Vragen over glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Binnenkort krijgen we glasvezel in Waalre (bij Eindhoven). De oude koperen kabel naar het Abonnee Overname Punt (AOP) wordt gratis vervangen door glas. Dat is mooi, maar ik heb toch nog wat vragen.

1. Providers
We hebben in Waalre een bijzondere provider-situatie. Ziggo levert alleen TV, UPC alleen telefoon en internet. Het is dus niet mogelijk om een alles in één-pakket van één aanbieder te nemen. Raar, maar zo is het nu eenmaal. Met de komst van glasvezel komen er echter twee nieuwe aanbieders bij die wél een totaalpakket aanbieden voor iets meer geld dan wat ik nu kwijt ben: PLINQ en Glashelder. Beide providers lijken vrij nieuw op de markt en zijn niet zo groot als Ziggo en UPC. Mijn voorkeur gaat uit naar Glashelder, omdat de website professioneler oogt, maar mails worden niet beantwoord.

- Heeft iemand ervaring met PLINQ of Glashelder? Wat is de beste keus?

2. Apparatuur en installatie
Ik heb een paar maanden geleden heel mijn bekabeling in huis vernieuwd en o.a. een Tratec-versterker met oplopende signaalversterking direct na het AOP gemonteerd (zie overzicht voor tv's hier). Op de Tratec heb ik drie tv's en het huidige UPC-modem voor telefoon en internet aangesloten. Vanuit dat UPC-modem gaan twee kabels naar mijn twee vaste telefoonlijnen (2 aparte telnrs, zakelijk en privé) en één kabel naar mijn Sitecom Wireless Router 300N X2 WL-341. Daarop zijn twee pc's bedraad aangesloten en andere apparaten via wifi. De Sitecom router haalt een snelheid tot 300 Mbps.

- Als ik Glashelder als nieuwe provider kies, krijg ik een nieuw modem (ipv het UPC-modem) en een basispakket van 60 Mbit/s up en down. Dat modem heeft ook een wifi-functie. Kan ik toch mijn Sitecom router op dezelfde manier behouden (Glashelder-modem komt uiteraard op een ander wifi-kanaal) of levert dat problemen op?

- Levert de tussenschakel (de Sitecom-router) snelheidsverlies op?

- Heeft iemand een idee welk merk en type modem Glashelder gebruikt en hoe die wordt aangesloten? Hetzelfde als het UPC-modem, dus gewoon op het AOP? Ik kan daar namelijk geen enkele info over vinden.

Ik hoop dat iemand wat meer info of ervaringen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mijn voorkeur gaat uit naar Glashelder, omdat de website professioneler oogt, maar mails worden niet beantwoord.
Lijkt mij een grote rode vlag. Hoe zit het met mails naar Plinq? Misschien is dit trouwens meer een vraag voor Internetproviders en Hosting.

Ad 2. Over televisie-signalen en versterkers weet ik eigenlijk niks.

Elke schakel levert in absolute zin snelheidsverlies op (latency, niet zozeer bandbreedte), maar met slechts 1 enkele router is dat zo verwaarloosbaar weinig, dat tenzij je op de beurs aan high-frequency trading wilt gaan doen, je daar nooit wat van zult merken.

Wat betreft je Sitecom. Ja, die kan je gewoon blijven gebruiken in plaats van, achter of naast je nieuwe wireless modem/router.

Mogelijk zul je wel wat instellingen moeten aanpassen, maar dat hangt ook van je huidige setup af. Zo mag bijvoorbeeld altijd maar 1 apparaat DHCP-adressen uitdelen. En je moet er straks op letten dat je je nieuwe modem wel in hetzelfde subnet hangt (maar een ander IP-adres heeft), als je apparaten goed met elkaar wilt laten communiceren.

Het beste is om hiervoor eens twee plaatjes te maken. 1tje met je huidige situatie/instellingen van modem en router (denk aan IP-adressen, DHCP-ranges) en een 2e met de toekomstige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zit zelf bij Lijbrandt (onderdeel van glashart) en dat bevalt goed.
Mijn tv's heb ik gewoon via de coax vanuit het modem aangesloten. Geen aanpassing n de bestaande installatie dus.

Over je router: ik zou het modem dan in bridge (laten) zetten en het internet verkeer rechtstreeks naar je sitecom laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-06 21:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verplaatst naar I&H.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Keypunchie schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 10:12:Lijkt mij een grote rode vlag. Hoe zit het met mails naar Plinq?
Lijkt mij ook. Ik heb al diverse mails naar Glashelder verzonden en de zogenaamde helpdesk gebeld. Dit was echter een call center waar ze van niets weten. Vraag zou 2 dagen gelden door het call center worden doorgespeeld naar Glashelder, maar tot op heden ook nog niets gehoord. Ik heb vanavond Plinq een mail gestuurd. Ben benieuwd of zij wél antwoorden. Voorlopig zakt Glashelder flink door het ijs.
Wat betreft je Sitecom. Ja, die kan je gewoon blijven gebruiken in plaats van, achter of naast je nieuwe wireless modem/router. Mogelijk zul je wel wat instellingen moeten aanpassen, maar dat hangt ook van je huidige setup af. Zo mag bijvoorbeeld altijd maar 1 apparaat DHCP-adressen uitdelen. En je moet er straks op letten dat je je nieuwe modem wel in hetzelfde subnet hangt (maar een ander IP-adres heeft), als je apparaten goed met elkaar wilt laten communiceren.
Mijn huidige setup is eigenlijk standaard. Vanuit het AOP gaat een coax naar de Tratec. Vanuit poort 1 op de Tratec (nul versterking) gaat een coax naar het UPC-modem. Vanuit het UPC-modem gaan twee telefoonkabels naar twee telefoontoestellen en gaat één utp naar de Sitecom. Vanuit de Sitecom zijn onder andere twee pc's bedraad aangesloten. Ik heb niets aan de standaard setup van al deze apparaten veranderd. Heb alleen het optimale wifi-kanaal voor de Sitecom gezocht. Verder dus niet gesleuteld aan DHCP, IP of subnet. Zal het glasvezel-modem, dat wel wifi heeft (UPC-modem heeft dat niet), hier veel aan veranderen?
Bartjezz schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 12:19:
Over je router: ik zou het modem dan in bridge (laten) zetten en het internet verkeer rechtstreeks naar je sitecom laten gaan.
Bartjezz, kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Hoe kan ik het nieuwe glasvezel-modem 'in bridge' zetten en hoe kan ik het internetverkeer rechtstreeks naar de Sitecom laten gaan? Excuus, ben niet zo goed in netwerken.

Bedankt voor jullie reactie.

[ Voor 12% gewijzigd door Jammie op 11-10-2012 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid nog even een plaatje van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i293.photobucket.com/albums/mm59/paulodielli/netwerk_totaal.gif

Overigens heb ik van Glashelder, na diverse mails en de belofte van het call center dat ik wordt teruggebeld, nog helemaal niets gehoord. Ongelofelijk eigenlijk. Glashelder wordt het dus sowieso niet.

Graag nog uitleg over het 'in bridge zetten'. Wat wordt hiermee precies bedoeld en kan ik dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wij hebben glasvezel van KPN, aangelegd door Reggefiber en dat ziet er als volgt uit.
Op het AOP komt een glaslijntje binnen. Deze gaat naar het "modem" (is formeel geen modem maar zet het glassignaal om in een ethernetsignaal). Hieraan hangt een KPN experiment box (=router). Van hieruit gaat een ethernetkabel naar de decoder voor interactieve tv, een kabel naar de vaste telefoon en een ethernetkabel naar een Apple airport extreme. De wifi is op de exp.box uitgezet. De airport ex staat in brug oftewel bridgemodus en zendt een wifi signaal uit. Ook is onze pc bedraad hierop aangesloten.
Wij hebben nergens meer coax of ouderwetse telefoonkabels in gebruik, alles gaat via UTP of draadloos.

Edit: de brugmodus kun je instellen in de setup van je router. Sommige providers zoals KPN maken het onmogelijk om je modem/router in brugmodus te zetten, dus zul je de sitecom instellingen aan moeten passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 12-10-2012 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 21:51

krvabo

MATERIALISE!

Jammie schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 02:02:
Graag nog uitleg over het 'in bridge zetten'. Wat wordt hiermee precies bedoeld en kan ik dat zelf?
Bridge mode is tegen de modem/router zeggen "jij bent nu geen router meer maar een modem".
Zo te zien heb je nu een los modem (kabel), en als de glasleverancier ook een los modem levert is er daar geen probleem. Indien ze een gecombineerde modem/router leveren dan moet je dus in de instellingen van de modem/router het systeem op bridge mode zetten. Dit kun je vrij makkelijk vinden, en anders na een google op het typenummer + "bridge" wel. Hij speelt dan alles direct door naar de router.

Soms wordt het ook wel aangeduid met DMZ.

[ Voor 3% gewijzigd door krvabo op 12-10-2012 03:30 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
woelders schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 02:16:Op het AOP komt een glaslijntje binnen. Deze gaat naar het "modem" (is formeel geen modem maar zet het glassignaal om in een ethernetsignaal).
Een AOP wordt gebruikt in kabelnetwerken van UPC/Ziggo etc, wat jij bedoelt is gewoon een NTU/FTU.
Formeel is het wel degelijk een soort modem. Hij (de)moduleert CWDM in een elektrisch signaal en vice versa (MOdulator/DEModulator). Over de glasvezel gaat al ethernet (glasvezel is layer 1, ethernet is layer 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gravit0n schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:23:
[...]

Een AOP wordt gebruikt in kabelnetwerken van UPC/Ziggo etc, wat jij bedoelt is gewoon een NTU/FTU.
Formeel is het wel degelijk een soort modem. Hij (de)moduleert CWDM in een elektrisch signaal en vice versa (MOdulator/DEModulator). Over de glasvezel gaat al ethernet (glasvezel is layer 1, ethernet is layer 2).
Je hebt gelijk, maar ik sloot even aan bij de terminologie van TS. Vandaar mijn keuze om de term AOP te gebruiken, hoewel het feitelijk niet zo heet.
Over het modem; er is een semantische discussie mogelijk of het daadwerkelijk (de)moduleren betreft, maar die wil ik niet gaan voeren. Moduleren als term kan inderdaad gebruikt worden voor wat er gebeurt, dus daarmee is modem een juiste term. Alweer heb je gelijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:13
En ter toevoeging: Waalre is geen Reggefiber netwerk dus we kunnen alleen maar speculeren over wat er komt en kan.

Overigens is Glashelder geen donker duister bedrijfje hoor. Ik denk eerder dat ze momenteel onderbezet zijn omdat ze in een aantal vraagbundelingen van Reggefiber zijn meegegaan en dat kon wel eens gezorgd hebben voor drukte op de helpdesk..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
krvabo schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 03:29:
[...]

Bridge mode is tegen de modem/router zeggen "jij bent nu geen router meer maar een modem".
Zo te zien heb je nu een los modem (kabel), en als de glasleverancier ook een los modem levert is er daar geen probleem. Indien ze een gecombineerde modem/router leveren dan moet je dus in de instellingen van de modem/router het systeem op bridge mode zetten. Dit kun je vrij makkelijk vinden, en anders na een google op het typenummer + "bridge" wel. Hij speelt dan alles direct door naar de router.

Soms wordt het ook wel aangeduid met DMZ.
Duidelijk. Bedankt voor je uitleg en bedankt ook aan de anderen die hebben gereageerd. Ik wacht even met beslissen totdat ik wat meer duidelijkheid van de twee providers krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479920

Jammie schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 01:07:
[...]
Duidelijk. Bedankt voor je uitleg en bedankt ook aan de anderen die hebben gereageerd. Ik wacht even met beslissen totdat ik wat meer duidelijkheid van de twee providers krijg.
Excuses voor het feit dat de gestuurde e-mails niet zijn beantwoord. We hebben de laatste weken juist extra mankracht ingezet om alle e-mails en vragen te beantwoorden. Ik vind het dan ook vervelend om te lezen dat er geen antwoord is gekomen op de vragen.

Wil je per DM je contactgegevens doorsturen, zodat we kunnen uitzoeken waar het fout is gegaan?
Jammie schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 01:59:
- Als ik Glashelder als nieuwe provider kies, krijg ik een nieuw modem (ipv het UPC-modem) en een basispakket van 60 Mbit/s up en down. Dat modem heeft ook een wifi-functie. Kan ik toch mijn Sitecom router op dezelfde manier behouden (Glashelder-modem komt uiteraard op een ander wifi-kanaal) of levert dat problemen op?
Dit kan, het modem wordt dan in bridge mode gezet zodat al het netwerkverkeer wordt doorgestuurd naar de router. Het modem is echter ook een router, dus een eigen router is niet noodzakelijk.
- Levert de tussenschakel (de Sitecom-router) snelheidsverlies op?
In theorie zou dit kunnen, maar alle recente routers zijn wel berekend op de snelheden van glasvezel. Mijn verwachting is dat dit in de praktijk geen snelheidsverlies oplevert.
Heeft iemand een idee welk merk en type modem Glashelder gebruikt en hoe die wordt aangesloten? Hetzelfde als het UPC-modem, dus gewoon op het AOP? Ik kan daar namelijk geen enkele info over vinden.
Het modem dat wordt geleverd is de Genexis Live! Titanium (meer informatie). Dit modem wordt o.a. ook veel gebruikt op de Reggefiber netwerken.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 479920 op 25-10-2012 23:47 . Reden: Beantwoorden van de vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 18:16
Wat is de beste keus?

Je hebt het over binnenkort.
Dus wacht eerst af totdat het werkelijkheid wordt, en je daadwerkelijk aangesloten bent en dat er diensten geleverd kunnen worden ( wie weet hoe lang eroverheen gaat)
Als het moment daar is kun je altijd kijken welke providers actief zijn en dan beslissen ( zit je tenminste niet al vast aan een).

Als laatste tip, lees de diverse forums over de glasvezels providers eens door ( als je dat al niet gedaan hebt).
Bijvb beeldkwaliteit, helpdesk, verdwijnen van hd kanalen, etc. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog even los van provider (kan over geen van beide meepraten), waarom wil je in vredesnaam die Sitecom WL-341 behouden? Dat is echt onderste uit de kan van low-end routers. Ding is sowieso qua specs verouderd (alleen 100Mb ethernet, alleen 2.4GHz WiFi), kwalijker is dat het twee miniscule interne antennes heeft, waardoor je WiFi ontvangst erg slecht is.

Voor EUR 30 heb je betere WiFi-routers, maar als je toch in een fatsoenlijke internetverbinding gaat investeren is het aan te raden gelijk iets goeds te nemen. Een Netgear WNDR3700 kost tegenwoordig maar EUR 70 ofzo, dan heb je simultaneous dualband met Gb ethernet en keuze uit ondertussen redelijk mature firmware van Netgear of 1001 homebrew dingen (OpenWRT, DD-WRT etc). Daarmee kun je het als router inzetten, maar ook als AP of bridge, afhankelijk van wat je glasmodem allemaal kan en doet. Of als je liever bij Sitecom blijft, kijk eens naar de WL-350. Lichtjaren verschil met de WL-341.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 26-10-2012 00:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479920

Bijkomend voordeel van het gebruik van het geleverde modem (mét ingebouwde router en wifi) is dat het qua support voor de provider ook beter te managen is.

Stel wifi werkt niet, dan kunnen we bij gebruik van het geleverde modem op afstand instellingen aanpassen voor de gebruiker. Als er een extra router tussenhangt dan kunnen we slechts beperkte support leveren, omdat we dan vaak alleen kunnen gissen naar de oorzaak van het probleem. Uiteindelijk is het dus ook in het voordeel van de gebruiker.
Pagina: 1