[Win7/Adobe Flash] Hoe plugins etc automatisch updaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:00
Situatie: Ik beheer de pc's van m'n ouders. Zij hebben geen enkel verstand van software, ze kunnen internetten (met Firefox) en Office gebruiken en hebben daar (meer dan) genoeg aan. Ze hebben dus ook geen admin wachtwoord.

Nu heb ik problemen met de updates van (met name) Flash en Adobe Reader. Hier komen de laatste tijd zoveel updates van, dat het me niet lukt om dat telkens handmatig bij te houden. Adobe heeft nu (eindelijk) wel een automatische updater, maar die werkt niet goed. Vooral Flash levert problemen op: de bestandsnaam bevat het versienummer. Na de update heeft de nieuwe versie dus geen toegang, omdat de Firewall (Comodo) op filename de toegang regelt.

Het spreekt voor zich dat noch de updater, noch de firewall EVER meldingen aan de gebruiker mag laten zien waarop mogelijk een gevaarlijk antwoord kan worden gegeven. Daarom heb ik ook voor Comodo gekozen: goed configureerbaar, gratis en door het programma niet te laten starten krijgt de user geen meldingen (maar werkt de firewall wel).

Heeft iemand een slim idee waardoor ik Flash zichzelf kan laten updaten zonder dat de Firewall steeds bokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:55

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon de ingebouwde firewall van Windows gebruiken. Die is goed genoeg voor dit soort gebruik. Dan kun je Comodo er af gooien en ben je alvast een deel van je probleem kwijt.

Maar het blijft lastig dat die Adobe zooi steeds om toestemming vraagt etc. in plaats van gewoon automatisch op de achtergrond zelf te updaten.

Adobe Reader kun je eventueel er ook wel afgooien en vervangen door een alternatief, maar ik weet niet zeker of dat heel erg zinvol is. Flash wordt helaas nog te veel gebruikt om er af te gooien.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn ouders gebruiken ook Comodo firewall en krijgen geen melding over het updaten. Misschien eens ergens naar kijken? Ik heb voor hun gewoon de standaard instellingen gelaten voor wat ze zijn, dat zou genoeg moeten zijn. Comodo heeft ook een 'safe list' van applicaties die als veilig zijn gemerkt en geen melding moeten geven van de firewall.

Overigens is het grootste probleem bij m'n ouders de sandbox. Die staat standaard aan en kan nog wel eens voor wat vreemde dingen zorgen. Heb je die uit staan? Zo niet, dan wellicht doen, misschien dat je updater er ook in wordt gezet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Hero Of Time schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:58:
Mijn ouders gebruiken ook Comodo firewall en krijgen geen melding over het updaten. Misschien eens ergens naar kijken? Ik heb voor hun gewoon de standaard instellingen gelaten voor wat ze zijn, dat zou genoeg moeten zijn. Comodo heeft ook een 'safe list' van applicaties die als veilig zijn gemerkt en geen melding moeten geven van de firewall.
Het gaat niet om de updater zelf, dat gaat prima. Het gaat om de nieuwe executable van Flash die tijdens de update wordt geinstalleerd. Op mijn systeem heet die nu: c:\windows\system32\Macromed\Flash\FlashUtil64_11_4_402_278_Plugin.exe

Die wordt dan vervangen door de nieuwe .exe met een nieuwe naam, en die nieuwe plugin komt vervolgens niet door de firewall. De firewall vervangen is geen optie, daarvoor zit er veel te veel research en configuratiewerk achter om alles precies zo te krijgen als ik het wil. Je kunt in Comodo inderdaad een Trusted Application instellen, maar dan kan alleen op bestandsnaamnivo. En aangezien ik niet weet hoe de aankomende versies van Flash gaan heten...

Het liefst zou ik alles van Adobe eraf mieteren, maar Flash en PDF wordt te vaak gebruikt, dan hangen ze elke avond aan de lijn dat ze op (insert random kl##te reissite) hun vlucht niet kunnen boeken. Ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:55

Fiber

Beaches are for storming.

Voor de Reader zijn prima alternatieven...

Gooi anders FireFox er eens af en probeer Google Chrome...

En mijn eerdere advies over Comodo...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Fiber schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:08:

En mijn eerdere advies over Comodo...
Ik ben blij dat je meedenkt, maar er zijn vele redenen om voor bepaalde software te kiezen. Vervangen levert waarschijnlijk weer een hele rits nieuwe problemen, en vooral, helpdeskbelletjes op. Bovendien wil ik graag een oplossing voor het probleem, geen workaround...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 18:19

Koenvh

Hier tekenen: ______

Misschien eens in msconfig alle updaters eruitgooien..

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koenvh schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:20:
Misschien eens in msconfig alle updaters eruitgooien..
Nee, dat is lekker veilig 8)7.

Ik vind het apart dat die .exe gebruikt wordt om de plugin uit te voeren, want het is niets meer dan een .ocx bestand (even uit 't hoofd) voor IE en voor FF is 't een .dll. Die adobe_flash_[versie]_plugin.exe zou niet eens aangeroepen moeten worden, tenzij het de installer is voor de update.
Ik heb Comodo ook in m'n VMs draaien, net als Flash en verschillende browsers, maar hier heb ik echt geen melding gezien voor de flash executable bij 't updaten. Ik kan het mij iig niet meer herinneren.
Fiber schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:08:

Van collega's hoor ik dat niet elke site zo geweldig werkt in Chrome. Zelf gebruik ik 't niet, dus kan niet uit eigen ervaring spreken. Maar zo heeft m'n baas met Chrome problemen met het openen van de router configuratie pagina (die werkt gewoon niet).
Het is niet overal de oplossing voor. Hier zie ik ook regelmatig problemen die alleen met Chrome zijn, en geen andere browsers.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Hero Of Time schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:37:
[...]

Nee, dat is lekker veilig 8)7.

Ik vind het apart dat die .exe gebruikt wordt om de plugin uit te voeren, want het is niets meer dan een .ocx bestand (even uit 't hoofd) voor IE en voor FF is 't een .dll. Die adobe_flash_[versie]_plugin.exe zou niet eens aangeroepen moeten worden, tenzij het de installer is voor de update.
Ik heb Comodo ook in m'n VMs draaien, net als Flash en verschillende browsers, maar hier heb ik echt geen melding gezien voor de flash executable bij 't updaten. Ik kan het mij iig niet meer herinneren.
Hmm. Je hebt een goed punt, ik heb die .exe ff aangeroepen, het is de uninstaller :+ . Okee, nog maar eens even goed uitzoeken dan waarom die .exe tijdens het updaten contact probeert te maken met het internet, volgens de firewall. Ik zal die Adobe rommel wel nooit gaan begrijpen. Jammer dat we Steve niet meer hebben om het de nek om te draaien...
Pagina: 1