(Apple) Router, uitbreiden met tweede router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:26
Aangezien er nogal wat verwarring bestaat hoop ik met dit topic voor eens en voor altijd de onzekerheid weg te nemen :). Het zit namelijk zo, men neme de volgende situatie:
  • Een internetverbinding, met daarbij een modem (dus geen modem/router ineen)
  • Het modem is gekoppeld aan een router: in mijn geval een DLINK 655, met lokaal adres: 192.168.1.100.
  • Deze DLINK router dient als DHPC server en voorziet de clients zowel bedraad als middels WiFi van internet. IP-range is: 192.168.1.10 - 100
  • Er loopt ook een kabel vanuit deze router naar de zolderverdieping. Op zolder heb ik een Airport Express (dit is dus gewoon een router). De vraag is nu: HOE stel ik deze Airport Express in dat hij het bedrade signaal oppakt en "uitzendt" als WiFi signaal?
Mijns inziens moet dit door hem in "brugmodus" te zetten. D.w.z. je geeft hem een statisch IP (192.168.1.200 bijvoorbeeld, deze mag NIET in de DHPC pool van de DLINK zitten). Als "routeradres" en "DNS-serever" geef je het ip van de dlink op.
• Je laat hem wél een draadloos netwerk aanmaken met dezelfde SSID en pass als de dlink.
• ... maar schakelt de routerfunctie uit (waardoor hij in brugmodus komt).

Doel is uiteraard om met je mobiele telefoon van beneden (draadloos verbonden via dlink) naar zolder te kunnen lopen, en dat het draadloze device automatisch met het "sterkste signaal' verbindt. Kan iemand die het echt zeker weet bevestigen dat dit de bedoeling is?

[kleine toevoeging]
Als beide routers Apple devices zijn, dan kun je gebruik maken van de "breid netwerk uit"... maar dat kan in mijn situatie niet (WDS niet compatible).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:46
Dit is toch eigenlijk gewoon een wireless router gebruiken als access point?
Zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point .

Het uitzetten van de router functie is dan denk ik hetzelfde als DHCP uitzetten uit de HowTo; kan het enkel nog nodig zijn om de Airport op een LAN ipv WAN poort aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
WDS is voor oppakken van een wireless signaal en weer uitzenden als wireless signaal.

Je zegt het helemaal goed. Onder internet-settings moet je "Bridge Mode" hebben en onder wireless "Create a network" (dus geen WDS en geen 'extend a wireless network', die zijn voor als je geen draadje hebt om mee te verbinden).

Voor de wireless-instellingen zelfde gegevens gebruiken als de DLINK.

Wat betreft de IP-instellingen, die kun je rustig op DHCP laten staan, hoor. Maakt het soms wel lastiger om een apparaat te beheren (immers, je weet het IP niet direct), maar een Airport Express meldt zich gelukkig altijd via Bonjour aan, dus kun je daarom altijd heel makkelijk via Airport Utility-app op je Mac of iDevice terugvinden.

Apple zelf noemt een via ethernet verbonden netwerk met meerdere basis-stations overigens een "roaming network", voor het geval je support-artikelen nodig hebt:

http://support.apple.com/kb/HT4260

Let dus op: Apple zelf zegt dat je op de 'secundaire' stations ethernet op de WAN-poort moet laten binnenkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Keypunchie op 10-10-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oudere modellen Airport Express hebben overigens maar één ethernetpoort dus dan kun je dat niet fout doen.

WDS ondersteunen ze wel maar dat wil je niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 10:06
als ik het goed heb kiest de airport utility automatisch al bridge modus als hij al een 1e router in het netwerk heeft gevonden.
zorg gewoon dat de boel aangesloten is (airport via ethernet) en dan moet het bijna vanzelf gaan via de airport utility.