Hoeveel verbruikt mijn desktop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Ik heb recent een nieuwe pc gekocht maar vroeg me nu eens af hoeveel vermogen ik werkelijk van het net nodig heb.

Er bestaan natuurlijk van die calculators op het i-net maar dat zijn maar offline getalletjes voor mij.
Ik heb een Corsair 650W voeding.

Heb Piriform speccy en HWmonitor (portables) gebruikt om eens te checken of er ergens de dissiperende vermogens opstaan maar tevergeefs.

Bestaat er een manier om softwarematig (op de pc dus) je vermogen online te controleren?

Ik heb wel al van die metertjes gevonden op het i-net die je gewoon aan de stekker moet hangen. ( kost geld :s )

Ik moet dit namelijk weten omdat ik maar 1000watt mag verbruiken op mijn studentenkot want anders springt de zekering. heb bvb ook nog een koelkastje, 150watt aan verlichting, dompelaar, zeer oude stereo aan pc hangen staan en wil weten hoeveel speling ik heb.

Gegroet, Alain

ps: /2e vraag: als ik scroll over het internet dan hoor ik zo'n knarsend geluid komen uit mijn pc-behuizing. Precies een schrijfbeweging van iets, kan dit? wat is dit? is het de SSD? is dit erg? Kan ik dit veranderen?

EDIT: heb dit precies in het foute forum gezet, kan een admin dit verplaatsen naar software?

[ Voor 4% gewijzigd door Antares op 08-10-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Je vraagt ons hoeveel je PC trekt, maar post enkel een voeding. Je snapt toch wel dat het nogal wat uit maakt of er een Pentium 3 met 1 schijf of een Quad-core met SLI en 8 schijven aan hangt?

Hoe dan ook, niemand kan je dit gaan vertellen. Je kan ook heel moeilijk inschatten hoeveel die stereo trekt.

Als ik jou was zou ik gewoon zo'n metertje halen en daarmee kijken. 1kW is ook wel extreem karig moet ik zeggen, dus dan is het wel fijn om wat meer informatie er over te hebben. En vervang je lampen met spaarlampen, dat scheelt een boel.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zonder specs is dit een zinloze vraag, zelfs met specs blijft het enigzins gokwerk
Meeste pc's komen zelfs in full load niet boven de 2a300 wat uit,

2e vraag, een SSD heeft geen bewegende onderdelen, en kan dus niet knarsen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
Waar ik nu achter informeer is enkel of er software bestaat dat enkel de consumptie van mijn desktop kan opmeten (als er zelfs temperatuursensoren in bijna elke component zitten..)

Ik kan elke component in mijn pc wel opsommen (alles identiek aan BBG Juli 1500€ behalve GPU is Asus HD7850 v2 top) maar dan kan je me nog steeds maar een 'fictief' non realtime getalletje geven.

Exact:
Asrock Z77 Extreme4
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Samsung 830 series 256GB
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Intel Core i5 3570K Boxed
Asus Radeon HD7850 v2 top
Samsung SH-S222AB Zwart
Cooler Master Midi Tower Elite 430 Black ATX, No PSU, Window --> 1x120mm fan + leds
Corsair Voeding Enthusiast TX650M 650W, Modulair
Samsung LED Monitor S24B300BL 24", DVI (zwart)

wat ik ook voor ogen heb is dat elke component niet altijd zijn rated power zal verbruiken bij bvb gewoon internet gebruik

Alle andere zaken (zoals die dompelaar, verlichting, koelkast, stereo) kan ik zelf opzoeken hoeveel deze exact (en constant) verbruiken. Want als mijn pc altijd 650W trekt en ik steek die 300W dompelaar in, 2 lampjes op van pakweg samen 50W, scherm 30W EN als de koelkast dan nog eens opspringt dan zit ik er al over.. dus wil dit eens weten zonder te proberen want als er niemand is, zit ik zonder stroom xD

wat kan het goedkoopste vermogenmetertje kosten?

[ Voor 26% gewijzigd door Antares op 08-10-2012 14:05 . Reden: exacte componenten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Nee die software is er niet, enige mogelijkheid is zo'n energiemeter (vermogenmeter) aan te schaffen.

Ik hoor goede dingen over de Voltcraft Energy Monitor.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet een paar euro uitgeven aan een energiemetertje?
Softwarematig kun je dit sowieso nooit bepalen (je neemt immers de inefficientie van je voeding niet mee, laat staan dat je iets kan zeggen over de rest), dat blijven altijd theoretische waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Antares schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:58:
Waar ik nu achter informeer is enkel of er software bestaat dat enkel de consumptie van mijn desktop kan opmeten (als er zelfs temperatuursensoren in bijna elke component zitten..)
En hoe betrouwbaar denk je dat dat soort software ook maar mogelijk kan zijn?
Ik kan elke component in mijn pc wel opsommen (alles identiek aan BBG Juli 1500€ behalve GPU is Asus HD7850 v2 top) maar dan kan je me nog steeds maar een 'fictief' non realtime getalletje geven.
Sorry, je vraagstelling is dan ook niet helemaal duidelijk door de structuur van je post.
Alle andere zaken (zoals die dompelaar, verlichting, koelkast, stereo) kan ik zelf opzoeken hoeveel deze exact (en constant) verbruiken.
Dat is knap. Veel mensen kopen hier een meter voor namelijk.

Maar goed, je moet gewoon een metertje kopen. Je hebt ze al van rond de 20 euro.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 20:51
even wachten tot de 13de:

http://www.aldi.nl/aldi_v...g_1310_48_5_336_3969.html

Dan weet je het :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
Ok, softwarematig is blijkbaar niet zo goed.

Het wordt dus een goedkoop energiemetertje.
(maar het enigste stopcontact is verstopt achter mijn kast! :p Dit wordt even zoeken)

Of niet, Aldi metertje it is! :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Antares op 08-10-2012 14:17 . Reden: Aldi ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:04
Of je vraagt gewoon aan je huisbaas hoeveel je nu verbruikt?
Dompelaars gebruiken toch sowieso heel veel wattage (>1000W) ?

[ Voor 75% gewijzigd door PCBaas op 08-10-2012 20:32 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
PCBaas schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:29:
Of je vraagt gewoon aan je huisbaas hoeveel je nu verbruikt?
Het gaat hem om de peikbelasting, anders knalt de aardlek er uit. Het betreft dus niet het gemiddelde verbruik over een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
(jarig!)
Ik zet deze toch even door naar overige hardware omdat het toch voornamelijk om het verbruik i.cm. de voeding gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:40
Antares schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:58:

Exact:
Asrock Z77 Extreme4
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Samsung 830 series 256GB
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Intel Core i5 3570K Boxed
Asus Radeon HD7850 v2 top
Samsung SH-S222AB Zwart
Cooler Master Midi Tower Elite 430 Black ATX, No PSU, Window --> 1x120mm fan + leds
Corsair Voeding Enthusiast TX650M 650W, Modulair
Samsung LED Monitor S24B300BL 24", DVI (zwart)

wat ik ook voor ogen heb is dat elke component niet altijd zijn rated power zal verbruiken bij bvb gewoon internet gebruik

Alle andere zaken (zoals die dompelaar, verlichting, koelkast, stereo) kan ik zelf opzoeken hoeveel deze exact (en constant) verbruiken. Want als mijn pc altijd 650W trekt en ik steek die 300W dompelaar in, 2 lampjes op van pakweg samen 50W, scherm 30W EN als de koelkast dan nog eens opspringt dan zit ik er al over.. dus wil dit eens weten zonder te proberen want als er niemand is, zit ik zonder stroom xD

wat kan het goedkoopste vermogenmetertje kosten?
Jouw PC verbruikt waarschijnlijk zelden meer dan 200w onder load, je voeding is dus ook veel te zwaar bemeten en je kan onmogelijk ook maar in de buurt komen bij de 650w met dit systeem. ;)
Door verlies in de voeding wordt er natuurlijk wel iets meer verbruikt dan wat je pc nodig heeft maar zelfs als je daar rekening mee houdt ga je nooit over de ~240w komen denk ik.
Dit zijn natuurlijk nog altijd schattingen maar je kan vrij precies berekenen wat je PC verbruikt door het verbruik van afzonderlijke onderdelen in reviews op te zoeken, je videokaart verbruikt bijvoorbeeld maar maximaal ~100w en je processor verbruikt nog minder, en dat zijn al de 2 ''grootverbruikers'' in een systeem.

In idle verbruikt je pc natuurlijk nog minder, wat het grootste deel van de tijd zal zijn.
Een goede ~400w voeding was al ruim voldoende geweest voor dit systeem. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Redblader op 09-10-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Redblader schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:40:

Dit zijn natuurlijk nog altijd schattingen maar je kan vrij precies berekenen wat je PC verbruikt door het verbruik van afzonderlijke onderdelen in reviews op te zoeken, je videokaart verbruikt bijvoorbeeld maar maximaal ~100w en je processor verbruikt nog minder, en dat zijn al de 2 ''grootverbruikers'' in een systeem.

In idle verbruikt je pc natuurlijk nog minder, wat het grootste deel van de tijd zal zijn.
Een goede ~400w voeding was al ruim voldoende geweest voor dit systeem. :)
Hier staan veel onwaarheden in. Belasting van de voeding kan flink pieken, bijvoorbeeld bij het booten of intensieve acties. Een goede 400W voeding is imho echt geen verstandige aanschaf voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
@ Admin, bedankt: had'm per ongeluk fout geplaatst.

op de verpakking van de dompelaar staat dat ie 300W is

Ik dacht toch wel dat dit systeem redelijk wat verbruikte (niet dus?)

Ik ga die energiemeter van de Aldi gewoon aankopen. Voor 12€ kan je niet echt sukkelen en weet ik het ineens ( maar hoe nauwkeurig kan dit goedkoop ding zijn? zouden we spreken over 5% 20% ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearsome0ne
  • Laatst online: 04-04 18:11
De vergelijkingstest is al wat ouder, maar je zal je verbazen hoe goed een goedkoop metertje kan zijn ;)
Stond in 2009 op de tweede plaats van de 9

http://nl.hardware.info/r...kingstest-9-energiemeters

I will not fear - Fear is the mind-killer - I will face my fear - I will let the fear pass through me - When the fear is gone, there shall be nothing - Only I will remain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

1000 Watt? wat een raar getal. Heeft elke kamer een 6 Ampere zekering? Zeker grapje van de huisbaas dat het verbruik niet te hoog wordt.

Maar goed, bij 6 ampere mag je 1380 Watt verbruiken. Geeft je wat meer lucht lijkt me.

Kijk maar eens in de meter kast (ZORG DAT JE ERIN KAN!) of er idd een 6 amp zekering in inzit.

[ Voor 40% gewijzigd door leuk_he op 09-10-2012 16:26 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

leuk_he schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:22:
1000 Watt? wat een raar getal. Heeft elke kamer een 6 Ampere zekering? Zeker grapje van de huisbaas dat het verbruik niet te hoog wordt.
4,3A dan :)
6A is ruim 1300W.

Maar zowiezo zou een aardlek niet mogen klappen door teveel belasting :?

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 09-10-2012 16:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antares
België hé ;-)
Het is eigelijk een residentie met 157 kamers.
(in het contract staat max. 1000 watt) welke zekering er wordt gebruikt per kamer (en dus het werkelijk maximaal vermogen) weet ik niet want dit zit achter slot en grendel (en met welke stappen nemen zekeringen toe?)

Wel is grappig dat de 10€ meter het minst afwijkt van de geijkte meter :p
Zolang ik een goede indicatie heb, ben ik tevreden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Antares schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:28:
België hé ;-)
(in het contract staat max. 1000 watt) welke zekering er wordt gebruikt per kamer (en dus het werkelijk maximaal vermogen) weet ik niet want dit zit achter slot en grendel (en met welke stappen nemen zekeringen toe?)
6, 10, 16, 20, 25

En je weet uiteraard niet of je alleen achter 1 zekering zit.

Lijkt me zondermeer wel handig om een of andere vorm van toegang tot de zekeringen kast te hebben, anders zit je tzt opeens een paar dagen zonder stroom als de buurman (m/v) kortsluiting maakt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
LiquidT_NL schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:32:
[...]

Hier staan veel onwaarheden in. Belasting van de voeding kan flink pieken, bijvoorbeeld bij het booten of intensieve acties. Een goede 400W voeding is imho echt geen verstandige aanschaf voor dit systeem.
O ja? Waar dan?

Maximum verbruik van i5 3570K is 77W
Maximum verbruik van HD7850 is ~ 100W
Er zit maar één harde schijf in dat systeem, en die gaat echt niet voor een enorme verbruikspiek zorgen bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:40
LiquidT_NL schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:32:
[...]

Zoals hier boven mijn reactie al gezegd wordt, zelfs met alle componenten in het systeem op de volle 100% zal je RUIM voldoende hebben aan een goede ~400w voeding.

Kijk bijvoorbeeld naar deze voeding: pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE
Deze kan maximaal 394w leveren op de 12v lijnen, mag jij me gaan uitleggen hoe je dat ooit wilt bereiken met een CPU die een TDP van 77w heeft en een GPU die een TDP van 130w heeft, het echte verbruik valt zelfs iets lager uit dan de TDP.

De rest van de onderdelen zoals het moederbord en de HDD verbruiken maar erg weinig, zo'n 30w samen schat ik.
Al deze getallen zijn overigens onder maximale belasting, in een real-life situatie zal het dus vaak nog een stuk lager uitvallen ook.

@TS
Ik zou me dus geen zorgen maken over het verbruik, je hebt eigenlijk een erg zuinige PC die nog zuiniger had kunnen zijn met een minder ruim bemeten voeding. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Redblader op 09-10-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:26:
[...]

Het gaat hem om de piekbelasting, anders knalt de aardlek er uit. Het betreft dus niet het gemiddelde verbruik over een langere periode.
Tjonge wat een antwoord. De aardlek die er uitknalt bij te hoge (piek)belasting, waar haal je dat vandaan?
Maar inderdaad, het antwoord is energiemeter. Alleen niet de allergoedkoopste van rond een tientje. In een PC zit doorgaans een geschakelde voeding, waardoor de stroom niet sinusvormig meer is. De allergoedkoopste meters geven daardoor niet een correcte waarde. De iets meer kostende Voltcraft Energiemonitor 3000 scoort voor dit doel wel goed.

[ Voor 31% gewijzigd door Techneut op 09-10-2012 22:55 ]

Pagina: 1