Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 16:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bij een project heb ik momenteel een H-brug en een stukje software waarmee ik een taken op en neer kan laten gaan. Deze takel werkt met een kabeltrommel en zit een sensor op de as zodat ik weer hoeveel meter er is afgerold. De bedoeling is dat er heel vloeiende bewegingen meer kunnen worden gemaakt, hij moet dus niet alleen maar op en neer kunnen maar ook verschillende snelheden.

Het systeem zal worden gebruikt op kleine schaal. Het is qua techniek vergelijkbaar met geautomatiseerde trekkensystemen voor in theaters.

De electronica (H-brug) heb ik al af en eigenlijk is het nu alleen nog het programmeren. Ik heb een stukje software welke het traject dat de takel af moet leggen af zet tegen de tijd en hoogte. Op tijdstip 0 is de takel bijvoorbeeld bovenaan, en op tijdstip 10 onderaan. Dan maakt het systeem een lijn tussen deze twee momenten en het snijpunt wordt doorgegeven aan de printplaat (soort DMX).

Echter nu moet ik dus de motor gaan laten accelleren en ompolen op basis van de error tussen de huidige positie en de gewenste prositie.

Op dit moment ben ik bezig met aan het plotten wat de snelheden zijn bij de verschillende aansturingen. Afhankelijk daarvan kan ik dan een afgeleide maken welke ik kan gebruiken om de error te compenseren. Echter moet dit niet teveel gaan worden overgecompenseerd want dan gaan de bewegingen heel erg schokken.

Zijn er nog tips of opmerkingen die ik in acht moet nemen bij het bedenken van deze software? Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Het klinkt alsof je een PID controller wilt gaan maken. De variabelen in een PID controller kun je, theorethisch, zo afstellen dat je niet, of maar een keer, een overshoot hebt.