• Dmitrov
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-03 10:21
Dag iedereen,

Ik ga binnenkort alleen wonen in een rijhuis samen met de vriendin. Enige probleem/te onderzoeken punt is hoe ik het netwerk ga maken daar.
Even een situatieschets:

Boven (2de verdiep):
1) 1 windows PC bedraad (voor games en downloads)
2) 1 iMac voor al de rest (photoshop, indesign, synchronisatie met iPad en mss iPhone)
3) draadloze MacBook van de vriendin
(4 Nas Synology Disk Station DS211j)

Gelijksvloers:
1) Laptop van de vriendin
2) iPad
3) Gsm van mij/eventueel vriendin
4) Tv (pricewatch: Samsung UE46ES6300)
5) Apple TV (eventueel hoeft niet, voor streamen vanaf iPad/iTunes server op Nas)
6) PS3
7) LaCie LaCinema Mini HD Connect (voor externe NTFS en Mac schijven te lezen, kan eventueel ook streamen vanop Nas)
8 ) telenet digibox

Netwerkaansluiting zit beneden aan de andere kant van de kamer waar de tv staat. Er is een netwerk aansluiting in de muur achter de tv en in de kamer waar de 2 pc's op het 2de verdiep staan.
Ik zou boven downloaden en beneden gewoon surfen en streamen (software updates van toestellen ook natuurlijk).

Zowel boven als beneden een router plaatsen is waar ik aan dacht.
Beneden:
Router met 4 bedrade aansluitingen beneden aan de tv (hieraan Apple TV, Lacie, PS3 en digibox). Tv kan draadloos maar hoeft niet persee aangesloten te zijn. En dan kan ik nog draadloos surfen met telefoon/iPad/laptop.

Boven:
Router met minimum 3 netwerkaansluitingen (Computer, iMac en NAS).
Nas met films, series én iTunes bibliotheek op.

Hierbij een aantal vragen:
Zou ik met Apple TV alles kunnen streamen vanop de NAS boven (iTunes muziek, series en films allemaal in .avi, .mp4 of .mkv)? Moet ik hier wat aan aanpassen kwestie dat de NAS in NTFS staat waarschijnlijk.
Zou dit mogelijk zijn met 2 routers eentje boven en beneden? Moet ik hiervoor iets aanpassen of kan dit out of the box? Ik heb wat verstand van hardware maar van netwerken op zich (elke router kan dan tegelijk werken?) niet echt.
2 routers aan elkaar met een draad, kan de Nas nog bereikt worden zonder instellen of moet ik iets veranderen?
Ik had gedacht aan 2x dezelfde router met dat hij bijna overal als één van de beste uitkomt: pricewatch: Asus RT-N66U

Veni, vidi, velcro ~ ik kwam, ik zag en ik bleef plakken

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ga binnenkort alleen wonen in een rijhuis samen met de vriendin.
Dat is toch juist samen?
Zou ik met Apple TV alles kunnen streamen vanop de NAS boven (iTunes muziek, series en films allemaal in .avi, .mp4 of .mkv)?
Mkv ondersteunt hij sowieso niet. De Apple-TV kan ook niet echt makkelijk zelf het netwerk op om bestanden te vinden, je moet doorgaans een applicatie hebben die of actief serveert (sharing vanuit iTunes), of die zelf naar de AppleTV stuurt (bijvoorbeeld een app op je iPad).

Zolang je met een app op de iPad (of iMac) op de NAS een bestand kan oppakken, kan je het via die app 'doorzetten' naar de Apple-TV. Voor alle duidelijkheid, ik heb niet zo heel veel ervaring met NAS, maar de Apple-TV heeft zo zijn beperkingen. (Overigens kan je op die manier bijvoorbeeld met AirParrot op je iMac-desktop een mkv afspelen en die doorsturen naar AppleTV, maar de performance is niet echt top, dan).

De Apple-Tv is nog steeds een speledingetje, imho.
Zou dit mogelijk zijn met 2 routers eentje boven en beneden? Moet ik hiervoor iets aanpassen of kan dit out of the box?
Je plannetje is prima: Twee routers gaat prima werken. Netjes verbinden met een draadje en AppleTV ook, beetje nette Cat5e-kabel, dan heb je gewoon Gigabit netwerk met al je ingeplugde apparaten. Beneden zal redelijk out-of-the-box werken, boven kost iets meer moeite: Zet de router boven in bridge modus en geef hem draadloze netwerk met zelfde naam, maar op ander kanaal, heb je ook nog prima wireless dekking door het hele huis. Voor deze constructie zijn er in ieder geval genoeg instructies te vinden hier op het forum of via Google.

Tip voor de aanpak: zorg dat je eerst beneden je router goed geconfigged hebt en dat alles werkt zoals je het wil, gan dan pas aan de slag met de router boven. Anders wordt je misschien bij troubleshooten op het verkeerde been gezet.

Nog een aandachtspuntje voor je wireless: ondersteunen al je draadloze apparaten wireless n? en zo ja, ondersteunen ze ook de 5 Ghz-band? Voor je draadloos moet je namelijk kiezen welke compatibiliteit je allemaal wilt hebben. (Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar een beetje router heeft gewoon een "ondersteun alles" modus).

[Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 08-10-2012 11:40]

• Dmitrov
Wel ik ga alleen wonen (vanuit het standpunt van de ouders) maar samen met de vriendin ;)
Mkv ondersteunt hij sowieso niet. De Apple-TV kan ook niet echt makkelijk zelf het netwerk op om bestanden te vinden, je moet doorgaans een applicatie hebben die of actief serveert (sharing vanuit iTunes), of die zelf naar de AppleTV stuurt (bijvoorbeeld een app op je iPad).

Zolang je met een app op de iPad (of iMac) op de NAS een bestand kan oppakken, kan je het via die app 'doorzetten' naar de Apple-TV. Voor alle duidelijkheid, ik heb niet zo heel veel ervaring met NAS, maar de Apple-TV heeft zo zijn beperkingen. (Overigens kan je op die manier bijvoorbeeld met AirParrot op je iMac-desktop een mkv afspelen en die doorsturen naar AppleTV, maar de performance is niet echt top, dan).

De Apple-Tv is nog steeds een speledingetje, imho.
Voor de series en films zal ik dan de lacinema gebruiken. Deze kan wel rechtstereeks streamen en alles afspelen van .mkv, .avi, .mp4 met .srt files erbij. Deze zou ook muziek kunnen spelen dacht ik, dan hoef ik de Apple tv niet eens meer.
Je plannetje is prima: Twee routers gaat prima werken. Netjes verbinden met een draadje en AppleTV ook, beetje nette Cat5e-kabel, dan heb je gewoon Gigabit netwerk met al je ingeplugde apparaten. Beneden zal redelijk out-of-the-box werken, boven kost iets meer moeite: Zet de router boven in bridge modus en geef hem draadloze netwerk met zelfde naam, maar op ander kanaal, heb je ook nog prima wireless dekking door het hele huis. Voor deze constructie zijn er in ieder geval genoeg instructies te vinden hier op het forum of via Google.
Deze instructies zal ik eens moeten zoeken dan. Tenzij iemand ze zo al heeft ;)
Dus eerst beneden (internet komt naast duur binnen) daar zit kabel in (achter muur) naar tv én naar boven. Achter tv router 1 gewoon out of the box en boven router instellen als bridge.
Tip voor de aanpak: zorg dat je eerst beneden je router goed geconfigged hebt en dat alles werkt zoals je het wil, gan dan pas aan de slag met de router boven. Anders wordt je misschien bij troubleshooten op het verkeerde been gezet.

Nog een aandachtspuntje voor je wireless: ondersteunen al je draadloze apparaten wireless n? en zo ja, ondersteunen ze ook de 5 Ghz-band? Voor je draadloos moet je namelijk kiezen welke compatibiliteit je allemaal wilt hebben. (Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar een beetje router heeft gewoon een "ondersteun alles" modus).
Het is de nieuwe iPad, Samsung galaxy S2 (tegen dan laatste Lumia of iPhone 5), macbook die al n ondersteuning heeft. Dus n wel 5ghz alleen de ipad en nieuwe telefoon, Macbook denk ik niet. De router die ik gekozen heb, heeft zowat alles (n en 5GHZ ondersteuning), zie laatste regel: dit is de router: pricewatch: Asus RT-N66U

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titel wijziging :)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Dmitrov
Maar Apple tv zou ik niet meer gebruiken in principe dan. Zie laatste post. Zou Lacinema voor alles gebruiken.

• Dmitrov
Dus met de hulp van op een ander forum ben ik gekomen tot dit:

Gelijkvloers:
1) In de meterkast: Asus Router en NAS
2) Achter de tv (van aan de kast tot aan tv een kabel in de muur)
een Switch: pricewatch: Sweex SW128
Daar kan ik mijn mediaspeler, PS3, TV, Apple TV en eventueel iets ander nog aanhangen

Boven:
Dezelfde Switch voor mijn desktop/game pc én iMac. Dan kan de vriendin haar laptop in mijn kamer zetten of beneden op het draadloos surfen.

Eventueel na een tijd ook een router boven zetten voor het draadloos daar.

Wat denken jullie hier van?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn situatie :
modem -> meterkast - switch - kabel naar boven = router -> kabel naar 2e switch - pc's hobbyruimte en bovenverdieping -> zolder met AP voor zolder wifi ;)

• Dmitrov
FreshMaker schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:12:
Mijn situatie :
modem -> meterkast - switch - kabel naar boven = router -> kabel naar 2e switch - pc's hobbyruimte en bovenverdieping -> zolder met AP voor zolder wifi ;)
Modem+Router+Nas zouden dan in meterkast beneden staan.
Vanuit de Router van meterkast kabel naar boven en naar achter tv
Achter TV switch voor alle toestellen
Boven zou ik graag nog een router hebben.

Kan dit een router beneden die rechtstereeks gelinked staat naar boven? Of moet ik deze dan instellen als access point.. Het probleem is dat ik niet goed het verschil weet eerlijkgezegd.

Een modem is waar het internet binnenkomt zoals de telenet modem bij ons, daar zit bij ons maar 1 uitgang op die rechtstereeks naar boven gaat. Daar komt hij in de router. Die aan 4 computers bedraad kan zitten én draadloos kan uitsturen.

Nu mijn vraag is een access point wat is dit dan verschillend aan een gewone router en wat moet je dan instellen (subnetmask, ip, ... verschillend van de router waarmee het verbonden is of zelfde of ...?)?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee