stille htpc/nas met mid-end game mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickeicke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:17
Met de jaren heb ik meerdere externe HDD's (met media en data) verzameld die ik graag in een stille htpc in de huiskamer wil zetten. Hij wordt aangesloten op een kleine hdtv en een logitech 5.1 setje.

Ik heb drie Western Digital Green schijven, 2 van 2TB, 1 van 1,5TB. Wel verschillende modellen (EARS, EADS en EARX oid), maar dat is volgens mij niet heel relevant, aangezien ik ze niet in RAID ga zetten.

Ik wil dus een kleine, stille htpc waar die drie schijven + een 2,5" SSD in kunnen. ruimte voor latere extra 3,5" data schijven zou fijn zijn.

Ik heb eerst gewacht op de AMD Trinity apu's, maar die denk ik niet genoeg qua game performance en bieden later weinig upgrade mogelijkheden.

Na lang puzzelen ben ik uitgekomen bij het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar DS€ 37,03€ 37,03
1Silverstone Temjin TJ08B-E€ 94,95€ 94,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 32,-€ 32,-
1Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 122,90€ 122,90
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 111,95€ 111,95
1Nexus Value 430€ 50,90€ 50,90
1Samsung 830 series 128GB€ 87,12€ 87,12
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 47,95€ 47,95
1Asus P8H77-M Pro€ 96,04€ 96,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,84

Silverstone Temjin TJ08B-E kast, omdat die schijnbaar erg stil is, en relatief klein. Al mijn onderdelen zouden er in moeten passen. De grote fan voorin kan volgens mij de kast goed en stil koelen en hij heeft ook een stoffilter.

Asus P8H77-M Pro moederbord, omdat ik niet ga overklokken, maar wel graag support voor de intel igp wil icm virtu, zodat ik simpele dingen als browsen en media spelen door de HD2500 kan laten doen en de GPU uit kan blijven. Heeft 6 SATA poorten, dus genoeg voor SSD + 3*HDD en dan nog ruimte voor uitbreiding.

Asus Xonar DS geluidskaart erbij, omdat de geluidskwaliteit van de P8H77-M tegen schijnt te vallen en ik graag DTS Connect wil, zodat ik ook geluid van games en andere bronnen zonder DTS stream via de optische kabel naar mijn logitech setje met ingebouwde DTS decoder kan sturen. Moederborden met ingebouwde DTS Connect zijn schaars en veel duurder.

Intel i3 3220 processor, omdat ik denk dat een i5 voor XBMC en mid-end gaming niet veel meerwaarde biedt voor de prijs. Ik had mijn twijfels of zo'n dual core wel snel genoeg was voor games, maar schijnbaar zijn die moderne i3's ook wel snel genoeg (gezien de budget game BBGs). Biedt een i3 3225 met HD4000 of een iets snellere i3 nog meerwaarde?

Cooler Master Hyper 412S CPU koeler omdat die lekker stil is en de fan ook de airflow in de kast wel ten goede komt (case heeft alleen een intake fan voorin). Redelijk overkill voor de i3 denk ik, maar dan kan ik juist de fans lekker laag zetten.

Nexus Value 430 PSU omdat die vrij klein (125mm) en heel stil is. Ik denk dat 430 Watt wel genoeg is voor een i3 en een 7770, 7850 of 650 Ti, maar is dat wel zo, ook gezien de 3 HDD's, SSD, etc?

SSD samsung 830 128GB voor OS, software (maar niet de games), swap, etc. De pc zal niet 24/7 aanstaan, dus wil graag dat ie snel opstart.

Het geheugen lijkt op dit moment iets duurder dan toen ik hem in mijn wishlist zette. Heb geen bijzondere voorkeur, zolang her maar minstens 1600 is en niet met super grote koelvinnen (ivm kleine kast, grote koeler, etc.). 8GB is wellicht niet echt nodig, maar het prijsverschil met 4GB is zo minimaal en gaat zo lang mee dat het volgens mij wel de moeite waard is, of toch niet?

Qua GPU zit ik te denken aan een Sapphire HD7770, vanwege het lage verbruik, stil, en toch voldoende prestaties. Andere opties zijn evt. een tweedehands HD7850 1GB of een nieuwe GTX 650 Ti, als die binnenkort te krijgen zijn voor minder dan 160 euro. Dan kom ik alles bij elkaar rond de 700 euro uit.

Gebruik:

ik ga niet overklokken, omdat het volgens mij maar een paar procent extra fps op zou leveren en dat niet opweegt tegen extra geluid, verbruik en warmte (in die volgorde). XBMC, video streams bekijken, bestanden delen met andere computers in het netwerk, games spelen als Batman Arkham City, Left 4 Dead 2, Portal 2, Modern Warfare 3, Battlefield 3, Borderlands 2, en straks games als Assassins Creed 3 en Hitman Absolution. Wel graag op 1920x1080, maar ik hoef BF3 niet op ultra met 8xAA etc. op 60 fps te draaien. BF3 op medium-high met wat minder fancy shaduwen lijkt mij prima. Ik vind >30 fps meestal prima speelbaar.

Volgens mij heb ik een heel stille pc samengesteld, zonder daarbij het budget uit het oog te verliezen. Heb ik nog iets over het hoofd gezien, of heeft er iemand opmerkingen over een specifiek onderdeel of het totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:21
Eigenlijk een prima setup. Voor casual gaming is Trinity eigenlijk erg interessant omdat je een discrete videokaart weg kan laten (is goedkoper en beter voor de airflow in de kast). Echter wanneer de IGP van de A10 niet meer voldoende is (in jouw geval) dan kun je beter overstappen op een Intel setup. Overigens zou je nog prima over kunnen stappen op een pentium (zijn daar al Ivy bridge varianten van?) als je wat geld wilt besparen. Hyper threading ga je toch niet nodig hebben.

Overigens heb ik nog wel een opmerking over de geluidskaart. Je geeft aan dat je de HTPC via spdif aan wilt sluiten. Hierdoor blijft de geluidskwaliteit gelijk (digitaal doorsturen van geluid zorgt voor geen signaal verlies aangezien het geluid bitperfect doorgestuurd wordt) en is de "kwaliteit" van de onboard geluidskaart niet belangrijk. Wanneer je alles analoog op een high end geluidssysteem aan zou sluiten is het een ander verhaal, maar bij een digitale aansluiting maakt dit niks uit. Een andere reden voor de losse geluidskaart is DTS connect, maar wat DTS connect doet (voor zover ik weet) is andere geluidssporen b.v. pcm stereo inpakken in een DTS stream. Wat je ook kan doen het het geluid gewoon als DD of PCM doorsturen naar je logitech. Vervolgens kun je op je logitech kiezen of je stereo af wilt spelen of dat hij er zelf surround van moet maken dmv prologic II. Het enige nadeel is dat er geen DTS lampje gaat branden, maar dit wacht sowieso al geen DTS om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickeicke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:17
Bedankt voor je reactie :) . A10 apu's zijn zeker mooi spul, maar die igp haalt een game als Skyrim of Arkham City op 1080p maar krap op medium settings en zodra een je een losse kaart erbij prikt, dan presteert een i3 qua CPU beter dan een A10, voor dezelfde prijs. De Pentium G2120 is een 22nm IB, kost 80 vs de 110 van de i3 3220. Op zich misschien de afweging waard, maar HT is misschien toch wel handig en zo niet dan is het 0,2 GHz en dingen als Quick Sync het voor mij wel waard.

Je hebt een goed punt over dat de kwaliteit van de on board geluidskaart niet uitmaakt als ik toch van de optische uitgang gebruik wil maken. Maar DTS Connect/Interactive doet meer dan alleen stereo inpakken in DTS. Normaal kan je via S/PDIF om een of andere alleen ongecomprimeerde PCM stereo, Dolby Digital, of DTS sturen. Dus geen ongecomprimeerde 5.1 Dat is geen probleem als je een film met een DTS track afspeeld, maar als je een game speelt met 5.1 geluid, kan dat niet via de optische kabel. PC games hebben volgens mij nooit een ingebouwde DTS output. DTS Connect/Interactive maakt in real-time van die rauwe 5.1 een DTS signaal, zodat het wel via de optische kabel kan. Zonder DTS Connect/Interactive kan er dus alleen stereo geluid van een game naar mijn Logitech setje. Die kan er door middel van wat Dolby Pro Logic algoritmes wel een 5.1 signaal van maken, maar dat is natuurlijk niet "echt" 5.1.

Ik vind het raar dat je niet gewoon rauwe 5.1 via een optische kabel kan sturen, maar is het nu eenmaal. Zonder DTS Connect/Interactive moet ik dus 3 analoge kabels aansluiten voor 5.1 geluid van games, en dan ook een optische kabel voor DD/DTS van films. Dan heb ik daar wel 37 euro voor over om dat netjes en simpel via 1 kabel te doen. Bijkomend voordeel is dat ik dan een goede audio input heb om platen te digitaliseren :) .

De Xonar DS is wel een PCI kaart, en de Asus P8H77-M Pro heeft geen PCI, alleen PCI-e. De niet-Pro versie heeft wel een PCI slot en is een tientje goedkoper. Verder heeft de niet-pro geen eSATA, maar dat is dan jammer.

De 7850 prijzen gaan nu na de introductie van de 650 Ti wellicht nog wat dalen, dus dan ga ik waarschijnlijk voor de 7850 1GB van Sapphire (vanwege prijs/stilte verhouding).

Totale systeem wordt dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD7850 1GB GDDR5€ 167,-€ 167,-
1Asus Xonar DS€ 37,95€ 37,95
1Silverstone Temjin TJ08B-E€ 94,95€ 94,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 32,40€ 32,40
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 111,95€ 111,95
1Nexus Value 430€ 49,30€ 49,30
1Samsung 830 series 128GB€ 89,79€ 89,79
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,95€ 33,95
1Asus P8H77-M€ 85,90€ 85,90
Bekijk collectie