Toon posts:

Gamepc ca. € 1.200,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Na 3 jaar een all-in-one PC gebruikt te hebben ben ik op zoek naar een nieuwe (game-)computer.
Met name de grafische kaart voldoet (bij een niet zelfgemaakte aankoop) niet aan mijn wensen, vandaar dat ik heb besloten om deze keer zelf een computer samen te stellen. Ik heb geen ervaring met het zelf samenstellen noch met het zelf bouwen. Vandaar dat ik van plan ben alles bij 1 winkel te kopen en deze te laten assembleren. Op dit moment ligt mijn voorkeur op basis van de reviews en de overzichtelijkheid van de website bij Afuture. Tevens komen zij op dit moment als goedkoopste uit de bus.
Omdat ik alles bij 1 webshop wil bestellen is het voor mij belangrijk dat alle onderdelen goed leverbaar zijn (het liefst op voorraad). Afuture heeft op dit moment alles in huis met uitzondering van het scherm, wat ik dan apart zal/kan bestellen.

Prijs bij Afuture komt uit op dit moment op € 1.158,75, exclusief assemblage.

Uiteraard heb ik uitgebreid DAA-beleid gelezen, de BBG gebruikt en heb ik veel soortgelijke topics gezien (Bolletje kan trots op me zijn ;) ), dus volgens mij heb ik wel een aardig systeem in elkaar gezet. Voor mijn concrete vragen zie onderaan de post.

Wat wil je doen met het systeem?
Ik wil de PC voornamelijk gebruiken om te gamen. Ik speel voornamelijk WoW (op dit moment ca. 90% van mijn speeltijd). Verder speel ik Dota2 en ga ik wellicht Guildwars 2 proberen (als WoW weer wat saai wordt).
WoW wil ik met dit systeem minimaal de komende 2-3 jaar op High kunnen spelen met een goede FPS (60+)
Op dit moment gaat het om de aanschaf van de kast met 1 monitor. Op termijn wil ik wel een tweede monitor aanschaffen.
De tweede monitor zal dan worden gebruikt om met 2 accounts WoW te spelen (1 AFK craften, ander spelen) en gewoon te internetten naast gamen. De pc moet dit dus goed aankunnen.
Op basis van andere topics lijkt mij op dit moment 1980x1080p prima om te gamen, dus daar ga ik voor.
De PC staat op mijn slaapkamer, dus een vrij stille pc is gewenst.
Op basis hiervan is het uitgangspunt het mainstreem gamesysteem uit de BBG van september geweest.
Omdat ik geen ervaring heb met zelfbouwen, laat staan met overklokken, ga ik niet zelf overklokken.
Ik zie wel dat sommige webshops aanbieden dat zij voor je overklokken voor een beperkt bedrag.
Ik zal zelf de webshop nog benaderen wat ze allemaal doen voor dat overklokken, maar input van een (onafhankelijke) derde in deze vind ik wel erg nuttig. Heeft iemand hier ervaringen mee c.q. is dat het waard?
Voordeel is dat de meeste webshops ook aangeven dat de garantie dan bewaard blijft.
Afhankelijk van de reacties op bovenstaande switch ik misschien naar een overklokbare variant, maar op dit moment is gekozen voor een systeem zonder mogelijkheid tot overklokken.

Daarnaast wil ik een systeem wat ook over 2-3-4 jaar nog goed meekan (evt. met nieuwe videokaart).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een bedrag van € 1.200 in gedachten. Dit is inclusief monitor en windows 7-licentie. Muis, toetsenbord, speakers en headset doe ik apart en horen hier dus niet bij.
Het budget hoeft niet op. Uitgangspunt is beste bang for buck.
Iets meer is ook mogelijk, als dat zichtbaar betere prestaties oplevert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Geen componenten. Ik laat de oude PC intact voor overig gebruik of wellicht aan iemand te verkopen/geven.
Muis, toetsenbord, speakers en headset wordt een apart budget dus vallen buiten dit topic.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie hierboven en hieronder. Volledige kast met alles erop en eraan + windows 7 + monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet direct. Alles op basis van beste bang voor buck.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
+ Onderbouwing keuzes.

Behuizing (keuze Antec 302)
Geen specifieke eisen, behalve dat alles er in moet passen en dat hij niet te duur is. USB 3.0 lijkt mij standaard in de huidige kasten.
Antec 302 wordt in diverse andere topics aanbevolen en zit er prima uit voor een mooie prijs.
Andere optie is de Corsair Carbide 300R. Voor nu gekozen voor de Antec, puur op basis van prijs.
Mmo-champ noemt in haar oktobersetup ook de Cooler Master HAF 912, is mij om het even.

Processor (keuze intel i5 3450):
Geen specifieke eisen. Geen overklokbare variant omdat ik dat niet van plan ben.
Deze processor is algemeen als beste bang for buck voor niet overklokbare pc's aanbevolen, dus lijkt me de beste optie, ook met het oog op de toekomst.

Processorkoeler (geen):
Heb ik een aparte koeler nodig als ik niet ga overklokken?
Met andere woorden wat is het effect op de levensduur van de PC, warmte en geluid als ik er wel 1 neem?
Voorlopig geen koeler. Mocht dit een noob-actie zijn dan hoor ik het graag, dan neem ik er uiteraard wel een.

Moederbord (keuze Asrock B75 Pro3-M):
Deze wordt vaak aanbevolen bij niet overklokbare i5. Een andere optie is de H77M, maar de Asrock B75 lijkt goedkoper en beter, of zie ik iets over het hoofd?
bron: http://tweakers.net/price...3110;309085;308609;310268

Werkgeheugen (keuze Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile):
8 gb is voldoende voor de huidige games en deze corsair low profile wordt overal aanbevolen.

Videokaart (keuze Gigabyte Radeon HD7950 Windforce 3)
Direct uit de BBG. Lijkt me prima. Is deze ook sterk genoeg om WoW op 2 monitoren tegelijk te draaien?
MMO-champ noemt in haar WoW setup van oktober de XFX AMD Radeon HD7870, volgens mij zijn beide prima?

SSD (keuze Samsung 830 series 128GB):
Zal gebruikt worden voor windows, wow en dota2 en wellicht andere spellen.
Samsung is naar ik heb begrepen op dit moment simpelweg de beste.
128gb lijkt mij voldoende voor mijn wensen.

HDD (keuze Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB):
1TB is ruim voldoende. Heb op mijn huidige PC 500gb en kom nog niet eens aan de helft. Ik ruim mijn pc vrij vaak op en heb niet heel veel zooi erop staan.
Seagate uit de BBG.

Voeding (keuze Super Flower Golden Green SF-450P14XE):
Bronzen voeding is prima. Ik zie veel opmerkingen dat mensen vaak te veel W nemen voor een voeding. Is 450W prima, of kan ik beter voor 550W gaan?
Geldt dit ook als ik op 2 schermen ga gamen?
Indien 550W nodig is, dan wordt het de XFX Pro 550W uit de BBG

Optische Drive (keuze LG GH24NS90 Zwart):
Niks bijzonders, uit BBG en schijnt stil te zijn.

Windows (keuze Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)):
Standaard Windows Home. OEM mag geloof ik, en dat is goedkoper.
Ik wil een versie waar geen gedoe mee kan ontstaan, dus een € 20 variant is niet aan mee besteed (ben ook geen student).

Monitor (keuze Dell Ultrasharp U2312HM Zwart):
Beste bang for buck op dit moment volgens mij, wordt ook aanbevolen in BBG.

Dit resulteert in de volgende lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 67,-€ 67,-
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 188,-€ 188,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,82€ 14,82
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 79,45€ 79,45
1Antec Three Hundred Two€ 49,99€ 49,99
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,90€ 167,90
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 291,49€ 291,49
1Super Flower Golden Green SF-450P14XE€ 65,80€ 65,80
1Samsung 830 series 128GB€ 87,12€ 87,12
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,19€ 60,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,71

Meerprijs omdat ik alles bij 1 webshop bestel en assemblage brengen de prijs aardig in de richting van mijn richtprijs.

Hierbij een overzicht van mijn concrete vragen (zoals deels hierboven in tekst verwerkt), andere tips en tricks of aanbevelingen zijn uiteraard ook welkom!

- Is dit een evenwichtig geheel, zonder GPU bottleneck?
- Heb ik alles wat ik nodig heb, mis ik geen kabeltjes of essentiele onderdelen, voldoende aansluitingen e.d.?
- Is dit systeem ook futureproof, zonder te erge processor/moederbord bottleneck als ik er over 2-3-4 jaar een nieuwe videokaart in doe?
- Hebben mensen ervaring met de overklokfunctie van webshops zo ja, hoe is dit bevallen?
- Past alles in de kast?
- Kan dit systeem gamen op 2 monitoren aan, waarbij 1 in WoW soort van idlet en de ander speelt(WoW/Dota2)?
- Is de voeding voldoende (ook voor evt 2 monitoren?)
- Klopt het dat een koeler voor mij niet echt nodig is (ook met evt 2 monitoren?)?
- Klopt het dat de Asrock B75 'beter' voor mijn setup is dan de H77m of zie ik iets over het hoofd?
- Is het geluid dat de PC maakt te overzien?

Een en ander heb ik zelf nagekeken, maar omdat het de eerste keer is dat ik zelf samenstel, wel graag even de bevestiging :)
Tevens heb ik nergens echt kunnen vinden wat de gevolgen zijn van op 2 monitoren spelen voor processor/moederbord/gpu. Deze worden uiteraard zwaarder belast, maar volgens mij heb je hier geen speciale onderdelen e.d. voor nodig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Hera

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2012 16:08 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
- De samenstelling ziet er goed uit, gaat passen, WoW op 2 monitors is geen probleem (tenzij het sinds MoP ineens extreem zwaar geworden is?)

- Voor een voeding maakt het niet uit of je 1 of 2 monitors aansluit, die hebben hun eigen stroomvoorziening.

- Als je slim genoeg bent om na iedere patch je WoW mods te updaten dan is overclocken ook geen probleem... In dat geval heb je wel een goede CPU koeler nodig. Heb geen ervaring met webshops op dat gebied... Het zou me niet verbazen dat ze gewoon de OC Genie functie van de MSI mobo's gebruiken en drukken ze gewoon op de 'OC knop' en vragen ze er 50€ voor.

- Still systeem bereik je door een goede case te kopen en een deftige cpu koeler aan te schaffen. De vraag is wil je hiervoor wel extra betalen? Voor de GPU heb je al een exemplaar met 3th party koeler dus dat zit goed.

- 2de monitor verdubbeld de totale resolutie dus je GPU, die in dit geval het bottleneck in je systeem is, zal dus 2 maal zo zwaar belast worden. (dat wil trouwens niet zeggen dat de GPU slecht is dat wil gewoon zeggen dat de i5 3450 makkelijk 2x7950 in crossfire aankan zonder de bottleneck te zijn). Als de 2de monitor gebruikt wordt voor een idle/crafting account dan moet je daar natuurlijk ook niet alle graphics op ultra te zetten lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, en passant ook weer wat wijzer geworden :)

MoP is wel een stuk zwaarder dan Cata, volgens mij zijn de specs nu redelijk vergelijkbaar met nieuwere games als guildwars 2.
Recommended System Specifications zijn nu:

Processor
Intel Core 2 Duo 2.2 GHz, AMD Athlon 64 X2 2.6GHz or better; Intel Core i3 or better
(Cata: Pentium D 830 3.0GHz; Athlon LE-1660)

Video
NVIDIA GeForce 8800 GT, ATI Radeon HD 4830 (512 MB) or better; ATI Radeon HD 5670 or better
(Cata: GeForce 8600 GT; Radeon HD 2600 XT)

Memory
4 GB RAM (Cata: 2GB)

- Overklokken: Ik hoor van iedereen hier dat het inderdaad vrij simpel is, maar ik begin eerst met een eigen PC samenstellen om daar wat meer van leren. Als ik daar meer verstand van heb ga ik wellicht de volgende wel overklokken. Als de webshop overklokt is dat wel weer een optie, maar dan is weer de vraag wat ik dan kan verwachten.

- Extra betaling voor stille PC: uitgangspunt is beste bang for buck. Ik wil best wat extra betalen maar het moet dan wel tot een merkbaar stillere PC leiden.
Als ik bijvoorbeeld een stillere kast neem (Fractal Design Define R4) en een koeler (Gelid Solutions Tranquillo Rev.2) totaal zo'n 75 euro meerprijs, heb ik dan een merkbaar stillere PC (en past dit allemaal bij de rest van mijn setup/ past alles in de kast)?

- Idlen: Ik zal ook met main account idlen in Wow terwijl ik Dota2 speel, dan staat WoW gewoon op high/ultra. Of trekt deze PC dat niet? 2nd account zal inderdaad niet op ultra staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt deze PC te bestellen, ik heb toch maar de voeding geswitched naar de XFX Pro 550W uit de BBG.

Ik twijfel nog over een aparte koeler of niet.
Is deze noodzakelijk voor het gamen (GPU heeft al 3th party koeler) en is deze aanmerkelijk stiller dan de onboard koeler bij normaal gamegebruik (evt in combinatie met een stillere kast)?

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Aparte koeler is in dit geval alleen voor de stilte. Wat je kunt doen is gewoon de meegeleverde koeler installeren, op silent zetten in de bios en dan kijken of deze de CPU voldoende koelt en of de geluidsproductie binnen de perken blijft. Is dit niet het geval dan kun je altijd nog een aparte koeler aanschaffen.

Ik heb ook de Antec 302, wel een aparte CM Hyper 212 Plus koeler op m'n CPU (op silent), en het enige wat ik hoor is het rustig gebrom van de casefans. Ikzelf vind dit geen probleem, maar als ik echt niks zou willen horen zou ik 2 dingen kunnen doen: 1) andere kast met stillere fans en geluidsdempend materiaal nemen (zoals Inrage al had vermeldt) of 2) de casefans van de 302 vervangen.

Het enige wat ik daarom nog zou veranderen in jouw build is de HDD, voor maar 20 euro meer heb je een 2 TB HDD en dus 2x zoveel dataopslag. En ik zou er nog een sata kabel bijnemen, aangezien er maar 2 meegeleverd worden bij het moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door PCBaas op 22-10-2012 13:06 ]

5700X | RX 6600

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie PCBaas!
Ik ga dan inderdaad maar niet voor een aparte koeler.
HDD 2 TB heb ik niet nodig, ik houd 'm aardig schoon en heb nu na 3 jaar nog steeds genoeg aan mijn huidige 500GB, dus 1 TB (& 128 GB SSD) zal ook wel genoeg zijn.

Noobvraagje: maakt het nog uit welke SATA-kabel?

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
SATAII (SATA 3Gb/s) is nodig voor HDD/ODD en SATAIII (SATA 6Gb/s) is wel handig voor de SSD. Op de site van Asrock staat alleen maar dat er 2 SATA Data Cables worden meegeleverd, dus ik zou maar een SATAIII kabel halen voor de zekerheid (scheelt toch niet zoveel qua prijs). Nu weet ik niet precies of ook de kabels verschillen of alleen de schijven/poorten zelf, dit heb ik niet kunnen vinden. Wat ik wel weet is dat SATA forward/backward-compatable is, dus je kunt ook een SATAII in een SATAIII steken en andersom.

Als je aan 500 GB genoeg hebt, waarom neem je dan niet die HDD mee naar de nieuwe build, dan hoef je die 1 TB helemaal niet te halen (dan kun je ook gelijk die SATA kabels + DVD brander [+ kaartlezer?] uit de vorige PC plukken). ;)

[ Voor 33% gewijzigd door PCBaas op 22-10-2012 14:34 ]

5700X | RX 6600

Verwijderd

Topicstarter
Dank! Ik heb nu de Sharkoon SATA III 0.5m gekozen. Uit de fabrieksspec blijkt 6gb/s, dus zal wel goed zijn :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon SATA III standard (50cm)€ 2,98€ 2,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2,98

Ik heb nu een all-in-one HP desktop en het uit elkaar halen daarvan is niet echt gebruiksvriendelijk. Daarnaast wil iemand deze overnemen, dus neem ik liever alles nieuw.
Daarbij komt dat schoon beginnen ook zo zijn voordelen heeft :)
Pagina: 1