Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraldw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 01:03
Hallo mensen,

Voor een applicatie ben ik nu al een tijdje aan het nadenken hoe ik een help functie kan integreren die voor de eindgebruiker het meest efficiënt is.

Erg standaard is natuurlijk de help functie dmv van het vraagtekentje rechtsboven in (hoewel deze in mijn optiek niet mag ontbreken). Graag zou ik hierbij het e.e.a. willen toevoegen.

Nu ben ik uiteraard benieuwd of jullie nog interessante ideeën/suggesties hebben of waarom je wel of niet voor de door mij beschreven opties zou kiezen.

Ideeën die ik tot nu toe heb opgedaan:

1
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/ewfmlr9dr/image.png
Wanneer een gebruiker op een balk klikt komt er onderin een speciaal gereserveerd block een toelichting/help te staan.

2
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/3lvcgbtg1/image.png
Een gebruiker zweeft boven het vraagteken, en er komt een ballonnetje met een toelichtende tekst. Indien het een uitgebreid onderwerp bevat heeft de gebruiker de mogelijkheid om op 'Meer informatie' te klikken die dan de volledige help of een wiki of iets anders opent.

3
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/jr8okb45h/image.png
Wanneer een gebruiker in een balk klikt komt er links een toelichting te staan (een beetje hetzelfde idee als optie 1, maar naar mijn mening wat duidelijker in beeld).

4
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/r8n4czmm7/image.png
Wanneer een gebruiker op de help klikt, opent de manuel en gaat hij automatisch naar het juiste hoofdstuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Optie 2 ervaar ik zelf als het prettigst.

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel tekst in die ballon komt te staan, maar 1 regeltje zoals "Postcode: 1234 AB" zou goed te doen zijn.

en WTF MS Comic Sans?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 09-10-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
WTF? Who cares voor een wireframe / mockup? Ziet eruit als Balsamiq

Ik persoonlijk vind wel dat, als er help is dat die ook iets moet toevoegen. Als ik m'n naam moet invullen en dom genoeg ben om dat niet te snappen dan gaat 'n "vul hier uw naam in" ook niet helpen. De help die je geeft moet dus wel iets toevoegen; een uitleg waarom iets vereist is bijv. Maar goed, ik neem aan dat dit ook gewoon "mockup" is en dus weinig met de realiteit straks te maken heeft. (Ik hoop dat je straks ook i.p.v. "vul in de balk XXX in" schrijft: "vul in dit tekstvak XXX in" :X )

Optie 2 is ruk voor touch devices dus die zou ik niet gauw kiezen als die ondersteunt (moeten) worden. Verder is 't een kwestie van smaak.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 09-10-2012 11:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraldw
en WTF MS Comic Sans?
Het is een mockup die ik zojuist snel (<3minuten) in de browser heb gemaakt :P

@RobIII
Het zijn gewoon simpele voorbeelden ter verduidelijking.
Tevens is het geen applicatie voor een touchdevice.

[ Voor 61% gewijzigd door geraldw op 09-10-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:06
Op zich lijkt mij optie 3 het prettigst. Je hebt op die manier genoeg ruimte voor informatie, ook als dit meerdere regels is. Optie 2 is alleen geschikt voor echt beknopte toelichting, ook al zijn er zat mogelijkheden om hier een popup/zwevend blok met toelichting van te maken. Maar dan wordt t automatisch eigenlijk optie 4.
En ook al is de applicatie (nog) niet voor touchdevices, hou er wel rekening mee, scheelt later ombouwen.

offtopic:
PS. Manuel knows nothing, he's from Barcelona ;)
@kpoelkastman, je vond de ruime witte interface wel origineel? :+

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:41
Eens met RobIII: Zorg er in ieder geval voor dat het ook een help-tekst is.
Zelf vind ik de oplossing van Bootstrap ook wel mooi, de inline/block help-text.

Misschien is het gebruk van de placeholder ook nog een idee voor korte help? (Als in het postcode voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja... persoonlijk geloof ik niet zo in "help", zelfde wat RobIII zei. Iets wat ik veel zie tegenwoordig is een Help Overlay. Geen 20-knoppen maar een toggle die de applicatie darkened en met pijlen en iconen/animaties weer geeft wat je moet/kan doen.

Overigens: helpt het om te vertellen wat voor soort applicatie/gebruiker we over spreken. En welk platform? Dat het ooit voor mobile moet valt nooit uit te sluiten! Binnen twee jaar kan men zomaar besluiten voor BYOD te gaan en iedereen een Win8 tab te geven. Of het dan even geport kan worden. Yay.

Overigens had ik ergens het gevoel dat RobIII haast uit ging van een Web-UI en persoonlijk ging ik haast uit van Forms (balamiq, duidelijk) of hopelijk zelfs: WPF (waarin je die mooie overlay kan maken die je kunt toggelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraldw
Umbrah schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:26:
Tsja... persoonlijk geloof ik niet zo in "help", zelfde wat RobIII zei. Iets wat ik veel zie tegenwoordig is een Help Overlay. Geen 20-knoppen maar een toggle die de applicatie darkened en met pijlen en iconen/animaties weer geeft wat je moet/kan doen.

Overigens: helpt het om te vertellen wat voor soort applicatie/gebruiker we over spreken. En welk platform? Dat het ooit voor mobile moet valt nooit uit te sluiten! Binnen twee jaar kan men zomaar besluiten voor BYOD te gaan en iedereen een Win8 tab te geven. Of het dan even geport kan worden. Yay.

Overigens had ik ergens het gevoel dat RobIII haast uit ging van een Web-UI en persoonlijk ging ik haast uit van Forms (balamiq, duidelijk) of hopelijk zelfs: WPF (waarin je die mooie overlay kan maken die je kunt toggelen).
Het betreft hier kantoorautomatiseringssoftware.
Heb je een voorbeeld van zo'n 'overlay'? Ik begrijp niet echt wat je bedoeld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 13:05
Ik snap dat het waarschijnlijk c# is maar kantoorautomatiseringssoftware zou ook prima html kunnen zijn.

Met een overlay bedoelt hij een extra laag over een formulier die de help tekstjes bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraldw
phex schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:53:
Ik snap dat het waarschijnlijk c# is maar kantoorautomatiseringssoftware zou ook prima html kunnen zijn.

Met een overlay bedoelt hij een extra laag over een formulier die de help tekstjes bevat.
Wanneer een gebruiker een brief opstelt komt het scherm zoals ik dat simplistisch heb weergegeven al naar voren (dus een soort overlay lijkt me?). Nog een overlay zou overkill zijn :P. Deze gegevens van het invulscherm worden dan terug vertaald naar bijv. een word document.

De block-level help text waar rooot het over had is een aardige toevoeging, maar niet optimaal omdat je hier maar beperkt informatie kwijt kunt.

[ Voor 17% gewijzigd door geraldw op 10-10-2012 09:41 ]

Pagina: 1