Toon posts:

[MOBO] voor i3 + HD400 + >5 sata + duurzaam/betrouwbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het oriënteren naar een upgrade van mijn huidige systeem. Niet zo zeer dat de snelheid een probleem is, maar af en toe vertoont hij vreemd gedrag. Ik heb recent de behuizing, voeding en HDD's vernieuwd dus dat is allemaal geregeld.

Wat betreft graphics wil ik eigenlijk beginnen met onboard HD4000 graphics aangezien ik toch geen spellen speel op de PC, afgezien van een sporadisch potje TF2.

Aangezien ik ook niet op zoek ben naar een super snelle pc wil ik niet te veel geld uitgeven aan een processor. Ik heb mijn oog laten vallen op een i3 3225 ivm de HD4000-ondersteuning.

Nu heb ik een vraag;

Als ik kijk naar moederborden die mijn CPU ondersteunen krijg ik een hele lijst en de waarde varieert tussen de 50 euro tot ver over de 200 euro.
Ik heb een aantal eisen;
Minimaal 5 s-ata aansluitingen voor mijn HDD's,
HD4000 ondersteuning
Minimaal 2 videoaansluitingen voor beeldschermen
Fancontrol die het doet :) Heb twee chassisfans die ik trager wil laten lopen dmv het moederbord, geen losse hardware.
USB3.0 header voor aansluiting op behuizing
Betrouwbaar/Duurzaam/Ondersteuning
Niet te kostbaar, maar ik weet niet hoe dat samen gaat met mijn andere wensen.

Wie kan me wat advies geven?
Wat betreft merken heb ik het idee dat Asrock MSI en Gygabite, de wat grotere zijn. Ik wil liever geen gek merk waarvan de ondersteuning over een jaar stopt (bij wijze van)

Zou zoiets voldoen aan mijn wensen wat betreft "kwaliteit" of is dat niet mogelijk onder 100 euro?
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Pro4-M/
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=4140#ov

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 09:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze boodschap gemist? Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Vragen als dit horen niet in PMG maar in Componenten AaankoopAdvies.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, sorry. Zou je hem willen verplaatsen?

Verwijderd

Ik heb het antwoord niet voor je, maar heb je de filters in de PW al gebruikt? Hiermee kun je heel snel de selectie van mobos aanzienlijk terug dringen. Vervolgens kun je sorteren op prijs/ervaringen. Daarna zoek je wat reviews van jouw top 3 gevonden producten et voila! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan komen dezelfde borden naar voren met varianten erop. De reviews zijn echter voornamelijk gericht op hoe goed hij kan overclocken of andere snelheid-gerelateerd kenmerken.
Ik wil een bord wat over 5 jaar nog "perfect" werkt. Als hij dan 10% trager is dan een andere vind ik dat niet zo'n ramp.
Als ik op de specs af ga zou ik voor deze kiezen;
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=4140#ov

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 10:33 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dat gigabyte bord is inderdaad prima.

Ik meen zelfs dat er net als op de UD variant 3 outputs zijn, maar of je ze allemaal tegelijk kan gebruiken weet ik niet, ik dacht dat je alleen DVI + HDMI of DVI + DP kon gebruiken.

Er zitten 4 USB 3.0 poorten op, maar ik geloof dat de headers op het moederbord voor USB 2.0 zijn. Maar goed diverse kasten (Antec / CM) hebben dan ook een USB kabel naar de voor-USB 3.0 en geen header. De USB 2.0/3.0 header is namelijk in de moederbord handleiding aangegeven als USB 3.0 voor max één poort, een 2e poort zet beide terug naar USB 2.0.
Een kast met één enkele USB3.0 poort heb ik eigenlijk nog niet gezien.

Zoals je misschien al las, heb ik zelf dus ook uit het duurzaam oogpunt de Z77X-UD3H gekocht, welke de "duurzamere" versie is van deze Z77-D3H. De X staat voor betere powerrouting op het bord voor overclocking, de UD voor dat ze duurzamere componenten hebben gebruikt en een dubbele kopere layer in de PCB hebben gezet.

Of het werkelijk langer meegaat is de vraag, maar de ervaring leert wel dat de X38/X48 borden in deze serie van Gigabyte erg lang goed bleven. En dat is toch alweer een kleine 5-6 jaar, maar goed dergelijke resultaten zijn natuurlijk niet te vergelijken en vallen in de puur anekdotisch bewijs categorie...

Er zijn nog wel wat meer borden die voldoen overigens. 5x s-ata is op alle Z75/77 standaard (6x of soms 8x). De USB3.0 header is altijd een beetje een hekel punt, DVI + HDMI is ook vrij standaard maar ook gemakkelijk te controleren, onboard geluid / lan is altijd van het "ok" keurmerk, Intel drivers zijn Intel drivers en vrij universeel en naast de Intel USB / sata-600 controller krijg je toch altijd wel VIA / Marvel erbij voor aanvullende USB3.0 en sata600, dus kwa drivers valt er bij grote merken onderling ook niet veel te winnen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik niet echt een miskoop kan begaan met de Z77-D3H. Ik wil alleen nog even "onderzoeken" of ik de DVI en HDMI uitgangen met verloopjes kan gebruiken.
Dus hdmi->DVI verloopjes en andersom DVI->hdmi.

Verwijderd

Topicstarter
Gisterenavond laat het bord besteld. Het zal er morgen wel zijn. Ik ben benieuwd.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:44:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik niet echt een miskoop kan begaan met de Z77-D3H. Ik wil alleen nog even "onderzoeken" of ik de DVI en HDMI uitgangen met verloopjes kan gebruiken.
Dus hdmi->DVI verloopjes en andersom DVI->hdmi.
Als je dat aan monitor zijde doet wel, achter op je moederbord wordt een beetje krap. Nooit met zo'n convertor gewerkt eigenlijk maar het lijkt me niet zo'n probleem.

Ik denk inderdaad ook niet dat je met welk Z77 bord dan ook de mist in kan gaan. Veel plezier met bouwen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had voor de zekerheid een "Bios upgrade"-service gekocht omdat ik bang was dat mijn i3 vers uit het doosje niet ondersteund zou worden. Dat duurde me echter wat te lang. Als ik braaf zou wachten zou ik met wat mazzel het spul maandag of dinsdag binnen hebben. Dus, eigenwijs dat ik ben, heb ik de upgrade-service geannuleerd zodat het spul geleverd kon worden. Vanmiddag heb ik met wat angstzweet de aanknop ingedrukt. Voila, er zat bios F10 op en de CPU kon ik gewoon gebruiken om in de bios te komen. De bios meteen maar geüpgraded naar de laatste versie, F18, en toen de HDD's aangesloten.
Ivm eenvoud wilde ik zo veel mogelijk onboard houden. Dus nog even geen losse grafische kaart en de geluidskaart heb ik ook nog niet aangesloten. Tot dusver bevalt het meer dan prima. De CPU is lekker snel, de beeldkwaliteit over mijn lange videokabels (beide dik 10 meter DVI/HDMI) is beter dan met mijn oude videokaart (geen kleine artifacts meer) en ik heb genoeg GPU power om een (oud) spelletje te spelen als Team Fortress2 (source engine).
De SSD werkt prima en de nieuwe CPU koeler (Skythe Mugen 3) is lekker stil. Dus. Eind goed al goed.
Pagina: 1