Die appupdater zag er veelbelovend uit, maar helaas wordt het niet echt bijgewerkt. Net geprobeerd maar hij vindt gewoon weinig tot niets. Ook staat er niet echt duidelijk bij of silent installs een beetje netjes dus zonder allerlei toolbars en prut worden geïnstalleerd.
Dus houd ik het maar even bij Ninite (ninite.com) voor mijn veelgebruikte tooltjes.
Je kunt daar de applicaties kiezen die je wilt installeren. Vervolgens genereert hij een installer, welke je gewoon kunt opslaan en draaien. Software wordt zonder zut geïnstalleerd. Heerlijk gewoon.
Als je die installer ergens opslaat kun je hem gewoon nog een keer draaien na een week of zo en dan werkt hij je applicaties bij.
Dat was al heel mooi, maar het kan nog mooier.
- Draai de applicatie met UAC (User Account Control Aan) aan.
- In het UAC venster wordt weergeven met welke parameter Ninite wordt gestart, dit is een lange code.
- Noteer deze even op papier.
- Tijdens het draaien van de Ninite Installer vind je in je %temp% map de eigenlijke ninite.exe
- Maak en kopieer deze exe even in een map, bijvoorbeeld C:\Program Files (x86)\Ninite
- Maak een scheduled task/geplande taak aan in Windows met de Taakplanner met als opdrachtregel:
- "C:\Program Files (x86)\Ninite\Ninite.exe"
- Parameters: "<lange code>"
- Triggers: Verzin een leuke trigger, kijk wat de mogelijkheden zijn. Ik gebruik "Bij aanmelden/ Elke gebruiker" omdat "Bij Opstarten" onder Windows 8 x64 niet vaak werkte wegens de quick start modus van Win8. Uitvoeren op gezette tijden kan natuurlijk ook, maar bij aanmelden zijn je meeste applicaties nog niet in gebruik (Ninite zal applicaties vaak niet goed bijwerken als deze geopend/actief zijn.)
- Zorg dat de taak wordt uitgevoerd onder het SYSTEM account (of een account met admin rechten)
- Zorg dat de taak is ingeschakeld.
- Nadat de executable is uitgevoerd wordt deze door taakbeheer weer gesloten.
That's it! Je favoriete freeware / ondersteunende applicaties helemaal up-to-date gehouden zonder veel moeite.
Eventueel kun je de taak aanpassen met een nieuwe <lange code> als je de juiste string weet. (Bezoek Ninite, maak een installer en "lees" de string weer uit.)
Je kunt per PC verschillende strings gebruiken of per taak, of per trigger, wat je wilt.
Overigens houd ik me aanbevolen voor een applicatie die doet wat appupdater belooft en met de "cleanliness" van Ninite
NB:
Ik heb voldoende ervaring met SCCM, Altiris, RES, KACE etc maar voor snel en simpel op een paar PC's (thuis) voldoet dit.
Wil je meer opties als inventory en monitoring en ook zelf packages bijhouden op meerdere PC;'s in je thuisnetwerk dan kun je ook eens kijken naar DesktopCentral van ManageEngine. Tot iets van 25 PC's is dat gratis te gebruiken. Iets meer moeite om in te stellen en vereist een aparte server installatie, maar ik heb het wel eens gebruikt. Alleen was ik op een gegeven moment thuis net zoveel tijd kwijt om allerhande packages bij te houden als op mijn werk
[
Voor 89% gewijzigd door
akimosan op 14-10-2013 22:47
]