Beelscherm op zwart - Geen signaal

Pagina: 1
Acties:

• BasNijmegen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-08-2019
Hallo,

Ik werk bijna dagelijks op mijn pc die het nu al zeker twee jaar trouw doet. Echter blijkt er plots iets mis te zijn, aangezien ik geen beeld meer heb. Mijn beeldscherm zegt geen signaal meer te ontvangen van mijn PC. Dit was van de een op andere dag. 's avonds deed alles het nog perfect (zoals altijd) en 's ochtends geen signaal meer.

De computer was d.m.v. een DVI kabel met de monitor verbonden, die aangesloten zat op een videokaart van Nvidia (via PCI Express slot). Aangezien er een videokaart onboard zit, heb ik deze getest met een VGA Kabel. Dit blijkt gewoon te werken.
Ik heb mijn videokaart getest met nieuwe DVI, HDMI en VGA kabel, maar geen van allen bleek te werken. Mijn conclusie.... de videokaart zal wel dood zijn.

Vervolgens ben ik naar de winkel gegaan, en heb ik een nieuwe videokaart gekocht. De EVGA Nvidia geforce gt 630. Ik heb mijn PC volledig afgesloten en van het stroom gehaald, de oude videokaart vervangen voor de nieuwe. Stroom op de PC en opgestart, maar helaas zonder resultaat.

Ik heb de onboard VGA weer aangesloten en ben op zoek gegaan naar de oplossing.
- Zo las ik dat ik eerst de drivers van de oude kaart moest verwijderen, PC opnieuw moest opstarten, nieuwe drivers installeren, pc afsluiten, nieuwe videokaart insteken en vervolgens PC aanzetten..... zonder resultaat.
- Zo las ik dat ik de onboard VGA uit moest zetten in de BIOS, maar dit durf ik niet. Wat als de nieuwe kaart geen signaal geeft, dan werkt ook mijn onboard VGA niet meer.

Wat moet ik precies doen om de boel weer helemaal aan het werkt te krijgen?
Of kan het zijn dat alleen een specifiek onderdeel van het moederbord kapot is, de PCI Express slot?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

- Zo las ik dat ik de onboard VGA uit moest zetten in de BIOS, maar dit durf ik niet. Wat als de nieuwe kaart geen signaal geeft, dan werkt ook mijn onboard VGA niet meer.
Er zit een knoopcel batterij op je moederbord, als je onboard VGA uitzet en alsnog geen beeld krijgt haal je die batterij (Terwijl je PC uit staat en afgekoppeld is van netstroom!) er uit voor 30 seconden.

Ik vind het redelijk aannemelijk dat dit momenteel je probleem veroorzaakt. Eventueel een andere actie die veel mensen doen: Hun kabel vergeten in de videokaart te steken, IPV op de onboard aansluiting.

Edit: Maaruhm, waar bestaat de rest van je systeem uit? En vermeld bij je voeding niet alleen iets als "Antec 350W". Maar een volledige naam, bijv "Antec VP350P".

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 09-10-2012 09:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• BasNijmegen
systeem
Moederbord: ECS MCP73VT-pm (GF7050vt-m)
Processor: Intel Dual-Core E5200
Voeding: Cooler Master 400: RS-400-PSAP-J3
Geheugen: 4GB ddr2
Videokaart oud: Nvidia Geforce GT 120
Videokaart nieuw: EVGA Nvidia Geforce GT 630

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat ik een keer zou proberen: Sluit je videokaart aan, sluit je monitor op de videokaart aan en haal vervolgens de batterij een keertje van je moederbord (Batterij er van af halen, 30 seconden wachten en opnieuw er in klikken). Dit reset je BIOS naar de standaard instellingen en selecteert in 9/10 gevallen automatisch de juiste videokaart. (PCI-E indien aanwezig).

• [S2N]Baalberith
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09-2025
Misschien een domme vraag....

Maar heb je toevallig ook een mogelijkheid om met een ander beeldscherm te testen??

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

FU2_Baalberith schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:31:
Misschien een domme vraag....

Maar heb je toevallig ook een mogelijkheid om met een ander beeldscherm te testen??
De monitor werkt gewoon op de onboard aansluiting. Hier lijkt het probleem dus niet te liggen.

• BasNijmegen
D4NG3R schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:29:
Wat ik een keer zou proberen: Sluit je videokaart aan, sluit je monitor op de videokaart aan en haal vervolgens de batterij een keertje van je moederbord (Batterij er van af halen, 30 seconden wachten en opnieuw er in klikken). Dit reset je BIOS naar de standaard instellingen en selecteert in 9/10 gevallen automatisch de juiste videokaart. (PCI-E indien aanwezig).
Ik heb eerst alles afgesloten en van het stroom afgehaald (ook alle kabels en de videokaart verwijderd). Batterij eruit gehaald. 1 minuut gewacht, Maar mocht niet baten (heb wel het idee dat de ventilator nu meer lawaai maakt). Dit mocht niet baten.

Vervolgens heb ik dit nogmaals gedaan, alleen dan met de Videokaart op z'n plek. Ook dit mocht niet baten.
Blijf de melding, geen signaal krijgen.

Toen ik mijn VGA kabel weer aansloot, kreeg ik automatisch weer beeld. Ik heb de PC opnieuw opgestart en daarbij in de BIOS de ' VGA Share Memory Auto detect' op disabled gezet. Ook dit mocht niet baten.
Als ik de VGA kabel weer in de onboard prik, heb ik direct weer beeld. Klopt dit met het feit dat deze op disabled staat?

Misschien domme vragen, maar heb er zelf weinig kaas van gegeten.

-------

EDIT
Ik heb nog een beetje zitten brainstormen en kwam op de volgende punten.

- Kan het zijn dat ik niet alle oude drivers heb verwijderd, waardoor de nieuwe drivers niet juist werken? Ik heb de tool 'driversweeper' gebruikt. Echter was ik bang dat ik ook de drivers van de onboard Nvidia zou verwijderen. Hoe weet ik welke drivers bij de onboard of bij de externe videokaart horen?

- De oude videokaart (Nvidia Geforce GT 120) zat naast de PCI Express slot ook op het moederbord aangesloten met een kabeltje (zwart/wit). Kan dit iets met het probleem te maken hebben, aangezien deze niet op de nieuwe videokaart aangesloten kan worden (althans, ik kan geen aansluiting vinden)?

-----

Edit 2

Weer een nieuwe vraag:
- Kan het misschien liggen aan mijn DVI kabel? Dit is geen dual link kabel? Vreemde is, dat deze kabel wel werkte bij de vorige videokaart, die ook een duel link ingang had.

[ Voor 26% gewijzigd door BasNijmegen op 09-10-2012 12:04 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

BasNijmegen schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:43:
- Kan het zijn dat ik niet alle oude drivers heb verwijderd, waardoor de nieuwe drivers niet juist werken? Ik heb de tool 'driversweeper' gebruikt. Echter was ik bang dat ik ook de drivers van de onboard Nvidia zou verwijderen. Hoe weet ik welke drivers bij de onboard of bij de externe videokaart horen?
Voordat windows ook maar geladen is krijg je al geen beeld. Aan je drivers zal het (nog) niet liggen.
- De oude videokaart (Nvidia Geforce GT 120) zat naast de PCI Express slot ook op het moederbord aangesloten met een kabeltje (zwart/wit). Kan dit iets met het probleem te maken hebben, aangezien deze niet op de nieuwe videokaart aangesloten kan worden (althans, ik kan geen aansluiting vinden)?
Nee dit is voor de Audio over HDMI of DVI.
- Kan het misschien liggen aan mijn DVI kabel? Dit is geen dual link kabel? Vreemde is, dat deze kabel wel werkte bij de vorige videokaart, die ook een duel link ingang had.
Je zou sowieso beeld moeten krijgen mits de DVI kabel zelf niet stuk is.

• BasNijmegen
Ik heb er nu een nieuwe DVI duel link kabel op aangesloten, dus aan de kabel ligt het sowieso niet inderdaad.

Als ik bij apparaat beheer kijk, moet ik dan de grafische kaart zien staan? Daar zie ik op dit moment alleen de onboard kaart.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De makkelijkste manier om het uit te sluiten is om je oude en nieuwe videokaarten aan te sluiten op een andere PC. Als (een van de twee) het daar wel doen ben ik er inderdaad bang voor dat je Northbridge of PCI-E slot naar de haaien is.

• BasNijmegen
Hmmm tja, helaas heb ik hier geen ander systeem in de buurt.
Ik ben er idd bang voor dat er iets fout is in mijn moederbord. :(

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kan je niet weten, laat staan uitsluiten zolang je geen ander systeem hebt om het in te testen.

Geen familie/vrienden/bekenden waar je het even kan proberen?

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 20:32
Is de DVI aansluiting van je scherm niet gewoon stuk? VGA n DVI zijn apart he, dus dat zijn vga aansluiting werkt op dat scherm wil niet zeggen natuurlijk dat er dan niks mis is met scherm.

• BasNijmegen
jimmy87 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:45:
Is de DVI aansluiting van je scherm niet gewoon stuk? VGA n DVI zijn apart he, dus dat zijn vga aansluiting werkt op dat scherm wil niet zeggen natuurlijk dat er dan niks mis is met scherm.
Hmmm interessante invalshoek.
Maar mijn oude kaart had ook VGA aansluiting, en die werkte ook niet meer (gaf ook de melding, no signal).
Pagina: 1