pc begint opeens met freezen / locken en andere rare crashes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
Status update:

Om het TL;DR syndroom tegen te gaan, een poging tot een korte samenvatting:

Mijn PC van bijna 3 jaar oud begint opeens problemen te geven: harde freezes, BSOD, sudden reboots, programma's en spellen die crashen. Op z'n minst 2 per dag, maar kan wel 4 uur of langer duren voordat het gebeurd. Problemen verschijnen niet alleen in spellen, ook gewoon op de desktop.

Wat er is geprobeerd: PSU vervangen door een nieuwe stevige Seasonic, memtest86+ meerdere keren gedraaid voor meer dan 8 uur (0 errors), Windows opnieuw geinstalleerd, BIOS is laatste versie, met SLI uit, met 1 videokaart uit het systeem, met de andere videokaart uit het systeem, fake-raid array losgekoppeld, SATA poort van SSD gewijzigd, SATA kabel van SSD veranderd, andere NIC op het mainboard gebruikt (de andere uit gezet in BIOS).

We lijken nu eindelijk suc6 te hebben: Ik heb 4x2GB in Corsair XMS3 RAM.
Met het ene setje RAM (laatst gekochte 2x2GB) krijg ik binnen 5 minuten BSOD na BSOD (alleen in Firefox, niet in Chrome) en kan ik een BSOD herproduceren zonder problemen.
Met het andere setje RAM (oudere 2x2GB) heb ik hetzelfde probleem niet!
Met 8GB er in komt hij vrolijk door Memtest86+ heen, en het zijn modules van hetzelfde type nummer en dezelfde specs... maar het nieuwere setje heeft een ander versie nummer op het label staan en gebruikt waarschijnlijk andere chips.

Originele FP:

Heb ik weer een PC probleem, dus weer maar een post. Dit keer gaat het over mijn oude vertrouwde 'game bak'.

Hij begint opeens last te krijgen dat hij freeze'd. Dus opeens een harde lock-up. Ik geloof (maar weet ik niet 100% zeker) dat dit ook een keer op de desktop is gebeurd, maar dan wel met een flash-stream aan. Maar voornamelijk tijdens spelletjes (League of Legends, Borderlands2). Ik heb nog geen BSOD gehad.

borderlands2 is ook nu opeens (vanavond) 1x gecrashed (naar desktop)... en een andere keer dat hij leek te crashen, maar met ctrl-alt-del kon ik naar het keuze scherm wat je dan krijgt. Toen hoorde ik het geluid weer doordraaien van Borderlands2. Met alt-tab terug naar Borderlands2 en het spel ging gewoon door, de online sessie bleef ook werken waar ik in zat. De eerste 2 seconden was de framerate wel rond de 22 maar daarna weer soepel. Vrijdag en zaterdag een freeze, en nu opeens 3 dingetjes in 1 avond.
hij is dit opeens gaan doen in de afgelopen week, terwijl hij al jaren trouwe dienst doet.

Eerst de hardware waar het over gaat op dit moment:
- MSI P55-GD6 atx mobo (p55 chipset, socket 1156).
- Core i7-860 met een Mugen2 revB koeler
- 8gb in ram, in 4x2gb stickjes (exact hetzelfde type, de 2e 2x2gb is wel later bijgekocht)
- 2x 1 tb spinpoint f3 SATA hdd, in BIOS raid0
- 1x 80gb intel x25m (g2) postville SSD bootdrive.
- cooler master 600watt silent pro voeding (modulair, 1x pci-e 8pin, 1x pci-e 6 pin).
- 2x MSI gtx560-ti OC Twin Frozr in SLI
- Alles in een Cooler Master HAF922 behuizing, met een extra 14cm (of zelfs groter) side fan (volgens mij was het een 'antec big bertha' maar ik zie daar nu niks van terug dat zoiets bestaat. Anyway, grote extra side fan dus).

Als ik moet gokken is de hele PC gekocht rond 1 januari 3 jaar geleden. De videokaarten zijn ge-upgrade in de loop van de tijd.

Toen ik deze PC eerst kocht zat er een HD5850 in. Daar is na een tijdje een 2e 5850 bijgekomen en daar heb ik lang mee gedraaid. Toen Battlefield 3 uit kwam en ik teveel gezeur met Crossfire kreeg heb ik de 5850's verkocht en ben voor een 6950 gegaan. Dit heeft lange tijd perfect gedraaid. Voor een bepaalde tijd tussendoor heb ik de gtx560-ti uit mijn mini-ITX systeem gehaald en geruild met de HD6950 uit deze bak. (3d vision op m'n game-bak, kreeg een 120hz monitor). Maar de HD6950 maakte teveel herrie in mijn mini-ITX systeem dus weer terug gezet na een tijdje.

Zo'n twee weken terug dus de 6950 er uit gehaald en 2x 560-ti er in (en een nieuwe GTX660 non-ti voor mijn mini-ITX systeem). Het was even knokken om het zaakje te laten booten met molex->6-pin PCI-E power verloopjes, en te kijken op welke van de 4 dvi poorten er nou daadwerkelijk beeld kwam (in Windows stonden alleen nog ATI drivers geïnstalleerd dus dat wou ook niet 123 beeld geven op alle poorten). Uiteindelijk werkend en lopen testen. Benchmarks gedraaid voor zover mogelijk (3dmark11, unigine, crysis2, metro) en draaide allemaal netjes en snel. Temps in de gaten gehouden en lijkt ook allemaal netjes. 1 van de twee videokaarten is wel warmer dan de andere, maar dat is niet zo gek. Ik heb de warmste nog niet de 75 graden zien aanraken. De andere is altijd rond de 60. Volgens Speedfan zijn mijn CPU cores tussen de 25 en de 29 graden idle, en ik moet m'n best doen met x264 encoding om ze over de 55 heen te laten gaan, meestal ver er onder.

Ik heb er twee weken vrolijk mee lopen spelen (borderlands2 kwam uit, veel tijd in gestopt) zonder problemen.

De laatste recentste verandering die ik heb gedaan (en ik denk dat niet heel lang daarna de eerste problemen kwamen) is dat ik de kast heb open gemaakt om een SATA kabeltje er uit te halen wat van mijn mobo naar de eSATA poort op de voorkant ging. Ik had het kabeltje nodig voor mijn mini-ITX systeem en ik gebruik geen eSATA op deze machine.

Toen ik de twee GTX560-ti kaarten er in ging zetten heb ik ook alle fans (het zijn er nogal wat) schoon gemaakt. Met compressed air het grove werk (ik hou de fans altijd vast met een vinger als ik ze schoonmaak zodat ze niet gaan draaien door de compressed air) + stofzuiger erbij. Daarna nog voorzichtig met watte staafjes het aangekoekte spul los gemaakt waar ik bij kon. Ook de Mugen2 los gehaald en schoongemaakt, nieuwe MX-4 koelpasta er op en weer vast. Leek me wel eens tijd na 3 jaar.

Dus nu naar het probleem en de freezes. De pc heeft hiervoor dus altijd goed gedraaid. De eerste twee weken ook met de nieuwe SLI opstelling. Ik heb in de tussen tijd geen drivers aangepast, en ook geen andere (grote) software wijzigingen op mijn systeem. Ik heb memtest al gedraaid en die geeft geen problemen. M'n bios is al gereset naar 'optimized defaults' en nog eens extra gechecked of er geen overclocking dingen stiekem aanstaan daarna.

Ik heb mijn Core i7-860 in het verleden wel overgeklokt van de 2.8 naar de 3.5. Maar sinds het geen unlocked model is, moet dit door het mobo over te klokken en dan de juiste ram-multiplier zodat de ram-speed wel netjes op 133 blijft draaien. Dit heeft ook heel lang perfect gedraaid, alleen de extra snelheid deed ik eigenlijk niet zo veel mee, vond 2.8ghz meer dan zat en het scheelde wel 8 graden in idle. Dus dat staat al weer een hele tijd terug. Temps nu lijken me ook meer dan netjes.

Heeft iemand duidelijke ideeën wat dit zou kunnen zijn? Even een ander mobo testen of een andere voeding zit er niet in, dus ik hoop eigenlijk dat iemand het heel precies kan aanwijzen of ervaring heeft hiermee.

[ Voor 11% gewijzigd door dipje2 op 14-10-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Natte vingerwerk, maa rik verdenk de psu.

Kan je het eens proberen met 1 videokaart ? Als het dan wel soepel draait weet je wat er loos is.

Heb je het laatste moederbios erop staan, btw?

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 09-10-2012 01:45 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Madrox schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 01:44:
Natte vingerwerk, maa rik verdenk de psu.
Dat denk ik ook. De CM M600 SP heeft iig allemaal Teapo-condensators op de secundaire zijde.

We weten dat vele PSU-merken bezuinigen op de condensatoren in de voeding, en na enkele jaren kunnen deze condensatoren problemen geven (technisch: een te hoge ESR krijgen om het apparaat nog correct te laten werken en/of fysiek kapotgaan). En dit probleem is eigenlijk onnodig, men weet het, maar winstmaximalisatie is tegenwoordig de belangrijkste drijfveer: Planned obsolescence.
Estimates of planned obsolescence can influence a company's decisions about product engineering. Therefore, the company can use the least expensive components that satisfy product lifetime projections.

If a product fails, the user is forced to purchase a new one.
Vervang dat ding door een degelijke Seasonic met een langere levensduur, heb je veel meer plezier aan.

Overigens heb je net je mini-ITX SFX voeding (SilverStone ST45SF) vervangen die defect was, ook toevallig! :+

[ Voor 43% gewijzigd door bitshape op 09-10-2012 08:09 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ja, alleen is die er binnen een jaar mee opgehouden, en waarschijnlijk omdat ik warme lucht van de cpu heatsink / koeler gebruikte als intake voor de (cheapass-maar-toch-dure) voeding :).

Maar zoiets is niet te testen? Zeggen de spanningen op het mobo iets?
Oh.. terwijl ik dit tik start ik SpeedFan even op om naar de voltages te kijken.

VCC3V: 3.34v
Vcore: 1.10v
VDDA: 1.76v
+12V: 10.47v
Vdimm: 2.24v
VLDT: 0.24v
VCC1.5V: switched om de 2 seconden tussen 0.38v en 1.13v of 1.51v
VSB3V: 3.30v
Vbat: 3.20v

Ik snap dat er best wat variatie op mag en hoort te zitten, maar 10.5v op de 12v, is dit niet wat erg?

Ik heb eerder lang gewoon goed op een crossfire van 2x HD5850 gedraaid (ook met molex verloopjes), maar misschien is het net wat te erg met de 2x GTX560-ti en de side-fan op de molex stekkertjes.
Of hij begint inderdaad gewoon te sluiten en kan de spanning niet meer goed reguleren.

Je snapt dat je / jullie dit de brenger-of-bad-news maakt eh, want in zo'n kast met kabelmanagement de voeding vervangen is geen pretje :S

edit: hebben jullie een idee hoe ik kan zoeken / filteren op voedingen die 4x pci-e aansluitingen hebben? Of bestaat dat gewoon niet? Als ik toch naar een nieuwe moet dan liever geen slordig gedoe met molex-verloopjes.

edit2: Ik heb gisteren na de eerste harde freeze de SLI uitgezet (maar de 2e kaart zit nog wel in het systeem) en toen dus geen harde lockups gekregen, maar wel borderlands2 wat 1x crashte, en 1x de videodriver die crashte tijdens borderlands2. Nog niet goed dus.

edit3: Aangezien mijn nieuwe bequiet SFX voeding een 105C capacitor heeft ben ik daar gaan kijken (na het schrikken van wat Seasonic prijzen in de pricewatch). Volgens de bequiet site heeft de straightpower E9 4 PCI-E aansluitingen, en de CM versies met extra lange kabels spreekt me wel erg aan (mijn huidige silent pro paste echt maar net, moest moeite doen om de 24 pin in het mobo te krijgen). Maar volgens de review zit er een chinese 85C in, en ik begin met de foto's te twijfelen of hij wel 4 PCI-E aansluitingen heeft.

De Seasonic M12II 650w of 750w hebben volgens de spec sheet 4 PCI-E aansluitingen, en Seasonic gebruikt alleen maar japanse 105C capacitors geloof ik. Die twee zijn nog (net) betaalbaar vind ik, zijn er nog alternatieven?

[ Voor 38% gewijzigd door dipje2 op 09-10-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:50

Nemesizz

Untouchable

Voltages uitlezen met software (zoals Speedfan) is meestal zinloos. In de meeste gevallen krijg je er onmogelijke getallen te zien (3V op een 12V lijn en dat soort dingen, wat nooit kan want dan was je PC allang gecrashed).

Voltages checken kun je het beste in de BIOS zelf doen, of een 'good old' multimeter gebruiken.
Al zegt ook dat niet alles, heb wel voedingen gehad die opzich redelijk stabiele voltages gaven, maar toch op willekeurige momenten crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Zover ik weet gebruikt SpeedFan de chips die hij detecteert die op het mobo zitten (en mijn MSI zit vol met voeding regelaartjes, lampen, meet punten, etc..). Zover ik kan zien verschillen de waardes van SpeedFan (idle desktop) niet met wat mijn BIOS zegt. Het probleem zit hem er normaal gesproken ook in wat er gebeurd onder load. En dat test je niet vanuit de BIOS :). Maar ik heb wel ergens een multimeter als het goed is, maar ik ben zo'n noob als het aankomt op electronica details en zo dat ik het niet zie zitten om daarmaa aan de slag te gaan.

En als de waardes kloppen heb ik al een probleem met idle in de desktop, als mijn voeding een afwijken heeft van _15%_ op de 12v rail.

Daarbij klinkt het logisch als het oude beestje al aan de leeftijd zit en begint te slijten, als ik dan opeens veel meer er van vraag door een 2x videokaart zal het opeens hard gaan.

edit: je hebt een goed punt. Mijn BIOS zegt na even uitzetten en aanzetten: de 12V = 12.32v, 5V = 5.045, 3.3V = 3.34v. Allemaal netjes dus.

[ Voor 7% gewijzigd door dipje2 op 09-10-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Seasonic is de way to go voor kwaliteitsvoedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
eL_Jay schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:13:
Seasonic is de way to go voor kwaliteitsvoedingen
maar is het zeker of te controleren dat dit de voeding is.. zonder geld uit te geven en de kast te verbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Software is niet accuraat, maar ik moet zeggen dat mijn laatste metingen met een multimeter vaak wel resultaten gaf die goed in de buurt liggen.

Het makkelijkste is gewoon even de multimeter er in hangen. Trek je kast open, pak een vrije molex en doe de + van je meter tegen de pin van de gele ader, en de - tegen een van de aarde pinnen (makkelijker is overigens om de achterkant van de molex te gebruiken, daar zit een klein randje van de pinnen).

Let op dat je geen contact maakt tussen de pinnen, want dan valt de boel uit.

Is het dan nog 10,5V ofzo, weet je waar het aan ligt!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ja, de voeding opereren en kijken of alles er nog goed uitziet. Wanneer er zaken halfgesmolten, bol staan of lekken dan weet je genoeg.
Verder is het lastig om de voeding te testen aangezien hij het wel doet, maar mogelijk de hoge belasting het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik heb een tooltje van MSI zelf gevonden die exact dezelfde waardes laat zien als in de bios zelf. Ook gelijk gechecked dat ik de laatste bios heb (ja).
Ik denk dat ik SLI maar weer aanzet en de boel flink ga belasting, terwijl de 2e monitor mijn voltages laat zien.

Zijn alle molex stekkers altijd 12v? Want daar durf ik mijn multi meter wel tegenaan te houden :). Geel van molex is +, zwart is - right?

Anders toch ook maar kijken of mijn temps nog gelijk blijven als de eerste testen.
Ik zie nu dat 1 gtx560 idle nu 26c is (de gene met ruimte ) maar de 'ingesloten' kaart is idle 42c.
Maar dat zijn alleen de GPU cores... Vrms is meestal belangrijker in mijn ervaring :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
eL_Jay schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:20:
Ja, de voeding opereren en kijken of alles er nog goed uitziet. Wanneer er zaken halfgesmolten, bol staan of lekken dan weet je genoeg.
Verder is het lastig om de voeding te testen aangezien hij het wel doet, maar mogelijk de hoge belasting het probleem is.
Ik zou niet snel een voeding open maken eerlijk gezegd. Sowieso is er kans dat er spanning op de componenten staat. Het is makkelijker om het meer blackbox te houden, en te kijken of de uitkomende spanning in orde is!
dipje2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:32:
Ik heb een tooltje van MSI zelf gevonden die exact dezelfde waardes laat zien als in de bios zelf. Ook gelijk gechecked dat ik de laatste bios heb (ja).
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen voor moderne moederborden, maar mijn ervaring met oudere borden is dat de sensoren zelf niet altijd kloppen. De molex vind ik zelf veiliger om door te meten.
dipje2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:32:
Zijn alle molex stekkers altijd 12v? Want daar durf ik mijn multi meter wel tegenaan te houden :). Geel van molex is +, zwart is - right?
Molex is zowel 5 als 12 volt.
geel = 12V
rood = 5V
zwart = 0V

Dus als je de 12V wil meten, meet je geel (+) met zwart (-)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethelind
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:16
Ik zou zelf als ik jou was een nieuwe voeding halen, kijken of het beter gaat, aangezien de freezes vaak na 3 jaar komen als de voeding overbelast is.

een aanrader is een sterke 750-1000watt voeding, modulair zodat je troep er af kan halen wat je niet gebruikt.
des noods een met 6x PCI-E voor als je er nog een kaart bij wilt gooien als de rekenkracht van je GPU's later bij nieuwe games voor jou niet voldoende meer is.

een aanrader vind ik zelf:
http://www.alternate.nl/h...050/1022466/?tk=7&lk=3883
of
http://www.alternate.nl/h...000W/144888/?tk=7&lk=3883

Maar als je toch eerst zekerheid wilt hebben of het aan de voeding ligt, pak een spannings meter, zet hem constant op een molex of pci-e aansluiting, en zet hem op je bureau tijdens het gamen met SLI aan.
Zodra hij freezed kan je als het goed is zien of je een 'klapper' naar boven of onderen krijgt op je spannings meter.

veel succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
ik ga hem wel even doormeten, lijkt het beste te zijn. En euh, 1000watt voedingen is overkill. Het zou m'n verbazen als mijn systeem 400watt gebruikt max, en een Seasonic M12ii-650watt met netjes alle pci-e stekkertjes, modulair, lange kabels en japans spul lijkt me meer dan genoeg 'marge' en is nog wel betaalbaar.

Als je de thread geleze had wist je dat ik al SLI draaide :). Triple / quad sli? Zie ik mezelf nooit doen (al is het maar met de rete snelle nieuwe single-gpu kaartjes en m'n slechte ervaring met micro-stutter op m'n 2x HD5850) en mijn huidige twee kaartjes en mijn mobo kunnen het niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ethelind schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:42:
Ik zou zelf als ik jou was een nieuwe voeding halen, kijken of het beter gaat, aangezien de freezes vaak na 3 jaar komen als de voeding overbelast is.
Lijkt me een hele slechte aanpak als je nog relatief goedkoop kan testen of de voeding goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ok, nog meer nieuwtjes.

Punt 1: de software uitlezen via de MSI tool blijft stabiele waardes geven. De 12v gaat van de 12.32 ide naar 12.23 en schommelt af en toe naar 12.14 tijdens een potje League of Legends met SLI enabled.
Dat is geen load-tester game, geen van m'n onderdelen moet hard werken om 120fps te halen.
GPU 1 gaat van 42 idle naar 53 load. Gpu 2 gaat van 30 idle (25 idle was met SLI uit :P) naar 42 load. Geen stress dus.

De voltage waardes komen van mijn MSI board uit de speciale 'power genie' module die er op zit. Die kan je instellen om proberen stroom te besparen en alles dus te monitoren. De power-saving features er van staan uit (nooit aangezeten).

Grappig is wel dat de software daarmee kan uitlezen hoeveel Wh (neem aan watt-per-hour?) er gebruikt is sinds het systeem aan staat. Toen de teller op 61800 stond heb ik een stopwatch gestart, beetje rond geklikt op de desktop, potje LoL gespeeld, en toen deze post gaan tikken. Na 4 minuten 41.6 stond de teller op 67900 Wh.

Als ik het goed doe (correct me if wrong, weet dit soort dingen niet zeker) kan ik daarmee mijn gemiddeld gebruik uitrekenen (efficientie van de voeding niet meegerekend).

67900 - 61800 = 6100 Wh gebruikt in 4:41.6.
4:41.6 = 281.6 seconden. 6100 Wh / 3600 = 1.69444444 watt / sec.
1.69444444 * 281.6 = ongeveer 477.15.

Dus ik zou gemiddeld 477.15 watt hebben gebruikt? In een spelletje wat lang niet alles voltrekt en zelfs een paar minuten desktop werk?

Dan zou een wat zwaarder spel mijn gebruik makkelijk over de 500watt heen kunnen sturen. Als je dan even meeneemt dat mijn 600watt voeding best afgesleten is in de tijd zou hij er best moeite mee kunnen hebben om dat langdurig vol te houden dan, toch?

dan zou het ook kunnen zijn dat de voeding nog steeds stabiel is (mede dankzij alle power-regulators op mijn mobo) maar dat hij gewoon de power niet (meer) heeft om langdurig SLI aan te houden, want als deze waardes ook maar een beetje kloppen gebruikt mijn systeem toch veel meer dan ik dacht.

edit: op de 'extreme power calculator' even mijn huidige build ingevoerd, en met 20% capacitor-aging zit ik eigenlijk al op de limiet van mijn huidige PSU. Als het een beetje slechte PSU is (laten we zeggen 30% capacitor-aging) zit ik al over de 600watt heen.

Het wordt dus sowieso tijd voor een nieuwe PSU, want zelfs een goede PSU met een beetje slijtage na 3 jaar zou met 600watt hier moeite mee kunnen hebben.

Denk toch dat ik naar de seasonic 750w moet gaan kijken dan *slik* :S

[ Voor 10% gewijzigd door dipje2 op 09-10-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
dipje2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:40:

Grappig is wel dat de software daarmee kan uitlezen hoeveel Wh (neem aan watt-per-hour?) er gebruikt is sinds het systeem aan staat. Toen de teller op 61800 stond heb ik een stopwatch gestart, beetje rond geklikt op de desktop, potje LoL gespeeld, en toen deze post gaan tikken. Na 4 minuten 41.6 stond de teller op 67900 Wh.

Als ik het goed doe (correct me if wrong, weet dit soort dingen niet zeker) kan ik daarmee mijn gemiddeld gebruik uitrekenen (efficientie van de voeding niet meegerekend).

67900 - 61800 = 6100 Wh gebruikt in 4:41.6.
4:41.6 = 281.6 seconden. 6100 Wh / 3600 = 1.69444444 watt / sec.
1.69444444 * 281.6 = ongeveer 477.15.

Dus ik zou gemiddeld 477.15 watt hebben gebruikt? In een spelletje wat lang niet alles voltrekt en zelfs een paar minuten desktop werk?
Traditioneel gezien is Wh een hoeveelheid, en W een "rate" of verloop. Net als dat meter een afstand is, en meter/seconde (snelheid) een "rate". Ook de verhouding klopt: als we een hoeveelheid delen door een tijdsduur, houden we een rate over. Vermenigvuldigen we die rate met een tijdsduur, krijgen we een hoeveelheid. Het makkelijkste is gewoon het zooitje om te rekenen naar Joules om koppijn te voorkomen :) En blijven onthouden in welke eenheid de grootheid het makkelijkste kan worden gerekend.
vermogen: W = J /s
verbruik: E = <aantal kWh> * 3600

Omgerekend is Wh dus een eenheid voor een bepaalde hoeveelheid energie, net als Joules dat is. 1 Wh = 3600 Joules, dus 6100Wh is 21.960.000 Joules, oftewel 21,96 MJ.

Deel je deze aantal joules door de tijdsduur:
21.960.000J / 281,6s = 77982,9654 W....

Dit betekent dus 77kW wtf? Narekenen (zo hoog is het):
6100 Wh in 4:41.6, dus 77982,9654 Wh/h (en dus weer gelijk W).

Sowieso is een uitslag van 6000 Wh in 4:41,6 veel te hoog: als jij 6kWh in 6 minuten draait, dan zul jij in 36 uur op volle load op het gemiddelde zitten wat een 1-persoonshuishouden gemiddeld verbruikt in een jaar...

Het klopt dus niet, of het is geen Wh wat daar wordt aangegeven. Of ik maak een grove rekenfout, maar zo doe ik het altijd en klopt tot nog toe altijd. W/s is een beetje onzin, dat is hetzelfde als J/s/s = J/s^2. Dat bestaat wel, maar wordt gebruikt om iets te beschrijven dat constant meer stroom verbruikt (net als wij acceleratie meten in m/s/s = m/s^2).

-------------------
Hoe dan ook, prop nu eens die multimeter in die molex!

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidT_NL op 09-10-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Check.

Ik heb een 2e run gedaan. 31:03.1 = 1863.1 seconden. Over die tijd '52400 units' gebruikt. Wat zouden 'units' dan kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
\Wat geeft hij als "unit" aan? Gewoon Wh dus? Want dat klopt 100% niet.

Wh:
52400 Wh in 1836,1 seconde is:
52400 / 1836,1 * 3600 = 102739 Wh/h, dus 102 kW. Lijkt me alsnog niet te kloppen :P

Joules:
52400 J in 1836,1 geeft 28,54W. Dat lijkt me weer errrug laag voor een SLI systeem.

DIt wordt dus gissen. Ik verwacht dat die sensor/software van geen kant klopt.

Again: wat geeft die multimeter nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Again: wat geeft die multimeter nu precies?
Die ligt nog in de garage. Ik snap dat ik van mijn luie reet moet komen om het te gaan testen, maar ik moet eigenlijk ook nog werken vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Nou ja, als die meer dan 10% afwijkt weet je genoeg. Dat verbruik metertje is ontzettend onduidelijk en geeft ook niet echt een goed beeld: een idle PC verbruikt heel weinig, en sowieso zitten er gewoon veel pieken in het vermogen. Een gemiddeld verbruikt zegt in dat opzicht dan ook niets.

Maar goed, weet je in ieder geval dat die meter in die software niet klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
dat die meter niet heel erg klopt was al duidelijk, want ook met mijn (waarschijnlijk foute) berekening zou de 2e run over de 1000 watt gemiddeld heen gaan. Dat is het dus niet :).

Op een ander tabje staat een 'watt' meter die vaak op 2watt staat en af en toe naar de 13, of naar de 9, en heeel af en toe naar de 23 springt.

... zou ook kunnen dat het alleen total power consumption van het mobo is, niet de onderdelen er op (want tenslotte ziet het mobo weinig van wat er over molex stekkertjes en pci-e stekkertjes gaat, toch? Zou speciale communicatie met de voeding voor nodig zijn). Dus dit was een domme ingeving. Dus dan klopt de power consumpton waarschijnlijk wel als je de 'extreem lage waarden voor een SLI systeem' neemt, want het is alleen het mobo :).

Mijn meeste hints in mijn hoofd dat de voeding een probleem zou zijn is dat de voeding over het algemeen het meest duidelijk aan slijt over de jaren, en dat ik met een versleten 600watt voeding in de danger zone kom qua mijn gebruik (volgens extreme-power-calculator: i7-860, normal desktop board, 2x 560-gti SLI, 4x DDR3 ram dimms, 2x normal SATA, 1x flash based SSD, 1x dvd-rw drive, 2x 120cmm fan, 3x 140cm fan, 2 usb devices). Ik ga vanavond even nameten, maar ik denk dat hij gewoon stabiel is... alleen gewoon te weinig power kan leveren na de jaartjes dienst.... of z'n fan zit verstopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
dipje2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:32:
... zou ook kunnen dat het alleen total power consumption van het mobo is, niet de onderdelen er op (want tenslotte ziet het mobo weinig van wat er over molex stekkertjes en pci-e stekkertjes gaat, toch? Zou speciale communicatie met de voeding voor nodig zijn). Dus dit was een domme ingeving. Dus dan klopt de power consumpton waarschijnlijk wel als je de 'extreem lage waarden voor een SLI systeem' neemt, want het is alleen het mobo :).
Ah ja dat zou inderdaad kunnen ja. Wel raar dat hij het dan Wh noemt, als het dan om Joules zou gaan (welke nogmaals inwisselbaar zijn: 3600 J = 1 Wh).

Ik denk ook nog steeds je voeding, maar meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Right.. _kleine_ uitdaging tijdens het meten: M'n voeding heeft alleen maar zwarte kabels, geen kleur (of ze zijn heel nauw gesleeved, maar nee).

Even afgekeken naar m'n molex verloopjes (zat geel, zwart en bruine draadjes in de molex, eentje was leeg. Is dat dan de 5v?). Anyway, multimeter op 20v, meetpunten op geel en zwart en pc weer aan

12.16v vanaf het moment dat hij aan gaat t/m windows booten. Nu even onder load testen.

edit: korte testjes (voor lange testen.. hmm, moet ik lang testen eh :S). 3dmark11 experience loop: schiet naar 11.92 bij launch, en klimt op naar 11.98 / 11.99. Af en toe dropt hij naar 11.92 / 11.93 maar gelijk weer terug naar 11.98 / 11.99. Zodra ik terug ben op de desktop springt hij weer naar 12.14 / 12.16.
AvP standalone bench, alles vol met 4xmsaa dx11 op 1280x720 terwijl ik aan het fraps'en ben: 11.94 a 11.96.
AvP standalone bench, alles vol met 4xmsaa dx11 op 1920x1080 terwijl ik hem z'n gang laat gaan: zakt langzaam naar de 11.88 a 11.89, maar heb hem nooit onder de 11.89 zien gaan.

edit 2: Paar uur achter elkaar borderlands2 lopen spelen. Geen crashen en freezes gehad. Gpu temps blijven voor alle twee onder de 60 (side panel ligt er af voor de multimeter, is het daarom zoveel koeler? Lijkt me raar met een exhaust fan die er normaal gesproken recht op staat).
Anyway 12v lijn blijft netjes op 12.00 a 12.08.

edit 3: Nog even Heaven benchmark gedraaid en een paar runs achter elkaar laten doen. Cpu usage gaat niet echt over de 25% heen, maar de temps van m'n GPUs stijgen wel 'flink'. Kaart 1 (die normaal juist de warmere is van de twee) topt uit bij 65C, en de tweede kaart wil hier en daar uitschieten naar 67C, maar meestal zitten ze alle twee rond de 64C en 65C.
M'n multimeter geeft bij dit geheel maximaal 12.01 aan, en minimaal 11.88. Hij zit voornamelijk rond de 11.92.

Extreem netjes dus.

Nog meer tips?! Misschien is het m'n voeding toch niet :). Wie weet gaat er toch iets fout met VRM temps of iets anders? Als ik side panel er weer op gooi zou ik moeten kijken of hij dan weer wel crashed :S. Misschien maakt die side-fan het alleen maar erger en verstoort het de luchtdruk / richting in mijn kast.

[ Voor 77% gewijzigd door dipje2 op 10-10-2012 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ok, scratch that. Vlak voordat ik naar bed wil, weer een groote freeze / lockup.
Ik zat (al een tijdje) gewoon op de desktop. Een paar chrome venstertjes open, een command line waar niks in draaide. Ik was op gametrailers.com naar flash filmpjes aan het kijken.

Had eerst een review gekeken van een minuut of 13, geen problemen.
Daarna een ander filmpje aangezet van een minuut of 5, en het viel me al gelijk op dat hij constant moest bufferen. Gek, maar goed kan gebeuren. Of het nu aan mij ligt of aan 'het internet', vertraging kan overal wel van komen. Opeens halverwege het filmpje (terwijl ik op de andere monitor op een andere site aan het rondklikken was) begint het geluid te stotteren, muis pijl beweegt niet meer, alles vast.

multimeter maar even weer aangezet (was nog steeds aangesloten), en geeft nog steeds netjes 12.14 v aan.
Dit was dus niet onder load of zo (alhoewel, wie weet wordt er een stukje video-acceleratie gebruikt voor het een en ander in flash?).

M'n "geluidskaarts" is de USB dongle van m'n Steelseries headset dus lijkt me ook geen PCI problemen met een creative kaart of zo :S.

Lockups op de desktop.. waar komt dat door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dat de 12V voedingsspanning fluctueert tussen 12.16V & 11.89V is best fors, zoals in deze review te zien, waar hij in nieuwstaat fluctueert tussen 12.17V & 11,97V. (de CR2 crossloadtest is een onrealistische load tbv testdoeleinden)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6QUsqmht2Is7rAzHKDugePPO/full.gif

De hier gemeten 11.97V is zelfs alleen op de zwaarste load in normale omstandigheden.
Je voeding kakt dus wel degelijk een stuk in qua spanning bij geeneens een max test-load van 749W op het stopcontact. Bij 592W op het stopcontact zou hij iig boven de 12.00V moeten blijven!

Verder is een voltmeter niet voldoende, bij slechte condensatoren ontstaat er teveel Rimpel (in mV "milliVolts") op de voedingslijnen. Dit wordt onder load gemeten met een Oscilloscoop:

Afbeeldingslocatie: http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/CSRS600AMBAD3/Oscope/T5-12V1.jpg

En bij een te hoge Rimpel krijg je last van Lock-ups en Hangers of erger, zoals we dat kennen van 10 jaar geleden toen er massaal belabberde condensatoren op de moederborden werden gezet.
Mijn Abit KT7-Raid was gewoon niet stabiel te krijgen zonder de elco's te vervangen op dit moederbord. Wat wel hielp was de aanschaf van een (dure A-grade) Enermax voeding tov de prut die standaard bij ATX-kasten werden geleverd. Maar enige onstabiliteit bleef, tot de elco's werden vervangen.
Daarom zal ik altijd bij aankoop van een nieuw systeem 15% van het budget reserveren voor een A-grade voeding, een ondergewaardeerd maar o zo essentieel onderdeel van het geheel! ;)

Mijn advies blijft nog steeds: haal een goede voeding in huis, zoals een Seasonic X-660 80+ Gold. Deze heeft 4 PCIe voedingsstekers voor je SLI setup.
Een alternatief wat iets goedkoper is is de Seasonic M12II 650W 80+ Bronze
of de Seasonic G-Serie 650Watt.

[ Voor 20% gewijzigd door bitshape op 10-10-2012 06:52 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik dacht dat 5% ok was. En onder load gaat hij niet tussen de 12.17 en 11.88, eerder 11.95 en 11.88.
Ja dan zit ik op een ripple van +/- 75. Niet de beste kwaliteit... Maar er zijn nieuwe voedingen die dat leveren.
Maar ik begrijp dat jij je zorgen maakt om het verschil idle en load, omdat dat toch aangeeft dat hij moeite heeft met onder load zijn.

Maar hoe komt het dan dat hij hangt op de desktop ? Onder een prachtige constante spanning van 12.17?
Ik had de m12ii al op het oog ja. Twijfel alleen over 650 watt of de 750.
De 650 is relatief noisy, en als hij ook na 3 jaar gaat inleveren op power dan wil ik wat meer headroom.
En de 750 staat dab nu net wat minder onder belasting dus die is misschien net wat stiller toch ? 70% belasting van de 650 is grofweg 60% belasting van de 750 en misschien net weer een stapje terug in fanspeed
Sorry als ik loop te zeuren, maar de 80,- uitgeven op een gok vind ik altijd beetje naar. En ook de hoeveelheid werk in het inbouwen van dat ding word ik al niet blij van :S

edit: ok, ik voel me een beetje als http://youtu.be/B3ITjqLSAZY, ik ga de pricewatch wel in :)

[ Voor 4% gewijzigd door dipje2 op 10-10-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:26:
Ik dacht dat 5% ok was. En onder load gaat hij niet tussen de 12.17 en 11.88, eerder 11.95 en 11.88.
Ja dan zit ik op een ripple van +/- 75.
Neen, dat is niet de Ripple die die je meet met een Oscilloscoop, dat is in milliVolt's. Wat jij bedoeld is de Spanning-fluctuatie.
Niet de beste kwaliteit... Maar er zijn nieuwe voedingen die dat leveren.
Maar ik begrijp dat jij je zorgen maakt om het verschil idle en load, omdat dat toch aangeeft dat hij moeite heeft met onder load zijn.
Nee, ik maak mij geen zorgen om idle vs load. Een voeding met belabberde condensatoren zal ook in idle instabiliteit vertonen, hetzij minder snel.
Maar hoe komt het dan dat hij hangt op de desktop ? Onder een prachtige constante spanning van 12.17?
Zie mijn opmerking hierboven ^^
Ik had de m12ii al op het oog ja. Twijfel alleen over 650 watt of de 750.
De 650 is relatief noisy, en als hij ook na 3 jaar gaat inleveren op power dan wil ik wat meer headroom.
En de 750 staat dab nu net wat minder onder belasting dus die is misschien net wat stiller toch ? 70% belasting van de 650 is grofweg 60% belasting van de 750 en misschien net weer een stapje terug in fanspeed
Sorry als ik loop te zeuren, maar de 80,- uitgeven op een gok vind ik altijd beetje naar. En ook de hoeveelheid werk in het inbouwen van dat ding word ik al niet blij van :S
De M12 650W (en ook de M12 750W) hebben een "Bronze" efficiëntie, dat betekent itt een "Gold" efficiëntie dat er meer vermogen in de voeding verloren gaat en dit extra vermogen in de voeding als warmte vrijkomt. En dat moet weer gekoeld worden waardoor de Fan wat harder moet werken. Is meer lawaai & tevens is dit natuurlijk ook extra stroomverbruik.

Als ik kijk naar wat je uitgegeven hebt aan hardware in de PC kan een degelijke Seasonic er best vanaf.
Ook is het nooit misgeschoten een kwalitatief hoogwaardige en efficiënte voeding in huis te halen. De X-series (met Gold-efficiëntie) zal minimaal 5jr meegaan, dus ook prima te gebruiken zijn in een toekomstige PC-build.

En of je voor 650 vs 750 Watts gaat, kan alleen jij beslissen.
650W is voor je huidige PC met SLI-setup meer dan voldoende, ook over meerdere jaren.
Wil je later wat zwaardere videokaarten plaatsen of een iets zwaardere PC, dan kan je overwegen alvast een 750W model te nemen.
Sowieso onderspecced Seasonic als A-grade fabrikant zijn opgegeven Vermogen (Watt's) itt veel andere (B- ) merken. Reviews wijzen uit dat er vaak probleemloos zo'n 100Watt of zelfs meer uit de voeding getrokken kan worden zonder aan stabiliteit te verliezen.

We kunnen lang discussiëren over je probleem, dit wordt hierdoor niet opgelost als het alleen bij woorden blijft. Het blijft 'nattevingerwerk' maar de PSU is gezien je klachten de meest voor de hand liggende oorzaak.
edit: ok, ik voel me een beetje als http://youtu.be/B3ITjqLSAZY, ik ga de pricewatch wel in :)
idd! :D

[ Voor 12% gewijzigd door bitshape op 10-10-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
750watt m12 gekocht. Noisy zal wel meevallen met de hoeveelheid case fans in m'n kast bedacht ik me.
En ja, stroomgebruik. Heb een beetje lopen rekenen en voedingen review gelezen bij de buren, en tegen de tijd dat ik de extra 40,- voor een goede gold voeding er uit had heb ik toch allang weer een nieuwe pc... of komen er opeens kinderen in m'n leven en heb ik geen pc meer :).

Had net weer een crash op de desktop. Twee chrome venstertjes open met youtube er in in allebij.
Muis bleef wel bewegen, maar het geluid en alles stopte. Na 5 seconden ging het geluid weer door voor 3 seconden en stopte het weer.
ctrl-alt-delete gaf even een zandlopertje als muiscursor maar daarna niks. 20 seconden later bleef ook m'n muispijl hangen en gebeurde er niks meer.

Blijft vage shit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

OK, mooi zo. laat je hier weten hoe het gegaan is uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
bitshape schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 10:38:
OK, mooi zo. laat je hier weten hoe het gegaan is uiteindelijk?
Ofcourse.

trouwens, was net bezig met wat avisynth scripting. Dan staat virtualdub open en een gvim editor venstertje, voor de rest niks (nou, weer een chrome op een lokaal .html bestand).

BSOD opeens met error bericht / lokatie 'MEMORY MANAGEMENT'.

Laatste memtest weer van website gehaald en op usb stickje gezet (de eerste memtest die ik deed was van een oudere ubuntu usb installer die ik hier nog had rondzwerven) en gedraaid, maar die geeft toch echt geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Nou, nieuwe voeding zit er in. Let's see.

Wat simpele dingetjes: Er zitten kabeltjes bij met 3 sata-power connectors, en kabeltjes met 2. Ik denk mooi, ik heb 2 hdd's + ssd dus er hoeft maar 1 kabeltje naar m'n drivebay. Gebruik ik die andere om naar m'n DVD te gaan. M'n DVD zit natuurlijk bovenin de kast. Dat kabeltje met 2 sata connectors is eigenlijk net te kort. Hij past wel, maar hij staat wel weg strak.

Een setje van 2x PCI-E zit al standaard in de voeding (niet modulair), en je krijgt dan een modulair kabeltje erbij om de 2e set te gebruiken. Er zit alleen nog een kabel bij, want een best korte 8pin -> 8pin kabel is. Hij is dus bedoeld om aan te sluiten op de plek wat Seasonic noemt 'PCI-E / CPU'.
Zijn er mobo's of zo met een _tweede_ 8pin mobo connector? Of is dat alleen voor dual-socket of zo?
De kabel was erg kort namelijk, dus ik liep te vloeken hoe ik dat ding netjes achter m'n mobo-tray omhoog moest krijgen naar m'n 8pin mobo plug. Uiteindelijk maar gewoon voor langs gedaan. Toen de rest van de kabels gaan aansluiten, en dan kom je er achter dat er (beetje verstopt :S) wel degelijk een 'normale' 4p+4p connector aan de voeding zit, die _NET_ lang genoeg is om achterlangs m'n mobo tray omhoog te gaan. (Wat is dat k*t om er in te doen als er al een blok zoals een Mugen2 op zit zeg).

Dus mijn vraag, waar is die 'PCI-E / CPU' 8 pin connector voor? Er zijn dus al 4x 8pin PCI-E connectoren.

Anyway, back on topic i.p.v. mini review van de M12II-750 : Nu kijken of het gelijk beter wordt of niet. Ik had vanochtend weer een lock up gewoon op de desktop (geen browsers open) tijdens bestanden aan het moven naar m'n NAS.
M'n 2e videokaart zit er al die tijd wel in, maar SLI staat al uit in de drivers. Als hij nu weer begint met freezen dan gaat gelijk 1 van de 2 kaarten er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik weet niet welke kast je hebt (groot?), maar je kan een molex verlengen, evt. met verloopjes naar een Sata-powerconnector. Even zoeken in de pricewatch of bij de Shops zelf.

De 2e 8-pin ('PCI-E / CPU' 8 pin connector) is om eventueel een 2e EPS12V aansluiting te creëren, dit is inderdaad voor dual-cpu socket moederborden. Ook enkele EVGA OCborden hebben een 2e 8-pin EPS12V aansluiting. En volgens mij offer je dan met deze voeding een PCIe aansluiting op.

Het is inderdaad soms moeilijk goed cablemanagement te hebben in bepaalde kasten, zelf heb ik een LianLi en daar moet ik een EPS12V verlengkabeltje (20CM) gebruiken om de kabel netjes uit het zicht te plaatsen.

Indien hij nog steeds Freezed, controleer of je BIOS instellingen correct staan zoals de geheugen-instellingen.
Ook kan een verse installatie geen kwaad, nadat je steeds veel lockup's en harde resets hebt gehad. Er kan zomaar ergens een bestandje corrupt zijn geraakt.
Als de Freeze alleen met de webbrowser gebeurd, dan kan dit aan de Flash-plugin liggen. Je kan dan proberen om Hardwareversnelling in de Webbrowser uit te schakelen om te kijken of het probleem dan weg is.
Overigens gebeurde de Freeze's/Lockups bij jou ook met het spelen van games en bij een kale desktop, dus ik ging niet van uit dat het puur en alleen aan Flash lag.

Oh, en vergeet niet overal de recentste driver, bios en software te gebruiken. ;)
En om nog iets uit te sluiten, ik weet niet hoe het met je RAID0 array met 2 Samsung HDDs is gesteld.
Kan je ook testen zonder deze HDDs aangesloten te hebben? (En maak een backup voor de zekerheid!)

[ Voor 9% gewijzigd door bitshape op 11-10-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
smart zegt geen enkele waarschuwing, maar dat hoeft ook niet veel te zeggen. Mijn boot schijf is de Intel SSD dus ik kan booten zonder raid array. Ik denk dat ik dan eerst maar weer even met 1 van de videokaarten er uit ga testen, of je moet een goede hunch hebben om die te verdenken? Ik heb de 2e (nieuwere) videokaart nooit standalone gedraaid bijvoorbeeld, de wat oudere wel. Wie weet is er ook gewoon iets mis mee. Maar dan nog vind ik desktop crashes met SLI uit vaag, maar je weet maar nooit hoe het zit.

Eerst maar kijken wat de voeding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Net een BSOD gehad, met de melding 'PFN_LIST_CORRUPT'. Weer een nieuwe.

common causes: bad ram, bad hdd or faulty driver(s)

hdd's checkdisken en re-install klinkt zo gek nog niet ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Wat je ook eerst kan proberen is om memtest86+ een nachtje te laten draaien.
Indien het geheugen, CPU & moederbord correct functioneren zal deze test over meerdere 'passes'
geen ( 0 ) errors geven.
Indien wel errors, controleer of je geheugeninstellingen goed staan, zoals de snelheid, latency's en vooral het voltage (1,5v of 1,65v). Je kan ook de 2 setjes (2x 2GB) apart testen natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door bitshape op 11-10-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
heb 'm al overnacht aan laten staan. was juist verbaast dat hij blijkbaar geen freezes heeft in oude dos-mode, waardoor ik weer richting m'n videokaart(en) kijk (2e kaart staat echt niks te doen dan in bios of unprotected mode). maar raidarray kan nog steeds.

heb net chkdsk laten draaien met een reboot op m'n ssd en raidarray. Los van wat 'found free space marked as allocated' niks bijzonders.

bios is laatste versie, heb laatst voor de zekerheid de bios weer reset naar 'optimized defaults' en alles staat eigenlijk precies hetzelfde. M'n memory settings staan op een preset 'safe' qua timings.

En dan nog, kan rond bladeren op een netwerk schijf en hij BSOD of freezed opeens, maar 2 dvd's re-encoden met hevige filtering gaat perfect voor uren. Snap er geen kont van.

Meestal is 'ik snap er niks van' idd geheugen, maar waarom zou dat er opeens mee ophouden en wel rustig een avond lang door memcheck heen komen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Het zou toch niet zo zijn dat als je de netwerkkabel er uit haalt, hij dan niet BSOD/freezed ? :D
Indien niet, probeer een verse driver voor de netwerkchip. Indien nog steeds een probleem en/of het een RealTek betreft, tsja, Intel netwerkkaartje (een CT of anders een oudere GT) erin zetten.

Wat je nog kan doen is een verse installatie en/of de videokaarten afzonderlijk testen (1 kaart tegelijk in het systeem). Zorg er iig voor dat je van alles (drivers & software) de recentste versies pakt.

Als hij foutloos door een memtest van minstens 8 uur (meerdere passes) heenkomt, ligt het 99 van de 100 keer niet aan je memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 13:42
Ik heb ook ineens last van freezes na 3 jaar trouwe dienst (sinds 10 oktober 2012).

Tijdens het gamen bevriest de PC ineens en het geluid blijft hangen. Kan alleen nog de PC uitzetten met de powerknop.

Na het herstarten kan hij zomaar ineens weer bevriezen bij desktop gebruik. Soms kwam ik windows niet eens in.

Heb waterkoeling, alle temps zijn dik in orde, memtest 7 passes geen problemen en tik dit nu terwijl ik aan het primen ben. (al 45min inmiddels)

Heb wel in de event viewer een error op event id 3 ineens:

Control Panel\System and Security\Administrative Tools
Session "Microsoft Security Client OOBE" stopped due to the following error: 0xC000000D

Opgelost door C:\ProgramData\Microsoft\Microsoft Security Client\Support\EppOobe.etl te verwijderen. Vooralsnog werkt het weer.

Kortom het hoeft niet altijd gelijk hardware gerelateerd te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 12-10-2012 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
*afkloppen* tot nu toe doet hij het goed deze avond.. op die ene BSOD na, maar misschien was er wat anders...

... was bezig nieuwe firmware op router te zetten, ding deed een reboot en had factory defaults gekregen, en iedere pc kreeg opeens ip-conflict meldingen.

... maar dat zou nooit een BSOD mogen veroorzaken.

Anyway, ik denk dat ik alles van m'n systeem schijf bewaard heb wat ik zou willen (registry dumps, mapjes en inhoud uit / van desktop, my documents, savedgames, %appdata%, programfiles / programfiles.x86 / programdata)... gaan we toch eens herinstallen. als ik m'n backup mapjes mag geloven precies een jaar geleden.

enige gekke aan je verhaal is dat het wel eens precies dezelfde datum zou kunnen zijn dat mijn problemen begonnen. oh nee, dat was de 7e / 8e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:05

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

LiquidT_NL schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:04:
[...]

Traditioneel gezien is Wh een hoeveelheid, en W een "rate" of verloop. Net als dat meter een afstand is, en meter/seconde (snelheid) een "rate". Ook de verhouding klopt: als we een hoeveelheid delen door een tijdsduur, houden we een rate over. Vermenigvuldigen we die rate met een tijdsduur, krijgen we een hoeveelheid. Het makkelijkste is gewoon het zooitje om te rekenen naar Joules om koppijn te voorkomen :) En blijven onthouden in welke eenheid de grootheid het makkelijkste kan worden gerekend.
vermogen: W = J /s
verbruik: E = <aantal kWh> * 3600

Omgerekend is Wh dus een eenheid voor een bepaalde hoeveelheid energie, net als Joules dat is. 1 Wh = 3600 Joules, dus 6100Wh is 21.960.000 Joules, oftewel 21,96 MJ.

Deel je deze aantal joules door de tijdsduur:
21.960.000J / 281,6s = 77982,9654 W....

Dit betekent dus 77kW wtf? Narekenen (zo hoog is het):
6100 Wh in 4:41.6, dus 77982,9654 Wh/h (en dus weer gelijk W).

Sowieso is een uitslag van 6000 Wh in 4:41,6 veel te hoog: als jij 6kWh in 6 minuten draait, dan zul jij in 36 uur op volle load op het gemiddelde zitten wat een 1-persoonshuishouden gemiddeld verbruikt in een jaar...

Het klopt dus niet, of het is geen Wh wat daar wordt aangegeven. Of ik maak een grove rekenfout, maar zo doe ik het altijd en klopt tot nog toe altijd. W/s is een beetje onzin, dat is hetzelfde als J/s/s = J/s^2. Dat bestaat wel, maar wordt gebruikt om iets te beschrijven dat constant meer stroom verbruikt (net als wij acceleratie meten in m/s/s = m/s^2).

-------------------
Hoe dan ook, prop nu eens die multimeter in die molex!
Moeilijkdoenerei...!

Je meet kWh of Wh. Dat is overigens niet Watt per uur maar Wattuur oftewel Watt maal uur.
Je had (even afgerond) 6500 Wh gemeten in 280 seconden, oftewel bijna 0,08 uur (=h). Om naar je gemiddelde vermogen (=Watt) over die 280 seconden te komen deel je 6500 Wh door 0,08 h = inderdaad rond de 80.000 W.

LiquidT-NL rekent het hierboven dus goed uit, maar Joules hoef je helemaal niet in het verhaal te betrekken, veels te ingewikkeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
woelders schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 02:50:
[...]
LiquidT-NL rekent het hierboven dus goed uit, maar Joules hoef je helemaal niet in het verhaal te betrekken, veels te ingewikkeld!
Maar wel leerzamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
woelders schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 02:50:
[...]

Moeilijkdoenerei...!

Je meet kWh of Wh. Dat is overigens niet Watt per uur maar Wattuur oftewel Watt maal uur.
Je had (even afgerond) 6500 Wh gemeten in 280 seconden, oftewel bijna 0,08 uur (=h). Om naar je gemiddelde vermogen (=Watt) over die 280 seconden te komen deel je 6500 Wh door 0,08 h = inderdaad rond de 80.000 W.

Uiteraard snap ik ook dat het veel makkelijker kan. Alleen in mijn ervaring (ik heb dit vaker moeten uitleggen) hebben mensen zonder natuurkundige achtergrond nogal moeite met het beredeneren van eenheden en hoe het delen van waarden de eenheden verandert, als in dat als je een kWh deelt door een tijdseenheid dat kW overblijft, en wat die kW precies inhoudt.

Bijna iedereen zonder achtergrond doet de aanname dat kWh iets is als kW per uur. Aangeven dat kWh een eenheid is die in Joules kan worden uitgedrukt, en juist kW een "rate" is van J/s scheelt voor veel mensen ontzettend.

Maar granted, het kan heel kort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 02:26:
*afkloppen* tot nu toe doet hij het goed deze avond.. op die ene BSOD na, maar misschien was er wat anders...
Dus je merkte wel een duidelijk verschil neem ik aan, eerst met de Coolermaster psu en daarna met een nieuwe Seasonic psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
bitshape schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Dus je merkte wel een duidelijk verschil neem ik aan, eerst met de Coolermaster psu en daarna met een nieuwe Seasonic psu.
Nou, eigenlijk niet. Krijg er niet meer performance voor of zo :P

Ik heb nog geen freezes gehad, vanavond Borderlands2 maar weer even stressen.

Ik werd wel wakker vanochtend dat hij weer een BSOD heeft gehad _denk ik_. Maar misschien ook niet.
Zie het zo: Ik heb twee users op m'n login screen. Maar als de PC gelocked is, heb ik maar 1 plaatje van m'n huidige user. Dus als ik wakker wordt en ik zie twee users: is ie gerestart.

Ik loop naar m'n PC, klik op de muis om hem uit sleep stand te halen. Loginscreen komt tevoorschijn met alleen m'n huidige user: dus sleep stand, geen restart. Ik unlock, komt op m'n desktop en krijg het Windows berichtje dat hij 'recovered is from an error' (iets met driver_power_state).

Dit kan dus m'n 2e BSOD zijn... of het is een logiche fout vanwege de sleepstand en dan heb ik alleen die ene BSOD gehad en gaat het eigenlijk goed. Helemaal als je bedenkt dat ik nog geen harde lock ups heb gehad.
Ik had bepaalde power-states altijd uit staan in de bios, omdat er ooit wat talk was geweest dat het op de p55/h55 chipsets zou schelen met SSD performance. Aangezien ik laast de bios naar default heb gereset zou het best kunnen dat hij nu in een diepere sleepmode komt en dat ik er nu pas achter kom dat er een driver is die dat niet leuk vind.

Oftewel, sinds de nieuwe voeding er in zit weet ik eigenlijk nog geen snars. Met de oude voeding er in had ik ook opeens een avond dat het 6 uur lang goed ging en vlak voordat ik ging slapen had ik opeens een freeze. Dus rustig afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
En als ik eerlijk ben en oude reviews op zoek: Die oude silent pro m600 van me was geen slecht ding. Stabiele spanningen, weinig ripple, efficienter dan gelabeled.

Enige puntje is inderdaad dat er geen japanse capacitors zaten (2e stage, ik heb een beetje lopen lezen over voedingen S) en dat er dus een _kans_ is dat hij wat sneller last heeft van slijtage.

Ik denk eerlijk gezegd dat er een puntje zou kunnen zijn dat ik tegen de 12V ampere limit aanzat. M'n twee kaartjes zullen samen zo'n 30A nodig hebben (maar het is een factory OC model, dus misschien iets meer). En ik heb een totale limit van 40A. Als over de jaren heen die limit een beetje minder is geworden zie ik het best mogelijk dat dat de issue was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
En daar gaan we weer. geen freeze, maar opeens een harde reboot. Geen BSOD, gewoon paf monitoren in standby, en daarna reboot.

Ik had 'de driver verifier' aangezet onder Windows. Een stukje voor ontwikkelaars wat blijkbaar drivers monitord wat ze uitspoken en een BSOD geeft als er problemen zijn... maar dat levert tot nu toe ook niks op. Systeem is wel een stuk trager er door :P.

Ik ga wel even opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:46:
Ik ga wel even opnieuw installeren.
Ik dacht dat je dat inmiddels al had gedaan. :P
Let op als je de Intel chipsetdrivers installeert, bvb de Intel chipset INF driver version v9.3.0.1019 WHQL, dat deze wel alle Intel-onderdelen in apparaatbeheer update. Bij mij doet deze dat niet altijd en dan dien ik alles via apparaatbeheer handmatig na te lopen en handmatig te updaten (systeem & usb drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Nou, reinstall gedaan. Ik had zelf juist zoiets van 'ik ga zo weinig mogelijk drivers' installeren.
M'n Steelseries headset bijvoorbeeld wordt standaard wel gewoon herkend als de 'usb audio device' met de microsoft drivers. Mis waarschijnlijk de virtuele surround en zo, maar voorlopig werkt het goed genoeg.

De enige driver die ik miste was van nvidia, die heb ik nu installed. Toch nog de Intel Inf setup erover heen? Voor mijn oude chipset hoeft dat meestal niet meer, zit al lang allemaal in Windows dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

De p55 chipset is nog niet zo oud hoor.
Gisteren een pc met x38-ICH9R chipset (2 generaties ouder dan p55) voorzien van Win7 x64 sp1 en ook daar zijn in de recentste INF driverpackage van Intel updates voor.
Maar kijk maar wat voor jou het beste werkt.

Ik neem aan dat je ook de Intel RST package installeert? (voor Sata AHCI/RAID, je gebruikt tenslotte RAID)

Een rijtje drivers die ik standaard zou installeren met jouw hardware:

- Intel® Chipset Device Software (INF Update Utility) v9.3.0.1019 _> handmatig installeren
- Intel® Rapid Storage Technology Driver v11.6.0.1030
- Renesas USB3.0 Drivers_MSI site
- Realtek PCI-E Ethernet Drivers_MSI site
- Realtek High Definition Audio Driver_MSI site
- Marvell SATAIII Drivers_MSI site (indien in gebruik)
- JMicron JMB36x IDE Drivers_MSI site (indien in gebruik)
- Nvidia Geforce videodriver v306.97 WHQL
- Microsoft DirectX update!

[ Voor 80% gewijzigd door bitshape op 12-10-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
heb ik usb3 en sata3? :P

onboard audio gebruik ik op dit moment niet dus die laat ik ff default, lijkt me de meest stabiele optie.
intel RST, was ik bijna vergeten. Is nog wel een goede ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
hey gekke vraag, hoe kom je aan de plek van de RST driver? Ik gebruik nu je linkje, maar ik loop te zoeken op de download center en ik kom er gewoon niet bij? Had al moeite om gewoon de intel-inf te zoeken. Vroeger kon je gewoon naar desktop-chipsets, 5 series -> tadaah. Zie ik nu niet meer zo in het lijstje staan :S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:09:
heb ik usb3 en sata3? :P

onboard audio gebruik ik op dit moment niet dus die laat ik ff default, lijkt me de meest stabiele optie.
intel RST, was ik bijna vergeten. Is nog wel een goede ja.
Je hebt toch een MSI P55A-GD65 of de MSI P55-GD65 ???
Oh nee, de P55A-GD65 heeft een Marvell 9128 Sata3 controller, maar deze wil je toch niet gebruiken voor meer dan een oldfashion HDD.
En er is geen NEC/Renesas usb3 aanwezig, staat wel bij de downloadsectie van je moederbord op de MSI site. :F
Mijn fout dus. :+

Intel heeft weer eens zijn downloadsite aangepast, je moet nu gewoon zoeken naar de recentste intel desktop board met z77 chipset bijvoorbeeld. Of zoekveld zoeken naar "Rapid 11.6" of "INF 9.3.0".

[ Voor 19% gewijzigd door bitshape op 12-10-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
en dan nog een tipje om iets terug te doen naar je (als je dit nog niet wist): als je de infsetup .exe file gebruikt, geef de parameter '-overall' mee, installeert hij standaard alles. Weet niet zeker of het echt 'alles' is, maar duidelijk meer dan zonder die parameter.

Normaal doet hij bij mij alleen de usb controllers namelijk. Met -overall doet hij ook de quickpath drivers, pci-e root ports, etc.. Dan staat er in je device manager bij zo goed als alles netjes 'provided by intel' in het detail tabje met een recente datum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:31:
en dan nog een tipje om iets terug te doen naar je (als je dit nog niet wist): als je de infsetup .exe file gebruikt, geef de parameter '-overall' mee, installeert hij standaard alles. Weet niet zeker of het echt 'alles' is, maar duidelijk meer dan zonder die parameter.

Normaal doet hij bij mij alleen de usb controllers namelijk. Met -overall doet hij ook de quickpath drivers, pci-e root ports, etc.. Dan staat er in je device manager bij zo goed als alles netjes 'provided by intel' in het detail tabje met een recente datum :P
Thanks, maar dat wist en gebruikte ik al. Gisteren werkte dat dus voor het eerst niet vreemd genoeg. Daarom ben ik alles handmatig langsgelopen en indien nodig geUpdate. Geeft je meer zekerheid.
Maar het is een goede tip voor mensen die dit niet weten. ;)

Vergeet niet de DirectX update te doen als je spellen speelt, gek genoeg gebeurt dit niet standaard in Windows.
Ook als je daarna een wat ouder spel installeert (al dan niet via Steam), wordt er weer geforceerd een verouderde meegeleverde DirectX update geïnstalleerd, mag je daarna weer DirectX updaten via de link die ik je heb gegeven. Gekkigheid alom! :P

[ Voor 16% gewijzigd door bitshape op 12-10-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Hmm, zover ik het weet kan je gewoon de laatste dx runtime installeren (Doe ik ook, mpc-hc gaat anders zeuren).

Spellen zijn af en toe gelinked tegen een specifieke build van een DirectX dll (helemaal als je managed DirectX gebruikt, dan is dezelfde specifieke assembly nodig).

Vandaar dat je een boel spellen weer allemaal DirectX files ziet installeren als de de runtime installeren. De normale C/C++ dll's worden niet overschreven met een oude versie als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:03:
De normale C/C++ dll's worden niet overschreven met een oude versie als het goed is :P
In mijn geval gebeurde dat dus wel, ik kon weer een heleboel files updaten, deze waren gewoon vervangen door oudere versie's. Wat je zegt over Visual C/C++ versie's, dat klopt, die kan je gewoon laten staan. Ik heb het over de DirectX bestanden/dll's.
btw. gebruik ik het "Redistributable Pack" (Redist), scheelt weer downloaden indien het nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door bitshape op 12-10-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
En daar gaan we weer. Spontane reboot tijdens het installeren van Visual Studio terwijl ik ondertussen wat andere tooltjes aan het opzoeken was op het web. Wordt hier echt beetje gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik was bezig een mkv te splitten zodat hij op m'n fat32-netwerk schijf kon. Pats, BSOD. Weer een andere trouwens, heb nog geen 2x dezelfde gehad.

Hij heeft de hele nacht (weer) lopen memtesten.. 9u17, net geen 6 passes.. 0 errors.

Ik heb nu een videokaart er uit gehaald, en draai dus weer even solo. Kijken hoe dit gaat.

Als ik even terug naar af ga: Hij heeft 2 weken zonder problemen gedraaid op SLI, de problemen kwamen eigenlijk toen ik een sata kabeltje uit de kast heb gepakt. Dus terwijl de kast aan stond, heb ik een kabeltje losgehaald wat in m'n frontpanel zat en naar sata0 liep op het mobo. Kan ik daar iets gesloopt hebben?
Spontane reboot gisteren was tijdens installatie visual studio (c: schijf, SSD) en de BSOD gisteren met hevige disk activiteit. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Je kan idd wat gesloopt hebben, in dit geval de Chipset waar de Sata-controller ingebakken zit.
Als je met kabels gaat rommelen, maw je handen in de kast steekt, is altijd het devies om de PC uit te zetten en het Netsnoer los te koppelen alvorens te gaan rommelen. Ook voor je eigen veiligheid!

Om dit probleem uit te sluiten dien je Sata poorten 0 & 1 niet te gebruiken of een ander mobootje erin te zetten, staat er iets betaalbaars in V&A?

Maar probeer eerst eens met 1 GPU, desnoods beide kaarten los testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
[b]Maar probeer eerst eens met 1 GPU, desnoods beide kaarten los testen.
Was ik wel van plan ja. De kaart die ik als laatste gekocht heb draait nu solo, ook in het pci-e slot waar hij in zat. Als dit ok blijft draaien dan gaat m'n oudste kaart getest worden in het andere pci-e slot.

Als dat normaal draait... zucht. Dan weet ik het niet meer. Zou betekenen dat de kaarten solo geen probleem hebben, maar met z'n 2en wel?!

That having said... de tweede kaart had geen SLI bridge erbij, dus ik heb moeten graven waar ik er eentje had van m'n eerste kaart. Die lag ergens los onder in een bak, niet in verpakking of wat dan ook. Het is een simpel stukje plastic, maar ook wel kwetsbaar. Gaan die dingen snel stuk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Een sli bridge zit toch meestal bij het moederbord meegeleverd?
Bij mijn GTX670 heb ik geen sli bridge gekregen, wel bij m'n moederbord P6T WS Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
dan komt ie daar dus vandaan. It's been 3 years, I don't know.

Crossfire bridges zitten wel bij AMD kaarten, in ieder geval wel bij de mijne :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dat moet wel want juist crossfire bridges worden niet meegeleverd bij, ik denk, intel based moederborden.

Maar probeer eens Sata poorten 0 & 1 niet aangesloten te hebben, dus alles op poorten 2, 3, 4 & 5.
Als dan de BSOD/lockups/reboots uitblijven, heb je je probleem (en oorzaak) gelokaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
nog niks aan m'n sata poorten gedaan.
had net soort van freeze. Was een spelletje aan het spelen (LoL, niet veel cpu / gpu usage) en aflevering op 2e monitor.

Beeld van het spelletje en van de aflevering blijft opeens stil staan. Geluid van spelletje stopt. Geluid van aflevering blijft wel (lang) doorspelen. Geen muispijl die reageert, keyboard doet niks (caps lock lampje en zo) en power button doet niks.

dus, andere videokaart er in nu (ook in ander PCI-E slot). Als deze kaart het goed doet gaat de andere kaart nog in hetzelfde slot om te kijken of hij het daar wel doet, maar anders wijst het toch op een kapotte 2e kaart.

Ergens hoop ik dat het toch mobo is of sata poortjes of zoiets :S. Heb geen zin om een 2e videokaart te moeten (willen) kopen. Alhoewel, wie weet krijg ik nog iets voor m'n oude coolermaster voeding :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
misschien 'goed nieuws'.. mijn oude vertrouwde videokaart had daarnet ook een crash in Borderlands2. Maar geen lockup / freeze of zo. Borderlands2 wat crasht. Geluid begint op eens te stotteren, beeld stopt, en _na_ alt-tabben (of eigenlijk ctrl-alt-delete -> task manager om een desktop te krijgen) zie ik dat hij gestopt is.

Toen dit eerder gebeurde heb ik nooit een bericht gezien (misschien door al m'n devel tools die normaal geïnstalleerd zijn?), nu zag ik een mini backtrace dat er ergens een 'file not found' was.

Heb je wel weer het zelfde: kan gewoon een bug in Borderlands2 zijn. Kan het symptoom van m'n probleem zijn. :(

edit: dus volgende stap, ik ga even met sata poorten spelen. Als het daarna wel goed gaat, kan ik weer m'n andere video kaart testen. Gaat het daarmee goed kan ik m'n SLI setup weer testen.
Iets wat me opvalt nu na de Borderlands2 crash (ik heb mijn systeem nog niet gereboot): Ik was op de achtergrond iets aan het encoden met x264. Op het eind muxed hij dan de video en audio bij elkaar. Nu ging het om 334mb video data en +/- 25mb audio data. Hij deed er freaking meer dan 2 minuten over. Normaal is het in 5 seconden gepiept. HDD led ging te keer in de tussentijd.
Voordat ik ging rebooten dacht ik: nog even de laatste paar updates installeren (gisteren vs2010 geinstalleerd, dus opeens zijn er allemaal .NET updates). Ook dit gaat als trage stront, terwijl dit op m'n SSD normaal ook voorbij vliegt. De ene update is de andere niet natuurlijk, maar dit zijn kleine hotfixes voor .NET. Het zijn er totaal 6 van een totaal van nog geen 7mb.Staat er al 3 minuten op te werken, HDD led gaat te keer. Ik hoor alleen heel duidelijk m'n Samsungs nu niet werken, wat ik tijdens het muxen van video/audio data wel hoorde.

Dus opeens een 'file not found' en spel crasht, en performance op _verschillende_ sata schijven is daarna om te huilen... wtf is going on.

[ Voor 49% gewijzigd door dipje2 op 13-10-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Geeft de RST applicatie ondertussen geen fouten aan? (via het Intel Rapid Storage Technology icoontje in taakbalk)

Je kan via de Intel SSD Toolbox ook de SMART waarden uitlezen van de X25m SSD en de 2 Samsung HDDs.
Indien je dat kan, plaats die 3 eens hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
niet aan gedacht om op dat moment in RST te kijken. Tot nu toe heeft hij geen fouten aangegeven, maar ik heb hem ook nog nooit geopened terwijl het fout ging zoals dit.

Moet ook zeggen, ik heb dit nog nooit meegemaakt, meestal locked de pc of herstart hij gelijk dus ik kan weinig testen. Ssd toolbox is al aan het installeren, dacht er ook al aan om dit even te draaien om te kijken of er wat info uitkomt.

Sata poortje 0 + 1 zijn ondertussen vrij. Maar dat betekent wel dat ik 2/3/4/5 nu gebruik en volgens mij zitten die op dezelfde chipset. Dus als het de poort is, wie weet.. is het de chipset: gaat dit nog steeds fout.

Once again, we will see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Screenshots van smart gegevens (kon ze niet echt copy & pasten): https://picasaweb.google....6SW3NTmPg&feat=directlink

Ik denk dat we dichterbij komen. Ik heb net de snelste sudden-reboot gehad ever: Windows start op, SSD toolbar download + install, klik m'n SSD aan en 'quick diagnostic' (die doet een kleine 1.5 tb lees + schrijf test). Tijdens fase twee: sudden reboot.

edit: ik krijg het geen 2e keer voor elkaar. De full diagnostic is nu aan het draaien van de ssd toolbox. Ik denk dat ik ondertussen naar prijzen van oude P55 mainboards ga kijken :S

[ Voor 18% gewijzigd door dipje2 op 13-10-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Je linkje werkt niet, kan je niet uploaden naar Tinypic en dan deze via [img]weblinkje[/img] in het forum plakken?
Voordat je een mainboard koopt, wil ik graag alle SMART waarden bekijken of daar iets in te vinden is.

En is de SSD nog steeds aangesloten op port 0 of 1 ??

[ Voor 23% gewijzigd door bitshape op 13-10-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
1) linkje werkt hier wel, maar picasa schijnt issues te hebben of traag te zijn. Zal kijken of ik ze er vanaf kan plukken en ergens anders zetten

2) ik heb blijkbaar de nummering van mijn poortjes verkeerd. De onderste was 4/5, de bovenste was 0/1.
Nu had ik iets in 0 of 1, 2+3, 4 of 5 zitten. Het sata kabeltje wat ik verwijderd had een week geleden of zo kwam uit de onderste, dus 4 of 5. Ik heb kabeltje wat daar nu nog over was heb ik op 0 of 1 gezet.

Oftewel, de twee sata poortjes waar ik die ene kabel uit had gehaald (en dus misschien gesloopt heb) gebruik ik niet meer. Maar blijkbaar zijn dat poortjes 4 / 5, en niet 0/1 zoals ik eerst dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Nog een weetje erbij.

Nadat ik die 'full diagnostic' SSD scan heb gedaan (Waar hij eigenlijk alle vrije ruimte volschrijft met random data en terugleest en checkt), begon het me op te vallen dat internet traag reageerde.
Moest veel pagina's refreshen om tevoorschijn te komen (Tweakers ook), en uploaden van de plaatjes ging absoluut niet. Niet bij tinypic, imgur, waar dan ook. Ziggo speedtest gedaan. Die komt uiteindelijk wel met 22ms ping en 60mbit down, maar het duurt heel lang voordat hij start. De _upload_ test blijft met minder dan 0.1 mbit/sec heel lang erover doen en heb ik afgebroken. Router gereset, geen verschil.
Pc gereboot: alles weer als een zonnetje. ?!?! Dus hevige activiteit op de SSD (of sata) gaat andere dingen in m'n systeem traag maken.

... of m'n mobo is gewoon echt dood aan het gaan.

http://imgur.com/a/pIOT9#0

Disk 1 (1/2): Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/7231/disk11.th.png
Disk 1 (2/2): Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/3458/disk12.th.png
Disk 2 (1/2): Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/7339/disk21r.th.png
Disk 2 (2/2): Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/2144/disk22.th.png
SSD (1/2): Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/771/ssd1.th.png
SSD (2/2): Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img197/5849/ssd2t.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Je 2e Samsung is brak, heeft 3 Reallocated sectors(bad sectors die vervangen zijn), en er staan 5 bad sectors in de wacht om te worden Reallocated. Verder niet veel bijzonders, read of write error rate hebben sommige HDD standaard, zoals alle Seagate's.

Het lijkt er inderdaad op of er ook iets met het mainboard aan de hand is. Wat gebeurt er als je de Samsungs loskoppelt en alleen even werken met de PC op de SSD? Krijg je dan weer reboots/lockups? Probeer dan ook even een ander sata-kabeltje aan de SSD dan die er nu in het systeem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ander sata kabeltje heb ik helaas niet. Daarom heb ik ook de kabel van m'n front-sata gepakt om in m'n mini-ITX systeem te zetten, was de enige ongebruikte die ik nog ergens had.

dat ie 'brak' is met een paar sectors is misschien overdreven vind ik, maar denk je echt dat dit de ongein kan veroorzaken waar ik allemaal last van heb?

Ik dacht de sata 'bus' even onder stress te zetten door crystalmark te draaien op m'n ssd + hdd tegelijk. Lijkt goed te gaan, geen gekke waardes en systeem lijkt nog normaal daarna.

Zal nu even zorgen dat m'n steam zonder m'n raid array kan draaien en dan ga ik wel even alleen van m'n SSD werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Bad sectors zijn gewoon niet goed :N , en het kan ermee te maken hebben. Testen en uitsluiten dus.

Wat het ook nog kan zijn is je onboard LAN chip, misschien dat deze brak is en daardoor deze dit soort kuren veroorzaakt:
bitshape schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:19:
Het zou toch niet zo zijn dat als je de netwerkkabel er uit haalt, hij dan niet BSOD/freezed ? :D
Indien niet, probeer een verse driver voor de netwerkchip. Indien nog steeds een probleem en/of het een RealTek betreft, tsja, Intel netwerkkaartje (een CT of anders een oudere GT) erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
jah, had ik gelezen. Het zijn twee realtek chips (twee poorten alle twee realtek in de drivers, of het ook twee chips zijn weet ik dan weer niet).

Ander kaartje erbij gaat gewoon niet passen in de slots.
Maar als ik even kijk, dan lijkt het er op of het sata chip / sata poort / lan chip kan zijn. Heel misschien dus nog de HDD(s). Dus ik moet waarschijnlijk sowieso naar een nieuw mobo dan, en die zijn moeilijk te krijgen socket 1156. Raid array vervangen door een nieuwe single 2tb schijf kan uiteraard ook, en kan geen kwaad.
Alhoewel, als ik naar de performance kijk in crystalmark weet ik weer waarom ik voor raid ben gegaan. sequential write is gewoon zo heerlijk met programma's zoals Fraps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
even afkloppen (*knock* *knock*) maar sinds de laatste boot gedraagt hij zich goed (met de hdd's disconnected).

ik heb vaker een avond gehad dat er niks aan de hand leek en het toch nog opeens kwam, so let's see.
edit: Om even eerlijk te zijn voor de kans het iets met de LAN chip te maken heeft, m'n Steam is offline dus m'n netwerk kaart zal weinig / niks doen in de tussentijd.

[ Voor 29% gewijzigd door dipje2 op 13-10-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
te vroeg gejuigd, here we go again.

plotselinge reboot weer. Volgende tip? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hmm jammer,
- andere sata-kabel van 1e Samsung gebruiken op de SSD.
- 2e netwerkchip gebruiken, 1e uitschakelen in BIOS.
- moederbord replacement...

- oh, je draait nog met 4x 2GB modules, probeer eens beide setjes apart. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
kabels van de hdd's gebruiken is eigenlijk wel een goede. Ik gebruik de kabel van m'n DVD wel, daar doe ik toch niks mee en hoef ik m'n tie-wraps niet los te halen :).

Ik heb m'n netwerk kabel net in de andere geduwd. Maar de eerste uitzetten in de BIOS is een goede.
Ram chipjes.. blijf het raar vinden na bergen te hebben getest. (memcheck 6 passes (10+ uur), en dat 2x. Microsoft memory diagnostic een avondje.. nooit iets gevonden). Maar kan geen kwaad om er even wat uit te halen.

Mobo replacement, ik heb er net een beetje naar lopen kijken. Dat wordt gewoon k*t. Socket 1156 / P55 spul is (bijna) niet meer te krijgen. Ik zie een Asrock P55 Extreme4 (en een paar andere zonder officiële SLI support) maar die is alleen nog gelist bij 'LCS Automation' en die hebben 'm niet op voorraad, en ik vertrouw die shop er absoluut niet in dat ze hem nog weten te krijgen. De andere is een Extreme Gene mATX. Zijn wel leuke boardjes, maar voor 275,- waarvoor hij nu op voorraad is kan ik een nieuw Z68/Z77 mobo kopen met een Core i5-3450. Met een beetje geluk nog wat vangen voor m'n oude i7-860, maar ik denk dat er weinig vraag is.
Ik zie in de vraag & aanbod (gezocht op moederborden met zoekterm 'p55') maar eentje die geschikt lijkt, een asus p7p55d pro. Maar die wil de verkoper eigenlijk als hele set met ram + cpu kwijt.

Right, kabeltjes verwisselen, NIC uit in de BIOS en ik denk dat ik gelijk maar RAM er uit ga halen.

edit: net gedaan. Er valt me gelijk iets op. Windows start velen malen sneller. Vanaf het moment dat het windows logo komt dat hij aan het opstarten is (dus direct na de BIOS post en de raid controller(s) en zo) totdat het login scherm komt, was normaal een goede 5 seconden. Nu echt iets meer dan 2.

In de bios stond een optie voor 'extra raid/ide' controller, die ik dan kon instellen op 'ide' of 'ahci'. Ik nam aan dat dit mijn gekke '7e sata poort' is, die op een of andere jmicron controller zit waar ook de oude PATA poort op zit. Ik denk 'die gebruik ik toch niet, en mocht m'n raid het niet doen -> die is nu toch niet aangesloten' dus die heb ik uitgezet. En windows start opeens een ruime 2 seconden sneller? Raar.

edit2: tijdens rondbladeren op een website: BSOD, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (of iets dergelijks, begon wel met IRQL_ en niet IRQ_). Die heb ik nog niet gehad, weer een nieuwe :)

edit3: en again, binnen 5 minuten of zo. BSOD zelf gaf geen error bericht behalve stopcode 1E, met BlueScreenView blijkt dat een KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

Alle twee gewoon in de kernel trouwens, niet in een driver (ntoskrnl.exe).

edit4: en weer, blijkbaar is 7+ tabjes met flash componenten er in nu een goede manier om een BSOD te triggeren. Stopcode 7f dit keer (UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP).

Als ik hetzelfde probeer in Chrome lijkt het geen probleem te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door dipje2 op 14-10-2012 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik denk victorie!

Het _andere_ (oudere) setje RAM er in gedaan, en opeens kan ik vrolijk 8 tabjes tegelijk openen en de flash filmpjes rippen die ik zocht, zonder een BSOD te krijgen.

Zou dit het dan (toch) zijn?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:17

D4NG3R

kiwi

:)

Beetje een TL;DR topic zo 's avonds, maar heb je al een keer een rondje Memtest86+ gedraaid met die oude DIMM's? Minimaal 8 uurtjes laten draaien. Bijv nu aanzetten en morgenvroeg als je straks wakker word eens kijken hoe het gegaan is.

Mits de latencies en het voltage van je geheugen goed ingesteld staan, is elke fout die er in Memtest86+ weergeven word er 1 te veel.

Edit: Even "memtest" gesearched op de pagina, blijkbaar wel. Maar het ging daarbij wel om de + (plus) variant? De plus-loze variant heeft veel vaker last van false-positives of het tegenovergestelde: Dat hij fouten gewoon totaal niet vind.

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 14-10-2012 02:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Het gaat al een paar dagen door, en ja, dan wordt een topic groot. En daarbij luk ik vaak te lang door als ik post :S. Bitshape is mijn held die het blijft proberen om wat te vinden :).

Memtest is 3x gedraaid. 1x een uurtje, de andere twee keren 8+ uur. Aantal fouten is gewoon niks (0). Ook Microsoft Memory Diagnostics heeft een avondje gedraaid en niks gevonden.

Maar met m'n 'nieuwe' setje (gekocht toen Crysis2 DX11 uitkwam, wanneer was dat? juni/juli 2011) als enige RAM in de bak kan ik Firefox laten BSOD'en binnen 12 klikken... time and time again. Met m'n oude setje (gekocht met de PC, nu ik het even heb nagekeken gekocht december '09 / januari '00) als enige RAM er in gaat hetzelfde zonder problemen. Dat is toch wel (EINDELIJK) een duidelijke indicatie van iets wat fout is.

Toegegeven, kan zijn dat ik het RAM er niet goed in had gezet, of juist gesloopt heb met het er uit halen of zo... maar het lijkt er op dat 2 van m'n RAM stickjes toch weigeren goed te werken.

(Waarom ik daar nu opeens last van heb en niet het afgelopen jaar, don't know)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

*O*

Eindelijk de probleemgever gelokaliseerd!
Wat zijn de specs van de 2 geheugensetjes, merk en volledig typenummer? En wat staat er op de reepjes zelf qua snelheid, latency's en benodigd voltage?
Misschien dat door het geheugen handmatig in het bios in te stellen beide setjes wel (met elkaar samen) willen werken, als 'last resort'. Het kan ook zijn dat het 2e setje gewoon brak is, of incompatible met het moederbord.

Ik heb zelf ook al eens eerder vreemde dingen meegemaakt, 2 setjes die hetzelfde merk/typenummer dragen, maar niet dezelfde Chips bevatten. Dit betrof Corsair geheugen waar verschillen in Merk & Type Chips (IC's) wordt aangegeven als een 'versie' (bvb. v2.1 & v5.3). Het geheugen bleef samen problemen geven wat je ook deed, heel vreemd. Los van elkaar was er niets aan de hand. Vandaar dat ik nu bij een aankoop een voorkeur heb voor Kingston low-profile HyperX modules, geen Corsair meer voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Really, wat een toeval. Moet je opletten want ik had ze speciaal uitgezocht om hetzelfde typenummer te zijn:
Corsair XMS3, TW3X4G1333C9A, 1333MHz 4GB (2x2GB) 9-9-9-24 1.50V ver5.2
Dat staat er op de nieuwe.
Op de oude staat ver2.2 (die het dus wel doet).

Het versienummer viel me gisteren al op toen ik ze aan het swappen was.

De SPD van alle chips laat trouwens zien CM3X2G1333C9.

Toen ik deze build deed kwam ik ook nog een beetje van de oude Athlon tijd waar geheugen latency best nog effect had. Dus iets in mij had zoiets van 'ik wil geen standaard RAM'. En er zat altijd Corsair geheugen in m'n oude build, stond op de mainboard-tested list, dus sure. Why not.

Voor nieuwe builds of voor vrienden zeg ik ook altijd gewoon 'doe maar Kingston Value of HyperX als het niet goed genoeg voor je is'. Kost hooguit paar euro meer, is bijna altijd wel compatible .

Maar euh, wat voor zin heeft het om HyperX te kopen behalve dat het er misschien stoerder uitziet? Als je gaat overclocken snap ik misschien nog wel, maar dan wil je toch geen DDR3-1333 (10600).
Het prijsverschil is ook nihil, maar waarom zou ik deze willen (pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G) i.p.v. deze (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

De heatspreader staat veel stoerder idd. 8) en als het prijsverschil nihil is, tja.
En anders gewoon Value-modules van Kingston erin indien echt elke euro telt.
Waar je wel op moet letten bij Kingston-setjes is het einde van het typenummer: GX is Intel (i3, i5 & i7) compatible geheugen, voorzien van een ingebakken XMP profiel die je vanuit het BIOS kan laden. Dan staan alle settings meteen goed.

Nog een Q: staat dit ook zo exact op de oude module-set (v2.2): "1333MHz 4GB (2x2GB) 9-9-9-24 1.50V" ??

Op het forum van Corsair kan je zien welke IC's er bij welk versienummer hoort:
v2.x Elpida 64/128Mx8
v5.x Hynix 128Mx8

En ga je nu verder met max 4GB, of koop je een nieuw setje van bvb. 8GB (2x 4GB modules)?

[ Voor 10% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Nou, elke euro is niet zo heel belangrijk. Stond al op het punt een nieuw mainboard te halen met een nieuwe CPU er in :S. Maar wel blij dat ik dat niet hoef uit te geven. Maar of nieuw RAM nou 30,- of 40,- kost boeit niet heel veel, anders het maar goed werkt :P.

Kingston heeft geen 'GX' ram op DDR3-10600 (1333). 1333 is wat de controller in m'n CPU officieel aankan. Er staat wel op de MSI site dat m'n mainboard 1600/1800 en zo ondersteunt, alleen met een * erbij (wat nergens staat uitgelegd). Ik denk iets met overclock / downclock of zo.

Wat zou jij doen (want ik wil wel weer 8GB, dus dat wordt een nieuwe 2x4GB set. 16GB zie ik geen noodzaak toe).

Standaard valueram, 1333 | 35,- | Staat op de MSI site als getest en werkend OK (exact deze module / set).
HyperX 1333, exact dezelfde specs | 38,- | Staat _niet_ op de MSI site als getest / compatible. Ook niet een vergelijkbare chip.
HyperX 1600, GX aanduiding | 39,- | Staat niet exact op de MSI site als getest, maar de KHX1600C9D3K3/12GX wel, wat volgens mij dezelfde 4GB modules zijn, alleen in een setje van 3. Bij de specs staat 1.65v, terwijl mijn huidige RAM 1.5v is, en dat er ook op de slots op het mainboard staat '1.50v'. Loont het wat, werkt het? Kan het kwaad? Is het risico waard? :).

En ja, er staat letterlijk dit op mijn huidige RAM sticks:
1333MHz 4GB (2x2GB) 9-9-9-24 1.50V ver 2.2
1333MHz 4GB (2x2GB) 9-9-9-24 1.50V ver 5.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Voor maximale eenvoud zou je prima voor de 1e optie kunnen gaan, valueram 1333.
Indien je voor de nihile meerprijs iets sneller geheugen plaatsen, kan dat ook. Je CPU kan prima 1600MHz geheugen aan, alleen zal je de correcte settings achteraf in het BIOS moeten invoeren, of in het BIOS het XMP geheugenprofiel activeren. Heel simpel.
Mijn linkje, wat ik in mijn eerdere post gaf, geeft je een nieuw type geheugen wat low-voltage is (1.35v) met een XMP profiel. Is naar mijn weten gewoon compatible en tevens wat energiezuiniger. Als je dit plaats zal het standaard op 1333 @ 1.5v draaien, is ook geen probleem. XMP selecteren in BIOS, opslaan en klaar! Het zal dan op 1,35v, 1600MHz en op Cas9 draaien.

Je huidige setjes zouden met elkaar compatible moeten zijn, 2e setje is dan ws. gewoon defect omdat het gewoon niet stabiel is in jouw pc.

[ Voor 7% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Op de Kingston site kan ik mijn mainboard kiezen, en dan laat hij zien wat er compatible is. Daar komt ook hetzelfde setje ValueRAM voorbij. Klik je op 'I want to go faster', dan komen de HyperX modules. Wat daar uit komt is dit setje, laten we zeggen dezelfde prijs, maar wel 1.65v.

Als ik in de 'HyperX performance' zone ga zoeken naar 8gb kitje van 2x4gb met 1.50v, krijg ik de 1333-hyperx kit waar ik eerder naar linkte. Zoek ik op 1.50v 1600 krijg ik niks (Dat bestaat dus gewoon niet blijkbaar).

Once again, wat zou jij doen, en loont het uberhaupt. Ik heb in het verleden m'n mainboard wel beetje overgeclocked (hoe heet dat, BCLK?). Maar ik heb het dan altijd zo verhoogd dat met de ram-multiplier m'n RAM speed weer op 1333 uitkwam, juist om m'n geheugen niet te overclocken.
Maar.... OC vind ik niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ok , post gelijkertijd :). Ik ga even kijken wat ik kan instellen qua geheugen in m'n BIOS en dan kies ik jouw setje als ik er wat over in te stellen heb..

Snelle google post lijkt dat er mijn board en (vooral g.skill spul) wel wat problemen zijn. Namelijk dat na XMP geactiveerd te zijn hij een ander profiel kiest dan cpu-z laat staan in het xmp slot en wat de specs zijn. En dan gaat het systeem in een reboot-loop.

Handmatig instellen kan dan, en zou de fix zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ga dan simpel voor het goedkoopste 1333 value met 100% compatibiliteit.
1600 geeft je iets meer Bandbreedte, irl is dit verwaarloosbaar qua prestaties.
De 1600 1.65v set is al wat ouder, de 1.35v low voltage variant is vrij nieuw, technisch zitten er wat zuinigere IC's op ( = lithografie die-shrink). Zelf zou ik voor deze laatste gaan, ik draai mijn hand niet om om zelf eea in te stellen of simpel het XMP profiel te laden.

ps. zelf draai ik ook 1600MHz geheugen, aldanniet compleet getweaked met OC. Werkt prima en is dus geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
vind het ook niet erg iets te moeten instellen, zolang het geen kwaad kan als m'n mobo er opeens 1.5v naar toe stuurt bij default. Ga het setje bestellen. Heeft overal wat levertijd, maar boeit niet zolang m'n systeem ondertussen draait. Nu m'n raid en m'n SLI weer terug stoppen, even kijken of het stabiel blijft :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

1.5v is geen probleem, echt niet. Reviewers gooien er veel meer op om de max OC te bepalen. Uiteindelijk presteren de standaard (XMP) settings het beste. (1600c9 1.35v)
dipje2 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:52:
Nu m'n raid en m'n SLI weer terug stoppen, even kijken of het stabiel blijft :S
Je hebt overduidelijk de oorzaak gevonden en ik neem aan dat het nu gewoon stabiel is. :)

Als je het nieuwe geheugen binnen hebt, draai dan na het correct instellen een nachtje (+8uur) memtest86+ (de recentste +-variant! zoals D4NG3R al aangaf) ter controle. Deze moet over meerdere passes zero (0) fouten geven.

Ik neem aan dat je moederbord voorzien is van het laatste BIOS?

[ Voor 64% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Geheugen is besteld, maar is nergens zelf op voorraad. Dus gaat van leverancier -> shop -> mij. Maar het is absoluut geen ramp om even op 4gb te draaien.

Zover ik weet heb ik de laatste memtest86+ 4.20 (25/01/2011), ik heb hem hier gedownload, voor de zekerheid. De usb-stick installer versie.
Je snapt dat ik weinig vertrouwen heb in memtesters voorlopig :P.

M'n mobo heeft laatste BIOS uiteraard (ook al is dat er wel eentje van een tijdje geleden).

Ik heb lopen kijken, ik heb sowieso opties om alles handmatig in te stellen, waaronder ook voltage. Je moet het intikken wat hij wil, en het wordt afgerond naar dichtsbijzijnde waarde. Dus ik krijg iets van 1.349 V als ik 1.35 intik. De waarde wordt wel 'rood' als in 'danger zone', waarschijnlijk omdat toen het mobo uit kwam er nog geen 1.35v RAM stikjes waren.

Op een forum heb ik gelezen dat mensen dus het instel-menu in gingen en daar inderdaad konden kiezen om XMP profile te laden. Ik heb de optie nog niet gezien, maar dat komt misschien omdat mijn RAM geen XMP heeft. Maar dan nog, ik kan het manual instellen. Idd even memtesten en weer vrolijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Memtest is altijd handig, maar geeft geen volledige zekerheid zoals je hebt gemerkt ondertussen.

Dit is de specsheet van het Kingston geheugen: http://www.valueram.com/datasheets/KHX1600C9D3LK2_8GX.pdf

Daarin staan ook de SPD waardes met XMP profielen, standaard Jedec profiel is gewoon 1.5v.

Mocht je hulp nodig hebben met instellen, wil ik je best helpen. Ik moet dan de manual van je mobo induiken.
Het instellen van het voltage; zorg dat het echt het memory-voltage is. (heet soms ook wel vDimm). Verder kan je bij afronding liever iets erboven zitten (1.35xxx) dan net iets te laag.
Maar ik denk dat jij met je technische kennis hier wel uit komt. Het eenvoudigste is om het XMP profiel van 1600MHz-1.35v te laden ('XMP #1' volgens specsheet). Je kan de tool CPU-Z gebruiken om eea te controleren of alles wel naar ingestelde Spec's werkt.
De modules hebben overigens een groene (ECO) heatspreader, hoop dat het niet teveel vl**kt in je kast. :+

Pagina 24 van engelse manual:
BIOS OPTIE: Extreme Memory Profile (X.M.P.)
This item is used to enable/disable the Intel Extreme Memory Profile (X.M.P.). For further
information please refer to Intel’s official website.

'enablen' dus. BIOS setting opslaan > reboot. Daarna controleren in BIOS of Windows-CPUz of alles correct ingesteld is.

[ Voor 18% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
De modules hebben overigens een groene (ECO) heatspreader, hoop dat het niet teveel vl**kt in je kast.
Lol.. M'n HAF922 heeft geen meegespoten binnenkant of zo, dus netjes gaat het er nooit uit zien.
En hiervoor draaide ik met een kluwe aan 2xmolex -> PCI-E connectoren, dus het ziet er al veel beter uit met de nieuwe voeding :).

Moet je zeggen, vind ram-settings altijd lastig. Omdat elke fabrikant / website / bios andere namen heeft voor de settings, maar daar kom ik wel uit. Adners trek ik nog wel aan de bel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

dipje2 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 16:21:
[...]

Lol.. M'n HAF922 heeft geen meegespoten binnenkant of zo, dus netjes gaat het er nooit uit zien.
En hiervoor draaide ik met een kluwe aan 2xmolex -> PCI-E connectoren, dus het ziet er al veel beter uit met de nieuwe voeding :).
Gelukkig geen raampje in de PC.
Alleen Casemodders boeit het de kleurstelling en bijpassende kabelsleeves, vind ik persoonlijk allemaal niet nodig.
Die kluwen molex>PCIe was niet fijn nee, dat zie ik echt als een noodoplossing. Een goede psu is geen weggegooid geld.
Moet je zeggen, vind ram-settings altijd lastig. Omdat elke fabrikant / website / bios andere namen heeft voor de settings, maar daar kom ik wel uit. Adners trek ik nog wel aan de bel :)
Inderdaad, ik ben Asus spul gewend, en daar heet het allemaal weer totaal anders. 8)7

Maar voor handmatig instellen zonder XMP is het voldoende om alleen deze 2 opties handmatig in te stellen:
- Memory Ratio: 1600MHz
- DRAM Voltage (V): 1,35V
De latency's zouden default moeten blijven (CL 9-9-9) als de rest op 'Auto' staat.
Eventuele dividers zouden dan ook automatisch juist gezet worden. Kwestie van proberen.

Succes! :) En laat weten hoe het gegaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 14-10-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ok, een update.

Ik heb sinds ik op 4gb draai en het foute setje er uit laat geen enkele freeze / crash / bsod / sudden reboot of wat dan ook gehad, systeem draait heerlijk. Dit is met m'n raid array en SLI aan. Alleen de DVD speler zit niet aangesloten, die gebruik ik nooit en was te lui om de kabeltjes weer anders te gaan doen.

Vandaag is m'n setje Kingston HyperX 1600 1.35v binnengekomen, en het zit er nu in. Gelijk de BIOS in gegaan en de optie om een XMP profile te kiezen was gelijk zichtbaar. Aangezet, naar de info page van het RAM gegaan en daar waren netjes timings info, 1.35v en de 1600mhz te zien. Het systeem draait er nu op. CPU-z laat ook zien dat het ram twee XMP profielen heeft, en wat ik zie op het memory tabje is dat hij netjes op 800mhz (dus 1600) draait, en volgens mij de juiste timings heeft (9-9-9-27).

Ik ga verder met het systeem zo vandaag te gebruiken (m'n firefox stress test heeft hij al doorstaan waar het andere setje zeker weten op z'n gat ging), en hij is op dit moment filmpjes aan het encoden met een goede 5.5a a 6gb in gebruik.

Vanavond als ik ga slapen zal ik een memtest86+ starten en de nacht door laten draaien.

edit: Oh, ik vergeet het belangrijkste! Het ziet er tot nu toe dus uitstekend uit en ik wil je hartelijk bedanken voor je hulp! Het helpt enorm om iemand te hebben om een beetje mee te kunnen brainstormen met dit soort dingen! Zonder je zat ik nu allang met een lege bankrekening en een nieuw mobo + cpu te werken gok ik :)

[ Voor 12% gewijzigd door dipje2 op 17-10-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Geen dank! Fijn dat het allemaal goed werkt, ook het eenvoudig in te stellen XMP-profiel.
En idd scheelt het je nu zo 300 euro onkosten.

Als hobbymatig systeembouwer/ElectronicsEngineer/consultant en nu inmiddels privé-ITer help ik graag mijn medemens/mede-tweaker. Ik zie dat ook als het echte delen van opgedane kennis en ervaring. En ook ik leer weer veel van anderen hier die gedegen kennis en ervaring hebben opgedaan, vaak op hele specifieke gebieden.
Dat is wat ik het meest aan de Tweakers website/community waardeer. :)

Pagina: 1