• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Sinds kort ben ik aan het experimenteren met het afspelen van blu-ray films op mijn PC. Hiervoor gebruik ik de laatste versie van PowerDVD. Wat mij echter erg tegenvalt is het CPU gebruik, ik had verwacht dat het afspelen van een blu-ray disc een stuk minder intensief zou zijn dan bijvoorbeeld een gecodeerd 1080p .mkv bestand omdat de compressie veel minder is (~45gb tegenover ~8gb) dus dat de CPU daarom minder realtime zou hoeven te decoden. Niks blijkt echter minder waar, mijn PC (Core Duo P8400) heeft geen enkele moeite met .mkv bestanden, maar bij een gewone 2D blu-ray disc komt het CPU gebruik op 100% te staan en gaat de film soms haperen.

Ik zit met deze vraag, waarom kan een goedkope standalone blu-ray speler van nog geen 100 euro en een stroomverbruik van 30 Watt een blu-ray film afspelen, en mijn veel krachtigere PC niet? Heeft het te maken met een soort van emulatie ofzo? Of doe ik gewoon iets compleet verkeerd? Iemand die weet hoe het zit?

Verwijderd

Panzy schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 00:55:
Ik zit met deze vraag, waarom kan een goedkope standalone blu-ray speler van nog geen 100 euro en een stroomverbruik van 30 Watt een blu-ray film afspelen, en mijn veel krachtigere PC niet?
Dat heeft vooral te maken met purpose built (native) vs. breed inzetbaar: zo'n Blu-Ray-speler bevat een chip die gemaakt is om alleen Blu-Rays te spelen en kan dat dan ook erg goed, maar niets anders. Je PC moet ontzettend veel taken aankunnen en kan van alles, maar dat kost wel meer energie en moeite. Je CPU moet inderdaad in zekere zin emuleren wat een Blu-Ray-speler hardwarematig kan.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je wel hardware acceleration aan staan?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Panzy
Ja dus wat ik al dacht, had alleen niet verwacht dat het zo'n extreem verschil zou maken.

Ik betwijfel of de hardware acceleration bij mij werkt, is er een manier om daar achter te komen? Ik heb een GeForce 9800m GS, die zou dat toch moeten ondersteunen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24
Volgens mij moet je dit in de instellingen van PowerDVD instellen. Kan je dit niet instellen (optie is dan meestal grijs), dan heb je of de verkeerde versie van PowerDVD of je videokaart wordt niet ondersteunt (al dan niet door PowerDVD).

• Panzy
Heb gekeken en als het goed is werkt de hardware acceleration gewoon, heb ook nog een nieuwe driver geinstalleerd en het lijkt nu wel iets beter te gaan. Heb ook nog Total Media Theatre 5 geprobeerd maar zelfde gedoe, het wil niet soepel afspelen of ik hem nu op 2D of 3D zet. Film waar ik mee test is Prometheus.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is de film omgezet naar een MKV bestand, uiteraard zonder de extra talen en menus etc. Niks veranderd aan de compressie, dus 100% lossless, file is 24.1GB. Als ik deze file nu afspeel met VLC komt hij gemiddeld op 45% CPU usage en dus speelt het perfect af, beeld is precies hetzelfde als dat ik de Blu-ray afspeel met PowerDVD.

De reden waarom Blu-ray zo zwaar is lijkt nu eerder te komen doordat programma's zoals PowerDvD gewoon slecht in elkaar zitten, onnodige emulatie toepassen, door het feit dat er Java (rommel) op de nieuwe blu-ray discs zit, of een combinatie van allen. Of mischien wel dat hij 3D blijft decoden ook al zet je het uit. Toen ik teste met Terminator blu-ray had ie er totaal geen moeite mee.

Anyway, heb nu in elk geval een manier gevonden om fatsoenlijk in volle blu-ray kwaliteit films te kijken op mijn PC.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Nou... ik heb nog een Core2Duo 2Ghz i.c.m. GF8400M in mijn laptop zitten en die speelt bluray-discs af met veel minder CPU...zo rond de 30-40. Hierbij staat HW decoding aan.

Dat PowerDVD niet efficient is, klopt, maar die 100% CPU zal toch ergens vandaan moeten komen in jouw geval. De POwerDVD bij mijn laptop was overigens geleverd door Sony zelf en speciaal voor de laptop.

Mogelijk heb je een specifieke versie nodig voor jouw computer (ook i.v.m. Java Updates e.d.)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Panzy
Michael Knight schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 20:44:
Nou... ik heb nog een Core2Duo 2Ghz i.c.m. GF8400M in mijn laptop zitten en die speelt bluray-discs af met veel minder CPU...zo rond de 30-40. Hierbij staat HW decoding aan.

Dat PowerDVD niet efficient is, klopt, maar die 100% CPU zal toch ergens vandaan moeten komen in jouw geval. De POwerDVD bij mijn laptop was overigens geleverd door Sony zelf en speciaal voor de laptop.

Mogelijk heb je een specifieke versie nodig voor jouw computer (ook i.v.m. Java Updates e.d.)
Je heb gelijk, heb net met GPU-Z gegeken en zowel bij PowerDVD en VLC heb ik een Video engine load van 0%. Ik heb nu echter ook Mediaplayer Classic en werkt de hardware acceleration wel, resultaat is CPU load van rond de 10%. Wel vreemd dat het bij VLC en PowerDVD niet wil werken dus ben ik al snel geneigd het af te schrijven als troep.

Verwijderd

Dat is wel een bekend dingetje hoor :Y Hardware acceleration bij vrijwel alles (inclusief VLC en PowerDVD) is iets anders dan bij Mediaplayer Classic. Ik heb toen ook zitten spelen met de hardwaredecoding van mijn HD4770 en ook daar werkte dat alles op die manier bij Media Player Classic.

Het werkt blijkbaar gewoon anders. VLC valt toch geen troep te noemen :p

• Panzy
Tja als het niet werkt dan werkt het niet, troep is mischien wat overdreven idd maar MPC is toch duidelijk de betere player als HW accel daar gewoon goed werkt.

• Panzy
Ok nu leek alles dus te werken, totdat ik de laptop op mijn TV aansloot. Ik krijg het beeld niet goed in MPC, het zwart is grijs, alles is te licht. Met VLC werkt het wel, nadat ik in Windows de kleuren van RGB naar YUV nogwat had veranderd, iemand weet hoe je dat oplost?
Pagina: 1