Internet in tuin: Powerline én Wi-Fi?

Pagina: 1
Acties:

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit al een poos na te denken over een manier om in mijn tuin gebruik te maken van mijn thuisnetwerk, zonder al te veel omslachtige zaken als kabels trekken. Mijn tuin is redelijk diep (~30 meter) en heb daar vaak achterin last van wegvallend internet, áls ik uberhaupt al een verbinding heb.

Mijn eerste insteek was het extenden van het wireless netwerk (Airport Extreme in de woonkamer), maar dat schijnt veel andere nadelen te hebben (o.a.: kost de helft van de bandbreedte).

Ik ga internet in de tuin alleen gebruiken voor wat iTunes Library sharing (muziek), internet radio en wat surfen. Niks wat gigantische bandbreedte zou moeten hebben.

Volstaat pricewatch: TP-Link TL-WPA281 Kit dan?
Ik stop dan in de woonkamer een utp kabel in de Powerline adapter, die vervolgens in het stopcontact gaat.
In de tuin stop ik de wifi-adapter in het stopcontact, en van daar heb ik dan internet over wi-fi, correct?

Wat is het verlies van een powerline-verbinding over 30-50 meter "electriciteitsdraad". Of anders gesteld: houd ik achter in de tuin nog een fatsoenlijke verbinding over?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Theoretisch gezien: ja, dat gaat werken.
Praktisch gezien: proberen is de enige manier waarop je kunt weten of het in jouw installatie ook werkt. Als je een stabiele verbinding overhoud is de snelheid meer dan genoeg om fatsoenlijk te kunnen internetten/filmpjes kijken. Het is meer de vraag óf het powerline gebeuren zijn werk wel doet. Ik ken meer situaties waar die dingen niet werken dan wel werken.

Zelf los ik dit soort problemen meestal met een extra AP op, of een sterkere router zoals de WR1043ND.

spoiler:
Met de settings op New Zealand zodat er 3db extra bijkomt met DD-WRT firmware

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjezz op 08-10-2012 15:34 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-12 18:30
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:27:
Wanneer je geen bezwaar hebt tegen wat knippen en plakken kan je zelf deze antenne versterker maken.

Deze parabool levert een enorme winst op en kost je nix.
http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

Als je het plaatje niet goed gedownload krijgt:
Plaatje Windsurfer
Erop klikken met rechtmuis knop en plaatje opslaan als....

Maak hem zowel op de router als op je ontvanger antenne.

Hier een filmpje erover.
http://www.flixxy.com/diy-wifi-extender.htm

Handleiding in het Nederlands.
1. Download het plaatje
2. Vergroot of verklein het plaatje in een teken programma, naar de lengte/grote van je antenne, als je het plaatje maar vierkant houd.
3. Print het plaatje uit of zo dik mogelijk papier of karton.
4. Knip hem netjes uit en snij met een mesje de 6 sleufjes en de 2 sterren waar de antenne in moet komen.
5. lijm zo netjes mogelijk aluminium folie op de achterkant van de reflector, dus liefst zonder kreukeltjes.
6. Zet hem nu in elkaar door de 6 uitsparingen in de 6 sleufjes vast te lijmen. Prik even voorzichtig met een dun potlood door de 2 sterren zodat de antenne er makkelijk in kan.
7. Plaats hem over de antenne en richt hem globaal in het gebied waar je het signaal wilt hebben.

Ben je erg handig en wil je echt de antenne hacken dan kan je dit nog doen.
http://www.instructables.com/id/WIFI-Antenna-Hack!/
dit kan wellicht ook een makkelijk en goedkope oplossing zijn ;)

android since G1.

• Smultie
  • Niet online
coredalae schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:21:
[...]

dit kan wellicht ook een makkelijk en goedkope oplossing zijn ;)
Helaas (of nee, eigenlijk gelukkig, want het is een topapparaat) heb ik een Airport Extreme.
Daar zit geen losse antenne op of aan, dus jouw verhaal gaat niet werken.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11 19:52
Smultie schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:50:
[...]

Helaas (of nee, eigenlijk gelukkig, want het is een topapparaat) heb ik een Airport Extreme.
Daar zit geen losse antenne op of aan, dus jouw verhaal gaat niet werken.
Zo'n powerline is een prima oplossing. Ik heb thuis een garage die los van het huis staat waar een kelder onder zit. Daar krijg je nooit een wifi signaal. Heb nu zo'n powerline liggen, en een simpele router. Snelheid: Prima. Volgens mij zit ik aan de limiet van de router, want zowel up als down haal ik 20MBps. Voor de snelheid hoef je het niet te laten liggen.

Verwijderd

Probeer eerst een repeater. Ja, de bandbreedte gaat "omlaag". Maar ik kan je bijna 100% garantie geven dat je dat niet eens zal merken.

Voor jouw toepassingen is 1 á 2 Mbps voldoende. Dat haal je makkelijk met een repeater en een DSL lijn van min. 8 Mbps....

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:05:
Probeer eerst een repeater. Ja, de bandbreedte gaat "omlaag". Maar ik kan je bijna 100% garantie geven dat je dat niet eens zal merken.

Voor jouw toepassingen is 1 á 2 Mbps voldoende. Dat haal je makkelijk met een repeater en een DSL lijn van min. 8 Mbps....
Dat klopt, maar dan heb ik binnen ook de halve bandbreedte toch? Althans, ik was in de veronderstelling dat je gehele netwerk dan in snelheid halveerde. Aangezien ik alles over Wifi doe (backups maken, data opslaan en weer benaderen op een gedeelde harde schijf) lijkt me dat niet handig.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De halve bandbreedte gaat van je 54mbit af. Dus dan heb je 27mbit over. Dat is nog steeds 3x zoveel als je adsl lijntje. En je snelheid gaat alleen omlaag als je met die bewuste repeater connect.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bartjezz schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 07:30:
De halve bandbreedte gaat van je 54mbit af. Dus dan heb je 27mbit over. Dat is nog steeds 3x zoveel als je adsl lijntje. En je snelheid gaat alleen omlaag als je met die bewuste repeater connect.
uhm nee. zonder repeater haal je max ~25mbit. nog steeds genoeg maar even de getallen een beetje correct neerzetten. met repeater word dat weer wat minder zoals je al uitlegt

Iperf

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:42
Wisselende verhalen over die dingen, hangt van veel dingen af, oa hoeveel apparaten gebruiken die stroomkabels.
Mijn ervaringen zijn alleen maar slecht, ging terug naar 1mbit, gebruikte het op verschillende locaties. Zelfs een crappy oude wifi-router deed het nog beter. Uiteindelijk heb ik maar gewoon kabels getrokken en extra wifi-accesspoints geplaatst. Overigens kleven daar ook nadelen aan ivm de gebruikte kanalen en de buren.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
iAdema schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:35:
[...]

Zo'n powerline is een prima oplossing bij mij thuis. Ik heb thuis een garage die los van het huis staat waar een kelder onder zit. Daar krijg je nooit een wifi signaal. Heb nu zo'n powerline liggen, en een simpele router. Snelheid: Prima. Volgens mij zit ik aan de limiet van de router, want zowel up als down haal ik 20MBps. Voor de snelheid hoef je het niet te laten liggen.
FTFY

Probleem is inderdaad: ieder huis reageert er anders op. Ik kreeg het ook onmogelijk aan de praat en tijdje terug bij kennissen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Smultie
  • Niet online
Bartjezz schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 07:30:
Ik heb
a) geen 54 Mbit draadloos netwerk, maar 300
b) geen 13.5 (half van 27) Mbit ADSL, maar 120Mbit kabel.

Niet al te veel aannames doen aub.

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 09-10-2012 08:00 ]

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11 19:52
LiquidT_NL schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 07:58:
[...]

FTFY

Probleem is inderdaad: ieder huis reageert er anders op. Ik kreeg het ook onmogelijk aan de praat en tijdje terug bij kennissen.
Is inderdaad jammer dat het niet overal even goed werkt, maar een powerline blijft het makkelijkst om aan te leggen.
Pagina: 1