HW.info's testprocedure voor deze apparaten is volkomen waardeloos. Ze testen op een gefilterd stuk stroomnet waardoor het helemaal schoon is, en de "storing" die ze toevoegen in hun laatste test is geen storing maar extra demping. Wat zij als slechtste scenario testen is te vergelijken met ongeveer beste wat je in een thuissituatie zult tegenkomen.
Ik test op twee plekken, de ene dat goed overeenkomt met hun "50m met storing", maar dat is gewoon 5 meter uit elkaar in een echte woning
De tweede testplek die ik doe is met ongeveer 20m in dezelfde huis waarbij ik de tweede adapter op een verlengsnoer zet (veel extra demping) en ik in zelfde verlengsnoer een desktop PC laat draaien (veel storing). PC aan of uit scheelt gelijk helft in performance.
Mijn resultaten bij de 'goede' situatie zijn marginaal beter dan HW.info's slechtste waardes, mijn resultaten bij de 'slechte' situatie zijn vele interessanter en veel lager. Gemiddeld halen AV1.1 '500Mbps' sets zo'n 11Mbps onder die omstandigheden. De Netgear XWNB5201 haalt maar 8Mbps. De TP-Link WPA-4220 heb ik ook getest, die doet 13Mbps onder zelfde omstandigheden.
Ik vind de prestaties bij zulke slechte omstandigheden veel relevanter dan bij goede want het gaat om 'goed genoeg': het verschil tussen 70Mbps en 94Mbps maakt niets uit voor wat je ermee kunt doen, je kunt hetzelfde doen, maar 20% sneller bij de een, meer niet. Het verschil tussen 8Mbps en 13Mbps is een low bitrate HD stream cq high bitrate SD stream wel of niet goed kunnen kijken. Ik vind 35% minder prestatie bij slechte omstandigheden veel maar dan ook veel zwaarder wegen dan 2% verschil bij goed signaal, en al helemaal veel zwaarder dan hoe de AP presteert (waar HW.info juist hun keuze voor die awards op gebaseerd hebben) - je hebt niets aan een AP die 30% beter presteert als de powerline die het voedt veel minder goed werkt.
Puur ter info: wat haal jij exact bedraad met dit setje? De 79Mbps die HW.info ook haalt?
Ik heb de access point van deze kit nu boven in gebruik. Daar werkt alles vlot. Als ik die access point onder in plug dan werkt het ook (nog hogere snelheid zelfs). Ik heb momenteel onder een Asus EA-N66 access point in gebruik.
Volgens Hardware.info krijgt deze een Silver award maar dit apparaat werkt voor geen meter. Valt continu weg en soms wel verbinding maar totaal geen internet. Ik heb alle settings en firmware getest maar geen resultaat.
Yup, zoveel zijn die awards waard dus

Op de specs pagina van Netgear zie ik 'Homeplug AV compliant' en '802.11b/g/n up to 300Mbps' staan. Ik neem dus aan dat ik een Powerline AP van 300Mbps moet hebben? Is er één specifiek Powerline AP dat compatible is met veel andere Powerlines?
Nee, dit gaat om de WiFi spec. Die kun je helemaal naar eigen inzicht uitzoeken (maar veel meer heeft weinig zin tenzij je erg high-end Homeplug AV2 1200Mbps spul gaat kopen). Waar het om draait is de powerline spec, die moet Homeplug AV1.1 '500Mbps' of beter zijn.