hard drive case maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-08-2014
Hallo

Kan iemand mij opweg helpen, ik heb hier nog een lege pc midi tower staan, waarvan ik een USB hard drive enclosure van wil maken.

Korte uitleg:

PC kast vol steken met harde schijven, deze verbinden met een USB-3 hub, en deze dan verbinden via USB-3 kabel naar mijn andere pc.

Ik wil geen gebruik maken van processor en moederbord in deze case, ik heb enkel hardware nodig om de voeding aan te zetten, stroom voor schijven, de fans te doen draaien, en voor belichting.
Het moet ook mogelijk zijn om de schijven appart aan en uit te zetten op een of andere manier.

Heeft iemand zoiets al ooit gebouwd?

Mvg, Sam

[ Voor 8% gewijzigd door twistedsam op 09-10-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Mijn eerste gedachte is dat, ook al is het USB 3.0, die USB hub toch een bottle neck gaat worden.

Ik denk wel dat het kan wat je in gedachten hebt, beetje tweaken, knippen en plakken.

Wat is je doel dan wel redenatie achter deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
Ik heb zeer veel schijven hier (+- 30) vele hiervan zijn backup, en andere bestanden.
Ik wil er graag snel aan geraken, en de kast is veel te mooit om zomaar in de kelder te laten staan.

Sam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan zou ik er eerder voor kiezen om er ook een zuinig moederbordje, wat geheugen en een netwerkkaart in te stoppen en er een NAS van te maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
geen zin om een nas te bouwen, geen zin om geld te steken in CPU en geheugen enz, omdat ik mijn eigen ken, wil ik weer het beste kopen wat er is, en gaat het weer een bom geld kosten.

Nee, voor mij enkel hoe ik het boven al beschreven heb.

Maar bedankt voor de feedback to zover.

Sammy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik weet niet hoeveel geld je eventueel te besteden hebt maar het concept wat je schetst lijkt me niet zo handig. Zijn het veel grote schijven of heel veel oude kleine schijven? Koop een paar nieuwe grote schijven en zet daar je data op. Veel handiger, en als je RAID toepast ook veiliger. Verpats je die oude disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
Het zijn meest, resente +- 2 jaar oud, 2TB en 1TB, enkele 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Wat jij wil kan niet goedkoop. Je zult een hoop sata naar usb3 converters moeten kopen en die dan aan usb3 hubs schakelen. stel 20 schijven met 4 schijven per hub is vijf hubs die je dan weer moet samenvoegen met 1 a 2 hubs. om uiteindelijk op je computer aan te sluiten. Zolang je maar 1 disk tegelijk gebruik ok, maar performance zal niet echt best zijn.

Als je het geld hebt voor 30 schijven van 0.5 tot 2 tb dan moet je ook wel wat geld kunnen missen voor een goede Norco case + computer spul om er een mooie NAS van te maken. Liefst ook met redundancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb ooit wel zoiets gebouwd, maar dan met 2 diskjes in een oude SUN behuizing. Werkte op zich prima met een USBhubje (toen nog USB2.0), maar snel is het niet. Uiteindelijk heb ik het ding omgebouwd naar eSATA, waardoor er nu 2x 1TB eSATA inzit, en dat werkt veel en veel sneller.

MAar als je een voeding hebt en je kunt de schijven aansturen, dan is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb zeer veel schijven hier (+- 30) vele hiervan zijn backup, en andere bestanden.
Dat is iets meer dan 2 diskjes. Dus andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
Q schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 00:47:
[...]

Dat is iets meer dan 2 diskjes. Dus andere problemen.
Om het even duidelijker te maken, eSATA is geen optie omdat je daar maximaal maar 15 disks aan kunt hangen door middel van port multipliers. Deze multipliers zijn ook nog eens erg duur.

Wel zegt Addonics dat je 20 schijven aan hun oplossing kunt hangen, echter zit je dan wel aan een prijskaartje van ongeveer 300 - 350 euro, als het niet meer is.

USB is wel een redelijke optie voor zoveel disks, maar omdat het uiteindelijk maar over één kabel gaat zal de performance om te huilen zijn. USB2 zal maximaal maar zo'n 60MB/s halen, maar zelfs dat is denk ik nog aan de hoge kant. USB3 zou zo'n 400MB/s kunnen halen, maar met budget-hardware ben ik er ook erg sceptisch over. De prijs van USB2 hubs is natuurlijk vrij goedkoop, USB3 iets duurder maar kan nog redelijk goedkoop zijn.

Wel zou je kunnen kijken naar IEEE 1394 (beter bekend als Firewire). Alhoewel deze ook 'maar' 393MB/s zou kunnen halen heb je wel het voordeel dat IEEE 1394 direct interfaced met je hardware, in tegenstelling tot USB, waar alles over de CPU gaat. Mocht je dus naar 20 disks tegelijk schrijven dan blijft de performance vrij slecht op zo'n 20MB/s per schijf. Echter is dat wel al vrij goed voor een externe disk. Prijzen liggen echter denk ik ongeveer hetzelfde als optie één.

Mijn insteek zou zijn om er inderdaad toch een NAS van te maken. Goedkoop moet dit rond de 300 euro kunnen (met een beetje geluk O-)) en daarin gewoon één of meerdere gigabit netwerken te zetten, wanneer deze niet aanwezig zijn op je moederbord. Dit is de misschien niet de snelste oplossing, maar waarschijnlijk wel de meeste fail-safe oplossing. Als OS zou ik dan een ZFS-capable OS kiezen en alle schijven gewoon in één pool gooien. Of gewoon Windows als dat je beter ligt.

Alhoewel ik het een leuk project vind, en zeker een uitdaging, weet ik niet zeker of ik hetzelfde wel aan zou durven :$.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
Ik zal zeker niet alle 20 ofzo schijven in de kast proppen, maar wel ongeveer een 10 stuks,
als dit miscchien wel beter gaat?

De vraag is, als ik ze zou aansluiten op firewire, een voeding, heb ik dan een moederbord en CPU nodig? Dit wilde ik vermijden, maar dan zit ik nog met het probleem dat die kast die ik heb, ingebouze belichting heeft, hoe kan ik deze dan aan sturen?

Sam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
Dan blijft het nog steeds lastig en prijzig. Sterker nog, dan zou ik er zelfs eSATA van maken in plaats van firewire.

Wat je echter dan nodig hebt is eSATA > SATA port multiplier (4 SATA poorten) en dan twee SATA port multiplier (4 of 5 SATA poorten). Dan nog een voeding met genoeg verloopjes om het een en ander aan te sluiten en daarop kun je zeer waarschijnlijk je belichting ook aansluiten als je die wilt gebruiken. Ik neem namelijk aan dat dit gewoon 12V of 5V is. Maar wat bedoel je met aansturen?

Verder moet je wel opletten dat de voeding dan al stroom moet geven. Daarvoor moet je dan twee pinnetjes een elkaar solderen van de ATX-stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:00

sphere

Debian abuser

twistedsam schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:15:
De vraag is, als ik ze zou aansluiten op firewire, een voeding, heb ik dan een moederbord en CPU nodig? Dit wilde ik vermijden, maar dan zit ik nog met het probleem dat die kast die ik heb, ingebouze belichting heeft, hoe kan ik deze dan aan sturen?
Er is van alles mogelijk, maar het lijkt me handiger dat je eens een lijstje gaat maken van de spullen die je denkt te gebruiken zodat je een gevoel krijgt voor de kosten.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zowiezo heb je totaal geen hardware nodig om je voeding te starten. Gewoon een kwestie van de groene draad met een zwarte draad op je ATX-connector doorverbinden.
Verder zou ik fysiek de 12V(en eventueel ook 5V) van elke harddisk via een schakelaartje leiden, zodat je de harddisk die je nodig heb alleen aan kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
Bartjezz schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:29:
Zowiezo heb je totaal geen hardware nodig om je voeding te starten. Gewoon een kwestie van de groene draad met een zwarte draad op je ATX-connector doorverbinden.
Verder zou ik fysiek de 12V(en eventueel ook 5V) van elke harddisk via een schakelaartje leiden, zodat je de harddisk die je nodig heb alleen aan kunt zetten.
Waar kun je zo'n schakelaar kopen, of hoe heet zo iets technisch ?

Bedankt, voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dit doet normaal niemand dus daar zijn geen standaard schakelaartjes voor.

Wat je wilt doen is niet verstandig. Bouw een NAS of klooi door zoals je deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
Q schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:59:
Dit doet normaal niemand dus daar zijn geen standaard schakelaartjes voor.

Wat je wilt doen is niet verstandig. Bouw een NAS of klooi door zoals je deed.
Fijne reactie, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:00

sphere

Debian abuser

Gezien het initiatief en de kunde die je tot nu toe aan de dag legt de enige juiste. Ga gewoon een plan maken en werk het uit; dan zal er genoeg input komen. Maar een lijstje van hardware die je denkt te gaan gebruiken is al teveel gevraagd, dus dan maar een NAS.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
de rede waarom ik er geen nas van wil maken (heb reeds een nas) : dan staan mijn schijven constant aan, of in hybernite, het is ook niet mijn bedoeling om via mijn netwerk op de deze schijven te conecteren.

Ik had enkel graag de schijven gebuikt voor backup, nu gebruik ik een e-sata quickport van shorkoon, hier plug ik telkens een schijf in, en na de backup leg ik ze weg.

Maar ik zoek meer naar, waar kan je een controllerboard kopen, die ze gebruiken ik USB storage cases, zoals deze ; http://www.ebay.com/itm/8...Docks&hash=item3a4b31827c

Ik wil graag dit bouwen, maar dan met mijn eigen case.

Sam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34
twistedsam schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:01:
Maar ik zoek meer naar, waar kan je een controllerboard kopen, die ze gebruiken ik USB storage cases, zoals deze ; http://www.ebay.com/itm/8...Docks&hash=item3a4b31827c
Zo te zien zit daar helemaal geen controller in maar worden de SATA aansluitingen van de hdd's gewoon doorgelust naar eSATA connectors aan de achterkant van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Nielson schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:22:
[...]
Zo te zien zit daar helemaal geen controller in maar worden de SATA aansluitingen van de hdd's gewoon doorgelust naar eSATA connectors aan de achterkant van de kast.
Klopt dus dat is ook niet wat de TS wilt.

Ik snap niet dat je wel geld over hebt gehad voor 20+ schijven maar dan niet een paar honderd euro kan missen om het enige juiste te doen: een NAS bouwen waarbij je schijven gewoon in stand-by laat gaan, stroomkosten zijn echt geen issue. Dat je al een NAS hebt is natuurlijk geen goede reden om er niet nog een neer te zetten als dat nodig is om je schijven bereikbaar te maken.

Als je de schijven als een soort veredelde tape backup gebruikt (dure grap) en dat wil je dan doen met zo'n case als je beschrijft, dan lijkt het me verstandig om de aanpak van je backup eens te heroverwegen. Je wilt bij een backup dat data op twee plaatsen staat en dat je ook een historie bijhoud van je data. Met een NAS is dat veel makkelijker te regelen.

P.S. @TS: besef je dat in je post hierboven een tikfout of 6 staat?

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 13-10-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
@TS: die schakelaars? Boeit niet zoveel, zolang het maar dubbelpolig geschakeld is. Dan doe je de voedingsdraden van de 12V en 5V naar het ene kant van de schakelaar en aan de andere kant de draden richting de sata voedingsconnector van je harddisk.
Let er wel op dat veel voedingen tegenwoordig een minimale belasting nodig hebben om te kunnen starten!
Hoe je de data gaat vervoeren moet je zelf uitzoeken, sata-hubs zijn vrij prijzig, maar ik heb met een snelle google-actie dit kunnen vinden: http://nl.hardware.info/n...ub-van-manhattan-products
totaal van 28x usb aansluiting, waarvan 4x usb 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twistedsam
Bedankt Bartjezz,

Met deze info kan ik verder.
71 euro kost het.

[ Voor 15% gewijzigd door twistedsam op 13-10-2012 22:37 ]

Pagina: 1