Toon posts:

Opgelicht door Origin (van EA)?

Pagina: 1
Acties:

• roeptoetert
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01-2019
Ongeveer twee weken geleden stond op Origin de volgende aanbieding: Star Wars: The Old Republic van € 74,99 voor slechts € 14,99 inclusief 30 dagen spelen. Mijn zoon zat al een tijd op het spel te azen, maar ik vond zo'n hoog bedrag veel te veel voor een spelletje. Maar door deze aanbieding werd dat ineens een ander verhaal: 30 dagen uitproberen en dan zouden we wel weer verder kijken.

Dus ik koop dat spel via Origin, tik netjes de € 14,99 af en laat het verdere installatie- en activatiewerk aan mijn zoon over. Na een paar uur komt ie weer naar beneden: Het spel is niet aan de gang te krijgen, want hij loopt vast in de installatieprocedure.

Wat blijkt: tijdens het activatie/registratieproces (waarin nog eens duidelijk wordt aangegeven dat je nog 30 dagen speeltegoed hebt) blijkt dat je het spel pas kunt spelen als je een machtiging afgeeft voor automatische incasso voor toekomstige termijnen. Ik dacht het dus niet!. :(

Dus ik zoonlief uitgelegd dat de aanbieding toch niet zo geweldig was als Origin het deed voorkomen en ik ga op zoek naar een manier om de aankoop weer ongedaan te maken. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan: Origin blijkt geen enkele mogelijkheid te bieden om de aankoop ongedaan te maken (terwijl zij notabene zelf aangeven dat zijn de wettelijke afkoelingsperiode in acht te nemen). De websites helemaal doorgespit, x-tig keer doorverwezen naar andere sites waar je tot vervelens toe moet inloggen, maar geen informatie over een concrete procedure te vinden.

Dan maar een mailtje naar de klantenservice sturen. Forget it: ook een emailadres (of een contactformulier) is nergens te vinden. Had ik van EA/Origin toch niet verwacht!

Hoewel het maar om een relatief klein bedrag gaat, voelde ik mij toch flink belazerd. Dus via de Consumentenbond op klachtenkompas.nl een klacht ingediend. Na een paar dagen een reactie: ze hadden contact weten te leggen met Origin, maar Origin weigerde elke medewerking... :?

Om een lang verhaal kort te maken: ik had voor mijn zoon al de nodige games via Origin gekocht, maar dit is toch echt, absoluut, zeker weten, de allerlaatste keer geweest. Dan maar een hardcopy bestellen of halen in de winkel.

Moraal van het verhaal: als je ooit problemen hebt met de aankoop van een spel via Origin, dan ben je dus gewoon je geld kwijt. Easy money voor Origin! Ik ben voor slechts 15 euro het schip ingegaan, maar mensen die duurdere games willen kopen (en daar ook voor moeten sparen) zijn gewaarschuwd!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-06 15:01
Hoe bedoel je je kon nergens contactgegevens vinden? EA heeft er nota bene een hele site voor (help.ea.com), zie bijvoorbeeld https://help.ea.com/contact-us. Je kunt live chatten met ze, en zover ik weet support tickets aanmaken, etc. Er staat daar ook gewoon uitgelegd hoe 'warranty' in z'n werk gaat en wat de voorwaarden zijn.

Anoniem: 291270

Avalaxy schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:49:
Hoe bedoel je je kon nergens contactgegevens vinden? EA heeft er nota bene een hele site voor (help.ea.com), zie bijvoorbeeld https://help.ea.com/contact-us. Je kunt live chatten met ze, en zover ik weet support tickets aanmaken, etc. Er staat daar ook gewoon uitgelegd hoe 'warranty' in z'n werk gaat en wat de voorwaarden zijn.
Inderdaad. En om wat specifieker te zijn:
Als je een terugbetaling van een downloadbaar product wilt, klik dan hier om een verzoek in te dienen. Je ontvangt dan per e-mail een Brief van vernietiging. Om je terugbetaling te ontvangen moet je de bepalingen in deze Brief van vernietiging accepteren.
Bron

Anoniem: 99190

Je kunt de machtiging toch intrekken als je het na 30 dagen niets vind? Kunt ook nog storneren eventueel. Zo is het meestal bij MMO's waar je 30 dagen gratis bij krijgt (WoW) bijvoorbeeld.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:54

Shuriken

Life is all about priorities

Ik kan bevestigen dat je een machtiging moet geven. Je kunt deze daarna gelijk stop zetten.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-06 15:01
Oftewel, roeptoetert moet niet gelijk zo lopen te roeptoeteren op internet, maar gewoon eerst even zelf netjes z'n huiswerk doen alvorens partijen te beschuldigen van oplichting :>

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Dat is vrij standaard dat je alvast iets moet opgeven bij MMORPG's. Is voornamelijk voor veiligheid redenen van hun kant. Tenzij er expliciet vermeld stond dat er al meteen wat wordt afgeschreven kan je aangeven je abonnement niet te verlengen na die 30 dagen.

Daarnaast om je alvast in te lichten, als je tegenwoordig dingen hard copy koopt heb je nog steeds origin of steam nodig. Het zal alleen maar meer worden.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Anoniem: 420818

Ben het eens met alle reacties hierboven. Ik ben zelf juist erg tevreden met de service van Origin. Ik had pas een verkeerd spel gekocht, even opgebeld en kreeg netjes de code van het goede spel (zelfs met uitbreiding waar ik niet voor hoefde te betalen.)

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-05 09:36
Machtiging afgeven. 30 dagen innen, en direct weer de machtiging intrekken. Simpel en doeltreffend.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Benieuwd of iemand die procedure van vernietiging al eens heeft geprobeerd.
De laatste keer dat ik met EA in conclaaf ging (chat met een helpdesk-medewerker) kwam deze niet verder dan afpoeieren en ontkennen.

TS had ms de machtiging af kunnen geven op een lege rekening oid. Maar EA blonk -tot voor kort althans- niet uit in nette cancel-procedures...

~

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Postius schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:53:
Dat is vrij standaard dat je alvast iets moet opgeven bij MMORPG's. Is voornamelijk voor veiligheid redenen van hun kant. Tenzij er expliciet vermeld stond dat er al meteen wat wordt afgeschreven kan je aangeven je abonnement niet te verlengen na die 30 dagen.

Daarnaast om je alvast in te lichten, als je tegenwoordig dingen hard copy koopt heb je nog steeds origin of steam nodig. Het zal alleen maar meer worden.
Erm, nee.

Het was juist SWTOR die vrij uniek was om vooraf een betalingsmethode te _verplichten_, voordat je uberhaubt kon spelen. Gros van de MMO's is het gewoon registeren, eventueel timecard of goodies activeren en spelen maar. Optioneel kan je dit al invoeren, maar pas verplicht wanneer je gametijd erop zit.

Zeker bij launch van de game waren heel veel mensen hier absoluut niet blij mee, en zijn het eigelijk nog steeds niet, ik zie ook niet dat ze makkelijk nieuwe spelers krijgen als je verplicht al een betalingsmethode moet ingeven voordat je uberhaubt kan spelen, zeker voor mensen die juist gebruik maken van timecards.

Dus aan de TS, je hebt gewoon stukje ongeluk van de game, SWTOR heeft hier behoorlijk wat kritiek over gekregen en gros van de MMO's (sommige via steam, blizzad, weet niet of Origin er nog meer heeft) hebben deze verplichting dus niet.

Het is 'maar' een betalingsmethode en je kan hem direct annuleren nadat je gaat spelen, maar veranderd het principe gewoon niet dat dit simpel 'not done' is. Zeker als je met timecard werkt, deze moet je dus al activeren (/wave 15 euro) voordat je uberhaubt mag spelen.

Enige voordeel, SWTOR gaat ook free2play, maar het zal me niet verbazen dat je nog steeds verplicht bent een betalingsmethode toe te voegen (voor de itemstore). Dit is dus niet direct Origin aan te schrijven, maar het uiteindelijk payment model dat SWTOR (en de jongens erachter) hebben bedacht.

[Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 08-10-2012 20:23]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• roeptoetert
@Alle mensen die schrijven dat Origin wel degelijk een procedure heeft voor annuleren of retourneren: die procedure is alleen bestemd voor als je een fysiek product hebt gekocht bij Origin (dus dat je de DVD met software thuisgestuurd krijgt). Als je gaat zoeken naar de procedure voor producten die je moet downloaden, wordt je het bos ingestuurd.

Maar goed, op 10-10-2012 heb ik dan toch maar de retourprocedure gevolgd voor het 'fysieke' product en alle gegevens op het formulier ingevuld. We zijn nu 10 dagen verder en... geen enkele reactie gehad. Niet per mail, niet per telefoon.

En dat het voor dit soort games gebruikelijk is dat je eerst een machtiging af moet geven om te kunnen spelen (zelfs als je nog een tegoed hebt) zal best kunnen, maar het lijkt mij redelijk dat je daarvoor gewaarschuwd wordt als je het spel koopt en niet achteraf.

• roeptoetert
Oh ja.... nog even een nabrander:

" Wat is het terugbetalingsbeleid voor digitale downloads?
EA biedt helaas geen terugbetalingen op producten die gedownload zijn via Origin. EA behoudt zich het recht voor om naar eigen inzicht in uitzonderlijke gevallen wel terug te betalen."

Bron: https://help.ea.com/nl/article/returns-and-cancellations

Dan staat er nog een link naar een pagina met de verkoopvoorwaarden, met daarin weer een link naar de supportpagina en vanaf daar loopt het spoor weer dood....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee