Sinds kort ben ik aan het experimenteren met het afspelen van blu-ray films op mijn PC. Hiervoor gebruik ik de laatste versie van PowerDVD. Wat mij echter erg tegenvalt is het CPU gebruik, ik had verwacht dat het afspelen van een blu-ray disc een stuk minder intensief zou zijn dan bijvoorbeeld een gecodeerd 1080p .mkv bestand omdat de compressie veel minder is (~45gb tegenover ~8gb) dus dat de CPU daarom minder realtime zou hoeven te decoden. Niks blijkt echter minder waar, mijn PC (Core Duo P8400) heeft geen enkele moeite met .mkv bestanden, maar bij een gewone 2D blu-ray disc komt het CPU gebruik op 100% te staan en gaat de film soms haperen.
Ik zit met deze vraag, waarom kan een goedkope standalone blu-ray speler van nog geen 100 euro en een stroomverbruik van 30 Watt een blu-ray film afspelen, en mijn veel krachtigere PC niet? Heeft het te maken met een soort van emulatie ofzo? Of doe ik gewoon iets compleet verkeerd? Iemand die weet hoe het zit?
Ik zit met deze vraag, waarom kan een goedkope standalone blu-ray speler van nog geen 100 euro en een stroomverbruik van 30 Watt een blu-ray film afspelen, en mijn veel krachtigere PC niet? Heeft het te maken met een soort van emulatie ofzo? Of doe ik gewoon iets compleet verkeerd? Iemand die weet hoe het zit?