Toon posts:

Laptop/BIOS herkent HDD in caddy niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een nieuwe laptop gekocht, een MSI GE60 ONC, een prachttoestel qua prijs/kwaliteit maar hij had toch wel één grote beperking; de snelheid van de HDD. Na enig onderzoek heb ik dan besloten mijn HDD te vervangen door een SSD en mijn HDD er als 2e schijf te steken in een caddy ipv het optisch station.

De SSD die ik aangeschaft heb is een Corsair 120GB Sata 3 Force 3 SSD. Ik heb deze in de plaats van mijn HDD gestoken, hierop win 7 x64 geinstalleerd en alles loopt vlot. Toen mijn caddy aankwam met de post heb ik mijn optisch station er uit geschroefd en deze vervangen door mijn caddy met daarin mijn WD 750GB HDD. Ik start mijn laptop op en ga kijken bij mijn BIOS of deze de caddy herkent. Dit is blijkbaar niet het geval.
De HDD staat tevens ook niet bij mijn schijfbeheer. Ik heb verder reeds MSI Live Update geinstalleerd en laten lopen en daar stond dat mijn BIOS up to date was dus ik vermoed dat hierdoor het probleem ook niet kan opgelost worden (BIOS versie is trouwens E16GAIMS.10A, 17/05/2012).

Het probleem ligt ook niet bij de caddy want deze is getest op een andere laptop en daar werkte hij wel.

Ik heb ook al geprobeerd om de boot in de BIOS te veranderen naar IDE, maar toen kreeg ik een BSOD.

Ik ben m.a.w. ten einde raad en haat het overigens om de laptop naar een computerwinkel te doen aangezien ik hem niet zo lang kan missen.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen..

mvg

Jonas

Verwijderd

Ik heb ook al geprobeerd om de boot in de BIOS te veranderen naar IDE, maar toen kreeg ik een BSOD.
Dat zou meer met je SSD te maken hebben, Windows is erg gevoelig met het veranderen van instellingen. Maar de grote vraag blijft: wordt de HDD herkend in je BIOS? Je zegt dat dat in een ander systeem wél het geval is. Mij lijkt dat je daarom even goed moet proberen of alles goed is aangesloten en stroom krijgt etc.

In welke modus staat je controller nu? AHCI?

Verwijderd

Topicstarter
De controller staat nu op AHCI, maar zoals je zei dit heeft met de SSD te maken en die werkt perfect.

Hoe zou ik kunnen controleren of alles goed is aangesloten? Ik stop de caddy er in en ik hoor een klik, de opening van het plaatje op de caddy komt overeen met het gaatje in de laptopcase dus dat kan ik gewoon vastschroeven. Ik vermoed dus dat alles op z'n plaats zit.

Verder heb ik nog wa gegoogled en ben ik te weten gekomen dat MSI deze laptop verkoopt in Korea met de configuratie zoals ik hem aan het proberen ben. Het is dus wel degelijk mogelijk bij dit type laptop.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat de caddy wel goed werkt?

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik hierboven al zei; caddy is getest en werkte.

Misschien moet er ergens een instelling gebeuren omdat mijn laptop nog altijd denkt dat er een optisch station op die plaats zit?

Verwijderd

Heb je ook al eens een Bios reset gedaan?
Of load standard Bios?

En dan alle instellingen handmatig na te gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee wat een BIOS reset is eerlijk gezegd.. :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het van't weekend eens uitproberen, bedankt
Pagina: 1