Toon posts:

1 moederbord 3 onafhankelijke computers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb thuis meerde legale copies van windows 7 en ben op zoek naar een mogelijkheid om mijn computer te delen met 2 andere mensen. Hierbij is vooral ook gamen een belangrijke factor. Met linux is dit overigens zeer eenvoudig dus vandaar dat ik denk dat er met windows ook iets mogelijk moet zijn.

Virtualisatie is hierbij geen optie omdat ik slechts 2 videokaarten heb (dus ook slechts mogelijkheid tot 2 gaming computers,) mijn moederbord is er wel geschikt voor overigens.

Verder heb ik momenteel Aster v7 geïnstalleerd (Dit is software based.) Dit doet wat ik wil maar geeft mij slechts de mogelijkheid om muis en toetsenbord af te sluiten van andere gebruikers. Waar ik eigenlijk ook graag randapparaten zoals game controllers af zou willen sluiten. Bovendien is dit slechts een trial en ben ik niet bereid om voor een product dat niet volledig doet wat ik wil te betalen.

Windows multipoint server heb ik ook geprobeerd, dit was precies wat ik wou behalve de belangrijkste factor, het gamen.

Om zelf iets te programmeren ben ik ook bereidt toe. Echter heb ik niet de nodige kennis van windows om ook maar een begin te maken.

Ik weet dat het mogelijk moet zijn maar kan het echt niet vinden.
Daarom zou hierbij jullie hulp zeer op prijs gesteld worden.

Bij voorbaat dank,

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zowiezo zijn er maar 2 opties: een server opzetten met gebruikers die op afstand werken via een thinclient of iets dergelijks, of virtuele machines aanmaken.
Gamen gaat gegarandeerd niet als je en 3 virtuele machines wilt draaien/server draait met gebruikers, en je hebt er bij lange na de capaciteit niet voor. Dan zit je nog met het probleem dat, als je via rdp gaat werken, er een vertraging in je beeld zit. Een video afspelen gaat nog net, omdat beeld en geluid evenveel vertraagd worden, maar gamen, vergeet het maar.

Via rdp werken wordt daarom ook alleen maar gedaan bij bedrijven, die geen reactiesnelheid van minder dan 5ms nodig hebben...

Daar komt dan nog eens bovenop dat in veel vm's 3d niet wordt ondersteund, of het spel simpelweg gewoon niet draait.

Wat je schreef over dat virtualisatie geen mogelijkheid is, klopt eigenlijk ook niet, je kunt een vm gewoon met rdp van buitenaf benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je schreef over dat virtualisatie geen mogelijkheid is, klopt eigenlijk ook niet, je kunt een vm gewoon met rdp van buitenaf benaderen.
Daar heb je het mis en de TS gelijk. Wat hij bedoelt is de videokaart aan een gebruiker of VM koppelen. Omdat hij maar 2 kaarten heeft, en 3 gebruikers, gaat dat dus niet op, je mist een kaart.

Dit is alleen wel de enige manier om iets van een multi-seat te krijgen om te kunnen gamen. Je stuurt een videokaart naar de VM, die doet dan al het 3D werk en klaar. Beeld is dan dus geen probleem, want je zet een scherm aan de kaart en hoppa, beeld van de VM. Tobo en muis kan je ook zo naar een VM sturen. Gamecontrollers, tja, als het USB is, ook geen probleem, je kan namelijk ook gehele USB 'hubs' of controllers naar een VM sturen.

Dat voor zover ik denk dat het opgelost kan worden. Alleen, is de techniek al zo ver dat een videokaart volledig naar een VM kan en 100% prestaties geeft? Dat weet ik niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Naar mijn weten is het onmogelijk om per vm een dedicated videokaart aan te sturen. Je host zal altijd minstens de helft opeisen en je zit met de hardware abstraction layer, die kan volgens mij niet je irq tijdens bedrijf omzetten zodat je vm daar toegang tot krijgt. Daarom heb je in een vm altijd van die rare videokaart benamingen, als je bij apparaatbeheer kijkt.

Zowiezo moet je dan voor een kruiwagen aan werkgeheugen zorgen en een CPU die niet bij 2 gebruikers met YouTube/internet al ligt te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Met Hyper-V 3.0 (Windows Server 2012) kun je RemoteFX gebruiken, hiermee kun je meerdere VMs een videokaart laten gebruiken. Voor RemoteFX dien je wel DirectX 11 en Windows 8 Enterprise the gebruiken. Voor Windows Server 2008 R2 zijn de eisen lager.

Een ander optie is Windows Server MultiPoint iets dat meer gericht lijkt op jouw vraag.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 20:18
Je geeft aan dat het gamen een heet hangijzer is. Welke games verwacht jij dan dat je op deze 'systemen' gaat spelen? Dit bepaald ook voor een groot deel wat voor hardware erachter moet hangen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bartjezz schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:05:
Naar mijn weten is het onmogelijk om per vm een dedicated videokaart aan te sturen. Je host zal altijd minstens de helft opeisen en je zit met de hardware abstraction layer, die kan volgens mij niet je irq tijdens bedrijf omzetten zodat je vm daar toegang tot krijgt. Daarom heb je in een vm altijd van die rare videokaart benamingen, als je bij apparaatbeheer kijkt.
Wanneer heb jij het laatst de voortgang van virtualisatie gelezen? Het is al een tijdje mogelijk om een video kaart naar een VM te sturen, mede dankzij VT-d (Intel) en IOMMU (AMD). Zie http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTA3NjA bijvoorbeeld.

De reden dat je in VMs van die 'vreemde' videokaarten ziet, is omdat het niet kon en standaard ook niet gedaan wordt, dus wordt er een virtuele gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Hero Of Time schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:28:
[...]

Wanneer heb jij het laatst de voortgang van virtualisatie gelezen? Het is al een tijdje mogelijk om een video kaart naar een VM te sturen, mede dankzij VT-d (Intel) en IOMMU (AMD). Zie http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTA3NjA bijvoorbeeld.

De reden dat je in VMs van die 'vreemde' videokaarten ziet, is omdat het niet kon en standaard ook niet gedaan wordt, dus wordt er een virtuele gebruikt.
Ok, ik ben een tijd terug veel bezig geweest met vm's, en dit ging toen nog niet, daarom dat ik dat schreef.
Zowiezo met 3 personen op 1 systeem gamen, met ook nogeens hoge grafische eisen lijkt me niet aan te raden... maar goed, dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om antwoorden op vooraf gestelde reacties en vrage te geven:

Qua games denk ik aan dark souls en skyrim. Werkgeheugen heb ik 14GB dat lijkt me wel even voldoende.
Momenteel kan ik twee instanties van skyrim onafhankelijk starten met aster v7, maar dit is niet compleet wat ik wil. Vooral omdat het mij niet de mogelijkheid geeft om andere usb apparaten dan de toetsenbord en muis af te zonderen.

RemoteFX zal ik opzoeken en uitproberen en daar vervolgens ook een reactie van geven.

Ik besef dat het een luxe probleem is maar ja, er moet toch iets zijn?

Bedankt voor de reacties.

O ja, mijn specs zijn:
Moederbord: Asrock extreme 3 990FX (ondersteund iommu)
Cpu: Amd fx 8150 (octa core)
Videokaart: Amd radeon HD 7770 (2x crossfire)
Geheugen: 14GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O wacht, remoteFX is wat multipoint gebruikt. Dit is geen optie, het vertraagt de games teveel en bovendien wordt het door sommige games niet ondersteund bijv skyrim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:33:
O wacht, remoteFX is wat multipoint gebruikt. Dit is geen optie, het vertraagt de games teveel en bovendien wordt het door sommige games niet ondersteund bijv skyrim.
RemoteFX kun je ook tunen, als dit echter te traag is zie ik alleen een mogelijkheid om een lokale pc te gebruiken met enkel de optie om afzonderlijk van elkaar bezig te zijn, oftewel geen toegevoegde waarde.

Wil je een beetje in de buurt komen met 3 pc's waarmee je kan gamen moet je toch 32GB geheugen hebben om te verdelen en zeer zware videokaarten. Daarnaast is multipoint wel geschikt maar niet helemaal up-to-date qua techniek, je zou handmatig dit kunnen realiseren met win2008R2 of beter als win2012 uitkomt dit gebruiken

[ Voor 12% gewijzigd door ViperXL op 08-10-2012 15:39 . Reden: toevoeging mbt mulitpoint server. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, volgens mij is mijn systeem zoals hij nu is krachtig genoeg...
Zoals ik al zei in mijn eerste post heb ik al een werkend systeem (aster v7,) het geeft mij echter niet de mogelijkheid om alle randapparaten (met name joysticks) af te zonderen. Waardoor ik met joytokey moet gaan spelen, hetgeen op zich werkt maar verre van ideaal is.

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een software based oplossing zoals linux ook heeft. Mijn kennis van windows gaat echter niet diep genoeg om er zelf iets op te vinden.
Hardware mag natuurlijk ook mits het maar goed werkt. Hiermee bedoel ik 2 kaarten=minstens 3 onafhankelijke computers.

Ik zal me nog eens in lezen over de nieuwste remotefx, maar ook daar blijft het probleem dat het gebaseerd is op remote desktop en dus door sommige spellen niet wordt ondersteund.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 19:49 . Reden: foute woordkeus ]

Pagina: 1