Shift probleem op Compaq CQ60

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Op een ander forum lukte het niet om mijn probleem op te lossen. Daarom probeer ik het hier. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Enkele weken geleden heb ik een laptop gekregen van iemand, een Compaq CQ70. Het moederbord was kapot en hij had al een nieuwe op het oog.
Ik besloot om hem te repareren zodat ik er een goede reserve laptop bij heb.
Via Ebay.com heb ik een nieuw moederbord besteld, ik heb hierbij uiteraard goed gekeken naar het onderdeelnummer. Na een tijdje kwam het nieuwe moederbord binnen, deze heb ik eerst uitvoerig vergeleken met het oude moederbord om zeker te zijn dat deze hetzelfde is.
Ik kon met het blote oog geen verschil opmerken.

Een paar uur later was alles ingebouwd en weer aangesloten. Laptop aangezet (en hij werkte meteen), dus Windows 7 cd'tje erin en installeren maar.
Tot ik bij het scherm kwam waarbij je een computernaam moest intypen. Daar kon ik geen hoofdletters plaatsen. Vreemd. Misschien miste er een driver, waardoor ik er niet verder bij nadacht.

Even later was alles geinstalleerd, maar de shift toets werkte nog steeds niet.
Driver via HP gedownload (Compaq drivers worden via HP website aangeboden), maar dat had geen effect (uiteraard heb ik meteen alle overige drivers geinstalleerd).

Toen besloot ik in de BIOS te gaan kijken, eens zien of ik daar iets kon vinden. En daar zag ik ineens dat er in het beginscherm van de BIOS niet CQ70 stond, maar CQ60. Een vlugge zoektocht via Google leerde mij dat er bijna geen verschil zit tussen de CQ60 en de CQ70. Het onderdeelnummer is zelfs hetzelfde.
Alleen gebruikt de CQ60 een iets kleiner toetsenbord met een ander onderdeelnummer.

Dus toen maar het juiste toetsenbord besteld. Nieuw. Maar deze heeft hetzelfde probleem.
Alle toetsen werken (ook alle FN toetsen), behalve de shift.

Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb of te weten ben gekomen:

USB toetsenbord werkt prima, daar werkt de SHIFT wel.
2 toetsenborden geprobeerd, beide geen SHIFT.
Vriend zegt dat SHIFT het altijd gewoon heeft gedaan.
De laatste nieuwe driver gedownload en geinstalleerd.
Toetsenbord schoongemaakt met een spuitbusje zuivere lucht.
Computer presteert gewoon normaal.
Windows 7 zegt bij Apparaatbeheer dat er geen betere driver beschikbaar is.
Apparaatbeheer zegt dat het een standaard 101/102 toetsenbord is (met HP Quick Launch).
Moederbord is gloednieuw.
Sticky Keys staat uit.
Toetsenbord van de CQ70 en de CQ60 geprobeerd.
Heb in de gaten gehouden of de CQ60 misschien in een later stadium een ander toetsenbord heeft gekregen, dat is niet het geval.

Enkele dagen geleden heb ik de stout schoenen aangedaan en met een draadje gaan testen wat elk puntje in de aansluiting doet. Ik vond al heel snel welk contactpunt een letter maakte die met shift groot gemaakt werd (en dus niet met Caps-Lock). Ik heb dit uitgetest met meerdere keyboard-test websites en zelfs met een of ander shareware programmatje.
Dit verteld mij dus dat de computer wel begrijpt wat een shift is, en dat deze in principe zou moeten werken.

Kan iemand mij helpen? Want ik zou dit probleem erg graag willen verhelpen.
Mocht het nuttig zijn om te weten; ik woon in Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik begrijp dat je het contactpunt hebt gevonden waar shift verbinding maakt? Kan je het dan niet zelf gewoon omleggen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Nu uitzoeken of de contactjes op je toetsenbord ook wel echt van de shift zijn... Als dat niet zo is kun je in knutselmodus gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Daar zit dus het probleem een klein beetje. Die toetsenborden zitten zo krap en plat in elkaar, dat je ze niet uit elkaar kunt halen zonder schade aan te brengen. Ik heb dit namelijk geprobeerd met een tweedehands toetsenbord van een oude CQ70.

Laptop toetsenborden zijn een nachtmerrie om zelf aan te knutselen. Daarom heb ik ook een nieuwe gekocht. (waar de shift het ook niet van doet, waardoor ik ga denken dat het softwarematig zou kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Zachte kick... want ik zit nog steeds met dit probleem.

Heb inmiddels enkele driver-software programma's geprobeerd (die dan kijken of al je drivers up to date zijn).
Geen verschil.

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Nou... hier hoef ik ook niet echt op uitgebreidere hulp te rekenen...

Zit nog steeds met een laptop waarvan de Shift niets doet.
Modbreak:Ocharme...

Serieus, met een reactie als dit jaag je alleen mensen weg. Als mensen niet reageren op je vraag, ligt dat bijna altijd aan de informatie die je geeft of de moeite die je erin steekt (of lijkt te steken). Je hebt het dus volledig zelf in de hand. Wees dan ook zo volwassen om de hand in eigen boezem te steken ipv de mensen die wel de moeite nemen in jouw topic te kijken af te zeiken - niet alleen is dat wat socialer, maar je hebt er zelf ook meer aan :o

[ Voor 65% gewijzigd door dion_b op 15-10-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Vandaag een vriend op bezoek gehad die al heel wat jaren met computers werkt.
Hij vermoedt dat de controller gewoon kapot is.

Een USB toetsenbord werkt wel, want die heeft zijn eigen controller. Een laptop toetsenbord heeft geen controller, die zit in het moederbord.

Iemand hier een mening over?
Modbreak:Aub niet je topic onnodig omhoogschoppen. Als je binnen 24u iets toe te voegen hebt, gebruik de edit-knop. Pas na 24u mag je een bescheiden schopje geven.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 15-10-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
supervinnie40 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:35:
Nou... hier hoef ik ook niet echt op uitgebreidere hulp te rekenen...
Beetje vervelende reactie zo, vind je niet? Mensen doen hier hun best mee te denken, wij zijn niet VERPLICHT te helpen. Zo'n "teleurgestelde" reactie komt nogal vervelend over bij de mensen die wel hebben geprobeerd. Daarnaast blijk je zelf ook niet zo'n helper hier op het forum, dus dat maakt het eigenlijk nog treuriger.

Over die controller: tja dan zul je toch echt de controller moeten vervangen, voor zover ik weet is het niet of nauwelijks te doen om het te bypassen. Ik weet niet wat voor aansluitingen zo'n intern toetsenbord heeft, maar dat omvormen naar USB of whatever zal niet eenvoudig gaan. Ik denk niet dat er bizar veel opties zijn die overblijven.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Beetje vervelende reactie? Alsof de opmerking niet terecht is? Je spreekt over mensen (meervoud). Ik zie er 2, waarbij ik in een week nog met hetzelfde probleem zit en er pas 2 reacties zijn geweest.
Is het tegenwoordig ook verplicht om eerst in 10 topics een hulpvolle reactie te plaatsen alvorens ikzelf mag laten merken dat ik met een probleem zit en hoop dat de technisch ervaren mensen mij hierbij kunnen helpen?

Een forum is onder andere een plek waar mensen terecht kunnen met vragen of die hulp zoeken. Op Tweakers verwacht ik toch eigenlijk wel dat er een grote groep mensen aanwezig zijn die zeer ervaren zijn met computers. Wanneer ik dan een topic open met de schreeuw om hulp en 2 mensen laten 1 berichtje achter.... ja, dan heb ik niet echt de indruk dat iemand er enige vorm van moeite in heeft gestoken.

Ennuh mod: " ...moeite die je erin steekt (of lijkt te steken)..". Misschien kun je eerst het topic even doorlezen voor je mij af gaat blaffen. Ik heb in mijn openingsbericht al duidelijk laten merken dat ik al heel erg veel zelf heb gedaan.

Ik zie Tweakers als DE verzamel plek van technisch ervaren mensen. Maar blijkbaar mag je hier als nieuwkomer niet eens je probleem neerleggen in de hoop dat iemand met ervaring of kennis je wil helpen.

Met uitzondering voor LiquidT_NL (en Bartjezz). Bedankt voor je hulp en meedenken.
Maar desondanks valt dit forum mij vies tegen.

Voor jullie een flamewar willen openen wil ik dan ook even beredenering geven.
Ik besteed redelijk wat tijd op autodetailing.nl. Als een nieuwkomer daar met een vraag komt wordt hij zo goed en zo kwaad mogelijk geholpen. Zelfs al is een reactie niet zo heel erg nuttig, misschien kan het toch helpen. Iemand helpen is een kleine moeite.

Maar goed, never mind it all. Reageer maar raak. Ik stuur het moederbord terug naar de verkoper en probeer via een andere weg een ander nieuw toetsenbord te kopen. In de hoop dat dat het probleem oplost.
Ik weet in ieder geval wel weer dat je dus niet zomaar op elk forum om hulp mag vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
supervinnie40 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:26:
Beetje vervelende reactie? Alsof de opmerking niet terecht is? Je spreekt over mensen (meervoud). Ik zie er 2, waarbij ik in een week nog met hetzelfde probleem zit en er pas 2 reacties zijn geweest.
Is het tegenwoordig ook verplicht om eerst in 10 topics een hulpvolle reactie te plaatsen alvorens ikzelf mag laten merken dat ik met een probleem zit en hoop dat de technisch ervaren mensen mij hierbij kunnen helpen?
Het is vervelend verwoord. Je bent niet verplicht 10 nuttige reacties te plaatsen, maar vaak als mensen een beetje opvallen (hele simpele vragen, beperkte startposts, vreemde verwachtingen m.b.t. Tweakers (in jouw geval dus)) lijkt het vaak dat zij de weg naar Tweakers enkel weten als ze zelf een probleem hebben, waar ik zelf een beetje allergisch voor ben. Misschien heb ik dit bij jou verkeerd ingeschat.
Een forum is onder andere een plek waar mensen terecht kunnen met vragen of die hulp zoeken. Op Tweakers verwacht ik toch eigenlijk wel dat er een grote groep mensen aanwezig zijn die zeer ervaren zijn met computers. Wanneer ik dan een topic open met de schreeuw om hulp en 2 mensen laten 1 berichtje achter.... ja, dan heb ik niet echt de indruk dat iemand er enige vorm van moeite in heeft gestoken.
Kom op zeg. Tweakers is geen helpdesk, wij zijn niet verplicht "moeite" te doen, het is JOUW probleem. Zie het zo: je mag blij zijn dat anderen moeite doen om te reageren. Daar hoef je niet teleurgesteld in te zijn. Daarnaast, hoeveel mensen zullen nu ervaring hebben met toetsenbord problemen op een Compaq CQ70? Of zit je te wachten op een thread vol met "dat model ken ik niet, dus ik weet het niet!" posts. Mensen moeite doen? Wel eens aan gedacht dat mensen het gewoon niet weten?
Ik zie Tweakers als DE verzamel plek van technisch ervaren mensen. Maar blijkbaar mag je hier als nieuwkomer niet eens je probleem neerleggen in de hoop dat iemand met ervaring of kennis je wil helpen.
Dat is geen enkel probleem, als je laat zien de moeite te hebben genomen zelf wat te doen. Dus niet de tijd die nodig is iets te fixen verleggen. Ik wil overigens niet zeggen dat je dat niet hebt gedaan, ik denk dat de mod er meer op doelt dat mogelijk het probleem niet duidelijk is. Ook de constructie van je post is wat gaar, waardoor mensen al snel een tl;dr reactie hebben.
Met uitzondering voor LiquidT_NL (en Bartjezz). Bedankt voor je hulp en meedenken.
Maar desondanks valt dit forum mij vies tegen.

Voor jullie een flamewar willen openen wil ik dan ook even beredenering geven.
Ik besteed redelijk wat tijd op autodetailing.nl. Als een nieuwkomer daar met een vraag komt wordt hij zo goed en zo kwaad mogelijk geholpen. Zelfs al is een reactie niet zo heel erg nuttig, misschien kan het toch helpen. Iemand helpen is een kleine moeite.
...
Ik weet in ieder geval wel weer dat je dus niet zomaar op elk forum om hulp mag vragen.
Op Tweakers zijn nieuwkomers geen probleem, mits ze de regel lezen m.b.t. zelf moeite tonen. Maar zeggen dat het forum je vies tegenvalt, of "Nou... hier hoef ik ook niet echt op uitgebreidere hulp te rekenen..." (wat gewoon negatief overkomt).

En de reden waarom er WEL wordt geëist dat mensen moeite doen i.p.v. posten "hoi BF3 loopt vast bij het laden LoL wat moet ik doen???" is omdat Tweakers enigszins niveau eist en het geen helpdesk is: omdat je (in het algemeen, niet op jou gericht) zelf geen zin/tijd hebt, verleg je dat maar naar een ander? Misschien dat dat voor autodetailing.nl anders, maar dit is ook tweakers. AD.nl zal vast hele andere regels er op nahouden.

Om weer terug te komen bij je probleem: er is op dit moment niet zeker of de controller in orde is. Hoe is het toetsenbord dan aangesloten? Zou je dan niet eerst de controller testen, of in ieder geval kijken of het toetsenbord dat je nu hebt wel de shift registreert en doorstuurt?

Pagina: 1