Minder dan helft van capaciteit over

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
Sinds een paar weken heb ik een vreemd maar groot probleem. Sinds maart 2011 ben ik in het bezig gekomen van een macbook pro. Deze heeft standaard een capaciteit van 6900mAh, deze heb ik altijd in de gaten gehouden en was sinds augustus 2012 een nette 97%.

Toen ik laatst een lange dag zonder lader moest merkte ik dat mijn laptop toch wel erg snel leeg was, en tot mijn grote schrik bleek de capaciteit tot onder de 3500mAh gezakt te zijn, en gaf hij bij battery aan dat onderhoud vereist is.

Dus ik heb netjes een batterij calibratie gedaan en toen dat niet hielp heb ik vervolgens een smc reset gedaan ook dit werkte niet. Dan maar bellen, maar zoals gewoonlijk kunnen ook zij niets voor je beteken, want:"Sorry meneer uw laptop is ouder dan een jaar en dan geven wij geen garantie meer op de batterij". Ronduit belachelijk natuurlijk als je een product van bijna 2000 euro koopt met zo'n service afgescheept te worden.

Dus daarom stel ik hier maar de vraag, ben ik echt die 3400mAh kwijt of is het gewoon een software issue en moet ik het een en ander doen. Ik sla ook niet terug om in de macbook te gaan prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-10 14:46
tweakG5 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:44:
Sinds een paar weken heb ik een vreemd maar groot probleem. Sinds maart 2011 ben ik in het bezig gekomen van een macbook pro. Deze heeft standaard een capaciteit van 6900mAh, deze heb ik altijd in de gaten gehouden en was sinds augustus 2012 een nette 97%.

Toen ik laatst een lange dag zonder lader moest merkte ik dat mijn laptop toch wel erg snel leeg was, en tot mijn grote schrik bleek de capaciteit tot onder de 3500mAh gezakt te zijn, en gaf hij bij battery aan dat onderhoud vereist is.

Dus ik heb netjes een batterij calibratie gedaan en toen dat niet hielp heb ik vervolgens een smc reset gedaan ook dit werkte niet. Dan maar bellen, maar zoals gewoonlijk kunnen ook zij niets voor je beteken, want:"Sorry meneer uw laptop is ouder dan een jaar en dan geven wij geen garantie meer op de batterij". Ronduit belachelijk natuurlijk als je een product van bijna 2000 euro koopt met zo'n service afgescheept te worden.

Dus daarom stel ik hier maar de vraag, ben ik echt die 3400mAh kwijt of is het gewoon een software issue en moet ik het een en ander doen. Ik sla ook niet terug om in de macbook te gaan prutsen.
same here accu is gewoon aan het opgaan. (je geeft zelf al een beetje aan dat je eigenlijk altijd op netstroom werkt)

het klinkt heel lullig maar accu's in laptops zijn nu eenmaal gewoon een heibel punt, ik ben macbooks tegen gekomen van 4 jaar oud met prima werkende accu's maar zelf heb ik heel veel on the road gewerkt en had ik gewoon veel cycles en dan hang je.

voor 130 euro heb je een nieuwe accu en kan je laptop er weer tegen aan die 2k die je betaald hebt zit echt niet in je accu maar in je andere hardware...

ik kan nu nog zo'n 2 uur doen met de accu ipv 7 uur ik heb zo'n 40% health.

[ Voor 15% gewijzigd door AjDuLion op 08-10-2012 16:48 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24

World Citizen

FreeReef.nl

tweakG5 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:44:

Het is inderdaad kut, maar elke fabrikant geeft maximaal 1 jaar op accu's. Ik vind dit ook niet goed, maar snap het wel. Een accu heeft een verbruiksduur en gaat simpelweg na verloop van tijd stuk of word slechter. Iemand die elke dag 3 keer moet opladen heeft hem veel sneller versleten dan iemand die dat 1 keer per week doet.

Het is dus een verbruiksmiddel.... Apple Care had je kunnen helpen maar ook dan zijn er omstandigheden dat hij niet vergoed word.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het aantal cycles dat hij heeft gehad.

Toch zou ik dit niet zomaar laten zitten, en nog een keer drammen bij Apple. Beetje zeuren over 3 jaar garantie en anders minimaal een korting op een nieuwe accu.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
Ugh modeletje inbouw accu of los??

Volgens mij is dan gewoon je laptop stuk, dat dit je accu betreft kan jij niets aandoen aangezien jij deze niet zomaar kan vervangen heb je dus recht op een nieuwe accu. Als deze niet vervangen kan worden dan moet apple dus deze zelf repareren of nieuwe leveren.

Laptop moet minimaal 4 jaar zonderproblemen mee kunnen gaan.. Na iets meer dan een jaar en je accu is defect. en jij kan deze niet vervangen dan is dat gewoon een garantie afwikkeling.

Sowieso vind ik het slecht dat een accu ingebouwd is. na x jaar is de laptop gewoon op.. Terwijl je na accu replacement vaak nog een x jaar door zou kunnen gaan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
To_Tall schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:58:

Volgens mij is dan gewoon je laptop stuk, dat dit je accu betreft kan jij niets aandoen aangezien jij deze niet zomaar kan vervangen heb je dus recht op een nieuwe accu. Als deze niet vervangen kan worden dan moet apple dus deze zelf repareren of nieuwe leveren.
Apple moet in principe niks, het is een onderdeel dat slijt en daar geven ze maximaal 1 jaar garantie op. Als je hem op de verkeerde manier gebruikt kan het gewoon zo zijn dat de boel snel slechter wordt... Dat de accu vrij snel versleten is nu, is vrij zuur. Maar het is bij Apple gewoon enorm moeilijk om na dat eerste jaar nog iets van support te krijgen met dit soort dingen, zonder dat daar een hoog prijskaartje aan hangt...

[ Voor 16% gewijzigd door MPeek op 08-10-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
To_Tall schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:58:
Ugh modeletje inbouw accu of los??

Laptop moet minimaal 4 jaar zonderproblemen mee kunnen gaan.. Na iets meer dan een jaar en je accu is defect. en jij kan deze niet vervangen dan is dat gewoon een garantie afwikkeling.

Sowieso vind ik het slecht dat een accu ingebouwd is. na x jaar is de laptop gewoon op.. Terwijl je na accu replacement vaak nog een x jaar door zou kunnen gaan.
130 euro en je accu word vervangen door apple... (niet zelf klooien in je laptop omdat het ingebouwd word maar lekker een capucinno drinken bij de genius bar en er een lekker dagje uit van maken in Amsterdam)

mensen komop gaan we nu echt zeuren dat je na elke dag je accu op te laden/ontladen dat deze na 1/2 jaar niet meer lekker werkt op is ?

de gemiddelde telefoon accu gaat nog korter mee...

ja het is ruk dat accu's snel stukgaan... maar ik gok dat hij nog minimaal 2 uur kan werken op stroom.. de meeste laptops van 2 jaar terug hadden toen al geen accutijd van 2 uur...

tevens is een accu een verbruiks item en is het (en dit geld voor elke laptop/telefoon/accu related ding) zelfs zo dat hier _geen_ garantie op zit.

ik weet via via dat als je onder de 100 cycles zit je zonder pardon een nieuwe accu krijgt maar als jij 400+ cycles hebt dan is zo'n ding gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:50
Vind het toch wel snel hoor, heb hier een mid 2010 mbp met 600+ cycles en een resterende capaciteit van 6300mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
En dat is het hem nou juist. Ik heb maar 69 cycles staan. Meestal stond hij ook gewoon aan de lader. Dit betekend ongeveer een cycle per weer. En dat is prima.

Ik heb met een eind verantwoordelijke gepraat bij apple maar dat leverde na drammen niets op. Daarom probeer ik wat feiten binnen te halen waarmee ik hun kan confronteren. Want dit slaat natuurlijk nergens op. Natuurlijk wordt de accuduur minder maar niet binnen een maand 50%. Daarnaast zoals al is gezegd mag ik de accu eigenlijk zelf niet vervangen, maar gezien de kosten op minimaal 130 euro liggen (160 was aan de telefoon vermeld) ga ik het toch echt zelf doen als apple niet met een passende oplossing kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
ook het altijd aan de lader kan funest zijn voor een accu helaas :(

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8758965/coconut.png

hier zie je wat mijn macbook heeft zelfs meer vermogen als die van jou (maar deze is wel echt vaak gebruikt zonder netstroom)

je kan ermee terug en laten zien dat je zo weinig charges gehad hebt misschien zijn ze nog coulant.. maar de garantie schrijft nou eenmaal voor dat accu's een max levensduur hebben van +- 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
AjDuLion schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:43:
ook het altijd aan de lader kan funest zijn voor een accu helaas :(

[afbeelding]

hier zie je wat mijn macbook heeft zelfs meer vermogen als die van jou (maar deze is wel echt vaak gebruikt zonder netstroom)

je kan ermee terug en laten zien dat je zo weinig charges gehad hebt misschien zijn ze nog coulant.. maar de garantie schrijft nou eenmaal voor dat accu's een max levensduur hebben van +- 1 jaar.
Ja dat weet ik maar met een loadcycle per week is het niet een drama voor de accu heb ik bregrepen.

Dit is het bij mij:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2vt1g1c.png

Ik weet precies hoe coulant apple is, not. Ik heb eigenlijk behoorlijk wat problemen met deze laptop gehad en hij is al 3 keer voor reparatie opgestuurd geweest vorig jaar. Maar na veel aandringen willen ze nooit coulant tegenover de klant zijn. Zelf moet je verschrikkelijk veel moeite doen om ze te wijzen op het feit dat er wettelijk 2 jaar garantie op laptops hoort te zitten.

Maar terug bij de vraag, heeft iemand nog tips om een verkeerde uitlezing teniet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 11:14
tweakG5 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:54:
Ik weet precies hoe coulant apple is, not. Ik heb eigenlijk behoorlijk wat problemen met deze laptop gehad en hij is al 3 keer voor reparatie opgestuurd geweest vorig jaar. Maar na veel aandringen willen ze nooit coulant tegenover de klant zijn. Zelf moet je verschrikkelijk veel moeite doen om ze te wijzen op het feit dat er wettelijk 2 jaar garantie op laptops hoort te zitten.
Ik neem aan dat je het apparaat als consument hebt gekocht en niet 'in de zaak'.

Je hebt geen twee jaar garantie, je hebt garantie gedurende de 'verwachtte levensduur' van je apparaat. Inderdaad doet Apple moeilijk over reparaties buiten de garantietermijn die ze zelf stellen. Helaas heb jij als consument na het eerste jaar de bewijslast.

Mijn ervaring is dat drammen niet helpt, maar wat aangetekende brieven beter werken. Moet je verzoek natuurlijk wel redelijk zijn. Omdat het hier gaat over een product van een paar tientjes op Ebay zou ik er niet te moeilijk over doen en hem gewoon vervangen. Hij zit vast met een lintkabel en een tweetal schroefjes. De sticker 'do not remove' kun je rustig negeren want je hebt toch geen garantie meer :P.

Indien je het apparaat zakelijk hebt gekocht gaat het hele bovenstaande verhaal niet op en ben je gewoon de sjaak. De overeenkomst die je bent aangegaan tijdens de aankoop is dan rechtsgeldig zonder vangnet van consumentenrecht. In het geval van Apple hardware is dat dus de garantietermijn van een jaar.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 15:02
Sowieso is een jaar garantie op een accu al vrij lang......bij mijn weten zijn alleen asus en samsung die die regeling ook hebben.

Advies van mij, ga langs de store, laat ze zien dat je maar 69 cycles hebt, de stelling is namelijk van apple zelf dat de accu meer dan 1000 cycli kan hebben en dat hij dan minimaal nog 80% health moet hebben.

Gezien je cycli daar niet boven komt en je health dramatisch laag is is er kans natuurlijk en laten we wel wezen altijd op de netspanning werken is inderdaad wel funest voor een accu.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
hans_lenze schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:03:
[...]

Ik neem aan dat je het apparaat als consument hebt gekocht en niet 'in de zaak'.

Je hebt geen twee jaar garantie, je hebt garantie gedurende de 'verwachtte levensduur' van je apparaat. Inderdaad doet Apple moeilijk over reparaties buiten de garantietermijn die ze zelf stellen. Helaas heb jij als consument na het eerste jaar de bewijslast.

Mijn ervaring is dat drammen niet helpt, maar wat aangetekende brieven beter werken. Moet je verzoek natuurlijk wel redelijk zijn. Omdat het hier gaat over een product van een paar tientjes op Ebay zou ik er niet te moeilijk over doen en hem gewoon vervangen. Hij zit vast met een lintkabel en een tweetal schroefjes. De sticker 'do not remove' kun je rustig negeren want je hebt toch geen garantie meer :P.

Indien je het apparaat zakelijk hebt gekocht gaat het hele bovenstaande verhaal niet op en ben je gewoon de sjaak. De overeenkomst die je bent aangegaan tijdens de aankoop is dan rechtsgeldig zonder vangnet van consumentenrecht. In het geval van Apple hardware is dat dus de garantietermijn van een jaar.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb het product inderdaad gewoon als consument gekocht. Ik ben ook niet bang om aan de laptop te schroeven heb een tijdje geleden nog de koelpasta vervangen.

Dan wordt het maar een nieuwe accu denk ik dan. Wel jammer dat je voor de kosten deze bar slechte service terug krijgt. Stelt me helaas diep teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik zou sowieso proberen langs de store in Amsterdam te gaan en gewoon te laten zien wat er aan de hand is. Ze schijnen nog wel eens coulant(er) te zijn daar.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

SpoekGTi schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:09:

Advies van mij, ga langs de store, laat ze zien dat je maar 69 cycles hebt, de stelling is namelijk van apple zelf dat de accu meer dan 1000 cycli kan hebben en dat hij dan minimaal nog 80% health moet hebben.
Kan je die stelling van Apple nog ergens online vinden? Ik kan me nl ook herinneren dat Apple iets dergelijks geroepen heeft, maar ik kon het zo snel niet vinden op de Apple site. Dus of ik ben vandaag kippig (goed mogelijk), of het staat er niet meer :P

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:01
Apple site
The built-in battery of your MacBook Pro or MacBook Air is designed to deliver up to 1000 full charge and discharge cycles before it reaches 80 percent of its original capacity. In addition, Adaptive Charging reduces the wear and tear on the battery giving it a lifespan of up to 5 years.
de ''up to'' woordkeuze lijkt echter te zeggen dat ze daar geen garantie op geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Stef42 op 09-10-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het is inderdaad een hele interessante woordkeuze. Echter, als het ding ontworpen is om 80% capaciteit te behouden binnen de eerste 1000 laadcycli, dan is een vermindering van 50% binnen 100 cycli overduidelijk niet 'by design'.

Ik zou gewoon eens met Apple bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
AjDuLion schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:46:
[...]
voor 130 euro heb je een nieuwe accu en kan je laptop er weer tegen aan die 2k die je betaald hebt zit echt niet in je accu maar in je andere hardware...
I just lolled, meen je dit serieus?? Bij Apple??? Die 2K zit echt niet allemaal in hardware ;)

ontopic.

Het lijkt me dat je conform de nederlandse wet gewoon garantie kunt claimen. Wanneer jij kunt hard maken dat je slechts 69 cycle hebt doorlopen en je health nog slechts 50% is en wanneer Apple dit product heeft ontworpen voor 1000 cycli met een degradatie van slechts 20%. Het product voldoet immers niet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van zou mogen hebben.

Het claimen van die garantie is echter een ander verhaal aangezien Apple bekend staat om waardeloze aftersales en om een gerechtelijke procedure te starten voor 130 euro wil ik je ook niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Whieee schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:01:
Het is inderdaad een hele interessante woordkeuze. Echter, als het ding ontworpen is om 80% capaciteit te behouden binnen de eerste 1000 laadcycli, dan is een vermindering van 50% binnen 100 cycli overduidelijk niet 'by design'.

Ik zou gewoon eens met Apple bellen ;)
Dat is dus exact wat ik gedaan heb. Maar gezien ik met de eindverantwoordelijke heb kunnen praten hoopte ik een coulante reactie en een mooie middenweg te kunnen vinden. Maar ze wilden niets voor me betekenen en dat is nou net wat ik niet vind kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Afspraak maken bij de Genius bar en het via die ingang proberen. Als dat niet lukt kan je altijd nog proberen om contact op te nemen met de Customer Care afdeling van Apple, al heb ik daar zo snel even geen direct nummer van.

Ik zal eens graven of ik dat hier nog ergens heb liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Whieee schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:44:
Afspraak maken bij de Genius bar en het via die ingang proberen. Als dat niet lukt kan je altijd nog proberen om contact op te nemen met de Customer Care afdeling van Apple, al heb ik daar zo snel even geen direct nummer van.

Ik zal eens graven of ik dat hier nog ergens heb liggen ;)
Misschien moet ik dat dan maar even doen.

Het nummer dat ik van apple gebruik is 08000200570 dat is een gratis nummer. Ik heb geen zin om te betalen voor service die ik hoor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hirsch Building; 3e etage
Leidseplein 29
1017 PS Amsterdam
020-535 28 00

Die heb ik even uit mijn archief getrokken, en zo te zien is die info ook te vinden op http://www.mt.nl/1/17097/home/apple-benelux.html en mag ik het hier dus gewoon delen ;) Ik garandeer niet dat ze veel voor je kunnen doen, maar niet geschoten is altijd mis.

Pagina: 1