477586 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 18:36:

Op internet zie ik vergoedingen van 200 tot een enkele 1000 bruto per maand langsschieten. Ik zal niet ontkennen dat bij mijn keuze de hoogte van de vergoeding zeker belangrijk is. Nu wil ik niet direct overkomen als enkel op geld belust, maar eerlijk is eerlijk, voor een duppie zoek ik verder. Keuze lijkt ruim, krijg via LinkedIn iedere maand al wel aanbiedingen.

Dus kort samengevat: wat denken jullie dat een redelijke vraag zou zijn, gezien opleiding (bijna MSc. in CSE), ervaring (6 jaar part-time, bulk los) en genoeg keuze?
Het was voor mijn MSc (finance) niet nodig om een stage te doen bij een bedrijf om mijn opdracht te voltooien. Ik begrijp dat het bij jou wel noodzakelijk is, dus dat zou ik wel mee laten wegen.
Ik heb namelijk na mijn MSc stages gelopen (en momenteel nog steeds) en dan ga ik echt niet voor 200 euro per maand werken, aangezien je gewoon wordt ingezet als goedkope werknemer. Stagevergoedingen verschillen natuurlijk per opleiding, maar liggen tussen de €1000 en €3000 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^
Een stage lopen NA je opleiding?
Dat is imho gewoon werken tegen een lage vergoeding omdat je werkgever blijkbaar niet zo veel in je wil investeren.
_Arthur schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:20:
[...]

En, denk je dat jij die ontwerp kans elders ook had kunnen krijgen?
In hoeverre is dat relevant?
Die fiets had ik met hulp vanuit m'n opleiding ook zonder dat bedrijf kunnen maken. Echter had hij er dan heel anders uitgezien, dan had je zelf een opdracht verzonnen en wat gemaakt. Nu zit je met eisen en wensen van verschillende partijen, zit je te overleggen met een potentiele toeleverancier en blijk je 3 weken werk in de prullenbak te kunnen donderen. Maak je 4x een re-design omdat er nog wat kleine aanpassingen nodig zijn (die veel tijd kosten) om de productie te stroomlijnen.

Als je achter je bureau thuis voor jezelf voor de lol zit dan hoef je daar allemaal geen rekening mee te houden, je weet dat soort dingen niet en kunt ze ook niet weten.

En waar ik die kans wel een niet had kunnen krijgen is toch niet zo relevant? Bij een grote fabrikant had m'n ontwerp 99% zeker nooit de tekentafel afgekomen. Daarnaast waren fabrikanten slecht te porren om me een opdracht te laten doen.

Belangrijker is dat ik er veel geleerd heb, de begeleiding was helaas niet helemaal optimaal door gebrek aan tijd + dat er eigenlijk niemand daar echt een ontwerper (qua functie, één wel in het verleden geweest) was. Maar ondanks dat heb ik er veel geleerd. Het is nergens ideaal en ik heb daarom ook zeker de ambitie om voor mijn Master bij een groter bedrijf aan de gang te gaan. Niet omdat dit niet beviel maar omdat ik een andere situatie wil ervaren zodat ik ook van die kant wat leer.
Caelorum schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:41:
[...]

Die ontwerpkans had hij/zij zelf op zijn studentenkamer nog gehad. Dat is de vraag ook niet. Een betere vraag is hoeveel hij heeft geleerd tijdens zijn stage wat niet via zelfstudie in dezelfde tijd had kunnen worden geleerd.
Precies en dat is meer dan zat, misschien direct harde vakinhoudelijke kennis iets minder (hoewel dat opzich ook wel weer mee valt) maar qua praktijk ervaring met randzaken _ENORM_ veel.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 19-10-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:27
Weet niet of het gemeld is, maar in veel gevallen zijn dergelijke zaken vastgelegd in de CAO. Voor mij is dat de GGZ CAO, die gewoon specificeert hoeveel je een stagiair dient te geven.

Bijv.:
Voor stagiairs wordt een minimale omvang van 144 uur toegevoegd als criterium voor een stagevergoeding. Jaarlijks wordt gekeken met welk vast bedrag de stagevergoeding verhoogd wordt. De hoogte van de stagevergoeding wordt per 1 januari 2012 met € 5,- verhoogd naar € 305. Stagiairs die niet over een ov-jaarkaart kunnen beschikken, komen in aanmerking voor de tegemoetkoming woon-werkverkeer zoals genoemd in de CAO GGZ
Let wel, werkgevers gaan er niet gecharmeerd van zijn als je hier als stagiair-sollicitant hier mee zwaait. :+
Artikel 5a Stagevergoeding
Een stagiair heeft recht op een stagevergoeding, als het een stage
betreft die volgens het curriculum van de opleiding verplicht is (niet
zijnde een maatschappelijke stage) en een aaneengesloten periode
van ten minste een maand duurt met een minimale omvang van
144 uur. De hoogte van de stagevergoeding bedraagt € 300
(per 01-01-2012 € 305) bruto per maand inclusief onkosten,
waaronder reiskosten woon-werkverkeer. Stagiairs die niet
beschikken over een ov-jaarkaart komen in aanmerking voor de
reiskostenvergoeding woon-werkverkeer uit H 11A van deze cao.
De werkgever betaalt de kosten verbonden aan noodzakelijke
inentingen. De stagevergoeding wordt niet verleend indien de
stagiair als werknemer (elders) een dienstbetrekking heeft, die
recht geeft op loondoorbetaling gedurende de stageperiode.
Voor deeltijd stagiairs geldt een vergoeding naar rato.
http://www.ggznederland.n.../asset.php?id=929743]Bron

Ik neem aan dat in overige CAO's stagevergoedingen ook vastgelegd zijn? Daarmee is een kleine vergoeding wel een vanzelfsprekendheid geworden imho, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:07:
@^
Een stage lopen NA je opleiding?
Dat is imho gewoon werken tegen een lage vergoeding omdat je werkgever blijkbaar niet zo veel in je wil investeren.
Ik heb geen stages gedaan in mijn zomervakanties, dus doe ik ze erna. Zonder ervaring krijg je moeilijk een baan. Paar maanden wat minder verdienen vind ik ook geen probleem. Bovendien kun je dan eerst eens rondkijken bij een bedrijf/bepaalde industrie en eventueel in een ander land om te kijken of het bevalt, voordat je een echte baan accepteert.
Pagina: 1