Toon posts:

WD7500BPKT in raid 5?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

ik ben nieuw op t.net en heb al het een en ander uitgezocht echter kan ik niet helemaal een antwoord vinden die bevredigend is...ik wil voor een server die ik heb met een dell 5i controller een raid bouwen.
Ik zat te kijken naar een 2.5inch schijf die niet te duurt is, ik kwam uit op de western digital black (weet dat blue en green totaal niet raid waardig zijn) maar ik lees verschillende reacties over de black.
Aangezien mijn budget niet te groot is en ik toch wel performance wil en ook zo min mogelijk uitval zat ik te denken om een raid5 te maken met 4 western digital black schijven van 750gig.
waarvan er dan 1 als hotspare draait.
aangezien deze schijven al voor 80 euro te koop zijn is dat een serieuze reden voor mij om te kijken naar deze schijf in plaats van de seagate es schijven die 200+ euro kosten voor 1tb.
Het moeten dus 2,5inch schijven zijn anders waren de sas schijven van 3,5inch een super oplossing geweest.
Kan iemand me vertellen waarom ik dit wel of niet zou moeten doen?

Bedankt voor de hulp alvast!

Verwijderd

Blue en green zijn prima RAID-waardig. Maar jij wilt hardware RAID draaien met een controller die waarschijnlijk heel gevoelig is voor timings, dus wil je TLER hebben.

750GB is een vervelende grootte; omdat het vrijwel altijd 3x 250GB platters betekent; dat betekent oudere generatie schijven aangezien we al minimaal een jaar op 500GB platters zitten voor 2,5" disks.

Maar je grootste probleem zal zijn om 2,5" disks te vinden die TLER ondersteunen. De prijs van dergelijke disks is natuurlijk erg hoog; maar dat is het nadeel van een legacy RAID setup; je hebt een domme controller en hebt daarbij heel veilige disks nodig die nooit fouten maken omdat je controller hier slecht mee om kan gaan.

Ik snap eigenlijk niet wat je zegt over het moeten 2,5" disks zijn; gaat dat enkel om de prijs? In dat geval is 3,5" juist beter? Waarom wil je 2,5"?

Want je komt dan aan 500 euro per schijf voor een beetje opslag:
pricewatch: Seagate Savvio 10K.5 ST9900705SS, 900GB SAS-2.0, 64MB, 10000rpm
En dan zijn dit nog 10^-15 schijven dus niet echt enterprise.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben het gedeeltelijk eens met CiPHER over de "specifics" voor de RAID-set die jij op het oog hebt; het wordt een relatief dure oplossing en zeker als je het gaat omrekenen naar "Euro/GB". Daarnaast wil ik graag opmerken dat ik niet geheel snap waarom je een 5/i wil gaan gebruiken; dat is toch een controller die al ruim 6 jaar leverbaar is; eventuele aankomende defecten of andere zaken (zoals de beruchte firmwares van Dell) wil je toch wel uitsluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie, de reden waarom ik voor 2,5inch schijven ga is omdat de server alleen ruimte heeft voor 2,5inch schijven.
Het gaat trouwens om een 6i controller ipv 5i, dus als ik voor een blue of green zou gaan dan zou ik minder problemen moeten verwachten dan met de blacks? de hoofd reden waarom ik voor de budget schijven zou willen gaan is ook puur vanwege de kosten, ik heb een relatief laag budget dus 500 euro per schijf is geen optie want dat is mijn hele budget al zeg maar. Aangezien ik ook redundantie wil dacht ik daarom aan een raid 1, of raid 5 opstelling met de goedkopere schijven, alleen wil ik niet later erachter komen dat het de slechtste oplossing is die ik had kunnen bedenken.
Als jullie zeggen het zal werken en ik raad een blue/green aan dan ga ik daarvoor, ik dacht juist te lezen dat de blacks beter waren omdat die een hogere meantime between failures had dan een blue/green, over tler had ik ook het eea gelezen de een zegt het valt allemaal mee en het is geen must de andere zegt als je het niet hebt dan ga je grote problemen krijgen...erg verwarrend :(
Ben in ieder geval blij dat ik nu meer antwoorden krijg dan als ik forums opzoek! :)

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand ervaring met deze schijf?
pricewatch: Western Digital AV-25 WD10JUCT, 1TB SATA-300, 16MB, 5400rpm
dit lijkt ook een 24x7 schijf te zijn enkel kan ik geen reviews hierover vinden?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap nog steeds niet wat je wil. Ik lees "redundantie" maar je specificeert niet "het waarom". Uit andere ervaring (Intel ICH9R controller) is RAID5 niet aan te raden met de Green-disks; het is soms erg langzaam en een rebuild kan uuureeen duren. Met een 6/i gaat dat waarschijnlijk wel een stuk sneller maar je merkt gewoon dat de 5400rpm toch wel lastiger werken is.

Misschien dat ik het gewoon niet kan achterhalen in je antwoorden tot zover maar:
- hoeveel netto opslag moet je overhouden
- hoeveel SATA-poorten heb je tot je beschikking
- hoeveel IOPS of "performance" heb je regelmatig nodig
- wat mag het kosten aan aan te schaffen materiaal

Verder: kijk even naar Het algemeen beleid #quickstart alsmede wat andere sticky-topics :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1