UPS opnemen in huisinstallatie/meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Ik ben bezig met het ontwerpen van de E-installatie voor mijn nieuwe huis. Een van de plannen is het aanleggen van een aantal (rode) WCDs waar een noodstroomvoorziening achter zit.

Die noodstroomvoorziening is een UPS die waarschijnlijk in de meterkast komt te hangen. Nu is de grote vraag of dit mag en, zo ja, of daar nog aanvullende regels voor gelden. Een UPS geeft nogal een vreemde situatie in je installatie die normaliter helemaal spanningsloos is zodra je de hoofdschakelaar omgooit.

Iemand die hier verstand van heeft of dit al eens eerder heeft gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een ups mag je in je installatie opnemen. Zowiezo moet de voeding vanuit je ups apart liggen van je huisinstallatie en moet ook deze voeding aan alle eisen voldoen die ook voor een huisinstallatie gelden.
Het gebeuren met je hoofdschakelaar: je moet in installatie met maximaal 2 handelingen compleet spanningvrij kunnen maken. Dus je zult naast je hoofdschakelaar nog een duidelijke schakelaar moeten maken om je ups-spanning af te kunnen schakelen. Dit kun je doen door in je meterkast naast je hoofdschakelaar nog een dubbelpolige automaat van 16A te plaatsen. Dit moet dubbelpolig zijn omdat je ups een "vreemde" spanningsbron is.

Praktisch gezien zou ik in de meterkast de ups neerzetten, die voeden met een aparte groep en vanuit de ups een voedingskabel terug je verdeelkast laten gaan, door de automaat naast de hoofdschakelaar en zo je installatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-04 07:39
Leuk "project" , misschien ook wel leuk als je er een blog van maakt. Zou graag willen zien hoe je dit allemaal aanpakt! ben het zelf ook van plan in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat voor UPS wil je daar op gaan hangen? Dat moet een flinke zijn wil hij het langer dan 2 minuten volhouden...

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
DennusB schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:11:
Wat voor UPS wil je daar op gaan hangen? Dat moet een flinke zijn wil hij het langer dan 2 minuten volhouden...
Dat kan heel erg meevallen, vooral als het doorgaans gaat om een paar spaarlampen, telefonie en klein servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CT-NetService schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:14:
[...]

Dat kan heel erg meevallen, vooral als het doorgaans gaat om een paar spaarlampen, telefonie en klein servertje.
En de rest van je huis dan? Koelkast? CV? En dat soort shit?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
DennusB schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:14:
[...]

Lezen! Staat in de eerste alinea!

Kan me er wel iets bij voorstellen maar een CV (uit me hoofd) valt gigantisch mee en een koelkast moet je gewoon dicht laten als je geen stroom hebt (blijft ie koel) ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
DennusB schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:14:
[...]

lijkt mij niet zo'n probleem als de koelkast er een uurtje of 2 uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
die overleven het wel een uurtje zonder stroom hoor :)

Je hebt (iig van Hager) schakelaars die je kan koppelen aan je hoofdschakelaar, zodat als je die (handmatig) omzet, deze schakelaar ook omgezet wordt. Als je dan de stroom uit je UPS hierop aansluit kan je je installatie in 1 handeling stroomloos maken.

Let trouwens op dat je de stopcontacten na de UPS gescheiden aanlegt, dus eigen buisjes, draden etc

[ Voor 14% gewijzigd door Xiphalon op 08-10-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
stel je hebt 2 UPSsen van 3000, mag de stroom ingang van UPS 2 aansluiten op de uitgang van UPS 1 om zo wel 3000 power te hebben maar een langere tijd qua voorziening?

edit: alle apparaten zitten overigens wel op de uitgangen van de 2e UPS aangesloten

[ Voor 20% gewijzigd door justin2005 op 08-10-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het idee is inderdaad om slechts een aantal apparaten te voorzien van noodstroom. Het hele huis is een uitdaging, zeker als je dan gaat stofzuigen of even de waterkoker aan zet :)

Her en der komen dit soort WCDs:
Afbeeldingslocatie: http://www.gira.com/produkte/abbildungen/b490/000557_1207033495.jpg

Bijvoorbeeld voor modem, server, domotica, alarminstallatie, dat soort spul. Alles gescheiden ben ik eerder tegen gekomen, je mag zelfs de schotjes tussen inbouwdozen niet wegbreken als er 2 verschillende groepen in die dozen zitten?

Dus wat betreft de UPS een 4 polige hoofdschakelaar voor alle groepen (standaard), hierachter een eigen groep voor de UPS, afgaande kant van de UPS naar een 2 polige schakelaar die naast de hoofdschakelaar gemonteerd is?

Dus deze voor de 'inkomende' stroom:

http://hager.nl/producten...t-m-100-a/sb432/69787.htm

Met daarnaast tussen de UPS en de rode WCDs:
http://hager.nl/producten...t-m-100-a/sb232/69760.htm

En dan duidelijk labelen.

Helemaal mooi zou zijn als je de UPS simpel kan signaleren dat deze uit moet schakelen. Dan zou je iets als dit:
http://hager.nl/producten...elementen/mz201/37511.htm
aan de hoofdschakelaar kunnen koppelen. Dat werkt alleen als de UPS een (bij voorkeur laagspannings-) signaal afgeeft waarbij het verbreken van dat contact onmiddelijk uitschakelen van de UPS inhoudt. Op die manier heb je ook geen 230V zitten op het stuk tussen de UPS en de 2e hoofdschakelaar.

Blog is misschien wel een idee, het is weer een ambitieus project aan het worden :) Nieuwbouwhuis, ga zelf de elektra doen (behalve de ingestorte leidingen, dat doet de aannemer). Relaisinstallatie, wordt in belgie veel toegepast, daar heten ze teleruptoren. Geen centraaldozen, schakelaars zijn allemaal druk- (ipv wip-) schakelaars die allemaal naar de meterkast gaan op 24V. De lichtkringen en geschakelde WCDs komen ook allemaal in de meterkast uit. Daar wil ik alles aan elkaar gaan knopen met een PLC die vervolgens weer aan een computer geknoopt is. De basisfunctionaliteit zit in de PLC (drukknop A = verlichting in de hal aan/uit), intelligentie komt van de PC die b.v. merkt dat het begint te waaien en dan de zonwering omhoog haalt.
Verder dus de UPS, zonnepanelen en ga kijken of ik ook de W-installatie aan kan sluiten op het hele verhaal (verwarming en ventilatie regelen per ruimte).

Dank voor de snelle hulp zover!

@justin2005: Zoek eens op 'cascade system UPS', lijkt mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
justin2005 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:23:
stel je hebt 2 UPSsen van 3000, mag de stroom ingang van UPS 2 aansluiten op de uitgang van UPS 1 om zo wel 3000 power te hebben maar een langere tijd qua voorziening?

edit: alle apparaten zitten overigens wel op de uitgangen van de 2e UPS aangesloten
Theoretisch kan het wel, praktisch is dit vaak een slechte oplossing.

De meeste UPS-en bestaan uit 2 onderdelen
  • Regel installatie
  • Batterijen
Het is veel eenvoudiger meer batterijen (of zwaardere batterijen) aan de UPS te koppelen. Anders heb je 2 regelingen na elkaar die beiden stroom verbruiken. Zeker iets duurdere UPS-en kunnen vaak uitgebreid worden met extra packs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
UPS uitschakelen kan bijna altijd ook wel met een ingebouwde schakelaar, via rs232, USB of TCP/IP. Valt dat niet onder 'uitschakelbaarheid'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

bartvb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:03:
[...]
Bijvoorbeeld voor modem, server, domotica, alarminstallatie, dat soort spul...
Dat soort spul staat toch normaal ook al in je meterkast...? Dat je daar een UPS voor wil zetten snap ik, maar dat van die rode stopcontacten snap ik niet helemaal... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Afwijkende kleur, goed bezig :D
Bijvoorbeeld voor modem, server, domotica, alarminstallatie, dat soort spul. Alles gescheiden ben ik eerder tegen gekomen, je mag zelfs de schotjes tussen inbouwdozen niet wegbreken als er 2 verschillende groepen in die dozen zitten?
Klopt. Uiteraard mag je wel het afdekframe delen ;)
Dus wat betreft de UPS een 4 polige hoofdschakelaar voor alle groepen (standaard), hierachter een eigen groep voor de UPS, afgaande kant van de UPS naar een 2 polige schakelaar die naast de hoofdschakelaar gemonteerd is?

Dus deze voor de 'inkomende' stroom:

http://hager.nl/producten...t-m-100-a/sb432/69787.htm

Met daarnaast tussen de UPS en de rode WCDs:
http://hager.nl/producten...t-m-100-a/sb232/69760.htm

En dan duidelijk labelen.
Lijkt me prima.
Helemaal mooi zou zijn als je de UPS simpel kan signaleren dat deze uit moet schakelen. Dan zou je iets als dit:
http://hager.nl/producten...elementen/mz201/37511.htm
aan de hoofdschakelaar kunnen koppelen. Dat werkt alleen als de UPS een (bij voorkeur laagspannings-) signaal afgeeft waarbij het verbreken van dat contact onmiddelijk uitschakelen van de UPS inhoudt. Op die manier heb je ook geen 230V zitten op het stuk tussen de UPS en de 2e hoofdschakelaar.
Of je gebruikt er 2 om de 230V afgaande UPS spanning mee te schakelen met de hoofdschakelaar.
johnkeates schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:14:
UPS uitschakelen kan bijna altijd ook wel met een ingebouwde schakelaar, via rs232, USB of TCP/IP. Valt dat niet onder 'uitschakelbaarheid'?
Omdat je niet van iedereen kan verwachten dat ze dat kunnen/snappen in een crisissituatie. De hoofdschakelaar omzetten kan iedereen (of, gewoon alle knopjes naar beneden :P )

[ Voor 10% gewijzigd door Xiphalon op 08-10-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Is het wel handig om alarminstallatie ook op UPS aan te sluiten? Normaal geeft een alarminstallatie toch een alarmmelding af zodra de stroom uitvalt? (doorknippen bedrading door inbreker). De wat uitgebreidere installaties hebben zelf al een backup accu aan boord.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
En een eigen accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
@Thinkpad: inderdaad, je mag een alarminstallatie niet achter een ups hangen! Dit niet omdat je anders niet kunt detecteren wanneer de spanning wegvalt, maar er zit ook een gekeurde accu in die het minstens 24 uur uit moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
Fiber schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:18:
[...]

Dat soort spul staat toch normaal ook al in je meterkast...? Dat je daar een UPS voor wil zetten snap ik, maar dat van die rode stopcontacten snap ik niet helemaal... O-)
zodat vrouwlief bijvoorbeeld niet gaat stofzuigen op die WCD dat vind die UPS niet zo ideaal. Verder wel ideaal op verlichting op aan te sluiten die het nog doet wanneer de rest van de straat in het donker staat :+
[b]
Blog is misschien wel een idee, het is weer een ambitieus project aan het worden :)
ik ben zeer benieuwd, klinkt allemaal erg interessant

[ Voor 14% gewijzigd door justin2005 op 08-10-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

justin2005 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:43:
[...]
zodat vrouwlief bijvoorbeeld niet gaat stofzuigen op die WCD dat vind die UPS niet zo ideaal. Verder wel ideaal op verlichting op aan te sluiten die het nog doet wanneer de rest van de straat in het donker staat :+
Ha ha... Ik snap dat 'rood' wel, maar ik snap die 'rode UPS stopcontacten' als zodanig niet helemaal. Vrijwel alle apparatuur die een UPS nodig zou kunnen hebben staat meestal wel in de meterkast, dus dan heb je verder geen (rode) UPS stopcontacten meer nodig.

En hoeveel serieuze stroomstoringen zijn er nou helemaal in Nederland? Ik maak ze zelden mee en dan nog duren ze nooit echt lang.

Verder wel stoer en cool en zo hoor, gewoon omdat het kan en voor de heb. Maar qua praktisch nut en kosten/baten in een gewoon huishouden heb ik zo mijn twijfels.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het is ook niet zo dat het hele huis volgehangen wordt met rode stopcontacten :) Groot deel staat idd al in de meterkast maar server komt waarschijnlijk op zolder te staan en moet kijken of ik er idd ook nog het e.e.a. aan verlichting aan ga hangen. Verder komt er ook een switch op m'n werkkamer te staan, prettig als die ook blijft werken :)

Alarminstallatie moet ik nog helemaal in gaan duiken. Lijkt nogal een apart wereldje te zijn met veel extra regelgeving. Het plan op dit moment is een zelfbouwinstallatie. Dus de bewegingsmelders/deurcontacten die gebruikt worden voor domotica ook gebruiken voor een alarm als er bewegingsmelders getript worden terwijl er niemand thuis hoort te zijn b.v.

Nadeel van die manier van werken is dat je op die manier geen korting krijgt op je verzekering omdat je niet aangesloten bent op een alarmcentrale maar die kortingen lijken me niet heel rendabel (maar nog niet naar gekeken). Heb ook geen bijzonder dure inboedel dus de verzekering eist ook geen alarminstallatie. Het is vooral dat ik in de afgelopen jaren net wat teveel inbraken heb gehad, iedere keer geen enorme schade maar bijzonder vervelend is het wel.

@Fiber; klopt, heel erg vaak gebeurt het niet maar wel vaak genoeg. UPS is er toch al ivm server dus relatief kleine moeite om deze dan wat beter te integreren in de installatie dan nu. Verder op zich ieder jaar wel een keer een stroomstoring gehad, iedere keer maximaal een paar uur idd. Nu overigens ook alweer een paar dagen flinke stroomdips op het net in de ochtend. Voldoende om de UPS online te brengen, maar de rest van de apparatuur blijft ook doorwerken. Maar goed, 'omdat het kan' is best een factor hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Laatst online: 22:46
Houd ook rekening met mogelijke downtime van je UPS voor onderhoud e.d. Tenzij je dit als een "geplande" actie kan uitvoeren, en de apparaten dan wel uit mogen zijn. Mogelijke oplossing is een ATS, maar ik weet niet of dit kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
bartvb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:24:

[..]
Alarminstallatie moet ik nog helemaal in gaan duiken. Lijkt nogal een apart wereldje te zijn met veel extra regelgeving. Het plan op dit moment is een zelfbouwinstallatie. Dus de bewegingsmelders/deurcontacten die gebruikt worden voor domotica ook gebruiken voor een alarm als er bewegingsmelders getript worden terwijl er niemand thuis hoort te zijn b.v.

Nadeel van die manier van werken is dat je op die manier geen korting krijgt op je verzekering omdat je niet aangesloten bent op een alarmcentrale maar die kortingen lijken me niet heel rendabel (maar nog niet naar gekeken). Heb ook geen bijzonder dure inboedel dus de verzekering eist ook geen alarminstallatie. Het is vooral dat ik in de afgelopen jaren net wat teveel inbraken heb gehad, iedere keer geen enorme schade maar bijzonder vervelend is het wel.
[..]
Heeft het dan uberhaupt meerwaarde behalve voor je eigen gevoel? Volgens mij moeten alarminstallaties aan bepaalde keurmerken e.d. voldoen. Gaat de verzekering niet moeilijk doen als jij met je eigen geknutselde alarmsysteempje aan komt zetten?
Aragnut schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:32:
Houd ook rekening met mogelijke downtime van je UPS voor onderhoud e.d. Tenzij je dit als een "geplande" actie kan uitvoeren, en de apparaten dan wel uit mogen zijn. Mogelijke oplossing is een ATS, maar ik weet niet of dit kan/mag.
Wat voor onderhoud zit je aan te denken? Enige onderhoud wat een UPS nodig is, zijn om de paar jaar nieuwe batterijen. En bij de wat stevigere uitvoeringen kun je die volgens mij gewoon hotswap verwisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ook de kleine UPSen kunnen over het algemeen hotswap aan voor de batterijen. Maar onderhoud is prima in te plannen.

Idee met de alarminstallatie is dat het inbrekers afschrikt voor/tijdens de inbraak. Voor de verzekering heeft het inderdaad geen waarde, als ik dat wil moet ik op zoek naar een goedgekeurd alarmsysteem maar dan zit je (denk ik) met flink wat extra kosten en dan is het ook maar de vraag of je goed gebruik kan maken van b.v. de deurcontacten/bewegingsmelders voor de domoticainstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zijn meerder UPS'en naast de apparatuur die het nodig heeft niet veel makkelijker? Minder netjes, okay..
Want je zou ook eigenlijk een signaal naar je server willen kunnen sturen als de accu opraakt zodat de server nog netjes kan afsluiten. Er zijn wel duurder systemen die een signaal via het netwerk kunnen sturen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Mr_gadget schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:20:
Zijn meerder UPS'en naast de apparatuur die het nodig heeft niet veel makkelijker? Minder netjes, okay..
Want je zou ook eigenlijk een signaal naar je server willen kunnen sturen als de accu opraakt zodat de server nog netjes kan afsluiten. Er zijn wel duurder systemen die een signaal via het netwerk kunnen sturen overigens.
Ik denk dat je met 1 UPS in je meterkast beter uit bent. Zowiezo maar 1 stuk elektronica die onnodige energie opneemt en je hebt alles op 1 plaat bij de hand. Het signaal kun je eventueel via een "ouderwetse" RS232 poort kunnen doen, die kabels kun je eventueel gewoon via een netwerkkabel verlengen. Misschien zou zelfs een usb-netwerkhub voldoen, om de signalen naar je server te krijgen.
Pagina: 1