Nieuwe SSD; 34GB 'weg'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 14:36
Hallo,

Ik heb na veel gezeik eindelijk mijn nieuwe computer aan de praat gekregen (voeding bleek stuk). Vanmorgen nieuwe voeding er in, windows er op gezet op mijn nieuwe SSD alleen nu keek ik net in Deze Computer en zag ik dat ik nog maar 70GB vrij had, terwijl ik een 128GB schijf heb, en eigenlijk alleen windows en wat browsers heb geinstalleerd...

Ik heb alles in de C schijf geselecteerd en gekeken naar de grote van alles totaal: 16GB. Weten jullie waar de overige 36GB gebleven is, en hoe ik dat weer terug krijg? (liefst zonder herinstalatie van windows)

Groeten,

Peter

Screen (1920*1080) http://cloud.crashkonijn....55fecb47636e8393f39a7cda6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 18:33
Hiermee kun je zien waar je opslag heen is: http://www.jam-software.com/treesize_free/
Een SSD gaat na verloop van tijd capaciteit verliezen. Hiermee kun je zien of dit het geval is: http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

Hopelijk kom je er hier mee uit!

EDIT: 2 verborgen bestanden (Pagefile.sys en een hibernate bestand) zijn verborgen. Beiden zijn 8 Gig. Met Treesize kun je zien of deze 2 de boosdoeners zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door iAdema op 10-10-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:10
Begrijp er niets van.. je schermafdruk geeft 70+ GB vrije ruimte aan.
Mis je bestanden? Mis je mappen?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelhaasnoot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06-2022
Er staan waarschijnlijk hier en daar hidden files die je niet meetelt links.

Beste kandidaat is overigens of een hibernate file, of je swap bestand.

[ Voor 5% gewijzigd door joelhaasnoot op 10-10-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:11
Blijkbaar is er toch 40 GB in gebruik.

Als je alle mappen selecteerd op je C schijf en dan de eigenschappen bekijkt, zie je dat daar dan ook die hoeveelheid in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik vermoed eigenlijk dat je het eerder zult moeten zoeken in over-provisioning. Er wordt dan een deel van de SSD onzichtbaar gehouden voor het OS, zodat de schrijfacties over een groter deel van de SSD verdeeld kunnen worden. Op die manier verbeter je de levensduur van de SSD, ten koste van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Hibernation gebruikt al 8GiB+ naar gelang je RAM, inclusief de pagefile. Hibernation kun je uitschakelen, pagefile alleen als je voldoende RAM hebt, maar je kunt die prima wat kleiner maken bijvoorbeeld 1GiB met max grootte 8GiB bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Arunia schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:29:
Blijkbaar is er toch 40 GB in gebruik.

Als je alle mappen selecteerd op je C schijf en dan de eigenschappen bekijkt, zie je dat daar dan ook die hoeveelheid in gebruik is?
Ja, alles op mijn C schijf is 16GB bij elkaar... Maar hij gebruikt 43GB op mijn schijf :P Ik heb zojuist windows 7 voor het eerst geinstalleerd, en naast firefox, chrome en wat windows updates nog noppes... Hele PC is splinternieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
iAdema schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:28:
Hiermee kun je zien waar je opslag heen is: http://www.jam-software.com/treesize_free/
Een SSD gaat na verloop van tijd capaciteit verliezen. Hiermee kun je zien of dit het geval is: http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

Hopelijk kom je er hier mee uit!

EDIT: 2 verborgen bestanden (Pagefile.sys en een hibernate bestand) zijn verborgen. Beiden zijn 8 Gig. Met Treesize kun je zien of deze 2 de boosdoeners zijn.
Afbeeldingslocatie: http://cloud.crashkonijn.com/apps/files_sharing/get.php?token=0bcad6f752e0c7c189b4512b40902fa732131646

Er staan wel bestanden bij die inderdaad niet gewoon op mijn C staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-06 18:11

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Mogelijke oorzaken:

> Hiden files / onzichtbaar voor windows.

Download Linux live cd en loop schijf na.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-07 11:56
Je C: Schrijf is maar 48gb groot, is de rest van je SSD wel gepartioneerd ?

Controll panel, Create and format Harddisk partions :) Kijk eens of hier een grijs niet gepartioneerd gedeelte op je SSD staat

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
Het zijn inderdaad de 2 bestanden die ik noemde. Met een simpele google kom je er zo vanaf ;) Ze zijn niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
iAdema schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:38:
Het zijn inderdaad de 2 bestanden die ik noemde. Met een simpele google kom je er zo vanaf ;) Ze zijn niet noodzakelijk.
Oke, maar wat is hier precies het voordeel aan dan? Want op zich kan ik als Web/Game Developer/Designer wel gebruiken dat mijn data iets langer, veilig blijft staan. Maar aan de andere kant, 28GB op 120GB is toch wel een flinke klap ruimte die je mist.

Ik ga vast even googelen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
Hibernation kun je in principe uit zetten, dus die scheelt al een hoop. Pagefile kun je in principe laten staan zolang je nog ruimte hebt. Hangt er vanaf hoeveel RAM je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
iAdema schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:43:
Hibernation kun je in principe uit zetten, dus die scheelt al een hoop. Pagefile kun je in principe laten staan zolang je nog ruimte hebt. Hangt er vanaf hoeveel RAM je hebt.
Ik heb nu 16GB, later wil daar nog 16 bij in gooien :) Is het anders mogelijk om dit gebeuren op mijn 1TB schijf te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
CrashKonijn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:44:
[...]

Ik heb nu 16GB, later wil daar nog 16 bij in gooien :) Is het anders mogelijk om dit gebeuren op mijn 1TB schijf te zetten?
Kan eventueel. Met 16G ram heb je die pagefyle niet echt nodig. Zeker niet als je er 32 van gaat maken.
Kan wel op je HD, alleen is het wel wat trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 16:35

JW1

Wat de andere posters de zeggen:
- Pagefile
- Hibernate
- Ruimte die gereserveerd is, bij een 128 GB SSD verwacht ik 8 GB

Maar ook:
- System Volume Information (als je restore points hebt -> na Windows Updates bijvoorbeeld)
- De GB (1000) - GiB (1024) kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 23:36
Ik zou zeggen, gooi je pagefile naar je TB hdd, windows is soms wat gretig met dingen naar pagefile gooien als het niet direct nodig is; zijn onnodige schrijfacties naar je SSD (die in theorie dus de levensduur kunnen verkorten)... aangezien je toch 16G hebt is het alleen maar zonde om je pagefile op je SSD te laten.

Denk er ook gelijk aan om je Documenten map naar je SSD te dumpen, op die manier heb je alleen de applicaties en bestanden die jij wilt op je SSD staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
iAdema schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:45:
[...]

Kan eventueel. Met 16G ram heb je die pagefyle niet echt nodig. Zeker niet als je er 32 van gaat maken.
Kan wel op je HD, alleen is het wel wat trager.
Nouja ik heb nu in iedergeval die hiverfil.sys uitgezet, met SSD is slaapstand of uit net zo snel :P Daarnaast vind ik het wel gaar dat ie ineens zoveel ruimte gebruikt, maar ik laat het eerst nog wel even aanstaan. Mocht ik ooit ik in de problemen komen met mijn ruimte op mijn SSD dan kan ik het dan nog altijd uitschakelen :)

In ieder geval iedereen ontzettend bedankt voor jullie ontzettend snelle reacties! (leek haast wel op spam :P)
Ik heb vandaag weer wat geleerd! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 19:41
Ik zie hier een aantal reacties die specifieke eigenschappen van een SSD noemen, zoals gereserveerde ruimte bijvoorbeeld. Dat kan hier echter niet aan de orde zijn: aan de screenshot is te zien dat het NTFS volume C: 119 GB groot is. De grootte van de schijf waar dit volume op staat komt in de screenshots niet terug.

Als je een SSD koopt van 100GB, dan zit daar meer dan 100GB aan flash chips op. Hoeveel meer hangt af van het type SSD, maar deze extra flash chips zijn volledig onzichtbaar voor de PC. Een SSD van 100GB zal altijd als 100GB zichtbaar zijn voor de PC, ook al zit er bijvoorbeeld in totaal 125GB aan flash chips op. De extra ruimte wordt door de SSD zelf intern gebruikt om enkele vervelende eigenschappen van flash chips te verminderen.

Wat nogal eens onduidelijkheid oplevert is dat Windows (en veel andere Operating Systems) een SSD van 100 GB groot niet weergeven als 100GB, maar als 93,13. Dat komt omdat Windows de term "GB" verkeerd gebruikt. "GB" staat voor "gigabyte". De prefix "G" of "giga-" is een standaard, en staat voor 1000*1000*1000. 1 GB is dus 1000*1000*1000 bytes. Windows rekent echter met factoren van 1024 in plaats van 1000. Wat Windows één GB noemt, zijn 1024*1024*1024 bytes. Dat klopt niet, maar is wel heel wijdverbreid. De harddisk- en SSD-fabrikanten gebruiken de correcte definitie. (En voor de bijdehante lezer: niet aankomen dat "giga" bij computers nou eenmaal "1024*1024*1024" betekent. Een netwerkkaart van 1 gigabit/seconde betekent namelijk *wel* 1000*1000*1000 bits/seconde.)

Goed, je hebt dus een schijf waarvan Windows zegt dat hij 93,13 GB is. Dan kan je ervoor kiezen om daar maar 60 GB van te partitioneren, en dus 33,13 GB niet te gebruiken. Waarom zou je dat doen? Bij sommige (voornamelijk oudere) SSDs kan dit een voordeel zijn omdat deze ongebruikte ruimte op dezelfde manier fungeert als de extra flash ruimte die in elke SSD zit. Er is dan meer gelegenheid voor de SSD om de vervelende eigenschappen van flash chips te verminderen, waardoor de drive bijvoorbeeld beter blijft presteren. (Mijn mening is trouwens: als je een SSD van een normaal merk hebt, hoef je hier niet aan te beginnen. Je merkt er niets van.)

Aan de originele poster: het NTFS-volume is volgens Windows 119GB groot, waarvan 42,8 GB gebruikt is. Alle files bijelkaar opgeteld zijn echter 16,2 GB groot. Vanwaar dit verschil?
  • Het zijn niet *alle* files bijelkaar opgeteld. Veel type bestanden worden niet meegeteld. Pagefile en hibernation file zijn al genoemd, en kunnen vele gigabytes in beslag nemen
  • Andere dingen kunnen ook ruimte verbruiken, zoals bijvoorbeeld VSS Shadow Copies (die bijvoorbeeld gebruikt worden door system restore points). Met het commando "vssadmin list shadows" kan je bijvoorbeeld zien of er shadow copies van een volume bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik gebruik zelf iets van een 42GB op mijn 64GB SSD. Pagefile staat op andere disk, restore points staat af. Dit is wel met al de geïnstalleerde programma's (behalve games, die staan ook op andere schijf).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1