• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-02 11:46
Hallo allemaal,

Ik doe een opleiding op de hogeschool, namelijk CMD. (Communication and Multimedia Design)
Wij willen wel eens gebruik maken van Photoshop en Illustrator, en om dat werk makkelijker en aangenamer te maken heb ik besloten een tekentablet aan te schaffen. Ik zit alleen nog te twijfelen welke. Ik heb er twee op het oog op dit moment, beiden van Wacom:

Wacom Bamboo Pen & Touch V3 (73,99 euro)
Wacom Intuos4 4 S (79,00 euro)
(Als je andere, betere weet laat dit dan weten svp)

Ik ben al bij de mediamarkt geweest om wat extra info te krijgen. Deze verkoper raadde mij de Intuos aan, zolang deze de prijs had van 79,00, ook bij Mediamarkt. Degene die daarna volgt als goedkoopste is 99,00 euro. De verkoper zei dat een Bamboo goed is bij een beginnende tekentablet gebruiker, waar ik toe behoor. En dat de Intuos een stapje beter is. Nu heb ik enkel ook nog enkele andere dingen waarmee ik rekening moet houden:

- Het tekenoppervlak moet zo groot mogelijk zijn.
- De tekentablet mag niet te groot zijn, omdat ik van plan ben de tablet mee te nemen.
- Het moet niet meer kosten dan 85 euro.

Ik hoorde van de verkoper dat het oppervlak waarop je kan tekenen van de Bamboo groter is dan het actieve werkoppervlak. (namelijk tussen de 4 witte strepen) De verkoper zei dat het werkoppervlak tussen de strepen te gebruiken is met je vingers, en niet daarbuiten. De buitenkant kan echter wel met de pen gebruikt worden. Als dit zo is, krijgt de Bamboo toch een lichte voorkeur, maar is deze bewering wel waar? Want op YouTube filmpjes werd gezegd dat dit niet zo is, en dat de buitenste rand simpelweg nutteloos is.

Hopelijk kan iemand mij een goede tablet aanbevelen voor mij. (een beginnende tekentablet gebruiker die redelijk goed kan tekenen en tekenen ook leuk vind. Iemand die ook de tablet veel mee moet nemen dus een zo licht mogelijke tablet wil. En omdat ik net begin met het gebruik ervan wil ik niet meer geld uitgeven dan 85 euro)

PS: Sorry dat ik dit niet erg kort heb kunnen houden, maar ik wilde alle mogelijke informatie gezegd hebben. :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:16
Als het om dergelijke tablets gaat dan zit je bij Wacom het beste...

Ik zou in principe zeggen dat de Intuos4 de betere is vanwege het hoge drukniveau, die van de Bamboo is al van een zeer werkbare hoogte (1024) maar de Intuos heeft nog eens het dubbele. Maar buiten dat wordt de Intuos als de pro tablet neergezet en de Bamboo toch meer als consumenten-speelgoed. De Intuos heb ik overigens nog nooit mee gewerkt, een Bamboo v2 wel en dat werkte prima... maar ik deed daar geen echt tekenwerk mee overigens... was vooral voor digitalisatie van handtekeningen e.d., erg minimaal functioneel gebruik zeg maar.

Oww ja, misschien ook niet onbelangrijk wat ik net nog even snel lees... de Bamboo heeft een snoer van 1 meter... de Intuos van 2,5 meter. 8)

[Voor 24% gewijzigd door MicGlou op 08-10-2012 21:19]

• Houstyn
Dankjewel voor je reply. Weet je ook iets over het werk oppervlak van de Bamboo? Of je ook met de pen de buitenste rand kan gebruiken

• MicGlou
Hoe bedoel je de buitenste randen? Bij die bamboo v3 is bijna het geheel werkoppervlak, behalve de knoppen aan de zijkant dan.

Overigens gaat je keuze tussen twee toch best kleine tablets? Als je gaat tekenen dan heb je denk ik wel wat baat bij meer oppervlak. Ze worden dan direct wel een stukje duurder, maar beide tablets zijn gemiddeld 150x95mm, dat is kleiner dan A5... zelfs nog kleiner dan de gemiddelde ansichtkaart.

[Voor 56% gewijzigd door MicGlou op 08-10-2012 22:14]

• Houstyn
Je hebt als het ware het scherm met daarin een soort kruisjes:

Een groot oppervlak met daarin 8 streepjes die naar elkaar wijzen, een soort halve kruisjes.

Is dit hele scherm te gebruiken met de pen? En niet alleen binnen die streepjes? Dan lijkt mij namelijk de Bamboo een groter scherm hebben

[Voor 63% gewijzigd door Houstyn op 08-10-2012 22:07]

• MicGlou
De bamboo die jij linked is 147x92mm werkruimte... en dat is in principe het gehele grijze oppervlak. De Intuos is 158x94mm wat dus groter is, maar heeft veel meer body rondom het werkoppervlak. Ik weet niet naar welke afbeeldingen jij kijkt? Maar de afbeelding bij de bamboo in de pricewatch klopt volgens mij niet, dat is het plaatje van een groter model als ik mij niet vergis ;)

Maar serieus, als je ermee wilt gaan tekenen en ander fijn werk dan kan je beter wat extra sparen voor een groter model... zo'n kleintje is leuk voor wat ik ermee gedaan heb, maar niet voor serieus werk.

pricewatch: Wacom Intuos4 M

Het is honderd euro meer maar dan heb je wel bijna het dubbele om op te werken, dat gaat je al enorm veel zoomen en slepen schelen e.d., oftewel veel vlotter werken :) En het is ook nog eens een koopje die Intuos4 M, die heeft meer dan het dubbele gekost... de nieuwe versie is ruim 300 euro en zoveel verschillen die niet van elkaar.

|:( Oww die strepen... ik dacht al even waar heeft ie het over.

[Voor 54% gewijzigd door MicGlou op 08-10-2012 22:24]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Houstyn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:07:
Je hebt als het ware het scherm met daarin een soort kruisjes:

Een groot oppervlak met daarin 8 streepjes die naar elkaar wijzen, een soort halve kruisjes.

Is dit hele scherm te gebruiken met de pen? En niet alleen binnen die streepjes? Dan lijkt mij namelijk de Bamboo een groter scherm hebben
helemaal, die streepjes staan default ingesteld. maar je kan gewoon instellen(calibreren) dat je het hele veld gebruikt.

Iperf

• Houstyn
Bedankt allemaal! Ik ben weer een stap wijzer geworden. Ik ga echt niet voor een Intuos M, omdat het te groot is om mee te nemen, en ik wil er simpelweg niet zoveel voor betalen. Het is niet echt super serieus bedoelt qua wat ik wil tekenen of maken, omdat ik het ook maar voor het eerst ga gebruiken. En om echt te zeggen dat je veel beter nodig hebt vind ik vreemd als ik naar wat ik in dit filmpje zie wat mogelijk is met een Small:
YouTube: Speed Painting - Avatar - By Daniel Diaz

• MicGlou
Houstyn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:07:
Bedankt allemaal! Ik ben weer een stap wijzer geworden. Ik ga echt niet voor een Intuos M, omdat het te groot is om mee te nemen, en ik wil er simpelweg niet zoveel voor betalen. Het is niet echt super serieus bedoelt qua wat ik wil tekenen of maken, omdat ik het ook maar voor het eerst ga gebruiken. En om echt te zeggen dat je veel beter nodig hebt vind ik vreemd als ik naar wat ik in dit filmpje zie wat mogelijk is met een Small:
YouTube: Speed Painting - Avatar - By Daniel Diaz
Wie heeft er gezegd dat het 'veel beter' is? Ik gaf alleen aan dat zodra je met een grotere tablet gaat werken je veel minder handelingen hoeft de doen omdat je werkbare oppervlak groter is. Je kan daardoor vlotter werken omdat je veel minder hoeft te zoomen en te slepen e.d. Als je met een dergelijke kleine tablet werkt heb je simpelweg maar heel weinig beweegruimte. Maar als je er beperkt mee werkt zal het wel meevallen.... is eigenlijk dezelfde redenen waarom veel tekenaars met die enorme monitoren voor hun neus zitten, dat is ook veel minder slepen, zoomen, scrollen etc... je hebt gewoon meer overzicht, je kan vlotter vooruit. Qua functionaliteit zijn ze binnen dezelfde serie exact hetzelfde, daarin is de M of L niet beter dan de S... behalve het formaat dan :)

[Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 09-10-2012 15:17]

• Houstyn
Ja, dat snap ik. Ik had het niet echt goed geformuleerd in mijn reactie. Ik zou graag ook de M kopen maar die is mij simpelweg te duur. ;-) Ik denk dat het toch de Intuos S gaat worden. Ik heb nog wat extra filmpjes gezien en wat het zoomen betreft zit er gelukkig ook een draaiknop op en andere knoppen die je allemaal kan instellen om het in en uit te laten zoomen. Tuurlijk gaat het makkelijker met een grotere, maar het is toch minder erg met zo'n wiel als met een Bamboo. Dat is ook wel een reden voor mij om voor Intuos te kiezen. Het prijsverschil is dermate klein terwijl de Intuos meer knoppen heeft, een groter tekenoppervlak heeft en veel preciezer is qua penregistratie dat ik die Intuos eigenlijk niet kan laten liggen. Thanks voor jullie hulp MicGlou en fish. :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-03 14:02
Trouwens, bij de Office Centre (Staples) zag ik laatst de grote Wacom Bamboo (Pen & Touch) liggen voor 49 euro. Dus misschien dat je daar ook nog even kunt kijken?

• Berendsnor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-02 22:56
Ik zou zeker weten voor de Intuos4 S gaan. Ik heb ervaring met verschillende Bamboo modellen (zowel Pen & Touch als alleen de Pen variant, beiden A6 formaat) als met het Intuos4 M model. De redenatie van MicGlou dat je met een groter tablet minder handelingen hoeft te maken is alleen van toepassing als je het tablet gebruikt in combinatie met relatieve positionering (muis-mode). Als je het tablet zoals mij (en volgens mij de meeste anderen, maar pin me er niet op vast) gebruikt met absolute positionering (pen-mode) dan is de verhouding tussen de grootte van je scherm en de grootte van je tablet veel meer van belang. Dit is verder niet relevant aangezien de twee modellen waartussen je twijfelt ongeveer hetzelfde actieve gebied hebben, maar ik wilde toch even gezegd hebben dat het niet altijd zo simpel is als groter = beter. Een collega grafisch ontwerper van me werkt met een Wacom van A6 formaat op een 27 inch monitor in absolute mode en hij maakt er de meest prachtige dingen mee.

• MicGlou
alex3305 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 23:42:
Trouwens, bij de Office Centre (Staples) zag ik laatst de grote Wacom Bamboo (Pen & Touch) liggen voor 49 euro. Dus misschien dat je daar ook nog even kunt kijken?
Dat waren volgens mij oudere modellen, V1 (of original) als ik mij niet vergis, kan je ook in verschillende shops vinden voor ongeveer diezelfde prijs.... en die hebben toch wel wat mindere specs, sowieso een veel lager drukniveau. Maar de Intuos is een betere keuze dan de Bamboo al is het vanwege het drukniveau... maar ook de postitiebepaling/nauwkeurigheid van de Intuos is beter en sneller dan de Bamboo. Plus dat een Intuos ook via bluetooth kan werken en zoals ik al eerder heb genoemd een stuk langer snoer heeft (ff exacte specs bekeken) Maar dan nog, het is niet kiezen tussen goed of slecht maar tussen goed en heel goed. De Bamboo zal absoluut geen miskoop zijn, de Intuos is alleen beter en zal iemand die er uiteindelijk toch wat meer uit wil halen wat beter bedienen :) Meer keuze heb je overigens niet eens want Wacom maakt gewoon de beste tablets die nog betaalbaar zijn.

@Berendsnor... Niemand heeft gezegd zoals ik al heb uitgelegd dat groter beter is... het is 'makkelijker' en dan ook nog eens afhankelijk van wat voor een werkzaamheden je ermee doet. Maar als jij tekent/schets of met CAD werkt op grootformaat en je heb eerst een tijd met een kleine tablet gewerkt en je stapt over op een grotere... dan krijg je bij wijze van spreken ineens de helft zoveel meer gedaan op een dag omdat je sneller kan werken. Je kan verder met het kleine model exact hetzelfde doen als het grote model, je moet alleen wat meer bewegen e.d. op een kleine. Maar het uiteindelijk resultaat zal verder exact hetzelfde zijn, want op het formaat na zijn alle Intuos4 hetzelfde qua specificaties. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de grotere versies voor de meerprijs die je betaald helemaal niet beter zijn want een L kost 5x zoveel als een S. Maar als je 4 S-en koopt heb je hetzelfde oppervlak.. ;) Ik heb dus alleen over toepasbaarheid, niet over functionaliteit... maar genoeg over geluld :)

[Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 10-10-2012 19:46]

• Houstyn
Allemaal nogmaals super bedankt! Ik ben nog een aantal keer naar de winkel gegaan om het oppervlakte uit te testen op de Intuos en de Bamboo, en het is me allemaal prima bevallen. alsof je gewoon op papier aan het tekenen bent, en dat was iets wat ik hoopte maar niet had verwacht. Ik ga de Intuos bestellen via internet omdat het me dan toch 20 euro scheelt. Ik heb binnenkort een project en ik denk dat ik nu veel meer uit het project kan halen dan ik eerst zou kunnen. Super bedankt voor alle informatie allemaal!

• tanlun
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10-2019
Ik zou overigens ook voor Wacom gaan. Ik heb de Wacom Intuos Draw in de maat small, en ben er erg tevreden mee.

Ik zag pas een Graphic Art Tablet XP-Pen Artist 12 Pro met een scherm die direct met een pen op een monitor tekende. Dat zag er wel handig uit

Beter dan die wacom intuos tablets die mensen wel eens gebruik(t)en.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

@tanlun Ik denk dat de vraag na 7 jaar nu niet meer zo relevant is....

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee