SSD voor server?

Pagina: 1
Acties:

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:51
Beste medetweakers,

ik ben opzoek naar een ssd voor een server die 24/7 zal draaien, aangezien het om een sata300 controller gaat hoeft het dus niet de snelste te zijn maar hij moet wel betrouwbaar zijn. Zat te denken aan een crucial M4 of een samsung 820 aangezien ik goeie verhalen lees hierover maar niemand die het in een server draait (of hierover gepost heeft iig :) ).
Ik wil dus zo'n hoog mogelijk mtbf hebben en uiteraard nog een nette prijs betalen.
De ssd zal draaien in een dell R610 (wilde eerst voor sas gaan maar 2,5inch sas is onbetaalbaar en standaard laptop schijven 24/7 laten draaien is ook niet echt een droom als ik de forums zo mag geloven).
Mocht iemand hier ervaring mee hebben of tips hebben dan hoor ik het graag, de server zal XenServer gaan draaien en de VM's zullen niet veel schrijf acties hebben aangezien ik mijn data op een NFS server zal zetten.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
MTBF is een kletspraatje van fabrikanten waar niets aan af te leiden is.
Wat het *aller* belangrijkste is, hoeveel wil je ernaar schrijven?

Moet het ding alleen maar lezen? Dan volstaat bijna elke SSD wel (Intel, Samsung of Crucial).
Wil je echt Terrabytes gaan schrijven, omdat je er bijvoorbeeld databases erop gaat hosten...
Dan moet je naar SLC drives gaan kijken.

Als je alleen maar Xen gaat draaien, wat komt er dan op de SSD?

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 08-10-2012 09:27 ]

Even niets...

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Als ik jouw eisen zo lees, waarom een SSD? kan XEN niet vanaf een SD kaart draaien? je VM's komen namelijk op shared storage te draaien, de host hoeft alleen te booten en zijn hardware beschikbaar te stellen aan de VM's. de lokale disken zijn in deze setup dan totaal onbelangrijk.

Ik zie dit soort set-ups erg vaak in VMware omgevingen.

• MrHarry
Ik zal de VM's vanaf de schijven draaien in de VM zal ik een nfs mount maken naar een server die wel enterprise schijven heeft draaien in raid 1 de reden waarom ik niet wil booten vanaf een sd kaartje is, omdat als het sd kaartje failed mijn server plat ligt, vandaar dat ik dacht 2x ssd in raid 1. De VM's die ik heb verschillen tussen de 8-30gig per stuk hierop draaien voornamelijk apache en mysql, de apache data zal eigenlijk allemaal weg geschreven worden op de NFS server aangezien dit grote bestanden zijn. De mysql server heeft een lichte load (max 1mbit aan data dat constant weggeschreven wordt) dus hoeft het daarom geen performance monster te zijn.

• MrHarry
zat zelf nog als alternatief hier naar te kijken:
Seagate Constellation.2 ST91000640NS, 1TB
dan kan ik de data op de schijven zelf laten staan ipv vanaf de nfs lezen enkel is de performance stukje minder en is het een mechanische schijf.

• FireDrunk
1Mbit is 1.1GB per dag. Dat is niet heel veel, en dan kan je prima MLC SSD's nemen.
Je kan ook 2 USB sticks in RAID1 plaatsen en daar van booten... Stuk goedkoper en net zo betrouwbaar als je ervoor zorgt dat je Xen distro minimaal schrijft op de USB sticks.

Even niets...

Verwijderd

Twee van deze SSDs:
pricewatch: Intel 320 120GB

Enige consumenten SSD met (super)capacitors om te beschermen tegen overwacht stroomverlies. Deze SSDs zijn zeer betrouwbaar.

• MrHarry
super bedankt! dat worden ze :)

Verwijderd

Merk op dat de Intel 330 HEEL erg verschilt van de 320 serie; de 320 serie is met Intels eigen controller en veel betrouwbaarder dan de 330 serie. De 320 is slecht leverbaar, maar nog steeds een aanrader. De sequential write performance valt tegen maar de rest is prima in orde. Nog steeds een goede SSD IMO.

• MrHarry
ik zie het inderdaad dat die erg lastig te krijgen is, is de intel 520 anders ook wat? of een samsung? heb zelf al een tijdje een crucial m4 en ben daar ook erg tevreden over weet alleen niet hoe die is op langere termijn?
Als je nog meer goeie aanraders hebt CiPHER dan hou ik me aanbevolen dan bestel ik die gewoon direct.

Verwijderd

Dit is de enige consumenten SSD met capacitors en dus veilig. ALLE andere consumenten SSDs zijn inherent onveilig; ze zijn in feite ontworpen om corrupt te raken omdat ze geen power-safe capacitors hebben. Zeker in combinatie met MLC ligt corruptie dan op de loer bij onverwacht stroomverlies.

Afuture heeft ze nu voor een lage prijs; ik zou er mijn voordeel mee doen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Intel 520 valt in het rijtje niet aan te raden voor server doeleindes. Dit is een SSD gebasseerd op de sandforce controller, die soms nogal nukkig wilt zijn en wilt uitvallen.
Ookal heeft intel een eigen firmware ervoor ontwikkeld, is hij verre van de betrouwbaarheid die de intel 320 bied.

De intel 320 is ook zo'n de enige consumenten SSD, die de betrouwbaarheid features van de enterprice SSD's heeft geërfd zoals CiPHER al deed aankaarten.

Op lange termijn heeft de crucial m4 zich opzicht bewezen, de drive is nou al anderhalf jaar op de markt en het aantal defecte drives is op meeste fora op 1 hand te tellen.

Toch zou ik je ook aanraden om voor een Intel 320 te gaan...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor servers liever de Intel 320 idd, vanwege de supercap. Ik heb inmiddels een aantal servers draaien met SSDs:

- Intel 320 40GB
- Intel 520 60GB
- Crucial M4 256GB

De Intels draaien in fileservers als systeemschijf, RAID1. Voorheen hadden we daar WD (Veloci)raptors in, maar die sterven net wat te vaak en bovenstaande SSDs zijn goedkoper dan de kleinste Raptor. Veel writes krijgen die drives niet te verduren.

De Crucials draaien met 6 tegelijk in een databaseserver, RAID6. Vroeger met oudere firmwares nogal wat problemen gehad, met name als de linkspeed op 6Gb/s stond, maar met de recentere firmwareversies werkt alles stabiel en staat de linkspeed gewoon weer op Auto/6Gb. De Crucials staan de hele dag te schrijven en hebben volgens SMART nu 4-10% van hun levensduur gebruikt in een tijd van 11 maanden.

• FireDrunk
De 40GB 320 heeft geen supercap... Pas vanaf de 120GB versie volgens mij.

Even niets...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zou het ook moeten hebben, dat is tenslotte het selling point van de hele 320 serie. Overigens is het geen supercap met hoge capaciteit zoals enterprise SSDs dat hebben, maar een paar kleine SMD-condensatoren die net genoeg capaciteit hebben om buffers te flushen naar NAND.

• FireDrunk
Ik kan het nu ineens niet meer vinden inderdaad. Maar ik heb ooit gelezen dat de 40GB de functie niet heeft.

Heb er zelf ook een, zou tof zijn als het er toch op zit en ik mij al die tijd vergist heb :P

http://ark.intel.com/prod...-2_5in-SATA-3Gbs-25nm-MLC

Het staat hier wel...

* FireDrunk schaamt zich 8-)

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 09-10-2012 10:34 ]

Even niets...

Pagina: 1