Zonnepaneel DC Optimizers/ powerboosters van Solar Edge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477487

Topicstarter
Beste Energieliefhebbers,

DC/DC optimizers lijkt me een spannende topic hier.

Ik heb recent DC/DC optimizers als set van mijn PV installatie aangeschaft. Mijn dak ligt niet voordeling (op het westen) + ik heb een flinke schoorsteen die voor schaduwwerking zorgt voor ongeveer de helft van de dag.

Nu dacht ik, laat ik mij eens als proefkonijn in de energiestrijd gooien om de prestaties van deze
optimizers in een "live" omgeving aan de "tand" te voelen. Dit om mijn ervaringen te delen en vragen objectief te beantwoorden. Zojuist heb ik een eerste deel van mijn bestelling binnen: 15x DC/DC optimizers van Solar Edge en een SE-3500. In afwachting van de levering van de 15 x 250Wp JASolar

Wat doen DC/DC optimizers:
Je kan een DC optmizier zien als een slimme zelfstandige MPPT (Maximum Power Point Tracker) welke per PV paneel is mee te installeren. Deze slimme MPPT's hebben ook de mogelijkheid te communiceren met elkaar en de uiteindelijke AC omvormer om vermogen etc af te stemmen. (Inverter). Een toepassing is bijvoorbeeld in (complexe) schaduwwerking situaties.

Het gewicht van deze optimizer OP-250LV is ongeveer: ~ 0,5 Kg.
Design view buitenkant:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/23uydj8.jpg

OP-250LV Specs:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/syxmxf.jpg]

OP-250LV Ingewanden (Eigen Chip van Solar Edge):
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/11t07c6.jpg

Wat betreft aan de "tand" voelen:
1. Situatieschets (animatie) als ik tijd heb/kennis heb opgedaan hoe dit te doen.
2. Voorlopig alleen 15 panelen met optimizers.
3. Vragen beantwoorden vanuit dit forum.

[18 november 2012] Nou dat is weer een tijd geleden. Sinds 7 November zijn de panelen met optimizers geplaatst. Alles ingeregeld, heb zelf daarvoor een 802.15.4 XBEE Zigbee gateway voor aangeschaft. (hobby).

Via de monitoring site van Solar Edge is nu mooi via de webportal (niet via Iphone-app) de individuele panelen wat betreft opbrengst te zien, en zelfs terug in de tijd af te spelen.
Zie screendump hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/4kbouf.png

Wat ik jammer vind is de "afhankelijkheid" van de webportal voor wat betreft het kunnen loggen/uitlezen van de data. Als ik tijd heb wil ik onderzoeken hoe eenvoudig het is de data te onderscheppen om te gebruiken voor eigen doeleinden.

Groeten,

Your2power
Ps: @ZeroCool: bedankt voor je aanwijzing hierboven een paar plaatjes.
@PcDealer: Ik heb gepoogd je antwoorden hierboven te beantwoorden.
@hansdegit: Er is een mogelijkheid om een vergelijkbare set te plaatsen op mijn oostdak maar dan zonder PO's. Voorlopig laat ik dit even achterwege :)

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 477487 op 18-11-2012 10:42 . Reden: Opmerking van Hansdegit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Leuk onderwerp. Plaatjes toevoegen kan door deze eerst up te loaden op bijvoorbeeld tinypic.com
daarna de link aan je post toevoegen met de BB code: [ img] en [/ img] zonder spaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ah, eindelijk praktijkervaringen. Wat doen optimizers eigenlijk? Test je de opbrengst met en zonder optimizers?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Zonder optimizers is een beetje lastig testen met SolarEdge. Als je SE koopt, ben je ook veroordeeld tot het gebruik van hun omvormer. En die omvormer heeft geen MPP tracker aan boord.

Bovendien is de test überhaupt een beetje lastig te doen, want je moet je optimizer loskoppelen van je junction box. En da's eigenlijk alleen goed te doen wanneer je heel makkelijk bij je panelen kunt. Op een schuin dak zou ik het niet proberen.....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477487

Topicstarter
Beste energieliefhebbers,

Ik geef toe het is geen laboratorium opstelling. Ik kan alleen mijn ervaring delen wat betreft het SolarEdge product. Wat ik tot nu toe kan mededelen is dat het systeem in één keer werkte. Vlak nadat de panelen waren aangesloten kon er een spanning van 15Volt gemeten worden. (15x 1V) voor het in bedrijf nemen.

Wat wel even zoeken was, was waar het SD kaartje ingestoken moest worden. Hier staat de firmware op waarna het systeem kon opstarten(Starting script). Achteraf had ik even een kopietje moeten maken van die SD kaart (ter analyse).

Grootste nadeel vind ik zelf is, dat je afhankelijk bent van SolarEdge's webportal voor het datalogging gedeelte. Ik wil hier absoluut verandering in aanbrengen door dit omgekeerd uit te pluizen. Mijn mening is dat zonnepanelen een stukje vrijheidsgevoel geven en dat moet niet direct weer afgepakt worden door een businessmodel van solaredge.

Dat was het weer eventjes.Trouwens ben beetje noob wat betreft forum chat, had een aantal reacties geplaatst in topic start header.

Groeten,

Your2power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-07 16:11
@Your2Power en andere SolarEdge gebruikerts. Morgen worden bij mij 13 ReneSola 260 Wp met een SolarEdge SE3000 geplaatst met 13 OP300-LV Power Optimizers. Wat is jou ervaring met deze omvormer, optimizers en dit Israëlische bedrijf? Ben je verder gekomen met het uitlezen zonder de dienst van SolarEdge?

Als simpele oplossing wil ik in ieder geval een ABB 11C installeren zodat ik daar kan zien wat er terug geleverd is. Waarschijnlijk zal dit andere cijfers laten zien dan de slimme meter aangezien je natuurlijk ook actueel verbruik hebt.

Daarvoor heb ik een Rpi geinstalleerd met een P1 kabel zodat ik de slimme meter elke tien seconden kan uitlezen en dit naar een MySQL database kan sturen.

Ik hoor graag van jullie,

Duncan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:17

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nuttig topic, mooi dat dit nu gescheiden is.

Heeft er iemand ervaring met toepassing van optimizers in een string waarbij deze enkel worden toegepast op panelen waar schaduw op plaatsvind.

Ik zou graag in een string van 5 panelen 2 panelen willen voorzien van optimizers.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:53

Doi

Hallo iedereen,

Hoewel ik al een tijdje het forum doorspit heb ik aantal vragen.
Ik heb een beperkte mogelijkheid om panelen te plaatsen. De opervlakte hiervan is 10 meter x 4 meter. Dit is het dak van de uitbouw van het woonhuis. De 10 meter ligt bijna pal op het zuiden en dat is gunstig.
Echter er is een maar aan de westzijde staat het woonhuis en dat betekent afhankelijk van het jaargetijde en de stand van de zo'n er schaduw van het dak van huis zal zijn.

Nu is mijn plan op de laatste 6 meter van de uitbouw een aantal panelen te plaatsen. Afhankelijk van de opstelling en de maatvoering kan ik op dit stuk platte dak 8 tot 12 panelen kwijt. Nu is mijn vraag is het verstandiger om ieder paneel een kleine individuele omvormer of optimizer te geven?

Een schaduw op een aantal panelen kan in een string namelijk de opbrengst behoorlijk nadelig beïnvloeden
Of is het verstandig om basis set te zoeken en twee stringen te vormen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gr.

Doi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611440

hallo,
wij hebben inmiddels bijna 2 maanden zonnepanelen op het dak liggen:
8 x 250Wp op het oosten en 6* 250Wp op het westen.
Een Solaredge omvormer en optimizers per paneel.
Opbrengst tot heden 740Kwh, beoogde opbrenst per jaar: 2400Kwh
Bevindingen:
Het systeem werkte vanaf het begin gelijk goed. De oude meter liep terug :) maar Stedin wilde er toch een ander in hangen zodat we nu een slimme meter hebben.
De portaal van SolarEdge geeft een bijzondere optelling: juni 370Kwh en juli 369Kwh afzonderlijk maar het totaal is 667Kwh.
Helaas geen mogelijkheid om met een Windows8 telefoon (is van de baas en zou niet mijn eigen keuze zijn) een goede app te vinden. De webpagina is lastig ivm kleine letters en je kunt alleen inloggen op je pagina met gebruikersgegevens (en niet gelijk op je Dashboard of Layout).
Ik zou wel prijs stellen op een vergelijkvan de opbrengst van iemand die ook Oost - West heeft liggen.
Als iemand een goede manier weet om gegevens uit te lezen: ik hou me aanbevolen.
groeten,
Rene uit Leusden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Je hebt privé geen telefoon :?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:53

Doi

Hallo Rene,

Waarom heb jij voor de optimizers gekozen? Heb je ook een omvormer van Solar Edge genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Is het niet handiger om hier een generiek topic van te maken over DC optimers/powerboosters? Je hebt ze ook van Tigo bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_bies
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:47
revolution-nl schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:01:
Nuttig topic, mooi dat dit nu gescheiden is.

Heeft er iemand ervaring met toepassing van optimizers in een string waarbij deze enkel worden toegepast op panelen waar schaduw op plaatsvind.

Ik zou graag in een string van 5 panelen 2 panelen willen voorzien van optimizers.
Hallo,
Heb precies de zelfde vraag en kan het nog niet duidelijk krijgen. Ik wil eigenlijk alleen de schaduw panelen van een SE voorzien, niet de rest.

Ik ga er ook vanuit dat ik mijn bestaande omvormer gewoon blijf gebruiken (niet vam SolarEdge)
Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik heb een tijd geleden een offerte gekregen voor een set TSMC dunnefilm pannelen (15 stuks), met daarbij ook 4x dubbele Tigo optimizers. Ik ben er nu recent weer opnieuw goed ingedoken, omdat ik las dat TSMC er mee ophoudt en juist deze pannelen door hun afwijkende maat heel goed op mijn dak passen. Maar omdat ik een nogal vreemd gevormd dak heb (lichte V vorm, dus het laagste deel is in midden) én er ook een zonneboiler op staat is er best wel wat schaduwwerking.

Maar toen ik er nog weer goed indook en wat verder ging lezen, vroeg ik me wel af of ik niet veel meer optimizers nodig heb. 4x de dubbele is genoeg voor ongeveer de helft van de panelen...

Ik las elders een vergelijking met SolarEdge, en volgens die vergelijking zouden de Solar Edge optimizers goedkoper uitkomen doordat je uit kan met een veel eenvoudiger invertor. Alleen: als ik zo naar de prijzen kijk van SolarEdge invertors dan zie ik dat niet zo snel terug... Die dingen kosten goud! Kijk ik verkeerd, of is SolarEdge zo duur op dat vlak? De invertor in mijn offerte was een AEG van nog geen €500, terwijl ik bij SolarEdge prijzen zie vanaf €850 ofzo.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ats
Ik zou toch nog eens je dak goed observeren kwa schaduw en een nieuw plan bedenken, je maakt het extra duur door de slecht presterende Tsmc i.v.m de maat te combineren met dure solaredge.
Met een ander paneel zonder SE en/of een paneeltje minder wek je waarschijnlijk het zelfde zo niet meer op tegen een betere prijs.
Gewoon alle maten van panelen opzoeken en noteren, daar mee gaan spelen/puzzelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Dat zeg ik: solar edge vond ik duur uitpakken... Door de vorm van het dak is observeren lastig. De offerte die ik had was voor tigo optimizers, geen solar edge. En hoe slecht presterende tsmc? Dunne film heeft andere karakteristieken dan kristallijn, maar slecht?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 881909

Ik heb recent 31 panelen 300WP gelegt met solaredge optimizers. Wat mij opvalt is dat er behoorlijk verschil zit in prestaties tussen mijn panelen onderling, zonder dat schaduw hierbij een rol speelt. De afwijking tussen de panelen is wel 15 procent van de slechtste tov de gemiddelde prestatie en ook wel 5 procent beter. Er zijn dus hele goede panelen, maar ook 2 tegenvallende panelen. Mijn vraag op dit forum is dan ook, Hoeveel mag een paneel in negatieve zin afwijken om voor garantie in aanmerking te komen.
Ik heb poweroptimizers, maar als ik die niet had zou het hele systeem qua performance zeker 10 procent minder presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Anoniem: 881909 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:51:
Ik heb recent 31 panelen 300WP gelegt met poweredge optimizers. Wat mij opvalt is dat er behoorlijk verschil zit in prestaties tussen mijn panelen onderling, zonder dat schaduw hierbij een rol speelt. De afwijking tussen de panelen is wel 15 procent van de slechtste tov de gemiddelde prestatie en ook wel 5 procent beter. Er zijn dus hele goede panelen, maar ook 2 tegenvallende panelen. Mijn vraag op dit forum is dan ook, Hoeveel mag een paneel in negatieve zin afwijken om voor garantie in aanmerking te komen.
Ik heb poweroptimizers, maar als ik die niet had zou het hele systeem qua performance zeker 10 procent minder presteren.
En dat ligt zeker aan de zonnepanelen?
Lijkt me een leuk experiment om de optimizers eens even om te wisselen en te kijken of het verschil nog zo groot is.
Poweredge is een Dell server, je bedoelt solaredge waarschijnlijk.. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Panelen hebben vaak een plus/min tolerantie van een paar procent, optimizers hebben dat ook. Heb je min van paneel en min van je optimizers is dat dus 2 keer min. Wat auijtdehaag zegt is dan interessant, wissel eens een paneel of optimizer om te kijken of dat uitmaakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 881909

Ja ik bedoelde solaredge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Anoniem: 881909 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:51:
Ik heb recent 31 panelen 300WP gelegt met solaredge optimizers. Wat mij opvalt is dat er behoorlijk verschil zit in prestaties tussen mijn panelen onderling, zonder dat schaduw hierbij een rol speelt. De afwijking tussen de panelen is wel 15 procent van de slechtste tov de gemiddelde prestatie en ook wel 5 procent beter. Er zijn dus hele goede panelen, maar ook 2 tegenvallende panelen. Mijn vraag op dit forum is dan ook, Hoeveel mag een paneel in negatieve zin afwijken om voor garantie in aanmerking te komen.
Je zou ook een geregelde DC voeding ( met 100% scheiding ) van 0-36V dc 0-10A op de optimizer kunnen aansluiten en 1 voor 1 testen of ze allemaal hetzelfde vermogen meten :P
wel een arbeid intensive oplossing

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Pagina: 1