Ubuntu in dns zetten dokeos

Pagina: 1
Acties:
  • 629 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaco1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01-2023
Ik ben bezig met een opdracht, waarbij ik dokeos moet installeren ( elektronische leeromgeving) in ubuntu, dat is allemaal gelukt.

Alleen moet de dokeos in dns staan en daar kom ik niet uit en dokeos moet ook zo te benaderen zijn vanaf windows ( http://dokeos) , kan iemand mij alstublieft helpen.

Hartelijk dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Beheer jij de DNS server? Daar moet je 'm inzetten namelijk. Kinderlijk eenvoudig, als je even in het DNS protocol verdiept. Kleine moeite als 't voor school is, je leert er veel van ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaco1
nano /etc/resolv.conf

nameserver 192.168.1.1 ( windows ip adres)

sudo /etc/init.d/resolvconf restart

zo ver ben ik nu gekomen

[ Voor 12% gewijzigd door flaco1 op 09-10-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Als je geen toegang hebt tot de DNS dan is er nog WINS.

Is een beetje gaar systeem door microsoft bedacht wat hostnames en ip adressen uitwisselt in je lokale subnet.
Linux implementatie ervan zit in samba, als dat erop staat zou je na een tijdje 'm meoten kunnen bereiken op hostname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
En als dat allemaal niet werkt kan je nog de dns naam & ip in de hosts file neerzetten. Doe ik vaak als ik snel een server neer moet zetten voor een kleine demo/test en geen zin heb bind records aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flaco1 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:36:
nano /etc/resolv.conf

nameserver 192.168.1.1 ( windows ip adres)

sudo /etc/init.d/resolvconf restart

zo ver ben ik nu gekomen
Je vergeet search domein.ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
inhoud resolve.conf

nameserver 192.168.1.1

domain you.domein.tld
search you.domein.tld

zo gaat het altijd goed.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kun je niet beter gewoon je hostfile aanpassen? :? iemand halve tips geven zonder uitleg lijkt me ook niet verstandig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De tips die mensen tot nu toe gegeven hebben zijn nutteloos:
benaderen zijn vanaf windows ( http://dokeos)
Dan gaat het toevoegen in je hosts of resolv.conf niet helpen... want dat is niet op windows he?
Wat je wil is dat een Windows client die aan een DHCP server hangt en daar zijn DNS servers vandaan trekt via die DNS servers de Ubuntu server kan bereiken. Alternatief is inderdaad WINS, als je zeker wil zijn dat het lekker werkt kan je je Samba installatie op Ubuntu altijd de master browser elections laten winnen door os level ergens op belachelijk hoog te zetten (61 ofzo). Is trouwens geen goed idee als je op een AD domein zit, dan kan je beter op de DC een statische DNS entry maken. Alternatief is dat je router/gateway alle clients in een lokaale DNS proxy cached, dan kan je ook altijd alle lokale hostnames bereiken zonder dat je mDNS of WINS nodig hebt.

Laatste redmiddel is de hosts file op de Windows clients aanpassen. %windir%\system32\drivers\etc\hosts dus.

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 12-10-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een hosts file is er prima op windows, dus compleet geen nutteloze tip. Je meldt het zelf nota bene in je edit ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:43:
De tips die mensen tot nu toe gegeven hebben zijn nutteloos:

[...]

Dan gaat het toevoegen in je hosts of resolv.conf niet helpen... want dat is niet op windows he?

Laatste redmiddel is de hosts file op de Windows clients aanpassen. %windir%\system32\drivers\etc\hosts dus.
Je spreekt jezelf wel heel erg tegen op dit moment. Maar allemaal leuk zo'n discussie op een forum, laat TS maar eerst eens duidelijk zijn met betrekking tot de DNS server:

Heeft hij deze zelf in beheer, gebruikt hij daar bind voor of een andere beheer tool. En zoja wat gebruikt hij allemaal. Denk dat we daar allemaal vrolijker van worden dan lukraak suggesties doen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door init6 op 12-10-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

search dokeos in de resolv zetten is de oplossing... en je weet dat je in ubuntu simpelweg setup hoeft in te kloppen in de command line, mocht je niet van cli houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaco1
Sorry allemaal ik heb echt uitleg nodig over hoe ik het doe.
Het schijnt heel simpel te zijn.

Ik heb een dokeos geinstalleerd op ubuntu. Ik moet vanaf de client/server alleen dokeos kunnen in typen in de browser en dan zou dokeos gelijk moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gebruik de hosts file of DNS, zoals al verschillende keren is aangegeven in dit topic.
We verwachten hier veel eigen inzet, ik heb niet de indruk dat je iets hebt gedaan met de aanwijzingen die je al hebt gekregen. Daarom sluit ik dit topic.

Verdiep je in hoe DNS werkt en kom dan , als het nog nodig is, terug met gerichte vragen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.